Resultat 1 till 8 av 8
  1. #1
    adam.backe
    Gäst

    Fråga angående kodning av bluetooth

    Hejsan!
    Jag har en golf mkv ED30 från 2007 med en RNS510 och polar bt modul för att slippa att strömmen tar slut i batteriet. Jag tänkte nu installera en sådanhär: http://www.ebay.com/itm/VW-Bluetooth...item4adab163e9

    Enligt säljaren så ska allt fungera pågrund av att jag har en polar bt. Min fråga är då, jag kommer ju behöva kodning av denna. Är detta något jag kan gå in till min lokale volkswagen handlare och betala han för att göra när jag gjort alla nödvändiga installationer? Eftersom det är en OEM enhet. Eller finns det någon i närheten av Halmstad som skulle kunna göra detta för mig?

    Tacksam för svar!
    Adam

  2. #2
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Ursäkta, nu hänger inte jag riktigt med här. Varför skulle strömmen ta slut om man inte har en polar bt modul?

    Jag har numera en VCDS där man ska kunna göra ev. ändringar som kan behövas, men har inte kunskaper om vad som skulle behöva ändras. Jag finns då och då neråt Halmstad också.

  3. #3
    softishman
    Gäst
    han menar nog canbus gateway, har man "fel" modell av den så kan man få "battery drain"....

  4. #4
    adam.backe
    Gäst
    Polar bt är en modul man koppla på canbusen så slipper man att batteriet tar slut när man inte har igång bilen.
    Det hade varit kanon! Man få nämligen med instruktioner till vad man ska koda in i bilen och hur man gör.

  5. #5
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Att man kan få batteriproblem med RNS:en och vissa versioner av gatewayen har jag förstått. Så den här Polar BT ska alltså vara en pryl för att komma runt det utan att byta eller uppgradera själva gatewaymodulen då? Har du kollat så att du verkligen har en CAN-gateway som kan ge problem? Jag har precis skaffat VCDS (tidigare VAG-com) och kollat av min egen gateway inför uppgraderingen till RNS510. Min gateway ska inte ha några problem med det enligt dom listor jag kollat mot.

  6. #6
    adam.backe
    Gäst
    Det är en sådanhär jag menar http://eftermontera.se/volkswagen/16...t-batteri.html

    Jag behöver även polat bt modulen för att få den nyare bluetooth modulen att fungera med med ratten och min infodisplay i hastighetsmätaren. Det fungerar inte annars om jag förstått det rätt

  7. #7
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Det var en liten aning mera kött på benen. Problemet med CAN-gatewayen är ju som sagt välkänt. Det dom skriver om att det skulle vara problem även med BT-grejor, är ingenting som jag har hört något om. Det kanske är någon annan som vet något mera om detta?

    Vad gäller problemet med CAN-gatewayen, så måste det ju vara bäst/enklast att kolla om problemet verkligen finns innan man försöker åtgärda det. Min var som sagt ok enligt listor på nätet. Men om det sedan är så att det ändå kan bli problem med BT även om gatewayen är ok, ja då kanske man behöver en sådan modul ändå. Eller så är det så att det inte heller är ett problem om gatewayen är ok versus strömurdrag. Nu har du ju redan en sådan modul om jag förstod dig rätt, så det kanske inte är någon idé att lägga så mycket tid på ytterligare forskning om det för din del.

    Oavsett så hade det absolut varit trevligt att träffas ändå och prata lite ED30 mm. Vi får se när jag ska neråt Halmstad nästa gång. Då får jag se till att ta med VCDS:en. Vi hade en liten spontan miniträff i Halmstad för ett par veckor sedan.

  8. #8
    adam.backe
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av vfr Visa inlägg
    Det var en liten aning mera kött på benen. Problemet med CAN-gatewayen är ju som sagt välkänt. Det dom skriver om att det skulle vara problem även med BT-grejor, är ingenting som jag har hört något om. Det kanske är någon annan som vet något mera om detta?

    Vad gäller problemet med CAN-gatewayen, så måste det ju vara bäst/enklast att kolla om problemet verkligen finns innan man försöker åtgärda det. Min var som sagt ok enligt listor på nätet. Men om det sedan är så att det ändå kan bli problem med BT även om gatewayen är ok, ja då kanske man behöver en sådan modul ändå. Eller så är det så att det inte heller är ett problem om gatewayen är ok versus strömurdrag. Nu har du ju redan en sådan modul om jag förstod dig rätt, så det kanske inte är någon idé att lägga så mycket tid på ytterligare forskning om det för din del.

    Oavsett så hade det absolut varit trevligt att träffas ändå och prata lite ED30 mm. Vi får se när jag ska neråt Halmstad nästa gång. Då får jag se till att ta med VCDS:en. Vi hade en liten spontan miniträff i Halmstad för ett par veckor sedan.
    Japp så är det, eftersom jag ville ha en nyare bluetooth modul än vad min bil stödjer så får jag ha det.
    Det hade det verkligen varit!
    Jag skickar med länken med det som skulle kodas så kanske du kan se om du förstår något av det eller iallafall hittar delarna som ska kodas. Så jag vågar beställa hem det. Annars så ser jag ju att du bor i Kungsbacka och det är ju inte super långt från mig och jag har släkt i Göteborg så är uppåt med jämna mellanrum. Hade varit trevligt att se ännu en röd ED30 Min är med röd nämligen!
    Länken till guiden på kodningen: http://vag-navisystems.com/docs/prod...W7_ENGLISH.pdf

Liknande ämnen

  1. Polo 2013, RCD 310 fråga gällande bluetooth
    Av CandyWhite i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-05-23, 15:57
  2. Ang. felkoder och kodning av varning för bromsklossar
    Av -JD- i forum VCDS/OBDeleven/Carista/VCP analysverktyg
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-12-22, 20:18
  3. Fråga angående topp!
    Av Putte_70 i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-03-22, 22:41
  4. Fråga angående Sportluftfilter
    Av blackfox i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-03-24, 18:45
  5. Fråga angående databox?
    Av gnytt i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-01-19, 18:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin