Resultat 1 till 8 av 8
  1. #1
    Micke_t
    Gäst

    Tända bakre dimljus utan att tända fram?

    Hej,

    För att tända bakre dimljus måste jag vrida ratten så att först de främre tänds. Jag kör om jag då förstått det hela rätt olagligt och kan då bötfällas. Är det någon inställning som är fel på min bil?

    /micke

  2. #2
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Är dom främre dimljusen tända även tillsammans med halvljuset i det läget?

    Det är inget fel att dom är tända tillsammans med helljus. Däremot får dom aldrig vara tända tillsammans med halvljus. Bilen borde vara kopplad så att man inte kan ha halvljus och dimljus samtidigt. Det ska vara antingen den ena eller det andra.

  3. #3
    Micke_t
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av vfr Visa inlägg
    Är dom främre dimljusen tända även tillsammans med halvljuset i det läget?

    Det är inget fel att dom är tända tillsammans med helljus. Däremot får dom aldrig vara tända tillsammans med halvljus. Bilen borde vara kopplad så att man inte kan ha halvljus och dimljus samtidigt. Det ska vara antingen den ena eller det andra.

    Stämmer. Bakre kan endast tändas om främre dimljus är på tillsammans med halv/helljus.

  4. #4
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Är det verkligen ett stort problem?

    Bakre dimljus behöver ju bara användas om det är sådan tjock dimma att man riskerar att köra in i framförvarande bil om inte dimbakljus används. Eller för att vända på det. Att det bara behövs om det är sådan dimma att man själv riskerar att bli påkörd för att man inte syns i dimman. Och då är det kanske ändå läge att slå om från halvljus till dimljus för att kunna se något framåt. Eller missar jag något?

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Johnsson
    Medlemsnr
    5059
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    1 052
    Som du beskriver det kan jag på båda mina moderna VW endast använda bakre dimljus i kombo med främre. Det främre går endast att tändas i kombination med halvljus eller parkeringsljus. Lagligt? tror inte det..
    Bilarna är Golf Variant 2003 och Scirocco 2011.

    Fredrik

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    542
    Citat Ursprungligen postat av vfr Visa inlägg
    Är det verkligen ett stort problem?
    På min förra bruksbil hade bakre dimljuset en egen kontakt på instrumentbrädan, min nuvarande bruksbil är precis som trådskaparens, man får dra ut ljusvredet så att bakre dimljus lyser tillsammans med främre dimljus.

    Det finns tillfällen då jag saknar den där egna knappen för det bakre dimljuset. Det beror då inte så mycket på vädret utan snarare på någon förare med dimmig syn som känner att han måste ligga på armlängds avstånd i trafiken för att se framförvarande bil. Att då blinka till med dimljuset brukade ge lite anständigare avstånd. Det var ett säkert sätt att blinka med något som uppfattades som bromsljus utan att behöva ta någon risk genom att sänka farten.

    Nu vet ju inte jag varför trådskaparen ställde sin fråga, men användningsområdet ovan skulle kunna vara ett skäl till att vilja tända bakre dimljus utan att tända främre dimljus.

    m v h Henrik

  7. #7
    scirocco8v
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av vfr Visa inlägg
    Är dom främre dimljusen tända även tillsammans med halvljuset i det läget?

    Det är inget fel att dom är tända tillsammans med helljus. Däremot får dom aldrig vara tända tillsammans med halvljus. Bilen borde vara kopplad så att man inte kan ha halvljus och dimljus samtidigt. Det ska vara antingen den ena eller det andra.
    Dimljus får vara tända tillsammans med halvljus om det är väder tex dimma, snöfall

  8. #8

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Lind
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    214
    Lagen har inte ändrats. Dimljus fram får användas istället för halvljus i och aldrig tillsammans med halvljus. Dessa får användas i nedsatt sikt för att se bättre, men får också användas i dagsljus som breddmarkering/positionsljus. Dimljus bak får endast användas i nedsatt sikt, och är bländande så du ska släcka dessa ifall det kommer ikapp en bil bakifrån.

    Dock man har infört ett undantag som säger att man får ha de främre dimljusen tända tillsammans med halvljuset ifall det är en teknisk förutsättning för att ha de bakre dimljusen tända, vilket verkar vara standard på nya bilar. Men du måste fortfarande även släcka de främre dimljusen när du släcker de bakre.

Liknande ämnen

  1. Polo -96, ska man kunna se ett tändstift tända
    Av engqvist84 i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-01-28, 08:05
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-10-25, 00:33
  3. VW Touran-09 lampbyte dimljus fram
    Av maxtouran i forum VW-forum
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-08-26, 13:23
  4. H8 35w - 55w utan felkod? (Dimljus)
    Av jimZon i forum VW-forum
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2012-01-30, 13:19
  5. Dimljus fram Passat 3B
    Av ventohuan i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-08-18, 11:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin