Resultat 1 till 12 av 12
  1. #1

    Reg.datum
    jul 2012
    Namn
    A S
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    19

    Igensatt oljesil Passat 1.8T

    Idag började oljetryckslampan blinka och pipa på väg hem från jobbet. Kan väl inte vara så mycket annat än igensatt oljesil då jag vet att det har slarvats med service på min bil tidigare.

    Ska jag rengöra oljesilen eller byta hela oljepumpen? Tydligen sitter ju silen fast på pumpen och går inte att byta separat som på nyare modeller, stämmer detta?

    Funkar denna bra?
    http://www.skruvat.se/Oljepump-P17496.aspx

    Vad är bästa sättet att rengöra silen om man väljer den vägen?

    Finns det något mer jag kan göra när jag ändå ska riva tråget? Kanske skulle köra en "motortvätt" innan för att försöka få bort koks och avlagringar i övriga motorn?

    Kan nämna att det är en 99a jag har med APU-motor.

    Tack för svar!
    Senast redigerad av asuskic den 2015-01-08 klockan 14:12.

  2. #2
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Sjoves avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Namn
    Daniel Sjörin
    Medlemsnr
    4640
    Ort
    Vellinge
    Inlägg
    919
    Eftersom silen redan är igensatt så är det ju inte lönt att börja motor tvätta nu. Hur ska du köra motorn när inte oljan snurrar runt.

    Jag tycker att om pumpen inte kostar mer än runt 500kr + ny tråg packning, oljefilter och olja. Så blir det billigare än en rasad motor.
    Så är det väl lika bra att satsa på nya grejor.
    Men alla har vi olika ekonomi.
    Jag har för mig att jag har hört att diesel löser mycket skit. Men annars är det väl bara att köpa hem lite olika rengörings medel och köra på.
    Varm högtryckstvätt kanske hjälper.

    Annars kanske någon annan med mer erfarenhet har någon specialare

    Lycka till!

  3. #3
    Medlem 2strokes avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    BobCat
    Medlemsnr
    5306
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    1 401
    Citat Ursprungligen postat av Sjove Visa inlägg
    Jag har för mig att jag har hört att Diesel löser mycket skit.
    Att köra DIESEL i motorn som invändig motortvätt fungerar ypperligt.

  4. #4

    Reg.datum
    jul 2012
    Namn
    A S
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    19
    Silen verkar inte vara HELT igensatt då oljetryckslampan inte blinkar jämt utan lite då och då, därför tänkte jag att man kanske skulle köra en motortvätt och sedan ta ner tråg, byta oljepump och sil osv

  5. #5
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Sjoves avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Namn
    Daniel Sjörin
    Medlemsnr
    4640
    Ort
    Vellinge
    Inlägg
    919
    Citat Ursprungligen postat av asuskic Visa inlägg
    Silen verkar inte vara HELT igensatt då oljetryckslampan inte blinkar jämt utan lite då och då, därför tänkte jag att man kanske skulle köra en motortvätt och sedan ta ner tråg, byta oljepump och sil osv
    Ok, låter väl som en bra ide.
    Men håll koll så att du inte tappar oljetrycket helt.

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Henrik B
    Medlemsnr
    4926
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    83
    Kolla först vilket oljetryck du har innan du börjar byta delar. Det är ganska ofta oljetrycksgivaren som strular.

  7. #7

    Reg.datum
    apr 2010
    Namn
    jon backman
    Ort
    ludvika
    Inlägg
    212
    jag skulle nog köra en invändig motortvätt
    jag brukar använda CRC invändig motortvätt en av den gamla modellen om det är den nya så använd 2st burkar. de står att 10-15min 1000-1500rpm på burken men jag brukar köra det ca 25-30min

    det finns åxå biltema http://biltema.se/sv/Bilvard/Olja-oc...ingsolja-3642/ men har inte provat det än

  8. #8

    Reg.datum
    okt 2012
    Namn
    Ludwig C
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    95
    Prova en engine flush sen slå i ny olja och filter sen kör ett tag och byt en gång till så kanske skiten släpper? Men visst man vill ju inte riskera något.

  9. #9

    Reg.datum
    jul 2012
    Namn
    A S
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    19
    Silen var igensatt så beställde ny oljepump och sil, lika bra att byta när tråget ändå är nere. Trodde dock att det skulle vara mer koks i tråget än det var. Får hoppas detta löser problemet. Kommer se till att jag byter olja och filter var 1000e mil nu.

  10. #10

    Reg.datum
    apr 2010
    Namn
    jon backman
    Ort
    ludvika
    Inlägg
    212
    körde du invändigmotortvätt innan du tog ner tråget???

    att byta olja vid ca: 1000mil är inte dumt. Att köra med longlife olja och byta vid 3000mil är Dumt få får man många problem med te:x koks och trasiga lyftare m.m

    Ex: bra pris på olja har swedol på 20L Q8 olja. mycket dyrare att köpa på OKQ8 macken i 4l dunkar . billigare att köpa på 20L dunkar de har jag gjort nu i över 25år till mina bilar
    Q8 FORMULA EXCEL 10w-40 787,50:- ink moms
    http://www.swedol.se/bygg-anlaggning...0w-40-20l.html
    Q8 FORMULA EXCEL 5w-40 1266,25:- ink moms
    http://www.swedol.se/bygg-anlaggning...5w-40-20l.html

  11. #11

    Reg.datum
    jul 2012
    Namn
    A S
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    19
    Citat Ursprungligen postat av boster Visa inlägg
    körde du invändigmotortvätt innan du tog ner tråget???

    att byta olja vid ca: 1000mil är inte dumt. Att köra med longlife olja och byta vid 3000mil är Dumt få får man många problem med te:x koks och trasiga lyftare m.m

    Ex: bra pris på olja har swedol på 20L Q8 olja. mycket dyrare att köpa på OKQ8 macken i 4l dunkar . billigare att köpa på 20L dunkar de har jag gjort nu i över 25år till mina bilar
    Q8 FORMULA EXCEL 10w-40 787,50:- ink moms
    http://www.swedol.se/bygg-anlaggning...0w-40-20l.html
    Q8 FORMULA EXCEL 5w-40 1266,25:- ink moms
    http://www.swedol.se/bygg-anlaggning...5w-40-20l.html
    Nej, tog inte ner tråget själv och hann inte föreslå det för dem innan de började arbeta på bilen. Men får hoppas det blir bra ändå

    Tack för tipset, får inhandla en 20L dunk så har man till ett par oljebyten!

  12. #12

    Reg.datum
    jul 2014
    Namn
    Åke Johansson
    Ort
    Hudiksvall
    Inlägg
    12

    Oljetråg

    Citat Ursprungligen postat av asuskic Visa inlägg
    Nej, tog inte ner tråget själv och hann inte föreslå det för dem innan de började arbeta på bilen. Men får hoppas det blir bra ändå

    Tack för tipset, får inhandla en 20L dunk så har man till ett par oljebyten!
    Hur stort jobb är det att ta ner oljetråget. Måste man demontera mycket utöver oljetråget?

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av asuskic Visa inlägg
    Silen var igensatt så beställde ny oljepump och sil, lika bra att byta när tråget ändå är nere. Trodde dock att det skulle vara mer koks i tråget än det var. Får hoppas detta löser problemet. Kommer se till att jag byter olja och filter var 1000e mil nu.


    Hur stort jobb är det att ta ner oljetråget. Måste man demontera mycket utöver oljetråget?

Liknande ämnen

  1. passat 1.8t . hjullager?
    Av eilert_pi i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-06-06, 10:12
  2. motorfel passat 1.8t
    Av jimonfire i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-09-10, 19:15
  3. Kamkedjspännare Passat 1.8t
    Av Falcor i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-09-29, 18:20
  4. Köpråd Passat 1.8T
    Av gti8v i forum VW-forum
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2010-10-10, 09:06
  5. Köpråd passat 1.8T!
    Av Martini i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-10-10, 00:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin