Sidan 8 av 14 FörstaFörsta ... 567891011 ... SistaSista
Resultat 141 till 160 av 276
  1. #141

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Mathias Lundgren
    Medlemsnr
    5540
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    228
    Hehe. Ändrade.

  2. #142

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Citat Ursprungligen postat av holyhatten Visa inlägg
    Har jag uppfattat det korrekt att man gör såhär?:

    * Släpp på bulten som håller fast rattstången mot styrväxeln i kupén (minns hur skoj det är att få ihop det igen)
    * Sätt domkraft under framvagnsbalk
    * Ta loss dom fyra stora bultarna som håller framvagnsbalken mot karossen
    * Sänk ner framvagnsbalken
    * Byt krängningshämmare

    Behöver jag göra en framvagnsinställning efter den operationen?
    Personligen hade jag gjort:

    Hoppa över bulten till styrväxel.
    Brukar gå bra ändå iom spel i lederna.
    Men det får inte hänga fritt i styrväxeltappen.

    *Domkraft upp.
    *Lossa alla fyra stora bultar lite.
    *När de är lagom lösa så lossa de bakre och hissa ner.
    *Balken skall då komma ner baktill och hänga i de främre , dvs du slipper lossa och hänga fritt.
    *Peta loss gamla krängare.

    Sedan kommer du svära en del innan du fått dit de nya.
    Oftast...läs OFTAST får du inte gummin med spel för G60 krängare.
    Då blir det trååångt när man ska ihop med klämmorna över gummin.
    Massa glid och lite våld brukar gå men har även fått slipa gummi i ett fall.
    Se till att du sätter krängaren rätt i center med , svårt att få bra ute vid länkarmar annars.

    Frågor på det

    Framvagnsinställning på det.
    Njaaää , det ska inte spela nån roll.
    Du kommer snabbt lära dig att göra en själv ändå.
    Med din typ av bil för bana och gata gör du en klart godtagbar i garaget själv.
    Och ska man byta delar eller optimera kommer du som sagt lära dig snabbt.

  3. #143

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Mathias Lundgren
    Medlemsnr
    5540
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    228
    Citat Ursprungligen postat av Lillen Visa inlägg
    Frågor på det
    Jag fick med bussningar på g60-krängaren så dom borde ju passa.. Tror du att jag kan flytta över poly-bussningarna från 16v-krängaren med hjälp av lite massage och olja alltså?

    Jo, ställa in toe borde man ju kunna reda ut hjälpligt. Ska försöka att märka upp positionen på balken innan jag släpper allt och hoppas på det bästa. Kommer väl antagligen att vilja byta tillbaka till 16v krängare eller skaffa något kit med hårdare krängare till bakaxeln än till framaxeln efter besiktning så känns inte motivierat att lämna bort nu iaf.

  4. #144

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Polybussningarna går ju slipa upp annars.

  5. #145

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    David Jovén
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    425
    Snyggt jobbat med bilen!

    Angående k-hämmaren, mät diametern vid infästningspunkterna på den som sitter där. Jag har för mig att jag svetsade på distanser för att matcha bussningarna. Har du tur så passar befintliga polybussningar G60 k-hämmaren.

    EDIT: Jo det var nog på den k-hämmaren jag svetsade distanser, titta på bilden med framvagnsbryggan i min gamla byggtråd på Rejsa: http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58173
    Senast redigerad av Dave the brave den 2016-10-21 klockan 21:17.

  6. #146

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Mathias Lundgren
    Medlemsnr
    5540
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    228
    Citat Ursprungligen postat av Dave the brave Visa inlägg
    Snyggt jobbat med bilen!

    Jag har för mig att jag svetsade på distanser för att matcha bussningarna. Har du tur så passar befintliga polybussningar G60 k-hämmaren.
    Ahh! fan vad bra då får vi hoppas att jag kan flytta över bussningarna då!

  7. #147

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Perfekt.
    Svar från Facit

  8. #148

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Mathias Lundgren
    Medlemsnr
    5540
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    228
    Namn:  14795684_10211040353224717_172271729_o.jpg
Visningar: 1123
Storlek:  273.6 KB

    Krängningshämmaren hade lite ytrost och bortflagad färg så drog av den med roterande stålborste på vinkelslipen. Sen sprayade jag på några lager hammarlack. Ska byta i helgen.

    Kopplade in MSD-boxen härom dagen och tog en till liten provtur. Har varvräknare nu men hastighetsmätaren är fortfarande död. Kvaliten på Toprans hastighetsmätarwire är riktigt dålig, hade en till 16v gtin jag hade innan som inte heller fungerade.

    Sen så har jag någon typ av bromsproblem men det har jag inte börjat felsöka än. Minns att jag knappt fick fram någon vätska till bakbromsarna, hoppas att bromskraftsfördelningsventilerna (vilket ord) från scirocco går att plocka isär och rengöra. Antagligen behöver oken motioneras och smörjas upp efter att ha stått stilla sen 2011.

  9. #149

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Mathias Lundgren
    Medlemsnr
    5540
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    228
    Namn:  17492427_1386219934773398_1967702920305245102_o.jpg
Visningar: 868
Storlek:  191.2 KB

    Händer inte supermycket i garaget och kommer nog inte komma ut med bilen i år heller på grund av lägenhetsrenovering och annat som har högre prio. Men har fått på burstoppning och skickat efter hastighetsmätarvajer som förhoppningsvis ska funka (orginal g60-vajer).

  10. #150

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Mathias Lundgren
    Medlemsnr
    5540
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    228
    Har gått o funderat på att sälja av med golfen och skaffa mig något annat istället. Är ju nästan klar för reggning och besiktning men det är något som inte känns helt hundra. Vill hellre ha något som man vill använda varje dag än något som egentligen är byggt för att köras på trailer till och från trackdays. Burbygget och allt runt det har varit ett jätteprojekt, en fullbur för mig är egentligen totalt onödig, kommer max bli bugrun + några tillfällen på sviesta typ. Ingen kontaktracing alls.

    Är dessutom missnöjd med hur det blev när jag lyfte bort och svetsade tillbaka fågelbadet för att kunna dra fram rören till fjäderbenstornen. Det syns väl att något har blivit gjort där och jag är orolig att det ska ge mig problem med framtida besiktningar.

    Jag har tagit beslutet att köpa en ny kaross, utan bur och flytta allt till den istället innan reggning. Fullburskarossen kan vara till salu längre fram eller så kan den få stanna och kanske få användas till något mer specifikt projekt i framtiden. Nya karossen kommer i slutet av nästa vecka.

  11. #151
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 294
    Citat Ursprungligen postat av holyhatten Visa inlägg
    Har gått o funderat på att sälja av med golfen och skaffa mig något annat istället. Är ju nästan klar för reggning och besiktning men det är något som inte känns helt hundra. Vill hellre ha något som man vill använda varje dag än något som egentligen är byggt för att köras på trailer till och från trackdays. Burbygget och allt runt det har varit ett jätteprojekt, en fullbur för mig är egentligen totalt onödig, kommer max bli bugrun + några tillfällen på sviesta typ. Ingen kontaktracing alls.

    Är dessutom missnöjd med hur det blev när jag lyfte bort och svetsade tillbaka fågelbadet för att kunna dra fram rören till fjäderbenstornen. Det syns väl att något har blivit gjort där och jag är orolig att det ska ge mig problem med framtida besiktningar.

    Jag har tagit beslutet att köpa en ny kaross, utan bur och flytta allt till den istället innan reggning. Fullburskarossen kan vara till salu längre fram eller så kan den få stanna och kanske få användas till något mer specifikt projekt i framtiden. Nya karossen kommer i slutet av nästa vecka.
    Jag förstår precis vad du menar. Jag tänkte först ha helbur, lägga igen takluckan och köra utan innertak i min mk2. Sen skrev Nisse något klokt om bruksvärde i en tråd och jag tänkte till. Istället blir det halvbur, innertaket kvar, fungerande taklucka och lite andra bekvämligheter
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  12. #152
    GTI-nissen
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av MickeR Visa inlägg
    ......Sen skrev Nisse något klokt.....
    What?????

  13. #153

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Mathias Lundgren
    Medlemsnr
    5540
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    228
    Blir reggning och besiktning av motor i nuvarande kaross. Skulle ha bett om fler bilder på nya karossen innan köp, den kommer skrotas. Rost går att hantera om man inte har bråttom men total avsaknad av chassinummer efter att någon tidigare ägare har bestämt sig för att det är snyggare utan fågelbad är lite knepigare. Tror det blir att spara ett tag o betala för en lågmilad bil i 20k-klassen istället att bygga vidare på.

  14. #154

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Mathias Lundgren
    Medlemsnr
    5540
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    228
    Namn:  18015711_10212825657256202_1879056479_o.jpg
Visningar: 936
Storlek:  564.9 KB

    Tar o försöker få nuvarande kaross besiktad och klurar på lösningar på det jag är missnöjd med längre fram, https://www.volkswagen-classic-parts...nd-b882ff.html kan ju vara en tanke t.ex. i framtiden. Tror att främre burhalvan kommer kapas bort ur bilen hur som helst, vi får se när det blir.

    Idag har jag satt i ett nytt batteri och kopplat in en kylarfläkt från biltema, termokontakten på kylaren är död så det får bli att köpa en ny i veckan. Tittar även på hur jag bäst ska lösa centrallås, fick med en larmdosa "carsafe rc" med tillhörande fjärrkontroll till bilen men inte någon inkopplingsmanual eller kabelpiska. Har fått tag i ett begagnat likadant för samma pengar som man får ebayfjärrlås för så det ska också fixas. Blir ju lite lättare att ha bilen parkerad på gatan t.ex. om man kan låsa dörrarna

  15. #155

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Mathias Lundgren
    Medlemsnr
    5540
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    228
    Namn:  18175415_10212911252836038_550322253_o.jpg
Visningar: 782
Storlek:  185.2 KB

    Yay... men kontrollbesiktningen gick värre, tvåa på hög hc halt, resten av avgasvärdena ser bra ut. Aja, en månad på mig att lösa det.

  16. #156
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Citat Ursprungligen postat av holyhatten Visa inlägg
    tvåa på hög hc halt
    Ajdå, ej varmkörd/läckage/tjuvluft?

    Men grattis till regbesiktningen!
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  17. #157

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Mathias Lundgren
    Medlemsnr
    5540
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    228
    ej varmkörd
    Troligt

    läckage
    Kanske

    tjuvluft
    Eventuellt

    Följande anledningar har jag hittat på nätet till hög HC-halt (oförbränd bensin)
    1 - Bensin i oljetråget på grund av brist på varmkörning
    2 - Dålig katalysator
    3 - Kall motor
    4 - Dålig förbränning på grund av dålig tändning/bränsleinsprutning
    5 - Tjuvluft / Avgasläckage

    1 - Bensin i oljetråget på grund av brist på varmkörning
    Har kört motorn en del i garaget korta stunder när det har behövts testas kablage, felkoder, för att se så jag har en stabil tomgång etc. Eftersom vi saknar avgasutsug så har det inte blivit att motorn fått komma upp i arbetstemp. Det känns troligt att oljan har blivit förorenad och ny har köpts, aldrig fel med oljebyte oavsett.

    2 - Dålig katalysator

    Katalysatorn köptes från en skrotbil som stått i ett år om jag inte minns fel, lambdasonden som satt i röret med katalysatorn var stendöd. Den kan vara kass, jag vet faktiskt inte, men jag vill utesluta fler saker innan jag byter ut katalysatorn.

    3 - Kall motor
    Här blir det intressant, jag har problem med motorkylningen. Stillastående kommer motorn upp i temp men så fort som jag kör med bilen kryper temperaturen ner till ca 60 grader. Jag bytte termostaten nu i eftermiddags men tempen är fortfarande skum. Övre kylarslang samt övre halvan av kylaren blir jättevarma men det är kallt i nedre halvan av kylaren och i expansionskärlet, till slut så öppnar termostaten och fläkten startar men det verkar inte göra någon skillnad på motortemperaturen som vid det laget är skyhög.

    Jag misstänker att kylvätskan inte cirkulerar i nedre delen av kylaren av någon anledning, hade det varit luft så skulle ju övre delen av kylaren vara kall. Tilläggas att jag var väldigt (dum)snål och köpte en 250kr mk2 td kylare från reservdelar24 så den är ju helt klart misstänkt. Kommer att byta ut den mot en 16v-kylare som kom med golfen från David. Verkar som att det finns folk som kör med 16v-kyl på 1.8t och den kylaren verkar ha mycket grövre kanaler.

    4 - Dålig förbränning på grund av dålig tändning/bränsleinsprutning
    Jag har ingen anledning att tro att det är några problem med tändning, bränslepump eller spridare i det här läget. Men kommer att titta på det om inte den andra felsökningen leder någonstans.

    5 - Tjuvluft / Avgasläckage
    Kan eventuellt ha en läcka mellan lmm och turbo eftersom jag fick vålda dit orginalluftburk till regbesiktningen och slangen som lmm sitter i belastas snett nu. Kan ha en avgasläcka mellan turbo och downpipe men isf är den väldigt liten, får lyssna och känna ordentligt runt flänsen.


    Kommer att börja med att lösa problemen med kylningen, när det är fixat så har jag 5l castrol edge 5w30 att byta ut befintlig olja i motorn med. Sedan blir det en sväng till bilprovningen för att se om problemet är löst. Alla idéer om hur jag kan felsöka detta vidare mottas gärna. Vill så sjukt gärna att bilen ska bli laglig i två år framåt nu.

  18. #158

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Grattis till reggningen!

    Byt olja , kolla stift och spöa skiten rejält innan SBP.
    Bara att köra den så den glöder innan.

    Borde bli bra då.
    Du kan ju även åka på nån station och testmäta INNAN din egen bestid , ibland vill de kanske ha nån peng.
    Men man slipper ju göra en extra besiktning helt i onödan då.

  19. #159

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mikael Wallin
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    398
    Grattis till reggningen!

  20. #160

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Mathias Lundgren
    Medlemsnr
    5540
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    228
    Tack! Ska lösa kylarproblemet som sagt så blir det nog enklare att varmköra bilen innan SBP.

Liknande ämnen

  1. Bränslepump golf mk2 gti -86
    Av shortys_1 i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-08-19, 18:38
  2. byta styrled på Golf mk2 86-
    Av Dimmanz i forum VW-forum
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-05-21, 20:05
  3. Golf Mk2 Gti 16v -86 Ryckig gång
    Av Rauta i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-04-22, 10:17
  4. VW Golf GTI 8v MK2 -86
    Av shortys_1 i forum Projektforum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-02-22, 08:53
  5. Golf gti -86 med 1.8t tagit fart igen.....
    Av VWR18 i forum Projektforum
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-02-11, 13:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin