Resultat 1 till 13 av 13
  1. #1
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575

    Ljussensor Polo 6R

    Är det någon som kan upplysa mig om var ljussensorn sitter på en Polo 6R? Om man kollar på annonser för Polo R WRC så står det ofta att den har både regn- och ljussensor. Sitter ljussensorn då tillsammans med regnsensorn uppe vid innerbackspegeln? Samt fyller ljussensorn någon funktion från fabrik på en R WRC, som saknar automatiskt halvljus och coming/leaving home?

    Jag håller nämligen på att undersöka hur man kan retrofitta dessa (kräver ljusvred med halvljusautomatik), och ljussensorn är ju ett krav för dessa så jag vill först och främst säkerställa att bilen faktiskt har ljussensor.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Ljussensorn skall sitta vid regnsensorn ja!

  3. #3
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Citat Ursprungligen postat av Cullberg Visa inlägg
    Ljussensorn skall sitta vid regnsensorn ja!
    Tack! Då gissar jag att de är integrerade i samma modul, så att bilar med regnsensor automatiskt har ljussensor, någon som kan bekräfta detta?
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  4. #4
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Bekräfta det kan jag inte göra, men det verkar väldigt sannolikt. Regnsensorn brukar vara en optisk sensor, och det är troligt att den då samtidigt agerar ljusmätare.

    Edit: Meningsbyggnad
    Senast redigerad av vfr den 2014-11-29 klockan 23:22.

  5. #5

    Reg.datum
    apr 2010
    Namn
    Axelsson
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    315
    Den enda "ljussensor" som jag vet finns på R WRC är den som styr den automatiska avbländningen på innerbackspegeln. Men den sitter ju på kupésidan av backspegeln, medan sensorn för torkarna sitter på motsatta sidan.

  6. #6
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Citat Ursprungligen postat av AXL72 Visa inlägg
    Den enda "ljussensor" som jag vet finns på R WRC är den som styr den automatiska avbländningen på innerbackspegeln. Men den sitter ju på kupésidan av backspegeln, medan sensorn för torkarna sitter på motsatta sidan.
    Om man ska vara riktigt noga finns det minst 2 ljussensorer till: en i varvräknartavlan som styr dimning av mätarhus samt en uppe i hörnet på RNS315:n som styr dimningen av touchskärmen Sen ytterligare en solsensor för climan framme på instrumentbrädan tror jag.

    Stötte på en tråd på ett utländskt forum (uk-polos kanske?) där retrofit kit för coming/leaving home såldes (auto ljusvred, kabel och relän), och någon påstod sig ha installerat detta i sin WRC med lyckat resultat. Så det lutar nog åt att det sitter en ljussensor i WRC:na, även om den eventuellt inte fyller någon funktion från fabrik.

    Blir eventuellt att införskaffa dessa delar i något skede, då borde man ju få automatiskt halvljus samtidigt. Dock behöver man ju först skaffa sig VCDS för att få någon nytta alls av det hela.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  7. #7

    Reg.datum
    mar 2016
    Namn
    Lars
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    10
    Hej cheba

    Har du modifierat ditt halvljus?
    I så fall hur gjorde du?

    Jag är så trött på att behöva sätta på/stänga av halvljuset manuellt.

    /Lars
    Senast redigerad av LarsS den 2016-03-18 klockan 18:27.

  8. #8
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Citat Ursprungligen postat av LarsS Visa inlägg
    Hej cheba

    Har du modifierat ditt halvljus?
    I så fall hur gjorde du?

    Jag är så trött på att behöva sätta på/stänga av halvljuset manuellt.

    /Lars
    Hejsan,

    Jag tänkte göra det redan förra våren, men det blev aldrig av. Har tänkt ta itu med det, för jag har redan det mesta som behövs. Jag köpte grejerna av en kille på uk-polos forumet som innehöll allt som krävs, nämligen kablage mellan ljusvred och reläbox, 2 relän, ljusvred med auto-funktion samt support för vilka bitar som ska ändras i mjukvaran, allt för att få 100% OEM funktionalitet. Priset för allt var 80€ inkklusive frakt tror jag. Dock var det sista kitten som killen hade liggande. Ifall du är intresserad kan jag hänvisa dig till honom, kan inte lova nåt men det är en väldigt hjälpsam kille så om man frågar snällt kanske han möjligtvis kan tillverka ett kit till.

    Vill man inte ha 100% OEM finns det billiga kit på eBay med ett auto-ljusvred (made in China) och en extern sensor, betydligt enklare att installera och billigare.

    Orsaken till att jag inte monterat mitt är att auto-ljuvredet som ingick i mitt kit var ett Kina-ljusvred med både dimljus fram och bak. Jag vill ha ett med bara bakdimljus men det är svårt att hitta. Kollade med VAG och nypris låg långt över 1000kr. Ska försöka få tag på ett begagnat.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  9. #9

    Reg.datum
    mar 2016
    Namn
    Lars
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    10
    OK. Tack för svaret cheba.

    Jag har sett kitten du pratar om med tillhörande sensor. De verkar bra nog åt mig, och är bästa alternativet då jag inte har tillgång till att ändra någon mjukvara. (Jag hade hoppats att du modifierat din bil utan att behöva programera om den med VCDS)

    /Lars

  10. #10
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Det finns folk i Göteborg närhet med VCDS om du behöver hjälp med något. Jag t.ex.

  11. #11
    Webmaster crees avatar
    Reg.datum
    sep 2011
    Namn
    Magnus Eriksson
    Medlemsnr
    4932
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    108
    Jag installerade ljusautomatik i min gamla Polo GTI för några år sen, då fanns det ett kit från tyska kufatec som gjorde det möjligt.
    Kravet var regnsensor och ljussensor, dom sitter ihop i framrutan. Är osäker på om även var krav på xenon.

    Men jag har ett extra oanvänt kit hemma, som skulle användts på en polares bil, men han lyckades skrota den först så om nån skulle vilja ha det är det bara att säga till.
    Senast redigerad av cree den 2016-04-01 klockan 21:23. Anledning: rättstavning

  12. #12

    Reg.datum
    mar 2016
    Namn
    Lars
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    10
    Citat Ursprungligen postat av cree Visa inlägg
    Jag installerade ljusautomatik i min gamla Polo GTI för några år sen, då fanns det ett kit från tyska kufatec som gjorde det möjligt.
    Kravet var regnsensor och ljussensor, dom sitter ihop i framrutan. Är osäker på om även var krav på xenon.

    Men jag har ett extra oanvänt kit hemma, som skulle användts på en polares bil, men han lyckades skrota den först så om nån skulle vilja ha det är det bara att säga till.
    Jag kan nog vara intresserad. Behöver dock säkerställa att det fungerar på min (frugans) bil, mm. Det är en helt vanlig "standard"-polo från 2014, bl a utan xenon. Kan du på något sätt ge information om kittet?

  13. #13
    Webmaster crees avatar
    Reg.datum
    sep 2011
    Namn
    Magnus Eriksson
    Medlemsnr
    4932
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    108
    Citat Ursprungligen postat av LarsS Visa inlägg
    Jag kan nog vara intresserad. Behöver dock säkerställa att det fungerar på min (frugans) bil, mm. Det är en helt vanlig "standard"-polo från 2014, bl a utan xenon. Kan du på något sätt ge information om kittet?
    Hmm. Är tämligen säker på att det kräver xenon, men har installationsanvisningar som pdf på engelska som jag kan maila om du PM:ar mig en mailadress.

Liknande ämnen

  1. Polo 6R baklysen
    Av Lindahl i forum VW-forum
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-08-01, 18:02
  2. 18 tummare till polo 6r?
    Av Yullee R i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-03-12, 23:12
  3. Polo 6r xenonkonvertering
    Av Lindahl i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-11-28, 20:12
  4. Takkantsspoiler Polo 6R Bluemotion
    Av Marcus i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-09-21, 20:39
  5. Köpråd Polo 6r
    Av sgt_nelson i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-12-09, 00:41

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin