Resultat 1 till 17 av 17
  1. #1

    Reg.datum
    apr 2013
    Namn
    Pether
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    700

    Pettas Kinder Edition MK3 -97

    När vi i 5:e månaden fick reda på att vi ska bli morsa/farsa blev de snabba ryck. Planen var att låta GTI'n agera familjebil, men allt eftersom börja de gnaga att en lång droska kanske va bättre än en 3 dörrars. Vi skulle få låna en vagn av syrran (Crescent classic). Hade ingen aning om måtten på den, så de blev till att kasta sej ut i Blocket djungeln för å håva in, ja just en MK3.

    Finns många vrak därute för hutlösa pengar. Men så fanns denna. Lika dyr som GTI'n (18 000:- ) men de skulle visa sej vara värt de.

    Bilen. En -97 med fullt fungerande AC, 12200 mil. Nymonterad dragkrok av förra ägaren i Juni. Å så vad vi tyckte då "coolt" larm. En huvudsaklig ägare från 97-14 (sen två firmor som ägt bilen i en dag) sen ägaren vi köpte den av som ägt den sen i februari.

    När vi kom hem gjorde jag en glad upptäckt. Vartenda besiktningsprotokoll från när bilen var ny följde med. Och VARENDA ETT var blankt utan nåt "bra att veta". Dock skulle den besiktas i år senast 31 dec, så lite "pirrigt" var de ju.

    En av de abolut första grejerna vi gjorde var att få larmet urkopplat. Kanske var bra -97, men nu var de bara jobbigt (om man inte är van med larm).

    Givetvis byttes kamrem samt alla andra remmar, då vet man när de är bytta. Å givetvis stor service. Rensade bort alla Biltema filter å dylikt, känns som den kunde få lite värdigare saker med tanke på milen.

    De egentligt största problemet vi haft med bilen var att de misstände när de var blött ute. Dew hetaste spåret var tändningslåset, som senare byttes mot tändspolen. Hade en liggandes som jag rev ur den gule (för att de var Biltema, ville ha Bosch i den).
    Så tändspolen byttes å vi trodde allt var frid å fröjd. Åkte å tvätta i automat och åkte hem. Väl hemma ville jag bara prova (eftersom felet endast uppkommit i väta). Misstände igen! Så upp med huven och de var då jag såg problemet. Klackarna till larmet, där hade de forsat in vatten å tätningslisten gjorde noll nytta. Eftersom larmet är urkopplat rev jag bort dessa (de var ca 2 cm i höjd när huven var stängd). Förhoppningsvis var detta problemet.

    Vore rätt kul om de första ägaren samt den vi köpte den av sålde bilen pga de

    Ahja, mycket text så ett par bilder på familjedroskan "Kinder Edition"

    Namn:  DSC_1861.jpg
Visningar: 788
Storlek:  376.5 KB

    Namn:  DSC_1860.jpg
Visningar: 691
Storlek:  366.3 KB

    Namn:  kind.jpg
Visningar: 754
Storlek:  267.1 KB

    Var å besikta droskan idag. Bara lägga in papper Nr. 17 - Blankt å fint

    Namn:  bes.jpg
Visningar: 708
Storlek:  74.6 KB
    Senast redigerad av Petta77 den 2014-10-17 klockan 15:36.

  2. #2
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Ser ju tokfräsch ut. Man kan inte att det är en 17 år gammal bil.

    Och grattis till den blivande tillökningen!

  3. #3

    Reg.datum
    mar 2008
    Namn
    TIM0 SU0NIEMI
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    230
    Perfekt familjedroska du hittat och grattis till +1.

    Köpte en likadan när vi var i samma "fas" i livet, Turboholken krånglade å jag ville ha nåt nyare mer familjevänligt!

    En Golf Variant 1998 med 1300 mil på mätaren blev det. Gillar modellen än idag, enda missen är framstolarna tycker jag.
    Bytte själv ut mina framstolar till Recaro med passande VW underrede = löst!

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2013
    Namn
    Pether
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    700
    Citat Ursprungligen postat av vfr Visa inlägg
    Ser ju tokfräsch ut. Man kan inte att det är en 17 år gammal bil.

    Och grattis till den blivande tillökningen!
    Tackar Ja den är helt rostfri, bortsett från nedkant av skärmarna. Va tvungen att riva bort tröskelplasten å kolla.

    Men jag tycker jag fick till de hyfsat, håller nåt år iallafall Har alltid förvarats i varmgarage:

    Namn:  blev bra.jpg
Visningar: 690
Storlek:  97.3 KB

  5. #5

    Reg.datum
    apr 2013
    Namn
    Pether
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    700
    Citat Ursprungligen postat av tisu001 Visa inlägg
    Perfekt familjedroska du hittat och grattis till +1.

    Köpte en likadan när vi var i samma "fas" i livet, Turboholken krånglade å jag ville ha nåt nyare mer familjevänligt!

    En Golf Variant 1998 med 1300 mil på mätaren blev det. Gillar modellen än idag, enda missen är framstolarna tycker jag.
    Bytte själv ut mina framstolar till Recaro med passande VW underrede = löst!
    Tack

    Jao, framstolarna är väl de de skönaste :P Har dock en Recaro från en Vr6 -92 på vinden. Hittar jag bara en till (passagerar eller förarstol spelar ingen roll, i samma stuk kommer jag nog byta. De smälter in eftersom de har samma färg som övrig inredning:

    Namn:  recaro.jpg
Visningar: 702
Storlek:  131.5 KB

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Det klassiska GTi 16V steget.
    Ser mig själv för 7år sedan.
    Blev kombi där med.

    Bra val , men kom ihåg att de ÄR lättare att ha barnet bakåtvänd i framsätet i en Mk III , de ryms knappt något i baksätet.

  7. #7

    Reg.datum
    apr 2013
    Namn
    Pether
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    700
    Citat Ursprungligen postat av Lillen Visa inlägg
    Det klassiska GTi 16V steget.
    Ser mig själv för 7år sedan.
    Blev kombi där med.

    Bra val , men kom ihåg att de ÄR lättare att ha barnet bakåtvänd i framsätet i en Mk III , de ryms knappt något i baksätet.

    Haha skönt att ja inte går mot strömmen då Grejen vare nog mer att vagnen vi skulle få låna av syster. Vi visste inte hur stor den var å inte kunde hon kolla heller eftersom hon hade den utlånad. Så min krishantering var att inte chansa

    Dessutom slipper jag nu slita onödigt ont på ABF'en. Den kommer få gå varm ett par gånger i veckan (har ju motorvärmare+kupévärmare. Tror ju i min enfald att den klarar sej bättre genom att stå ute än stå i "gemensam garage" där de aldrig blir torrt (kallgarage). Nyligen maskinpolerad och lackförseglad är den ju med.

    Tack för tipset angående placering av barnstol. Får pilla lite med de där nu, innan de blir skarpt läge.

    Att de just skulle bli en MK3 kombi var ganska självklart. De är den modellen jag kan allra bäst. Hade en Goffe 2 ett tag, men intresset för VW kom väl mer på slutet av den bilen å ja klev upp en modell till MK3, sen var ja såld.

  8. #8

    Reg.datum
    mar 2008
    Namn
    Panos Anessiadis
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    10
    Grattis till att ni ska bli föräldrar, riktigt kul även om man inte få sova så mycket så är det helt underbart. Grattis även till en tokfin Variant, hade också en en likadan och saknar fan ihjäl mig på en mk3 variant. Kör idag 528iA e39 men är sugen på byta tillbaka till Mk3 Variant, billigare reservdelar, bränslesnål och tokskön att köra.

    Mvh
    Panos
    Playmaster

  9. #9

    Reg.datum
    apr 2013
    Namn
    Pether
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    700
    Nu är de en kinder edition på riktigt blev pappa i Lördags morse kl 05,23 (52cm lång å vägde 3760 gram)

  10. #10
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Grattis!

    Då får bilen bekänna färg på riktigt nu!

  11. #11
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Man får gratulera!

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  12. #12
    PassatGT16v
    Gäst
    Gratulerar

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2011
    Namn
    Tobias Eriksson
    Ort
    Järna
    Inlägg
    148
    Grattis!!


    Skickas från min iPhone via Tapatalk

  14. #14

    Reg.datum
    apr 2013
    Namn
    Pether
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    700
    Tack så mycket

    Vet att de är 110% off topic, men jag råkar vara världens stoltaste far till denna krabat


  15. #15
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Off-topic? Nej, det tycker jag inte. Till en bil med benämningen "Kinder Edition" så måste det väl vara det ultimata "tillbehöret". Väldigt on-topic, tycker jag.

  16. #16

    Reg.datum
    apr 2013
    Namn
    Pether
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    700
    Va lite smått trött på stålfälgarna. 195/60r14 med Continental däck från 2008 kändes inte riktigt oki.

    Eftersom denna endast är en familjebil hade jag inga större krav på fälgar till den. Hitta en annons på blocket som sa "Golf BBS LM 205/50R15 1400:-" Tyckte de kändes oki (BBS är ju alltid BBS oavsett). Fråga efter bild.

    Slog till direkt Visade sej var en standard BBS borta i amerikat men dessa var 4/100 vilket var väldigt ovanlig

    Säljarens bild han skicka:



    Pininfarina:



    Kul med en BBS som ser alldaglig ut, men som i själva verket är ovanlig

  17. #17

    Reg.datum
    apr 2013
    Namn
    Pether
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    700
    Nu är bilen såld Sonen har blivit större (8 månader) och verkar gilla pappas GTI



    Efter ha kontrollerat om barnvagnen fick plats i GTI'in togs beslutet att långdroskan skulle säljas. Så nu fungerar den gule som familjebil. Köpte Besafe IZI Plus idag, passa klockrent, och gossen somna direkt av ABF ljudet.

    Lite trist är de allt ändå för jag tror inte jag kommer stöta på en MK3 med så låga mil och en ägare, där alla besiktingsprotokoll sen bilen var ny följde med, och dessutom var helt blanka. Lägg där till fullt fungernade och nyservad AC. Ahja

    Tog en timme på blocket så hade 20 pers ställt sej i kö. Sista bilden på långdroskan:


Liknande ämnen

  1. Pettas MK3 GTI 16v Colour Concept * Daddy :D*
    Av Petta77 i forum Projektforum
    Svar: 47
    Senaste inlägg: 2014-09-20, 11:20
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-04-30, 10:22
  3. golf mk3 -97 backproblem
    Av hycklaren i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2014-03-27, 20:43
  4. växellåda Mk3 -97
    Av Köberg i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-07-04, 20:14
  5. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-11-18, 10:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin