Resultat 1 till 10 av 10
  1. #1

    Reg.datum
    jan 2014
    Namn
    Ola Nilsson
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    5

    "ACC och Front Assist är inte tillgängliga" Golf 1,2 tsi 2014

    Hej!
    Jag har en Golf 1,2 tsi 2014.
    På måndag morgon när jag skulle till jobbet funkade inte farthållaren. Jag stannade på bensinmacken och gjorde rent radarn under kofångaren fram. Jag tyckte inte den var skitig. När jag sedan startar den varnar den "ACC och Front Assist är inte tillgängliga". Men sedan när jag kör den på vägen funkar ACC som vanligt.
    På tisdag förmiddag på på väg till Din Bil i Aröd varnar bilen att "ACC och Front Assist är inte tillgängliga" men ACC funkar som vanligt ändå.
    På Din Bil i Aröd tar de in bilen och läser av felkoderna men de kan inte hitta något som vad som orsakar det här.
    Vi bestämmer att jag ska återkomma den 25 Nov för djupare utredning.
    Igår när jag skulle åka hem ifrån jobbet då varnar bilen "ACC och Front Assist är inte tillgängliga" då funkar inte häller ACC'n. Men efter några minuters körning funkar ACC'n igen. Sedan dess har den funkat som vanligt.
    Är det någon som känner igen det här?
    Jag undrar också hur VW felkoder funkar? Ganska ofta har bilen varnat för "ACC och Front Assist är inte tillgängliga" men sedan i trafik ACC funkat utan några problem?
    Mvh Ola Nilsson

  2. #2
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Hej Ola.

    Välkommen till forumet !

    Jag förmodar att du inte avaktiverat ”Emergency brake” i menyn. Oavsett vilket så ska ju ACC:n funka när du aktiverar den.

    Har Golf 7 i hushållet. Någon gång har jag fått upp detta meddelande men sedan har det funkat igen på bägge bilarna. Förmodar att det varit något förlupet objekt som stört det hela (löv, snömodd. störsignaler utifrån, what ever..). Riktigt bra hjälpmedel tycker jag!

    Fel
    I somras så fick jag ofta fel på Golf R:en. Monterade själv av kännaren i grillen (tog typ 5 minuter), kollade innanför kåpan inget skräp där, inga synliga skador på enheten. Monterade tillbaka enheten nollade felkoderna med ”VAG com” verktyget (undersökte inte närmare då jag har garanti). Felet kom tillbaka ganska snart så det var nog slumpen som gjorde att det funkade efter min demontering.

    MotorHalland fick in bilen och beställde en knappsats till ratten som monterades efter semestern. Sedan dess har det fungerat som det ska.

    När felet uppstod visades en stadigvarande röd varningssymbol där normalt ACC aktiveringen visas. Det verkar ju inte vara samma symtom som du har. Det är nog bara att åka in igen med bilen igen.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  3. #3

    Reg.datum
    jan 2014
    Namn
    Ola Nilsson
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    5
    Hej Peter!
    Tack för det snabba svaret.
    Visst är ACC'n ett bra hjälpmedel. Jag använder det hela tiden.
    Jag tycker det är konstigt att VW väljer att visa alla felmeddelanden. Borde inte bilen bara visa de som är riktiga fel? Alltså där funktionen inte alls finns.

    På min bil har jag också Auto-hold. För fyra veckor sedan hade jag Auto-hold aktiverad. Det var en riktig blöt och regnig kväll. När jag körde iväg från ett rödljus släppte inte Auto-holden. När jag kom upp i 20 km/h släppte Auto-hold. Efter det har den funkat felfritt.
    Trots att sedan dess har funkat felfritt får jag ibland ett fel meddelande när jag startar bilen. Den säger Fel: Auto Hold.
    Hur ska jag som kund tolka detta? Är det något som behöver göras på bilen?

    Mvh Ola Nilsson

  4. #4
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Visa fel som inte är fel…. Nej det är man knappast intresserad av att se, mer en upplysning. Golf 7 är ganska avancerad vad det gäller denna bit.

    Jag har inte använt auto-hold mer än för att se efter om det funkar. Har en manuell bil samt en DSG, funkar på bägge.

    På vår TSI122 DSG fanns det en mjukvaruuppdatering som bland annat innefattade något med ABS/handbromsen/autohold som jag fick uppdaterat på försommaren. Be ÅF kolla om det finns någon sådan på din bil. Är bilen bara några månader gammal är det kanske inte relevant längre, vår är c.a 1 år gammal.

    Man kan också kolla själv.

    Slå in reg nr – gå till ”detaljer” och kopiera chassi nr:

    http://www.volkswagentillbehor.se/

    Gå sedan till denna sida och kopiera in ditt chassi nr (17tkn)

    http://www.volkswagen.de/de/servicez...faktionen.html

    Här fick jag träff på vår 122 TSI. Koden fick jag googla för att förstå. Du kan ju prova.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  5. #5

    Reg.datum
    jan 2014
    Namn
    Ola Nilsson
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    5
    Tack för tipset Peter!

    Jag kollade mitt chassi nummer. Men det fanns ingen det fanns ingen uppdatering för den. Jag har en manuell växellåda! Det mjukvara uppdateringen gjorde mest nytta för er som har DSG.

    Åter till mitt Auto-hold problem. Jag har haft den aktiv sedan igår. Den funkade felfritt igår. Inga felmeddelanden när jag startade bilen.
    Men i morse fick jag "Fel: Auto-Hold". Men när jag testade "Auto-Hold" funktionen på vägen till jobbet funkade den felfritt.
    Vad tror du kommer bilen med tiden själv sortera bort och "deleta" felmeddelandet?

    Mvh Ola Nilsson

  6. #6
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Jag vet inte......återstår nog att avläsa felkod via OBD uttaget.. Hoppas det löser sig.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  7. #7

    Reg.datum
    jan 2014
    Namn
    Ola Nilsson
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    5
    Jag lämnade in bilen på Din Bil i Aröd i tisdags. De sa att de kunde inte se något uppenbart på felkoderna via OBD uttagen.
    De var tvungna att kontakta VW i Södertälje. De uppdaterade mjukvaran för farthållaren ACC och Auto-Holden.
    Under torsdagen fick jag vid två tillfällen felkoden Fel: Auto-Hold. Men funktionen på Auto-Hold vad det inget fel på.
    Jag fick också vid två tillfällen Fel: ACC. Men samma sak där funktionen vad det ingen fel på.
    I morse när jag startade bilen fick jag två felmeddelanden. Fel: ACC och Fel: Auto-Hold. Nu funkade inte farthållaren heller. Medans Auto-Holden gör det.

    Vad ska jag göra?
    Ska jag vände mig till en bättre VW verkstad?

    Mvh Ola Nilsson

    Golf 1.2 tsi 2014

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Johnsson
    Medlemsnr
    5059
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    1 052
    Bilen är ju nästan ny. Lämna den på verkstaden, se till att få en lånebil. Be dom höra av sig när dom lagat bilen OCH provkört under lämplig tidsperiod.

    Fredril

  9. #9

    Reg.datum
    jan 2014
    Namn
    Ola Nilsson
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    5
    Hej!
    Jag ska lämna in bilen på Din Bil i Aröd på torsdag. Jag får fortfarande felkoden Fel: Auto-Hold och ACC är ej tillgänglig.
    Hoppas verkligen att de hittar vad orsaken är denna gången.
    Mvh Ola Nilsson

    Golf 1.2 tsi 2014

  10. #10
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Fick "ACC ej tillgänglig" meddelande igår kväll när jag höll på att "krångla" med bilen ut och in i garaget, (1.4 TSI kombin). Idag när sonen haft bilen så fanns inte meddelandet längre, dessutom fungerade allt som vanligt.

    Tog VCDS kabeln och kollade felmeddelande. Intermittent.... utan något utvecklad spec. Rensade dem.

    Hoppas det löser sig för dig.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

Liknande ämnen

  1. Passat B7: ACC-radars "avläsningsvinkel"?
    Av camata i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-11-15, 15:22
  2. "Kalibrera" spjällhus och insugningsrörspjäll -G336- på 1,4 Tsi
    Av VR6_Linus i forum VCDS/OBDeleven/Carista/VCP analysverktyg
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-01-02, 17:14
  3. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-05-29, 16:05
  4. Svar: 20
    Senaste inlägg: 2008-06-10, 18:55
  5. Skillnad mellan "mappa" och "chippa"?
    Av gbgklasse i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-07-07, 11:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin