Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 71
  1. #1
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117

    Vinterdäck Golf 7 R

    Det är dags att beställa hjul.

    Eftersom de ska sitta på min Golf 7 R så vill jag ha dubbfritt.
    Hade tänk köpa något av följande däck som min kompetente leverantör föreslår:

    225/40-18

    Conti Winter TS 830 P
    Nokian WR A3
    Bridgestone LM 32

    (Alla däck är V däck = 240 km/t , ska inte köra så fort...)

    Är det någon som åkt på någon har dessa däck och kanske kan lämna lite feedback?

    FYI Har Nokian Hakkapeliitta 8 16” dubbade på vår Golf 7 SC TSI 122. Det är alldeles för degigt på en R, även i 18". Bra i snö, inte bra på asfalt…..

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  2. #2

    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Patrik L
    Ort
    Söder om Stockholm
    Inlägg
    749
    Körde med TS 830 på min Jetta i 225/40-18 men gillade inte egenskaperna på dem i slask och när det var riktigt halt. Bytte till Nokian R2 vilket funka betydligt bättre för mina endamål Nu är ju dock inte Jettan i närheten av en 7 R, lär skilja lite på hur man kör dem Upplevde även att gummit inte riktigt gillade när det kröp ner under 20 heller. Vart lite som att åka på stenhårda puckar...
    På min mk6 R blir det dock dubb o ContiIce i 225/40-18 till vintern. Fast mest för att jag har dem liggandes, skulle jag köpt nytt hade det blivit R2 igen.

    Men val av däck hänger ju mkt på vart man bor och kör också. Jag kommer i fortsättningen välja däck avsedda för nordiskt klimat i alla fall.

  3. #3

    Reg.datum
    aug 2011
    Namn
    Karl Lagerkvist
    Ort
    Gråbo
    Inlägg
    11
    Hejsan!

    Har kört 2 vintrar med Nokian WR A3 i 225x40x18.
    Funkade över förväntan i snö och slask.
    På ren asfalt känns det knappt att det är vinterdäck man har på..

    //Kalle.

  4. #4

    Reg.datum
    aug 2012
    Namn
    Selmir H
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    56
    Har kört också 3 vintrar med Nokian WR A3 225/40 R18 på min Golf R funkade bra inga klagomål

  5. #5
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Tack för snabb feedback. Ska ju beställa imorgon.

    Conti Winter TS 830 P och ..830 (utan "P") har visst olika mönster. Men det kanske inte är så stor skillnad ändå därför blir jag lite tveksam efter att ha läst dina kommentarer Patrik.

    Det lutar nog åt Nokian WR A3. Dessa har asymmetriskt mönster, ena halvan mer tvärgående, den andra halvan mer längsgående, vilket nog gör att det blir mer stabilt på barmark i högre fart. Det tror jag i alla fall...... .

    På västkusten har vi inte under -10 så ofta. Barmark är ju standard väderlek varvat med snöslask. De sista vintrarna har ju varit kallare med riktig snö som blir kvar, det uppskattar man.
    I alla fall så gör det att barmarksegenskaperna blir betydelsefulla när det ofta snöfritt.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2010
    Namn
    Samuel
    Medlemsnr
    5368
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    211
    Jag har kört med 225/40/18 Nokian WR A3 på min ED35 förra vintern och de var bra på barmark och helt ok vid regn. Greppet vid halka, snö osv. var tillräckligt bra.

    Hade nordiska dubbfria Nokian Hakkapeliitta R vintern innan och på de smälte sajpningarna ihop så de kan bara rekommenderas för mycket motorsvaga bilar eller vid extremt försiktig körning på barmark. Mycket bra i snö däremot.

  7. #7
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Beställde 225/40/18 Nokian WR A3 igår. Blir säkert bra. Funkar det bra på era bilar så funkar det på min.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  8. #8
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    Beställde 225/40/18 Nokian WR A3 igår. Blir säkert bra. Funkar det bra på era bilar så funkar det på min.

    /Peter
    Spännande, återkom med rapport . Kör Nokian Hakka R2 på min ED35 själv ... väldigt mjuka, inte skoj alls när det gäller aktiv körning, imponerande grepp på snö och is dock så dom gör jobbet iaf.
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  9. #9
    Medlem 2strokes avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    BobCat
    Medlemsnr
    5306
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    1 399
    Citat Ursprungligen postat av Amazonas Visa inlägg
    Val av vinterdäck hänger ju mycket på vart man bor och kör också.
    Jag kommer i fortsättningen välja däck avsedda för nordiskt klimat i alla fall.
    x2

    Varför ska alla envisas med att skaffa så jäkla BREDA vinterdäck ??
    Breda däck är inte bra varken i ren snö eller i snöslask.

    Vi som bor i NORRA Sverige har stora problem med att hitta både smala fälgar och smala däck.
    F*n, finns ju knappt några

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    Beställde 225/40/18 Nokian WR A3 igår. Blir säkert bra. Funkar det bra på era bilar så funkar det på min.

    /Peter
    Kommer nog köra på samma däck även jag i vinter!

  11. #11
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117

    Nokian WR A3 225/40/18" dubbfritt

    Då är vinterhjulen monterade. Har kört 45 mil på barmark med dem.

    Bilen går stabilt och bra i kurvorna, även vid gaspådrag och kraftig inbromsning. Det är viktiga egenskaper i min värld. Hur halkegenskaperna är får jag komma tillbaks till. Kanon nöjd så långt.

    Ser inte så tokiga ut heller för att vara vinterhjul....... .

    Namn:  004.jpg
Visningar: 2637
Storlek:  1 001.9 KBNamn:  009.jpg
Visningar: 2741
Storlek:  730.0 KBNamn:  007.jpg
Visningar: 2729
Storlek:  607.2 KB

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  12. #12
    mattias77
    Gäst
    Snyggt!!, bra val av däck var mkt nöjd med mina nokian hakka dubbfria. Hade dom på min förra bil.

  13. #13
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    En skamlös bump på den här tråden efter flera år.

    Noterade att Nokian har kommit med en uppföljare på WR A3, nämnligen WR A4.

    Hur har WR A3 varit på snö/is (om det nu har varit snö i det här varma landet)? Däcket känns som en kompromiss åt att kunna köra barmark 99% av tiden och sedan eventuellt hanka sig fram i vinterväglag ibland (eller är det fel uppfattning?).
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  14. #14
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Om jag skulle kört på dubbfria så hade jag nog valt det däcket. Fast det säger jag utan att egentligen veta så mycket om egenskaperna. Bara vad jag läst och hört av bl.a Peter.

  15. #15
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Citat Ursprungligen postat av Premis Visa inlägg
    En skamlös bump på den här tråden efter flera år.

    Noterade att Nokian har kommit med en uppföljare på WR A3, nämnligen WR A4.

    Hur har WR A3 varit på snö/is (om det nu har varit snö i det här varma landet)? Däcket känns som en kompromiss åt att kunna köra barmark 99% av tiden och sedan eventuellt hanka sig fram i vinterväglag ibland (eller är det fel uppfattning?).
    Jag är kanonnöjd med dessa däcken. Hade utan tvekan köpt efterföljaren WR A4 om jag bytt bil. A4 ser nästan lite grövre ut i vissa delar av mönstret.

    Som du säger så har vi ju inte så hård vinter här nere. Det jag har kört i vinterväglag så funkar de bra. Jag har förvisso 4wd så iväg kommer jag. Stanna går också bra .

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  16. #16
    Medlem BjornLs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Björn L
    Medlemsnr
    5397
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    634
    Hur står sig detta mot Hakka R2?

  17. #17
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    Jag är kanonnöjd med dessa däcken. Hade utan tvekan köpt efterföljaren WR A4 om jag bytt bil. A4 ser nästan lite grövre ut i vissa delar av mönstret.

    Som du säger så har vi ju inte så hård vinter här nere. Det jag har kört i vinterväglag så funkar de bra. Jag har förvisso 4wd så iväg kommer jag. Stanna går också bra .

    /Peter
    Kan knappt minnas någon snö eller is här på senare år så, men rätt som det är så smäller det till. Däcken skall ju klara några resor till fjällen med vilket R2orna gjorde med bravur .
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  18. #18
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Citat Ursprungligen postat av BjornL Visa inlägg
    Hur står sig detta mot Hakka R2?
    Googlat en del på den frågan utan några svar mer än att det verkar vara betydligt med inriktat på handling jämfört med R2 som är lite slappare. Vore kul med fler erfarenheter.
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  19. #19

    Reg.datum
    apr 2016
    Namn
    Erik
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    21
    Hakka R2 är klassat som ett nordisk vinterdäck medan WR A3/4 är ett centraleuropeiskt vinterdäck.

    Saxat från en sida som förklarar skillnaden:
    "Förenklat kan man säga att europeiska, dubbfria vinterdäck är byggda för "tyska förhållande". Ibland benämns de som mellaneuropeiska friktionsdäck, just för att markera att de passar inte i norra Europa. Europeiska dubbfria vinterdäck har hög hastighetsklass och presterar bra på våta vägar. Men de är inte lika bra på snö och is som de nordiska, dubbfria däcken. Man skulle också kunna säga att de europeiska friktionsdäcken är gjorda för höst och vår."

    Har själv precis köpt Hakka R2 med fälg till min R SC (Första gången jag provar dubbfritt).


  20. #20
    Medlem BjornLs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Björn L
    Medlemsnr
    5397
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    634
    Citat Ursprungligen postat av m05erili Visa inlägg
    Hakka R2 är klassat som ett nordisk vinterdäck medan WR A3/4 är ett centraleuropeiskt vinterdäck.

    Saxat från en sida som förklarar skillnaden:
    "Förenklat kan man säga att europeiska, dubbfria vinterdäck är byggda för "tyska förhållande". Ibland benämns de som mellaneuropeiska friktionsdäck, just för att markera att de passar inte i norra Europa. Europeiska dubbfria vinterdäck har hög hastighetsklass och presterar bra på våta vägar. Men de är inte lika bra på snö och is som de nordiska, dubbfria däcken. Man skulle också kunna säga att de europeiska friktionsdäcken är gjorda för höst och vår."

    Har själv precis köpt Hakka R2 med fälg till min R SC (Första gången jag provar dubbfritt).

    Stort tack för svaret!

    Står inför samma val och har till 99% bestämt mig för Hakka R2. Vad valde du för fälg och dimension? Lutar för min del åt 205/50-17 på en VW-fälg som säljs i paket till Golf Alltrack. Ska provmontera en på bil, förhoppningsvis på onsdag.

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-10-22, 00:41
  2. Vinterdäck golf gti v
    Av canterbury i forum VW-forum
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-11-11, 00:53
  3. Vinterdäck Golf iv gti
    Av emilson i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-09-19, 22:25
  4. Vinterdäck Golf GTI -07
    Av Fredrick i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-09-13, 19:03
  5. Golf R32 Vinterdäck
    Av Linus_R32DSG i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-09-07, 13:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin