Resultat 1 till 15 av 15
  1. #1
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 189

    Rattknappar på Golf 5, byta nyare?

    Tittar man på Golf 5:s rattknappar så har den 4st små pluttar på varje sida medan senare modeller har möjlighet till en komplett navigeringspad + ok och ytterligare en knapp på varje sida. På 5:ans variant finns inga knappar för + & - på kanal eller låt t.ex. Eftersom jag har högerhanden ur funktion så skulle jag vara väldigt mycket hjälpt av att kunna sköta även låtbyte/kanalbyte med vänsterhanden. Jag har för mig att jag läst att man kan byta till den senare ratten och rattknappar, men då naturligtvis även med byte av airbag då den ser helt annorlunda ut.

    Är det någon som kan bekräfta att det skulle fungera och att man då får motsvarande funktionalitet som på nyare varianter? En sådan operation skulle dock bli väldigt kostsam, speciellt med tanke på airbagen som är svår att få tag i begagnad.

    Tittar man på själva rattknapparna så ser dom hyffsat lika ut i yttermåtten. Troligen inte så exakt att man skulle kunna byta dom rakt av, men kanske däremot operera in dom nyare knapparna med lite modifikationer i ett gammalt hölje som passar 5:ans originalratt. Är det någon som funderat på en sådan lösning för att få mera funktioner? Några tankar om det?

  2. #2
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    Mk1s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Kimmo M.
    Medlemsnr
    216
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    691
    Vad har du för årsmodell? Bytte knappar på grabbens 05:a GTI till knappar från en 09:a. Ratten är lika mellan dessa årsmodeller men knapparna ser i stort sett likadana ut, men har fler funktioner.


    Skickas från min iPhone via Tapatalk
    /Kimmo
    Mk1 GTI & Passat CC 3,6 4-motion

  3. #3
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    Mk1s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Kimmo M.
    Medlemsnr
    216
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    691
    Dom knapparna fungerade direkt utan någon omkodning


    Skickas från min iPhone via Tapatalk
    /Kimmo
    Mk1 GTI & Passat CC 3,6 4-motion

  4. #4
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 189
    Aha. Från en Golf 6:a med andra ord. Min är en ED30, 07:a. Det låter ju som en bra tanke. Airbagen ser lite annorlunda ut, lite bulligare på mitten i det runda partiet. Ser ut som ett mellanting mellan airbagen på 5:an och den på dom nyare som är helt rund. Då kanske man skulle prova sådana knappar istället då.

    Passade kablage och allting sådant också rakt av?

  5. #5
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 189
    Kimmo> Vad var det för knappar du köpte och var? Nya original från VW? Pris, artnr?

  6. #6
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    Mk1s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Kimmo M.
    Medlemsnr
    216
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    691
    Köpte dom från skroten. Hade suttit på en scirocco -09 eller om det var en -08.


    Skickas från min iPhone via Tapatalk
    /Kimmo
    Mk1 GTI & Passat CC 3,6 4-motion

  7. #7
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 189
    Kanon. Tackar!

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2014
    Namn
    Aleksandar Petrovic
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    21
    Citat Ursprungligen postat av vfr Visa inlägg
    Kimmo> Vad var det för knappar du köpte och var? Nya original från VW? Pris, artnr?
    Han köpte en nyare ratt med knappar.

  9. #9
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 189
    Som jag har förstått det på svaren så var det nya knappar till befintlig ratt. Jag har ju frågat specifikt efter var knapparna är köpta och fått svar på det. Inte att det var en ny ratt. Varför tror du att det var komplett ratt? Om man tittar på Mk1:s första inlägg så står det specifikt att han bytt rattknappar.

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2014
    Namn
    Aleksandar Petrovic
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    21
    Citat Ursprungligen postat av vfr Visa inlägg
    Som jag har förstått det på svaren så var det nya knappar till befintlig ratt. Jag har ju frågat specifikt efter var knapparna är köpta och fått svar på det. Inte att det var en ny ratt. Varför tror du att det var komplett ratt? Om man tittar på Mk1:s första inlägg så står det specifikt att han bytt rattknappar.
    Så här ser de nyaste rattarna ut.
    http://www.carsystems.pl/img/products/10/15/1_max.jpg

    versionen innan
    http://www.carsystems.pl/img/products/61/8/11_max.jpg

    versionen innan ovanstående. Troligtvis den du har
    http://www.carsystems.pl/img/products/40/6/12_max.jpg

  11. #11
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 189
    Och på vilket sätt var det en förklaring till att "Mk1" skulle ha bytt ratt?

    Du har för övrigt missat den här varianten (t.ex Golf6 2011).

    Namn:  Ratt_Golf6_2011.jpg
Visningar: 670
Storlek:  95.5 KB

    Som är just den varianten det hela rör sig om. Den har den lite nyare layouten på rattknapparna, men ansluter mot den gamla formen av krockkudde (samma som Golf5).

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2014
    Namn
    Aleksandar Petrovic
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    21
    http://www.myturbodiesel.com/wiki/st...iy-for-mk5-vw/

    där har du om de knapparna du talar om.
    "Steering wheel buttons (shown in picture on top, the buttons come with the steering wheel unless you buy a "no buttons" steering wheel)
    2005.5 MFSW (two phone symbols on left button) left buttons: 1k0 959 537 c rej, right buttons: 1k0 959 538 a rej
    2006-2009 MFSW buttons without paddle shifter (with one phone and one star on left button): left buttons: 3c0 959 537 b reh, right buttons: 3c0 959 538 c reh
    2006-2009 MFSW button with paddle shifter (may not include paddle shifters): left buttons: 1k0 959 537 f reh, right buttons: 1k0 959 538 c reh
    paddle shifter buttons left button: 1k0 951 527 b reh , right button:1k0 951 528 b reh"

  13. #13
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 189
    Du har nog rätt, F0nziE. Tittar man lite noggrannare så ser man att det inte går att flytta rakt över. Det kan inte vara så "Mk1" gjorde. Antingen är verkligen ratten också utbytt, eller så var det bara ett byte från Mk5 -05 till Mk5 06-08. Troligen det senare. Alltså inte det jag vill göra. Min tanke var ju att få dit Mk6:ans knappar så att man får både vä/hö och upp/ner. Iallafall på vänstersidan där man styr stereon.

  14. #14
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    Mk1s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Kimmo M.
    Medlemsnr
    216
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    691
    Vi bytte faktiskt hela ratten, men det var för att den gamla ratten var sliten. Ratten vi monterade var likadan som original, dock är det skillnad på Mk5:s knappar mellan årsmodeller t.o.m. 2005 och fr.o.m. 2006. På dom äldre rattknapparna kan man inte styra färddatorn, men det fungerar med 2006 och framåt.

    Det du är ute efter är att montera en nyare ratt från en Mk6. Det går också att göra, men då måste du även byta rattstyrdonet, så får du alla knappar att fungera. Plus även en fabriksny airbag, då bildemonteringarna inte får sälja dessa från skrotade bilar.
    /Kimmo
    Mk1 GTI & Passat CC 3,6 4-motion

  15. #15
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 189
    Nej, byta ngn airbag tänkte jag inte göra. Alldeles för mycket pengar. När jag då läste ditt inlägg om att du bytt så trodde jag att det var till dom nya från Mk6. Eftersom du skrev att det var från Scirocco 08/09 så antog jag att det var Mk6-kompatibla knappar. Men vid närmare granskning så ser man att utformningen på knapparna är så annorlunda att dom ändå inte får plats, även om dom ser lika ut vid första anblicken.

    Däremot så ser ju ytterkonturen på Mk6-airbagen snarlik ut som Mk5, och inte alls som dom nyare som är nästan runda. Är det helt säkert att airbagen inte passar mellan Mk5 & Mk6?

    Att bara köpt en Mk6-ratt hade ju varit helt ok om man kunde behållit airbagen.

Liknande ämnen

  1. Rattknappar slutat fungera + Airbaglampa lyser.
    Av Steelbranch i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2016-06-15, 15:19
  2. Efter montera rattknappar i polo 2011
    Av chilllli i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-07-22, 13:50
  3. Slutsteg i nyare Caddy?
    Av ypzilon i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-01-28, 23:51
  4. Vattentempgivare på nyare VW:s?
    Av P-plats.se i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-08-19, 10:07
  5. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-11-10, 13:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin