Resultat 1 till 4 av 4
  1. #1
    hampuslun
    Gäst

    Golf GTI mk4 problem efter chip

    Tjena.

    Har en golf GTI mk4 som jag har haft chippad i ungefär 5-6 månader, aldrig varit problem med den förrän nu.
    När jag skulle hem från jobbet en dag så märkte jag att den hackade lite under tomgång och tänkte att det kanske bara är för att den är kall. Även vid dem första 1-2000 varv vid normal gaspådrag så hackar den till ibland. Både när bilen är varm och kall. Bilen har under mina 2 år som ägare alltid varit servad och inne och en auktoriserad VW verkstad. Har den inne hos dem nu men det dem tror är att mina tändstift blir alldeles för varma så jag måste köpa några "kalla" tändstift.

    Har även provat byta tempgivaren men det hjälpte inte. Den drar ingen tjuvluft någonstans efter ett röktest.

    Programmerade bilen hos GDM performance i Hyllinge utanför Helsingborg. Har ej pratat med han än, tänkte först posta en tråd här för att se om någon annan haft samma problem innan.

    Tacksam för varje svar

    Mvh Hampus

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2010
    Namn
    jon backman
    Ort
    ludvika
    Inlägg
    212
    kolla vad du får för fel koder
    kan vara fukt eller så kan det vara tändspolar
    Senast redigerad av boster den 2015-01-12 klockan 21:07.

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    börja med att klargöra årsmodellen på bilen, då det finns olika styrsystem på mk4 gti.

    i 99% av fallen är det tändspole/ar, alt. om det är en tidig gti (<01) så kan det vara ett tändslutsteg.
    överslag i tändspolar känns som korta snabba hack/ryck, ofta vid hög belastning och låga motorvarvtal, samt att problemen tilltar vid hög luftfuktighet.

    en felande luftmassemätare kan också ställa till med liknande, men är mycket mer sällsynt, om inte öppet skumm-filter används som luftfilter, då ökar felprocenten drastiskt.

    felande n75(laddtrycksreglerings-ventil) kan också få lite liknande symptom, men då just vid 2000-2500rpm när turbon spoolar.. känns dock betydligt mjukare i "rycken" än vad gnistöverslag i en tändspole gör.. så börja med dom.

    är det en 01 eller nyare så kan det vara så att vag står för 4st nya vid första bytet.. så kan vara värt att ringa dom och höra vad som gäller för just din bil och tändspolar.

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2010
    Namn
    jon backman
    Ort
    ludvika
    Inlägg
    212
    många i usa brukar uppgradera 1.8T med tändsoplar från 2.0 TFSI 06C905115B 06E905115E tändspolar och tändstift DENSO IK22 http://www.nascom.se/sv/motorstyrnin...andspolar.html
    Senast redigerad av boster den 2015-01-13 klockan 17:21.

Liknande ämnen

  1. ABS problem Golf Mk4 GTi -98
    Av trasse i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-09-09, 15:05
  2. TA Technix FMIC Golf MK4 GTI problem!?
    Av Markus1987 i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-08-23, 21:08
  3. VW Motorsport chip mk4
    Av LanQan i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-07-02, 13:17
  4. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-10-26, 16:26
  5. Problem med GTI:n efter bytt bensinpump
    Av Floodyrocker i forum VW-forum
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-07-29, 20:52

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Š 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin