Resultat 1 till 10 av 10
  1. #1
    e_lec
    Gäst

    "Auxiliary" PTC värmare till Touran?

    Hej på er!

    Jag har en Touran 2007 1,9 TDI och har lite funderingar kring värmen i kupe'n i bilen.

    Har försökt leta här i forumet men inte hittat nått som tar upp just denna fråga.

    Som många kanske vet så är inte värmen den allra bästa i bilen då det bara sitter en tillsatsvärmare (som endast går när bilen är igång) och inte den kompletta Webasto-värmaren med tidur, som värmer upp motor och kupe' lagom till när man ska åka.

    Så, jag kollade runt lite hur man skulle kunna lösa detta bekymer då jag inte alltid har tillgång till en motorvärmarstolpe att koppla i bilen till. Efter en stunds letande så hittade jag denna "DIY-guide": http://www.golfmkv.com/forums/showthread.php?t=113468

    Efter att ha kollat runt ytterligare och hittat några olika sprängskisser på kompletta värmepaket med alla komponenter utskrivna med artikel-nummer så upptäckte jag att dessa värmare verkar finnas till dom flesta modeller, utom Touran som jag kör med! Jag hittar samma skisser som till dom andra modellerna (Golf, Passat, Jetta, Octavia mm.) men med den skillnad att på skissen till Touran så saknas alltid just denna del "Auxiliary heater matrix". Så, kan man göra denna modd på min bil?

    Är det någon här som kan hjälpa mig att få rätsida på detta? Jag hade gärna lagt ut lite penningar på att snabbt få upp värmen i kupe'n när bilen stått kallt men kanske inte så mycket som det verkar kosta att bygga ut tillsatsvärmaren till en komplett webasto-värmare med tidur! Även om en Webaso är det bästa för oljebrännaren i längden=)

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2014
    Namn
    Magnus Ryr
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    4
    Varför uppdaterar du inte din värmare till en med parkeringsvärmare istället. Jag har gjort detta på min Passat 2009 och är väldigt nöjd med resultatet. Nu funkar bilen som om parkeringsvärmaren var original monterad och jag kan ställa tiden för värmaren i min Mfa eller starta värmaren via fjärrkontrollen.
    http://www.mytouran.de/html/standheizung.html
    //Magnus

  3. #3
    e_lec
    Gäst
    Jag har funderat på att göra det längre fram, men tänkte att om man fått i en elvärmare i bilen nu i vinter (vilket verkar vara en rätt så okomplicerad installation) så bygger man ut den befintliga värmaren till en komplett parkeingsvärmare till sommaren då jag inte har något garage att vara i för tillfället.

    Vad landade prislappen på ombyggnationen som du gjorde på din -09:a?

    Antar att du bara köpte dom nödvändiga delarna och skruvade ihop den själv?
    Kollade länken och har lite funderingar angående intrumenten som dom bytte, på deras bil saknar knappen som är under "ON/OFF" någon funktion.
    På min bil har jag funktionen "DUAL" (individuell temp på förar respektive passagerarplats) på denna placering. Är detta av stor betydelse för hur bilens befintliga kabelhärva ser ut, eller har bilarna samma kabelhärva oberoende av utrustningsnivå?

    /Leif

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    355
    Jag har gjort samma operation på en passat -08. nästan samma procedur.

    köpte beggad värmare på skroten från från en -12 passat. tror jag betalade 4500 för värmaren.
    klimatpanelen köptes även den från skroten från bil med värmare så man får direktstart knappen. typ 700kr.
    sen var det bara att byta värmen rakt av och soppapumpen. klimapanelen fick man skifta plats på två trådar. tror det var
    stift 16 och 20? allt hoppade igång av sig själv och tiduret hoppade fram automatiskt i färddatorn.

    Dock monterade jag även fjärrstart. den kräver ju lite kabeldragning. Men är ju inte nödvändig för funktionen.
    Annars behövs inga relän eller extra kabelstammar om man nu har climatronic. Lite codning för att få det att lira riktigt bara.

    Tror det slutade på ca 6500:-

    Thermo Plus satserna som webasto saluför kostar ca 10000:- för att bygga om till P-Värmare.
    och då har man en gammal värmare! + Att då måste det dit extra kablar och relän. Plus den där fula klockan.
    Den värmaren jag fick tag på hade suttit i en bil bara 1800 mil.

  5. #5
    makkannn
    Gäst
    Lättast att göra som ovanstående skrev, enklast och billigast dock om du får tag på en värmare från 2010 eller tidigare.
    De bytte från Thermo Top V till Thermo Top EVO nån gång under 2010 och EVO kräver en annan typ av bränslepump.

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2014
    Namn
    Magnus Ryr
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    4
    Här är lite info om min ombyggnad.
    http://www.vwpc.se/viewtopic.php?f=1...77&hilit=mr535

  7. #7
    e_lec
    Gäst
    Jätte tack för alla svar och länkar!

    Jag ska se om jag kan hitta en begangnad värmare på skroten eller kanske på Ebay. Kommer man undan under 10.000sek för allt så är det absolut värt att göra! Återkommer med info om hur det går med den saken när jag hittat nån värmare som kan tänkas passa.

    Hur länge brukar man ungefär behöva köra värmaren för att ha tinade rutor vid -10 respektive -20? Tänkte mest på att jag kanske måste köpa ett nytt batteri till bilen efter att jag installerat värmaren. Installationen kommer förmodligen inte att bli av före våren, sommaren eftersom jag inte har något garage att vara i.

    /Leif

  8. #8
    makkannn
    Gäst
    Skulle gissa på nånstans mellan 30-60 min. Enligt manualen drar den runt 4A som mest, inte så farligt men ett fräscht batteri skadar ju aldrig

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    355
    30min räcker gott!
    Man ska ju tänka på att man ska köra med bilen lika länge som man använt värmaren.

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2014
    Namn
    Magnus Ryr
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    4
    Jag köpte mina saker i Danmark, tror jag gav 1500:- för värmaren och 600:- för cirkulationspumpen, 1000:-för klimatpanelen och 1200:- för fjärren så under 10000:- lär det definitivt hamna.

Liknande ämnen

  1. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-05-29, 16:05
  2. däck tips till 7x15" mille miglia "stefan" fälgar?
    Av mk2 16v turbo i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-04-07, 10:40
  3. Skillnad mellan "mappa" och "chippa"?
    Av gbgklasse i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-07-07, 11:40

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin