Hej, en lång historia kort;
Jag är sedan tidigt i våras ägare av en Golf gt 160 DSG7. Trots nedan problem så är jag mycket nöjd och trivs väldigt bra med bilen.

Efter några månaders ägande upplevde jag att tomgången första minuten efter uppstart blev allt ryckigare. Det påverkade inte körningen, utan endast tomgången och kunde ibland vara så kraftig att kaffet skvätte ur koppen om den stod i hållaren. I början av sommaren hade jag inbrott varför jag i samband med reparation och ersättning av navigation bad VW Östermalm titta på fenomenet. VW sa då att det var "en del av karaktären på motortypen" och inom ramen för vad jag kunde förvänta mig. Inga registrerade felkoder eller förslag på reparationer.

När nu hösten tagit sitt grepp om oss tycks också ryckningarna försvinna. Vilket gav mig en vink om att det eventuellt var yttertemperaturen som påverkade. Mycket riktigt.
Vid kallare temperaturer, under 15 grader, uteblir ryckningarna. Vid uppstart ligger förbrukningen på ca 2.0 l/h under ca 1 minut innan den sjunker till ca 1.2l/h innan den slutligen landar på 0.7-09l/h.

Men vid sommarklimat eller i varmgarage då temperaturen är 20 grader eller över rycker det kraftigt. Förbrukningen visar över 4l/h i ca 40-50 sekunder för att sedan sjunka till 1.2l/h och slutligen 0.7-0.9l/h.
Ryckningarna är asymmetriska och varierar lite i styrka mellan gångerna.

Någon som stött på problemet eller på annat sätt kan rekommendera ytterligare felsökning eller åtgärder?