Sidan 13 av 14 FörstaFörsta ... 31011121314 SistaSista
Resultat 241 till 260 av 276
  1. #241

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Mathias Lundgren
    Medlemsnr
    5540
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    228

  2. #242

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Mathias Lundgren
    Medlemsnr
    5540
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    228
    Namn:  62050597_10219706456591885_8358817574258999296_o.jpg
Visningar: 840
Storlek:  83.1 KB
    Nu har man hunnit jobba två veckor, fira midsommar och gå på semester. Dags att börja summera Bug Run 2019. Jag hann köra ca 50 varv på banan över tre dagar.

    Insläppet på fredag morgon var rätt kaotiskt och jag körde på gatdäck till Mantorp park för att spara på R-däcken så det tog en stund att slå upp tält, få ur alla grejjer ur bilen till tältet och byta hjul. Typ precis när jag fått på mig hjälm och handskar i depån så gick det från 30 grader varmt och sol till åska och skyfall. Men lite körning hanns med när det klarnat.

    Namn:  62128745_10219727533038783_1078266529096663040_n.jpg
Visningar: 1184
Storlek:  96.0 KB
    Bilen började låta lite annorlunda under körning på fredagen, först när jag kom hem såg jag att det var bultarna till turbon som backat ut. Därav att det låter så illa om motorn på filmen i tidigare inlägg. Detta borde man ju ha förstått lite tidigare egentligen..


    Namn:  62266216_345417149346746_6547743317096923136_n.jpg
Visningar: 1401
Storlek:  1.03 MB
    Andra saken som hände med bilen var att den började vandra lite höger/vänster vid inbromsning och det var belägg som var rätt slut. Missade sista passen på lördagen när jag körde in till Mekonomen i Linköping med lånad bil och köpte Mekonomen ProMeister "bättre" belägg samt byte så att jag kunde köra söndagspasset och ta mig hem.

    Namn:  65310951_10219848257976831_686378190997815296_n.jpg
Visningar: 1171
Storlek:  117.0 KB
    Idag spenderades dagen med att göra iordning dom sakerna som failade på bugrun ordentligt. Grenröret som satt på hade en spricka mellan bulthål och kollektor, misstänker att det kan ha hjälpt till att få bultarna att börja krypa ut. Nytt begagnat grenrör utan sprickor, nya oem-bultar, packningar och nord-lock brickor. Köpte även någon slags låsplåt för k03 turbo som man viker upp över bulthuvudena från awesome gti, men orginalgrenröret har ribbor på ovansidan så den plåten monterades inte. Tror att nord-lockbrickorna räcker.

    Även så blir det nu ferodo ds3000 fram nu istället för de stoptech som satt monterade vid köpet av bilen från David. Bak får stoptech sitta kvar så länge som de har bra med material kvar.

  3. #243

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Mathias Lundgren
    Medlemsnr
    5540
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    228


    Var iväg och körde track monday idag på mantorp park. Tyvärr gick det inget vidare bra den här gången. Första varvet snurrade jag av efter krönet, tror det var lite överambitiös ingångshastighet, dålig placering och kalla bakdäck som var problemet där, stannade dock innan armcon så inga skador på bilen. Andra passet avslutades med att jag snurrade av banan efter knixen, jag kom in för fort släppte upp gasen, åkte upp på curbsen och tappade kontroll över bilen, den gången hade jag inte samma ut och åkte in i däckhögen med vänster fram så att stötfångaren sprack och stötfångarbalken blev vriden åt höger.

    Kände då att det fick räcka för idag och åkte hem till garaget, bankade iordning stötfångarbalken och plåstrade ihop stötfångaren.
    Namn:  62236508_335015857414201_3774810983671791616_n.jpg
Visningar: 1202
Storlek:  260.4 KB

    Känns skittråkigt eftersom stötfångare och framskärm var i princip nya vid köp av bilen. Om någon har en framstötbeklädnad i bra skick utan spolarhorn så säg gärna till så köper jag den.

  4. #244
    GTI-nissen
    Gäst
    Usch vad surt, men det var snygga stygn iallafall! Och motorn låter ju fint.

  5. #245

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Ajajajajj.
    Tycker du hade både tur och gjorde rätt.
    Finns nya tillfällen att åka mer.

  6. #246

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Mathias Lundgren
    Medlemsnr
    5540
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    228
    Funderar på om mantorp kanske är en dålig bana att lära sig köra på. Egentligen vore väl konbana/slalom bäst men det verkar inte vara jättemånga sånna arrangemang varje år. Vet inte om konsekvenserna är lindrigare vid avåkning på eskilstuna eller sviestad? Känns som att hastigheten blir rätt hög på mantorp och att det egentligen bara är vid mjölby som det finns gott om plats för att snurra av..

    Nu planerar jag ju inte att köra som en idiot och snurra av banan heller men jag tyckte själv inte att jag överkörde bilen när jag snurrade av efter knixen, men det är väl kanske svårt för mig som nybörjare att avgöra med. Bättre att lära sig var gränsen går under snällare former menar jag.

  7. #247

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Ja Mantorp har sina sidor.
    Jag gillar den och har aldrig varit nära där.
    Däremot har jag åkt av riktigt rejält på Kinnekulle.
    Det är många tillfälligheter.

    Släppte det tvärt som du säger med kalla bakdäck så vet du ju lite orsak där.
    Sedan är ju fel spår efter Mjölby/kullen där inget bra för greppet.
    Det inbjuder till just liftoffoversteer som ett brev på posten.

  8. #248

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Mathias Lundgren
    Medlemsnr
    5540
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    228

    väghållningsfunderingar

    Funderar på om jag kan förbättra väghållningen lite, kollar i verkstadshandboken för Grupp A mk2. Min spec just nu är:

    Polyuretanbussningar i hela framvagnen
    D2 coilovers med 100N/mm fram och 85 N/mm bak
    Compbrake topplagringar
    G60 krängningshämmare
    Standard 16v bakaxel med orginalbussningar som ser ut att ha suttit ett tag (ska köpa delrin från dli)
    Fjäderbensstag övre fram och bak

    -2.3° camber fram
    lite toe out fram tror typ +0.5

    Dålig koll på bakvagnens vinkar. Om Dave the brave fortfarande läser här så kanske han vet om det sitter något cambershims bak?

    Namn:  Capture.jpg
Visningar: 1011
Storlek:  19.6 KB
    Namn:  Capture.jpg
Visningar: 1130
Storlek:  17.3 KB

    "Tie rod ends has to be straight instead of being dropped" antar jag har med bump steer att göra. Har sett kit som man kan köpa för att bygga om spindeln så den ser ut som den på bilden. Är det generellt ett problem på golf mk2r som inte är toksänkta? Min har väl länkarmarna typ parallellt med marken.

    Torque steer har jag en del men vet inte om det har något med varandra att göra. Servo ska nog installeras till nästa år.

    Andra grejjen som jag funderar på är toe-stag (triangulering) till bakaxeln, vet inte om det gör så stor skillnad att det är värt det och det blir nog rätt höga torn om man ska få plats med bränsletank och ljuddämpare där. Hur som helst borde jag nog skaffa mig nya krängningshämmare till fram och bakaxel. Tror att G60 ska ha grövre både fram och bak egentligen så nu har jag lite felmatchat för bankörning med hårdare fram än bak. Kollar på ett H&R-kit med 25mm fram och 28mm bak.

    Så för att summera. Hur ska jag prioritera eventuella uppgraderingar?

    * Delringbussningar till bakaxel
    * Upg. Krängningshämmare fram och bak
    * Servostyrning
    * Bump steer kit
    * Toe stag bakaxel

  9. #249

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Mathias Lundgren
    Medlemsnr
    5540
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    228
    Hittade svar på vad delarna gör här
    http://pinderwagen.com/build-topics/roll-centre-correction/
    http://pinderwagen.com/build-topics/bumpsteer/

    Den förlängda spindelleden är till för att få roll centre ovanför markytan och sedan behöver man kompensera för bump steer genom att höja styrledsänden så att de blir parallella.

  10. #250
    GTI-nissen
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av holyhatten Visa inlägg
    Funderar på om jag kan förbättra väghållningen lite, kollar i verkstadshandboken för Grupp A mk2. Min spec just nu är:

    Polyuretanbussningar i hela framvagnen
    D2 coilovers med 100N/mm fram och 85 N/mm bak
    Compbrake topplagringar
    G60 krängningshämmare
    Standard 16v bakaxel med orginalbussningar som ser ut att ha suttit ett tag (ska köpa delrin från dli)
    Fjäderbensstag övre fram och bak

    -2.3° camber fram
    lite toe out fram tror typ +0.5

    Dålig koll på bakvagnens vinkar. Om Dave the brave fortfarande läser här så kanske han vet om det sitter något cambershims bak?

    Namn:  Capture.jpg
Visningar: 1011
Storlek:  19.6 KB
    Namn:  Capture.jpg
Visningar: 1130
Storlek:  17.3 KB

    "Tie rod ends has to be straight instead of being dropped" antar jag har med bump steer att göra. Har sett kit som man kan köpa för att bygga om spindeln så den ser ut som den på bilden. Är det generellt ett problem på golf mk2r som inte är toksänkta? Min har väl länkarmarna typ parallellt med marken.

    Torque steer har jag en del men vet inte om det har något med varandra att göra. Servo ska nog installeras till nästa år.

    Andra grejjen som jag funderar på är toe-stag (triangulering) till bakaxeln, vet inte om det gör så stor skillnad att det är värt det och det blir nog rätt höga torn om man ska få plats med bränsletank och ljuddämpare där. Hur som helst borde jag nog skaffa mig nya krängningshämmare till fram och bakaxel. Tror att G60 ska ha grövre både fram och bak egentligen så nu har jag lite felmatchat för bankörning med hårdare fram än bak. Kollar på ett H&R-kit med 25mm fram och 28mm bak.

    Så för att summera. Hur ska jag prioritera eventuella uppgraderingar?

    * Delringbussningar till bakaxel
    * Upg. Krängningshämmare fram och bak
    * Servostyrning
    * Bump steer kit
    * Toe stag bakaxel
    Jag har H&R krängare och triangulerad bakaxel samt 100N/mm framfjädrar. Bak vet jag inte men det är origonalfjädrarna till mina Koni gat-coilovers.
    Trianguleringen tror jag du kan avvakta med men krängarna gjorde stor skillnad. Vid bankörning funkar det fint men vid snabba kurvor efter varandra, typ slalom, så kunde jag få otäcka returer som inte gick att häva så lätt. Genom att sätta rebounden på bakdämparna på minimum så fick jag bort detta beteendet. Inner bakhjul hann att fjädra ut och hålla i marken bättre.

    Fixar du hämmarna så får du ett helt annat beteende på bilen. Som du har nu så har du ju t.o.m. ökat på understyrningen gentemot original.
    Jag har även torsendiff som gjorde under.
    Senast redigerad av GTI-nissen den 2019-07-08 klockan 10:53.

  11. #251
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 174
    Det som gjorde störst skillnad på min var polybussningar
    i bakvagnen tillsammans med en förstärkning i "öppningen" (framåt på bakaxeln).
    Blev iofs nya däck till samma körning, men vilken skillnad.
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  12. #252

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Mathias Lundgren
    Medlemsnr
    5540
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    228
    Citat Ursprungligen postat av J.L Visa inlägg
    Det som gjorde störst skillnad på min var polybussningar
    i bakvagnen tillsammans med en förstärkning i "öppningen" (framåt på bakaxeln).
    Blev iofs nya däck till samma körning, men vilken skillnad.
    Bakaxeln i sig fungerar ju som en krängningshämmare. Den förstärkningen du gör när du boxat in den öppna änden borde ju fungera typ som en påbultad krängningshämmare tänker jag. Jag kommer nog köpa H&R-kitet iomed att det är ration mellan fram och bak som avgör om bilen blir mer över- eller understyrd. Känns som att det blir svårt att beräkna för mig som inte kan sånt hur mycket mer vridstyv balken blir med isvetsad förstärkning och vad det motsvarar i diameter på krängninghsämmare fram.

  13. #253

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Det är mycket bra att göra en krängare likt den JL gjorde.
    Men jag skulle gärna haft den ännu längre ut mot ändarna på axeln.
    Och sedan skruvar man bara i olika många skruvar för olika vridstyvhet.

    Edit: tänk på att eftersom du tappade "arslet" på Mantorp så bör du kanske eftersträva mer körning före en krängstyv bil då det kan stjälpa mer än hjälpa när det släpper på "gränsen".

  14. #254

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Mathias Lundgren
    Medlemsnr
    5540
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    228
    Japp, mer körning är givet. Ska iväg till sviestad imorgon och se om jag kan få lite medåkning med instruktör. Jag tror inte att avåkningarna hade med chassi-setup att göra, mer än att om bilen understyrt lite mindre så hade jag nog kunnat undvika curbsen.

    I vinter kommer jag att lyfta ur motor och plocka ner bakaxeln för att fixa bussningarna bak och installera servo fram, det är då jag även funderar på krängningshämmare. Uppförandet på bilen jag önskar mig är att baken släpper kontrollerat på gränsen (inte snap oversteer) på ett sätt som gör att man kan räta ut med gaspedalen. Har ju peloquin-diffen som borde göra det möjligt.

    Tycker också att JLs bakaxel-lösning verkar toppen

  15. #255
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 174
    Du kommer väl till kullen i Augusti?
    Jag hoppas komma och köra, var två år sedan sist på banan
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  16. #256

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Mathias Lundgren
    Medlemsnr
    5540
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    228
    Jag siktar på det, det är en lite rörig helg med sambo som fyller år men hoppas på att vi firar henne på söndagen den helgen

  17. #257

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Mathias Lundgren
    Medlemsnr
    5540
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    228
    Blev en fin dag på Sviestad idag, tyckte det var en knepig men rolig bana. Det blir garanterat återbesök på någon av deras kvällskörningar sedan när semestern är slut. Bilen höll ihop bra men har något mystiskt klonkande ifrån framvagnen. Lyfte upp bilen men hittade inget uppenbart glapp på styrleder, drivaxlar eller krängningshämmare. Får ta fram kofoten i garaget och bända lite på länkarmar och så för att se om det är någon bussning som gett sig.

    Angående VAG Race and Shine så behöver jag nog kolla över möjligheter att köpa eller hyra släp att ta golfen på, känns jobbigt att riskera att bli stående med bilen så långt hemifrån och passaten rymmer mycket verktyg, extra hjul och reservdelar.

  18. #258
    Medlem BjornLs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Björn L
    Medlemsnr
    5397
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    634
    OKQ8 har jag hyrt bilkärra hos. Behövde den bara några timmar men de hyrde ut per dygn. Ibland får man rabatt över en helg. Statoil (hette det då) och Shell hade bara vanliga öppna och med skåp. Har du OKQ8 i din närhet?

  19. #259

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Mathias Lundgren
    Medlemsnr
    5540
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    228
    Det har jag, ska kolla upp totalvikt på släpen de har på mackarna här ikring, får bara dra 1300kg totalvikt med passaten.

  20. #260

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Mathias Lundgren
    Medlemsnr
    5540
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    228


    Några varv runt sviestad som hamnade på film

Liknande ämnen

  1. Bränslepump golf mk2 gti -86
    Av shortys_1 i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-08-19, 19:38
  2. byta styrled på Golf mk2 86-
    Av Dimmanz i forum VW-forum
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-05-21, 21:05
  3. Golf Mk2 Gti 16v -86 Ryckig gång
    Av Rauta i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-04-22, 11:17
  4. VW Golf GTI 8v MK2 -86
    Av shortys_1 i forum Projektforum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-02-22, 09:53
  5. Golf gti -86 med 1.8t tagit fart igen.....
    Av VWR18 i forum Projektforum
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-02-11, 14:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin