Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21
  1. #1
    Madde
    Gäst

    Golf 99:a V5 2,3 Automat varvar högt vid 110 km/h

    Hejsan,

    Jag har precis köpt en Golf 99:a, highliner, V5, 2,3 och automat. Bilen är i jättefint skick. Dock märkte jag att den varvar nästan 4000 rpm över 120.

    När jag kör i 100 km/h så ligger den aldrig lägre än 3000 rpm.

    Det känns som om att jag blivit lurad? Jag har precis lämnat in den på verkstaden men de hittar inget fel på lådan!

    Kan det stämma att den ska varva så högt? Finns det någon här som känner till V5:an automat?

    Tacksam för alla råd och tips!

    I övrig är jag helsåld på bilen, den är superfin. Det är min andra Golf, min första en 93:a, en riktig trotjänare, har precis gått sönder och ska säljas till någon händig.

    Mvh Madde

  2. #2
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Hej och välkommen hit.
    Visserligen har jag en 1.4 manuell men mina varvtal är samma som dina.
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  3. #3
    Madde
    Gäst
    Hej,

    åh tack för så snabbt svar. Förlåt men jag kan inte jättemycket om bilar, så jag kanske frågar dumma frågor.
    Men tror du att den ska vara så då? Att den ska varva så högt?

  4. #4
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Det låter ju lite högt, tycker jag. Det skulle motsvara 33-utväxling. Alltså 33km/h per 1000rpm. Min TFSI 2.0 med DSG-låda ligger på ca 45km/h per 1000rpm. Visserligen helt olika både motorer och lådor, men det känns ju ändå som ganska mycket. Kanske känns lite mer rätt i J.L:s fall med en 1.4-spis.

  5. #5
    Madde
    Gäst
    Ajdå,

    Vet du möjligtvis vad det kan bero på, eller vad man man kan göra åt saken?

    Lådan visade inga utslag vid felsökningen.

    Jag är ju rädd att bilen ska gå sönder om jag fortsätter köra den.

  6. #6
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Utväxlingen är inget man direkt kan påverka som konsument. Har man högsta växeln i så kan man inte göra mer än så. Jag menade inte att det skulle vara något fel, utan mera att det lät som en konstruktion där man varvar lite mer än vad man brukar göra. Men V5rna kanske ska vara sådana. Det är säkert ingen fara att köra med den. Absolut inte.

  7. #7
    jesseboy73
    Gäst
    Jag har ingen direkt expertis men tycker det låter väldigt högt på en v5.

    Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2

  8. #8
    Madde
    Gäst
    Hej igen,

    Ja det känns högt. Enligt verkstaden är det fel på landasonden, så den ska vi byta. Men den har väl egentligen ingenting med varvtalet att göra?
    Vi kollade även under bilen, för vi misstänker att växellådan kan vara utbytt. Det heter typ EQU, någon som vet vad det kan vara för låda?

  9. #9
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Nej, lambdasonden har ingenting med utväxlingen att göra. Däremot skulle ju faktiskt växellådan kunna vara utbytt. Inte sannolikt kanske, men absolut möjligt. Jag misstänker att det behövs lite mer fullständig beteckning för att egentligen säga någonting.

  10. #10
    Madde
    Gäst
    Tack för alla svar!

    Nu har jag varit på verkstaden och kollat lådan. Den verkar inte vara utbytt. Och det verkar som att alla 4 växlar finns.
    Ändå varvar den 4000.
    Men det är väl kanske så som den ska vara då?
    Har även letat efter en verkstadshandbok till denna modell + motor, men finns inte på biltema. Någon som har tips på var man skulle kunna hitta en sådan till ovanliga modeller.

    OCH om nån som läser detta har samma bil som mig så skulle jag bli väldigt tacksam för info om hur deras bil varvar!

  11. #11
    Raven
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Madde Visa inlägg
    Tack för alla svar!

    Nu har jag varit på verkstaden och kollat lådan. Den verkar inte vara utbytt. Och det verkar som att alla 4 växlar finns.
    Ändå varvar den 4000.
    Men det är väl kanske så som den ska vara då?
    Har även letat efter en verkstadshandbok till denna modell + motor, men finns inte på biltema. Någon som har tips på var man skulle kunna hitta en sådan till ovanliga modeller.

    OCH om nån som läser detta har samma bil som mig så skulle jag bli väldigt tacksam för info om hur deras bil varvar!

    Kan det inte vara att den av någon anledning inte lägger i OD (overdrive) på 4:an om det nu är en 4-växlad automat och pga detta kommer ju varvtalet bli högre.

    Edit: Lådan ska väl ändå vara 5-växlad och inte 4-växlad på en V5?
    Senast redigerad av Raven den 2014-10-23 klockan 15:36. Anledning: antalet växlar

  12. #12
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Du menar lockup? Overdrive var något man hade på manuella lådor tidigare när det var en växel som så att säga låg utanför dom andra, ev. med en egen växellåda för att höja utväxlingen.

    Men det är rätt att det var ju faktiskt en automat, enligt vad TS skrivit. Det hade jag missat helt. Då tar jag tillbaka en del av vad jag skrivit. Automaten har man ju inte alls samma koll på vilken utväxling den egentligen borde jobba på. På en manuell är det ju enkelt där utväxlingen bara beror på vilken växel man själv har lagt i. På en automat blir det ju helt annorlunda där lådan bestämmer mera vilken utväxling som ska användas för stunden. Det kanske är så att den aldrig växlar upp på högsta. Eller lockupen, men det känns som att det inte borde göra så mycket skillnad.

  13. #13
    Madde
    Gäst
    Jag vet tyvärr inte vad lockup är. Kan jag själv kolla om den är inställd på lockup? Vet ni om lockup är standard på alla 4-växlade automatlådor.
    Jag körde motorväg igår, och i 120 varvar bilen 4200 varv. över 120 varvar den 4500 och uppåt. Känns inte helt ok, men som sagt jag har ju aldrig haft en V5, men trodde att den skulle vara som min golf 3:a, 1,8.

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Johnsson
    Medlemsnr
    5059
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    1 052
    Utväxlingen borde stå i instruktionsboken. Kolla där! Är inte automaten 5 växlad? Står också i instruktionsboken.

    Fredrik

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredric Andersson
    Medlemsnr
    5407
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    952
    Borde vara den här lådan som sitter i ?
    http://en.wikipedia.org/wiki/Volkswa...M_transmission

    Om så är fallet är den 4-stegs.
    Senast redigerad av Fredrix den 2014-10-25 klockan 17:20.

  16. #16
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    För att förklara lockup så börjar vi med momentomvandlaren. Enkelt förklarat kan man säga att momentomvandlaren sitter som en flexibel "koppling" mellan motorn och "växlarna" i lådan. Den gör att den slirar när man går från en växel till en annan. Men den stjäl också en hel del energi på vägen och är en stor orsak till att automatlådor drar mer bränsle än manuella lådor. För att minska denna bränsletörst så försöker man att använda lockup på så många växlar som möjligt. Det är helt enkelt en låsning mellan ingående och utgående axel i momentomvandlaren och gör utväxlingen fast utan slirning.

    Enklast att veta om lockup ligger i eller inte, är nog att just att känna om det slirar. Utan lockup inkopplad så blir överföringen mellan motorvarv och hastighet flexibel och varvräknaren följer inte riktigt hastighetsmätaren när man gasar resp. slår av. Med lockup inkopplad så följs varvtalet och hastigheten åt i det läget. Ungefär som man brukar uppleva skillnaden på en automatlåda och en mauell låda. Men skillnaden i utväxling med lockupen inkopplad eller utan, är ganska liten och jag tror inte det är det som är problemet här.

  17. #17
    udo
    Gäst
    Har haft en v5 00 men dock manuell.. inga höga
    varv på den.. det var det bästa med den motorn
    låga varv mycket kraft. och ett ljud som e som
    balsam för en bil entusiast:-)

  18. #18
    Raven
    Gäst
    Om den nu varvar 4200 i 120 innebär det att den bör varva ut i 185 6500rpm. Det låter snarare som att den ligger konstant på trean.

    Hittade detta på Youtube.

    Golf4 2.3 v5 acceleration: http://youtu.be/-iisunV1-nE
    Din ligger heltokigt vad varvtal, ca 3000 i 120 enligt hans video bör du ha.
    Senast redigerad av Raven den 2014-10-27 klockan 19:47.

  19. #19

    Reg.datum
    mar 2013
    Namn
    Tommy Forslund
    Ort
    Näsåker
    Inlägg
    183
    Ingen som ställt frågan om varvräknaren stämmer ännu, vad ligger tomgång/varvstopp på för varvtal?

  20. #20

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Höstner
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    2 359
    PMá ditt reg nummer till mig (TS) så kan jag kolla din utväxling på jobbet (Måndag).

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-07-10, 02:37
  2. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-08-30, 21:14
  3. Köpråd v5 passaten 170hk automat
    Av theswed1 i forum VW-forum
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-08-12, 11:13
  4. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-01-26, 19:06
  5. 110 TDI hk eller 110 FSI hk
    Av Mrsound i forum VW-forum
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-06-08, 11:13

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin