Sidan 4 av 14 FörstaFörsta 1234567 ... SistaSista
Resultat 61 till 80 av 276
  1. #61
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 174
    Jaså Davids pärla hamnade hos dig, en riktigt häftig golf som man dreglat över
    många gånger, kul att den får nytt liv hos dig, hoppas man får tillfälle att
    jaga den (och dig) på Kinnekulle 1 Augusti.
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  2. #62

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Mathias Lundgren
    Medlemsnr
    5540
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    228
    Färdig till Augusti låter högst osannolikt. Men man vet ju aldrig!

  3. #63

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Mathias Lundgren
    Medlemsnr
    5540
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    228
    Besiktade bilen idag, kontakten till vänster framljus hade vibrerat ur. Ska till kompisens jobb och få strålkastarinställning så rullar den året ut. Tar med ägarpappren till bugrun ifall någon skulle vara sugen på att köpa den.
    Namn:  11329832_10206801500856057_4056765669731196493_n.jpg
Visningar: 1454
Storlek:  59.4 KB


    Namn:  1546461_10152891268342666_6229046557034160725_n.jpg
Visningar: 1431
Storlek:  121.3 KB

    Firade besiktningen med att åka till landet och köpa glass med bilen, kändes helt overkligt efter allt skruvande att äntligen få ratta runt den på småvägar. Hade hunden i bilen så fick ta det lite lugnt, men vilken leksak det är! Riktigt mysigt ljud med extraktor och simonsburkar också!

  4. #64

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Mathias Lundgren
    Medlemsnr
    5540
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    228
    Motor inköpt till blåa golfen, blev en 1.8t från en älgkrockad mk4 gti. 18500 mil och fullstämplad servicebok.

  5. #65

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    David Jovén
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    425
    Härligt Då syns vi på söndag då!

  6. #66

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Mathias Lundgren
    Medlemsnr
    5540
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    228
    Jasså du är här inne o läser! Japp, siktar på 15-16 snåret! Har varit iväg en sväng till skroten med skrotgolf för att testa kärran så allt är klappat o klart för transport. Känner mig som ett barn på julafton

  7. #67

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    De här blir kul , både för David och Mathias!

  8. #68

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Mathias Lundgren
    Medlemsnr
    5540
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    228
    Börjar landa lite nu efter helgens äventyr. Vi började klockan 9 i söndags morse med biltrailer kopplad bakom Volvo 854:an som jag använder som bruksbil. Straxt innan Mjölby på E4:an började det dunka från bakvagnen samt ett oroväckande rökmoln dök upp bakom bilen. Vi körde in till vägkanten, fattade straxt att det aldrig skulle gå att få loss hjulbultarna med det 15cm långa dragskaftet som ligger i reservhjulsbaljan på bilen. Ringde efter bärgning och betalade 1500kr för att få låna ett fälgkors så jag kunde byta till reservhjulet. Efter att ha ringt runt till olika firmor fick vi till slut tag i en hyrbil med dragkrok så vi kunde fortsätta resan.

    Namn:  11287258_10206889055444867_1956417853_n.jpg
Visningar: 1399
Storlek:  89.4 KB

    Detta var runt klockan 13 då vi lyckats ta oss till Östgötaporten för en bit mat. 3 timmar efter i schemat. Efter vi hade ätit så fortsatte resan utan dramatik. Vi kom fram till Ikea Kållered runt 1730, lämnade motorn som stod på släpet till en köpare, tog en sväng på Ikea för att flickvännen som ställt upp på att följa med skulle bli lite gladare och sen åkte vi vidare till Kungsbacka där Davids bil befann sig.

    Började gå igenom hyllvis med saker som följde med i köpet, man ska aldrig underskatta hur många delar det finns i en bil. Helt plötsligt så var det tur att vi bytt upp oss ofrivilligt till kombi från volvon, det hade inte funnits en chans att få med alla saker i den. Klockan gick hur som helst medans vi botaniserade bland lådor med inredning och delar. 21:30 var vi äntligen lastade och på väg.

    Namn:  DSC_0035.jpg
Visningar: 1501
Storlek:  1.00 MB

    Vi hade så klart glömt extra spännbanden i volvon när vi bytte bil så golfen var spänd på vänster framhjul och höger bak. Målet fick bli att köra till coop bygghandel innna stängning 22. Vi hann precis och spännband blev köpta. Vi började nu förstå hur sen klockan var och hur dags vi skulle komma hem. Vi åkte till en statoil-mack. Köpte energidryck och korv och började sedan åka hem mot norrköping.

    fortsättning följer..

  9. #69

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Mathias Lundgren
    Medlemsnr
    5540
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    228
    Vi körde vidare i laglig hastighet hemåt i regnet. Klockan 03:40 landade vi till slut hemma i Norrköping, jag släppte av tjejen så hon fick gå upp och lägga sig i lägenheten och körde vidare mot garaget. Lyckades på något sätt få ner bilen från släpet och putta in den i garaget på egen hand utan att skada mig eller bilen. Packade ut allt som låg löst i bilen och torkade sedan upp vattnet som hade trängt igenom kapellet under färdens gång. En räv kom fram och hälsade på mig vid 6-snåret när jag var redo att åka hem för att sova en timma innan det var dags att åka och lämna hyrtrailer och hyrbil. Kom till slut hem runt 10, ringde in och förklarade att jag tar en semesterdag från jobbet och kraschade i sängen.

    Namn:  551499_10206881620619001_3642557884793612555_n.jpg
Visningar: 1277
Storlek:  78.5 KB

    Igår åkte jag ut till garaget efter att ha hämtat motorn hos skroten. Packade undan alla prylar som jag hade strösslat ut över hela garagegolvet till hyllorna och sedan kom min kusin ut och hjälpte mig med att flytta golfen till sin plats i garaget. Efter det baxade vi in motorn i garaget. Efter två resor till till skroten har jag nu fått alla delar som jag behöver till motorkonverteringen.

    Namn:  10996526_10206888808158685_802995575111449269_n (1).jpg
Visningar: 1455
Storlek:  71.5 KBNamn:  11393133_10206888808398691_1908621290814914597_n.jpg
Visningar: 1349
Storlek:  92.2 KB

    Nu ska jag försöka hämta andan lite ikväll inför bugrun i helgen. Behöver hinna med att byta packbox till kamaxeln på den röda golfen imorgon och hoppas att det löser det sista oljeläckaget så jag kan få köra lite bana i helgen. Efter bugrun blir det nog en liten paus från allt bilrelaterat någon vecka eller två

  10. #70

    Reg.datum
    nov 2008
    Namn
    André Lundell
    Ort
    ystad
    Inlägg
    89
    Vem köpte motorn någon här på forumet? Så man kanske kan följa min gamla motors resa

  11. #71

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Mathias Lundgren
    Medlemsnr
    5540
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    228
    Citat Ursprungligen postat av lunna_ Visa inlägg
    Vem köpte motorn någon här på forumet? Så man kanske kan följa min gamla motors resa
    http://www.volkswagengolf.se/viewtopic.php?t=47284 <- den killen!

  12. #72

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    David Jovén
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    425
    Citat Ursprungligen postat av holyhatten Visa inlägg
    Jasså du är här inne o läser!
    Klart jag är Verkligen kul att golfen får leva vidare och dessutom få en rolig motor! Så jag lär vara här och läsa ibland

    Lycka till nu och fråga gärna om det är saker du undrar över.

  13. #73

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Citat Ursprungligen postat av Dave the brave Visa inlägg
    Klart jag är Verkligen kul att golfen får leva vidare och dessutom få en rolig motor! Så jag lär vara här och läsa ibland

    Lycka till nu och fråga gärna om det är saker du undrar över.
    +1 på Davids inlägg

  14. #74

    Reg.datum
    okt 2012
    Namn
    Tony Jensen
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    86
    Bara att gratulera! Galet fin golf! Jag vill också ha en monza blå

  15. #75

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Mathias Lundgren
    Medlemsnr
    5540
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    228
    Nu har jag avklarat mitt första bugrun Hade tagit fredagen ledigt från jobbet för att åka ner till Mantorp, men i hopp om att få bilen i tillräckligt bra skick för att kunna ta ett par varv på banan spenderades fredagen i garaget istället.

    Namn:  11406699_10206902513101300_227120691536492725_n.jpg
Visningar: 1246
Storlek:  78.8 KB

    Målet för dagen var att lösa anledningen till att det blir en pöl med olja under bilen när den står varm på tomgång, försöker att börja uppifrån och sedan jobba mig nedåt för att utesluta läckorna. Packboxen till kamaxeln byttes på torsdagkvällen, men det kändes inte helt hundra när jag satte i den, den gick in alldeles för lätt. Läckaget kvarstod efter provstart. Det blev en tur till Söderbergs (VAG i Norrköping) för att köpa en OEM på fredagmorgonen. Rev ner allt och la märke till att ventilkåpspackningen såg lite tokig ut bakom remhjulet, vilket är lite svårt att se när det fortfarande sitter på. Ringde runt till mekonomen och meca för att höra om de hade något på hyllan, men det var kört att få tag i en ny under fredagen. Ringde tillbaka till Söderbergs, och visst hade de en på hyllan trots att den hade utgått i sortimentet. Bad dom genast att lägga undan den och åkte dit och köpte den. Efter lite smetande med permatex (varför inte) och skruvande var ventilkåpspackning, ny packbox, kamrem och drivrem på plats. Dags för ny provstart. Fortfarande dropp under bilen. SUCK. Började leta efter läckan med ficklampa och såg var det droppade ifrån, tog lite torkpapper och torkade rent där det kom ifrån.

    Namn:  hqdefault.jpg
Visningar: 1291
Storlek:  30.9 KB

    Oljan kom alltså från det inringade området på bilden, det underliga var att oljan såg ut att sippra ut genom blocket, det var nu torrt på alla misstänkta ställen ovanför. Slipade rent från färg för att bekräfta mina misstankar, och visst kom det ut genom blocket. Ingenting förvånar mig alltså längre gällande skicket på bilen, så det var väl egentligen väntat att blocket skulle vara sprucket också. Dock så var hålet/sprickan så liten så jag tog en sväng till jula och köpte kemisk metall, smetade på och lät härda och sedan var det torrt.

    Efter denna bragd så åkte jag till Mantorp, hälsade på lite folk, kollade runt lite och åkte hem igen.

    På lördagmorgonen gick jag upp vid 7, drack en kopp kaffe och styrde golfen mot Linköping för att hämta upp min kompis Tim. Planen var att åka till Mantorp, vara med på förarmötet vid 9:10 och sedan åka tillbaka in till hans jobb i Linköping för att fixa framvagnsinställning, sätta dit lite nya avgasupphängningsgummin och spola rent från allt oljespill på bilen. Vi hann med allt detta men märkte också att det kom lite olja mellan motor och låda. Vi visste inte riktigt om det var växellådsolja eller motorolja, men vi kom på att vi inte hade tömt olja från nivåpluggen när vi bytte oljan i vintras i lådan. Vi hade alltså bara tömt den så gott vi kunde när den var lös på bänken, tänkt att nu är den tom och fyllt på två liter. Vi tänkte alltså att lådan kan vara överfylld och att den därför tryckt ur sig olja. Vi släppte nivåpluggen, det kom ut säkert en halvliter olja, satte dit den igen och sedan tog ut bilen till tvätthallen och spolade rent. En hel del bromsrengöring användes i titthålet till svänghjulet också i hopp om att rädda kopplingen.

    Med en timma till godo tills besiktning och anmälan till bankörningen skulle stänga så körde vi ut golfen från verkstan, medans jag väntar på att svågern ska larma och låsa och komma ut så kommer det en löpare springandes, sedan några fler löpare och till slut så kommer det en hel klunga med löpare. Halvmaran gick tydligen utanför Tims jobb. Vi lyckades ta oss ut ur loppet med golfen och fick köra runt halva stan för att komma ut på E4:an igen.

    Namn:  11406823_10206872708046022_5056197417211156554_n.jpg
Visningar: 1318
Storlek:  111.6 KB

    Och såhär glad ser man ut när ens bil har gått igenom säkerhetskontrollen och ens allra första bankörning ska påbörjas. Jag och Tim turades om med körningen och hade en del problem med slirande koppling. Vi fick väl ett tiotal varv körda innan vi var tvungna att bryta på grund av lite oroväckande oljedroppar som vi såg när vi stannade till i depån efter bilen. Det såg ut som att det hade sprutat upp olja från titthålet i växellådan över hela motorrummet typ.

    Men inte var vi lessna för det. Allt slit med bilen kändes helt värt dom där varven på banan. Jag ska nu försöka hitta en ny KR-motor och 02y-låda till den röda golfen och ha den till att köra banträffar medans jag jobbar med den blåa. Försöka få in tekniken och farten i den röda och sedan när det är dags byta till den blåa.

    Bonusbild på min hund Hastur som beundrar husses golf:
    Namn:  11412210_10152926906757666_6966891442080838829_n.jpg
Visningar: 1192
Storlek:  127.1 KB

  16. #76
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 174
    Bra jobbat med bilen och kul att en till upptäckt tjusningen med köra runt, runt
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  17. #77

    Reg.datum
    okt 2012
    Namn
    Tony Jensen
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    86
    Kul att du kom ut på bananoch testade lite! jag besiktigade min samtidigt som du men han aldrig ut och prova!

  18. #78

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Men va faaan åxå.
    Verkar gå troll i grejerna.
    Men du lär dig ju en hel del om 16v på köpet iaf

    Jag har ett komplett paket.
    Men du bor ju så ocentralt
    Har några lådor och en motor.
    Sedan sitter de motor och låda i den kompletta bilen med.
    Så skiter det sig med delar så har jag dem.
    Ingen annons detta.

  19. #79

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Mathias Lundgren
    Medlemsnr
    5540
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    228
    Lillen, det här var sista "billiga" bilen jag köper någonsin Får helt o hållet skylla mig själv att jag köpte en 5000kr 16v gti, men hade aldrig trott att det skulle vara så här mycket strul.

    Ocentralt ja, haha. Tack för erbjudandet iaf Det ligger motor o låda ute till rimliga pengar nu på blocket men det är klart att en motor med känd historik vore bäst. Har faktiskt en KR ståendes i garaget som har gått 19000 mil, men den ser riktigt sorglig ut och har inte varit startad på säkert 7-8 år.

    Namn:  Namnlös.jpg
Visningar: 1166
Storlek:  20.1 KB

    Vill ju helst inte lägga för mycket tid och pengar på den röda golfen nu när jag har andra projekt Men vill samtidigt inte göra mig av med den röda heller efter allt slit. Den funkar ju och är besiktad förutom problemen med motor och låda. Sen så är det väl smidigt att ha ett fungerande 16v-paket att flytta till den blåa sen också om man skulle vilja besikta innan turbokonverteringen.

  20. #80

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Precis , fixa ihop den röda och sälj.
    Lägg sedan allt krut på den blå och va klar till nästa sommar......eller innan hösten om du har damp

Liknande ämnen

  1. Bränslepump golf mk2 gti -86
    Av shortys_1 i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-08-19, 19:38
  2. byta styrled på Golf mk2 86-
    Av Dimmanz i forum VW-forum
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-05-21, 21:05
  3. Golf Mk2 Gti 16v -86 Ryckig gång
    Av Rauta i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-04-22, 11:17
  4. VW Golf GTI 8v MK2 -86
    Av shortys_1 i forum Projektforum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-02-22, 09:53
  5. Golf gti -86 med 1.8t tagit fart igen.....
    Av VWR18 i forum Projektforum
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-02-11, 14:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin