Sidan 6 av 7 FörstaFörsta ... 34567 SistaSista
Resultat 101 till 120 av 139
  1. #101
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    vw-powers avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jimmie Trywall
    Medlemsnr
    4358
    Ort
    Tenhult
    Inlägg
    982
    Vi ska kolla på det Virro
    Gubb-Golf, plötsligt känns allt annat puckat

  2. #102

    Reg.datum
    mar 2014
    Namn
    Victor Andersson
    Ort
    Huskvarna
    Inlägg
    117
    Tjo, har väl hunnit köra kanske 10 mil sedan förra helgen då jag bytte hjullager bak på båda sidor, hade fortfarande något missljud och igår kväll på väg hem så ökade ljudet rejält. Så idag så åkte jag ner till jobbet och spanade lite och hittade två fel
    vänster bak hjullager var defekt igen, måste varit måndagsexemplar Namn:  image.jpg
Visningar: 1181
Storlek:  970.6 KBNamn:  image.jpg
Visningar: 1153
Storlek:  881.1 KB
    fick bort det helt, fick ett nytt på reklamation och bytt & hörde ett missljud, och det är ifrån slutväxeln ska testa bara byta olja, fyllde bara på sist så kanske räcker med byta... Annars får man köpa ny, var inne i etka och kollade Namn:  image.jpg
Visningar: 1005
Storlek:  971.4 KB blir inte en ny utan en begagnad isf den var lite dyr
    det blir bugrun imorgon söndag fast med min golf IV gti istället vill inte chansa och förstöra något

  3. #103

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Är inte helt ovanligt med oljud i bakaxeln på de mindre modellerna med trummor och 4cyl motor(förutom g60). De kraftigare t.ex VR6 brukar inte ha samma problem , iaf inte förrän man våldar eller åker med massa effekt.

  4. #104

    Reg.datum
    mar 2014
    Namn
    Victor Andersson
    Ort
    Huskvarna
    Inlägg
    117
    Lillen: jag har inte mycket missljud ändå men ville ta det säkra före det osäkra. Ljudet kommer typ vid 70-80 km och det viner lite, låter som det är ifrån vänster bak, men lyssnade med mejsel på diffen och det kom ifrån den då. Har du några tips? Byta till trögare olja? Vet du om det sitter något filter i den eller magnet på skruven? nån som lämnat in för renovering och vet pris på det?
    Sen en bild ifrån när jag hälsa på ute hos min pappa på landet Namn:  image.jpg
Visningar: 1041
Storlek:  231.0 KB
    Tacksam för svar
    Senast redigerad av Virro den 2015-06-11 klockan 16:22.

  5. #105

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Har faktiskt inte kollat in i min , ignorerar du jag ska byta hela drivlinan till VR6 sen.
    Så tyvärr har jag inget vettigt att komma med där.....ännu.

    Men min ändrar ljudet vid belastning och gassläpp , så lager eller slitet pinjongingrepp.
    Tyvärr ingen fakta men iaf.

    Bytt olja skulle nog va gjort i min......för många år sedan.

  6. #106

    Reg.datum
    mar 2014
    Namn
    Victor Andersson
    Ort
    Huskvarna
    Inlägg
    117
    Hej, Tog lite tid, men idag efter jobbet så bytte jag olja i slutväxeln,Namn:  image.jpg
Visningar: 987
Storlek:  108.8 KB
    Varmkörde en stund på lyft med växel i ca 10 min, tömde ur oljan som såg lite brunaktig ut rätt tjock olja. Den bulten man släppte på satt det en magnet på, fanns lite små spån men inget som såg farligt ut.
    Fyllde på med ny olja upå till nivåskruven och ut och provkörde och det var typ nästan helt tyst. mycket nöjd!
    surt att man inte gjorde detta unna bugrun isf hade jag vågat köra upp med den
    får se om de finns någon annan träff värd att hälsa på
    Senast redigerad av Virro den 2015-06-15 klockan 19:27.

  7. #107

    Reg.datum
    mar 2014
    Namn
    Victor Andersson
    Ort
    Huskvarna
    Inlägg
    117
    Och senare på kvällen klickade jag hem lite mer grejer, ska köpa ett original oljefilter & riktigt olja med sen så blir det nog kalas sen i motorn med :9
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

  8. #108

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Ahh blev de så stor skillnad i bakaxeln.
    Ska jag sluta snåla med andra ord

  9. #109

    Reg.datum
    mar 2014
    Namn
    Victor Andersson
    Ort
    Huskvarna
    Inlägg
    117
    Detta var en trevlig överraskning Namn:  image.jpg
Visningar: 900
Storlek:  116.6 KB
    Sen så funderar man ju alltid på vad mer kul man kan göra
    och lillen jag vänder mig till dig och sen finns det några till som gjort och kanske funderar på det:
    1.8t motorn i en golf, syncro i detta fall
    har googlat hur mycket som helst och man ska ju köpa en hel (skadad eller krockad bil ) typ audi A3, eller en golf mk4 gti, helst AGU motorn. Men passar den växellådan som sitter på bilen nu mot den motorn? Pallar drivlinan? Eller måste
    man byta allt mot typ vr6 syncro eller typ 4-motion från en passat och ska man då köpa en passat istället?
    Och hur mycket går flytta över? Sett Gryma trådar om folk som flyttar över instrumentbrädor och får allt att fungera, imponerande!!
    Just nu funderas det mycket och SRFO boken är beställd och spanar på nätet efter objekt att köpa men vill veta så man inte köper fel grejer
    tanken är att den ska besiktad med det så får inte skena för mycket, och vet att det måste på skivor bak och kanske ABS och grejer = mycket jobb.
    Förslag och tips är mycket välkommet!
    Nån som har en inköpslista på vad man behöver får gärna skriva

  10. #110

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Nu blir det snart PM-varning =)
    Jag har läst , gjort min läxa och har samma planer.
    SFRO-boken är en perfekt start , sedan så är det bara att fråga.

  11. #111

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 165
    original 020 drivlina pallar väl för ca 120-130hk.
    02C (vajer, golf, passat G60 syncro) pallar väl till en bit över 200
    VR6 syncro pallar väl lite mer

    men allt beror på hur man kör.

    Enklast är väl att köpa en passat g60 syncro då det finns fler av dem, alt. en mk3 vr6 syncro men då vet jag inte vad du måste göra för
    att 1.8T motorn skall passa.

    Bäst är väl att utgå från en 4-motionbil men det är mycket mer attt fixa jämfört med en passat g60 synro där det mesta passar bolt on på en gång.

    varför inte införskaffa en golf mk3 vr6 syncro eller en R32 4-motion och turbokonvertera en vr6:a direkt?

  12. #112

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Citat Ursprungligen postat av Janne.M Visa inlägg
    ....varför inte införskaffa en golf mk3 vr6 syncro eller en R32 4-motion och turbokonvertera en vr6:a direkt?
    Ping Janne.M

  13. #113

    Reg.datum
    mar 2014
    Namn
    Victor Andersson
    Ort
    Huskvarna
    Inlägg
    117
    Tack tack ska hämta ut sfro boken idag så får jag lusläsa den. Och bestämma mig vad som blir smidigast
    hade ju varit soft att ta drivlina från en mk3 vr6 syncro & på något sett få dit en 1.8t motor. Jag ska lura lite på det, tack för snabba svar

  14. #114

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Ska du köra VR6 drivlina får du byta gaveln/kopplingshuset mot en som är från 4-cyl motor.
    Men ska du ändå göra bytet så varför inte 4-motion?

    I mitt fall är det ekonomin , jag kommer byta till VR6-drivlinan pga att jag har en hel bil att ta från.
    Men hade jag råd skulle jag definitivt konvertera till 4-motion på en gång.
    Jag hade tänkte byta senare.

  15. #115

    Reg.datum
    mar 2014
    Namn
    Victor Andersson
    Ort
    Huskvarna
    Inlägg
    117
    Sant sant, ska man ta från en golf mk4 då eller en passat? Golfen misstänker jag är kortare och borde passa lättare mot min mk2. Men finns väl ingen 4 motion golf mk4 med 1.8t motorn då är det V5? Passaten finns nog med 1.8t 4motion.
    Jag hittade en billig stöldskadad audi A3 med aug motorn rätt billig men den är inte Quattro så får skippa den då.
    nån som har koll om det är smidigt att byta ut hela bakvagnen till mk4 passar det? Därför jag tänkte man kunde tagit mk3 syncron linan har för mig att den är bult on...

  16. #116

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Du måste ta från en bil med tvärställd motor.
    Gavel för fyrcylindrigt har du ju reda på din bil

    Mk II och Mk III går att byta imellan de mesta.
    Mk 4 passar inte ett smack gällande chassie.

    Använd Mk II eller Mk III och bygg hållare för den nya 4-motion bakaxelklumpen.

    Passat av de årsmodellerna är en Quattro drivlina , dvs rakmonterad och torsen centerdiff , öppna fram och bakdiffar.
    Den är helt olika och passar inte mycket , skulle knappt rymmas i golfen , men det har ju gjorts iofs.

  17. #117

    Reg.datum
    mar 2014
    Namn
    Victor Andersson
    Ort
    Huskvarna
    Inlägg
    117
    Namn:  image.jpg
Visningar: 913
Storlek:  757.9 KBOkej tack för alla tips, mycket uppskattat sitter & läser i nya boken. Funderar på vad man ska göra med alla tips, köpa två bilar ? En mk3 syncro som man tar drivlinan på och tanken ( läst att den ska man ha för pumpen tydligen ) och sen köpa motorn löst & diffklumpen bak. Aja jag för skriva ihop en inköps lista och se vad som blir smidigast/billigast möjligt. Sen har jag "bara" tillgång till ODIS, men gissar på att i framtiden så behövs VAGCOM så funderar på om man ska köpa det med då...

  18. #118

    Reg.datum
    mar 2014
    Namn
    Victor Andersson
    Ort
    Huskvarna
    Inlägg
    117
    Namn:  image.jpg
Visningar: 942
Storlek:  980.9 KB
    Kom ju på att jag fick med en extra bakvagn när jag köpte min bil, har dock lovat bort den men kanske går ändra så han får den som sitter på min nu så bygger jag om den löst så jag kan köra med bilen
    isf behövs "bara" vr6 länkarmar, en mk4 bakaxelklumpen till att börja med.
    Nån som har grejer över billigt i närheten av Jönköping får gärna skicka PM, sen blir det mycket ifrån laga.se gissar jag på

  19. #119
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    Mk1s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Kimmo M.
    Medlemsnr
    216
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    691
    Om du inte läst denna tråd tidigare, så gör det. Där finns nog svar på många av dina funderingar.
    http://www.gtiklubben.nu/forum/showt...omfattande!!-(
    /Kimmo
    Mk1 GTI & Passat CC 3,6 4-motion

  20. #120

    Reg.datum
    mar 2014
    Namn
    Victor Andersson
    Ort
    Huskvarna
    Inlägg
    117
    Hej, japp har läst hela den tråden, mycket bra info där!!

    jag fick hem min greje jag beställde med ifredags, så får ta och greja lite i veckan kanske nu när man har semester Namn:  image.jpg
Visningar: 845
Storlek:  867.6 KB

    Jag får börja spara & leta delar så får vi se hur det kommer bli

Liknande ämnen

  1. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2016-01-09, 13:34
  2. Projekt Golf syncro 1.8 16vT
    Av Lyxpotatis i forum Projektforum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-09-08, 10:38
  3. Projekt VW Golf MK2 Gti 8V
    Av Fredrik.W i forum Projektforum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-09-15, 18:22
  4. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-01-11, 22:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin