Resultat 1 till 11 av 11
  1. #1
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575

    Climatronic i Polo 6R, blåser för varmt om fötterna

    Jag blev nyligen stolt ägare till en Polo R WRC -14. Det är en riktigt trevlig bil men sedan jag köpt den har jag stört mig på Climatronicens sätt att hålla mina fötter varma. Jag har låtit Climatronicen stå AUTO på 20°C eller strax under, och temperaturen högre upp i kupén ligger på en bra nivå, men nere vid pedalerna blåser det varmluft konstant, det känns som långt över 25°C och det blir rejält svettigt om fötterna om man inte styr upp luften manuellt (dvs. inte AUTO läge). Har provat köra på AUTO hela resan till jobbet (minst 45 minuter) men det verkar inte ske någon ändring under den tiden. Enda sättet att få lite svalare luft till fötterna är att vrida ner temperaturen till 18°C eller kallare. Är det någon som kan säga om det är normalt på dessa bilar att det blåser mycket varmluft neråt eller ska man börja misstänka nåt del nånstans?

    Jag har inte så många referenser men tidigare körde jag en Golf GTI -95 med Climatronic i många år och förutom att köra på defrost ibland behövde jag aldrig styra om luften manuellt. Man tycker ju att en såpass mycket nyare bil som Polon inte skulle vara sämre. Tyvärr kan jag inte själv kolla felkoder i Climan då jag använde en äldre version av VCDS tillsammans med en billig kabel från eBay med Golfen. Polon är ju så ny så den lär väl kräva nyare VCDS med CAN-BUS...
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2013
    Namn
    Pether
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    700
    Har Climatronic i min MK3 GTI dock en -96:a. På den startar inte kompressorn om yttertempen är lägre än +5*C

  3. #3
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Citat Ursprungligen postat av Petta77 Visa inlägg
    Har Climatronic i min MK3 GTI dock en -96:a. På den startar inte kompressorn om yttertempen är lägre än +5*C
    Jag har för mig att jag läst att på de nyare modellerna så startar kompressorn redan vid 0°C för att torka luften för att undvika att rutorna immar igen. Hur som helst borde det ju nog gå att blåsa 19°C luft i fotutrymmet utan att använda kompressorn då det är 4°C ute...Särskilt som temperaturen i övre delen av kupén hålls på behaglig nivå, det är bara i fotutrymmet som det blåser mycket och varmt.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  4. #4
    Medlem Parpans avatar
    Reg.datum
    nov 2013
    Namn
    Per E
    Medlemsnr
    5117
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    33
    Jag upplever inte detta problem på min wrc.
    Brukar köra på 19-21 grader och alltid på auto.


    Skickas från min iPhone via Tapatalk

  5. #5
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+

    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Peter S.
    Medlemsnr
    4681
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    295
    Tycker det låter som det är en ställmotor till ventilations-spjällen som hängt sig / fått frispel. Enklast är att åka till VW och får felkoderna utlästa, du har väl garanti kvar på en -14 kanske?

    Om detta är felet kan en grundinställning räcka, fungerar inte det så är det byte av ställmotor.

  6. #6
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Citat Ursprungligen postat av Mulder-_- Visa inlägg
    Tycker det låter som det är en ställmotor till ventilations-spjällen som hängt sig / fått frispel. Enklast är att åka till VW och får felkoderna utlästa, du har väl garanti kvar på en -14 kanske?

    Om detta är felet kan en grundinställning räcka, fungerar inte det så är det byte av ställmotor.
    Idag provade jag känna lite noggrannare med handen i fotutrymmet under körning. Det verkar inte som att själva temperaturen på utblåsluften är varmare än den som kommer ur dom övre utblåsen i instrumentbrädan. På dom ställen i fotutrymmet där luften står stilla är det lite varmare än uppe i kupén, men inte så mycket. Dock verkar det vara det konstanta kraftiga utblåset som gör att det blir varmt om fötterna, då utblåsen sitter takt ovanför gas- och kopplingspedal och alltså blåser den varma luften rakt på fötterna. Så det känns lite som om det kanske är nåt spjäll som inte riktigt fungerar som det ska. Men helt ur funktion verkar det inte vara, för när man manuellt styr luften till de övre utblåsen och mot vindrutan så stängs utblåset till fotutrymmet. Så antingen helt stängt eller fullt blås.

    Tror jag ska ta en termometer med mig i bilen i morgon för att säkerställa att jag inte inbillar mig, visst är mina kängor varma men såhär svettigt ska det ju inte bli... Dock så har jag ju fortfarande nybilsgaranti så det lutar nog åt att åka in och kolla felkoder, och hoppas på att det är lätt fixat.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  7. #7
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    I morse tog jag en termometer med mig i bilen. Med Climatronicen på AUTO och 20°C blev det närmare 27°C nere vid fötterna. Åkte till VW och förklarade problemet, fick en tid om 2 veckor när dom ska ta in bilen och kolla upp det. På väg från jobbet mätte jag upp nästan 27°C nere i fotutrymmet på passagerarsidan också. Mellan överkroppen och instrumentbrädan låg temperaturen på ca. 23°C så visst är det en skillnad.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Philip
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    229
    Klimatanläggningen i Polo är jag inte imponerad av. I båda de bilar som jag haft har det varit problem. Det blåser både här och där och temperaturen åker jojjo. I den ena bilen är det nästan jämt för varmt, att ställa in nått annat än 18 grader var det aldrig fråga om. Den andra var tvärt om, ibland fisljummet även med 28 grader inställt. Ibland kom det ingen luft alls trot att fläkten gick för fullt. Det tyder på att ställmotorerna låser inne luften.

    VW-handlarn har genomgånde haft ett svalt intresse för att åtgärda. Man byter nått lättåtkomligt som t.ex. kontrollenheten. Men jag misstänker att alla problem genomgående beror på dåliga ställmotorer i själva luftfördelarhuset. Problemet är att instrumentbrädan då måste ut, och därför verkar verkstadens intresse svalna snabbt.

    Summasummarum - jag tror att både dina och mina besvär beror på dåliga ställmotorer. Men det fixar man inte själv, och verkstaden vill ogärna ta det på garanti på grund av allt jobb.

  9. #9
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Citat Ursprungligen postat av Megapolaren Visa inlägg
    Klimatanläggningen i Polo är jag inte imponerad av. I båda de bilar som jag haft har det varit problem. Det blåser både här och där och temperaturen åker jojjo. I den ena bilen är det nästan jämt för varmt, att ställa in nått annat än 18 grader var det aldrig fråga om. Den andra var tvärt om, ibland fisljummet även med 28 grader inställt. Ibland kom det ingen luft alls trot att fläkten gick för fullt. Det tyder på att ställmotorerna låser inne luften.

    VW-handlarn har genomgånde haft ett svalt intresse för att åtgärda. Man byter nått lättåtkomligt som t.ex. kontrollenheten. Men jag misstänker att alla problem genomgående beror på dåliga ställmotorer i själva luftfördelarhuset. Problemet är att instrumentbrädan då måste ut, och därför verkar verkstadens intresse svalna snabbt.

    Summasummarum - jag tror att både dina och mina besvär beror på dåliga ställmotorer. Men det fixar man inte själv, och verkstaden vill ogärna ta det på garanti på grund av allt jobb.
    Det låter ju inte bra, men vad har verkstaden gett för motiv att inte fixa felet ordentligt sedan man bytt det lättåtkomliga men det inte hjälpt? Det är ju lätt att med en termometer konstatera att något fortfarande är fel och och ska åtgärdas på garanti.

    Visst kan det vara någon ställmotor som strular, men motorn till spjället som styr luften till fötterna är ju iallafall inte död, för den stänger om man manuellt styr luften till de övre utblåsen. Förstås kan det vara något annat spjäll där inne som strular. Men jag skulle tippa på att styrningen till motorn är felaktig på något sätt, p.g.a. fel i styrenheten eller söndrig tempgivare i fotutrymmet (var den nu sitter) då Climan alltid verkar tro att jag har kallt om fötterna.

    Min bil ska in i slutet av veckan, så då får vi se. Förhoppningsvis krävs det bara ett besök för att jag ska bli nöjd.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Philip
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    229
    Ställmotorerna ger inte upp helt, dom snurrar. Men det är problem med den givare som ska tala om exakt i vilket läge ställmotorerna ska stå i. Dom vet helt enkelt inte vilket läge det ska vara. Då kan det bli olika temperatur på olika platser etc.

    Att jag inte fått det fixat beror på att jag inte har möjlighet att åka till verkstaden hur ofta som helst - bilen behövs... När man lämnar in så väljer verkstaden varje gång att göra minsta möjliga arbete...

    Hoppas du får bra hjälp med din bil!

  11. #11
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Idag var bilen inne på VW för felsökning. Tyvärr kunde de bara ge mig besked att det inte fanns något fel utan det var helt normalt. Förklaringen var att klimatanläggningen helt enkelt blåser på tills tempgivaren i mittkonsolen mäter 20°C, fast det då innebär att det blir alltför varmt nere vid fötterna, och att det är så på alla bilar. Visst är det så det funkar, men jag trodde att det fanns fler än en tempgivare på olika höjd för att reglera detta, så att mer varmluft kan styras uppåt istället för att det blir för varmt i fotutrymmet.

    Jag är besviken i synnerhet med tanke på att min förra Golf som lämnade fabriken för 20 år sen hade Climatronic (den riktigt gamla, den som hade en "OFF" knapp istället för "ECON") och aldrig uppvisade något sådant problem. Man tycker ju att den automatiska regleringen i en modern bil borde vara minst lika bra. Fick nu rådet att låta det vara och se hur det utvecklas, om det visar sig att det helt klart är något som är fel så skulle jag återkomma.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

Liknande ämnen

  1. Polo 6R baklysen
    Av Lindahl i forum VW-forum
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-08-01, 18:02
  2. Polo 6r xenonkonvertering
    Av Lindahl i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-11-28, 20:12
  3. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-11-13, 23:28
  4. Takkantsspoiler Polo 6R Bluemotion
    Av Marcus i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-09-21, 20:39
  5. Köpråd Polo 6r
    Av sgt_nelson i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-12-09, 00:41

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin