Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Gustav
    Medlemsnr
    4805
    Ort
    Skåne Kristanstad
    Inlägg
    605

    Golf Mk1 med 1,8t ?? Regga

    Hej tänkte kolla lite med folk som har reggat sina Golf mk1 med 1,8t motor .. Hur går man till väga .. Tänkte skaffa en 150hk från en a4 .. För jag vet att man måste ta hela motor med kat o styrsystemet o flytta över .. Men hur gör man med bromsar ? fundera på att ta o plocka så man får skivor bak o 256mm skivorna fram . Hur går man sen till väg med själva reg av bilen?? Mvh Gustav

  2. #2
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    Mk1s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Kimmo M.
    Medlemsnr
    216
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    691
    Enklare att ta en motor från en med tvärställd motor.


    Skickas från min iPhone via Tapatalk
    /Kimmo
    Mk1 GTI & Passat CC 3,6 4-motion

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Johnsson
    Medlemsnr
    5059
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    1 052
    Utan att veta exakt så känns det som en betydande effekt och vridmomentökning som blir svår att få igenom besiktningen utan att besiktiga som ombyggt fordon. 112 hk (max i mk1) till 150 känns som lite mer än 10%...

    Fredrik

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Citat Ursprungligen postat av Sciroccogtx16v Visa inlägg
    Utan att veta exakt så känns det som en betydande effekt och vridmomentökning som blir svår att få igenom besiktningen utan att besiktiga som ombyggt fordon. 112 hk (max i mk1) till 150 känns som lite mer än 10%...

    Fredrik
    Instämmer , ombyggt lär vara enklare om inte annat.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Gustav
    Medlemsnr
    4805
    Ort
    Skåne Kristanstad
    Inlägg
    605
    Att motor kommer från en a4 gör inte något för det är löst med saker.. Men satt o tänkte på hur mycket effekt tillåter Vw att man har i en mk1 ? för det är ju lite vad dom säger med vad dom har godkänt .. Men Ombyggt fordon hur går man till väga med regning då ? för där rullar ju några mk1 med 1,8t motor i ..

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 165
    15kw/100kg för ombyggt fordon

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Gustav
    Medlemsnr
    4805
    Ort
    Skåne Kristanstad
    Inlägg
    605
    Jo det är frågan om det går.. För vikten är så det skriker om det... Ja men hur går det till med reg för obyggt fordon då ? är det bara åka in på bes eller man måste ha sfro gubbe som bes bilen ?

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Tobias Granqvist
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 205
    Citat Ursprungligen postat av vr6_mannen Visa inlägg
    Jo det är frågan om det går.. För vikten är så det skriker om det... Ja men hur går det till med reg för obyggt fordon då ? är det bara åka in på bes eller man måste ha sfro gubbe som bes bilen ?
    måste göra byggbesiktning och gå via sfro!
    bullerprov och vägning m.m. + reggning sen efter att du fått godkända papper av sfro!
    Kostar ca7-10k att göra reggningen har jag för mig (brorsan reggade ju med 1.8t i sin golf 2 syncro för ngt år sedan)!

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Gustav
    Medlemsnr
    4805
    Ort
    Skåne Kristanstad
    Inlägg
    605
    Okej ja men då kan man lika bra slänga i något annat än 1,8t om man ska lägga dom pengar.. Men en golf 2 kan du gör vanligt motor byte i reg bara ju ..

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Citat Ursprungligen postat av vr6_mannen Visa inlägg
    Okej ja men då kan man lika bra slänga i något annat än 1,8t om man ska lägga dom pengar.. Men en golf 2 kan du gör vanligt motor byte i reg bara ju ..
    Ja eller nej de kan man inte.
    Du får ju ta en 1,8T med lagom effekt.
    Eftersom bilen ÄR en lätt sak så för ju inte effekten överstiga viktkravet.

    Och angående Mk II........det är ju ingen Mk II så varför jämföra då?
    Mk II fanns ju med upp till 160hk så de klarar sig inom 20% effektökning med ÄNDRAD motor.
    Men även där skulle ju ombyggt vara bra OM man vill ha alla ändringar inskrivna.
    Dett pga avgaskrav , effekt och andra ändringar.
    Årsmodellen åxå om man vill turbomata.

    Mk I har väl endast 115hk som maxeffekt om man frågar Svenska VW.
    Så hur du än tänker eller gör hamnar du under minimumeffekt på en 1,8T.

    Konstiga resonemang känns det som!?

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Gustav
    Medlemsnr
    4805
    Ort
    Skåne Kristanstad
    Inlägg
    605
    Jo men sen är det hur mycket effekt själv Vw godkänner för så är det med många andra bil märken ... Och jag menar att lägga typ 10tusen på ett motor byte då kan jag bygga en roligar motor o stoppa ner ... satt o räkna på det.. så kolla tjänste vikte så 930 kg sen 15/100kg då blir det 183hk .. ska ta o kolla med någon bes gubbe om detta med
    Senast redigerad av vr6_mannen den 2014-09-21 klockan 14:21.

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Kolla inlägget ovan eller sök på nätet.
    VW själva godkänner ej mer effekter än orginal i Mk I.
    Därav att man får gå den vägen med SFRO.

    Frågan är ju VAD som då är en roligare motor när effekten ändå inte får överstiga det du räknat ut.
    Klart att de finns några men man får ju väga för och nackdelar om bilen ska behålla t.ex drivningen fram.
    Annars är det ju att gå all in och bygga RWD......typ.

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Gustav
    Medlemsnr
    4805
    Ort
    Skåne Kristanstad
    Inlägg
    605
    okej det är dåligt kan jag tycka men men .. Ja jag mena då kan man ta tex som min motor i mk2 att man bygger turbo på en vanlig 1,8 o kör med e85 o annat sprut.. för jag menar det är samma pengar att bes o regga den så... ja jo vist kan man bygga något sånt tanken finns där . Men den ska bygga så man kan åka mer än 1 person lite mer familje bil så man kan ut o åka med.. Men är det så mycket jobb så tror jag att det blir en vanlig 1,8 x-flow motor från en nya vw bil för då går det som vanligt motor byte .

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Ja jo precis.
    Men just turbo och E85 med annat sprut ÄR ju ett kryphål som inte fungerar med någon annan kombination. Problemet är väl just det med effekten i en Mk I , som ombyggt fordon får man ju fördelen att där bedöms ju hela paketet och man kan ta med t.ex förstärkningar och förbättringar. Det är ju inget som bedöms om man reggar med "motor ändrad" inom effektgränserna + - 20%. Det fungerar väl iofs på din Mk I åxå om man ska jämföra , men stoppar du i en orginalmotor på bensin gäller andra regler.....typ. Känns lite bakvänt men så är det ju faktiskt.

    Tycker nog faktiskt en 1,8T i Mk I kan vara en rätt bra kombination.
    Lätt bil , lätt motor och trimvänligt , går ju att få bilen familjefunktionabel med dessa kriterier ändå.
    Men frågan är ju om man måste byta chassie och axlar för att få igenom den som ombyggt , gissar att man måste det. Och då blir det ju ganska mycket ombyggnation ändå....typ.

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Gustav
    Medlemsnr
    4805
    Ort
    Skåne Kristanstad
    Inlägg
    605
    Ja jag vet inte det.. För jag vet en som bes en volöv 240 med bmw m5 .. dom byte sprut o körde bromspapper på den så där var mindre effekt så gick det,.. så jag ska kolla med han lite.. Ja jo så som jag fattar det med motor byte så ska man ju blocka motor o låda o hjul upphängning så kan man bes.. Så det är frågan om man tex tar en 1,8 liters x-flow motor om det går som vanligt motor byte ? utan sfro bes

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Tobias Granqvist
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 205
    DU kommer inte att kunna regga din mk1a med din hembyggda turbo maskin även om den är e85 konverterad osv.
    Det gick med en bil före -75, som min mk1a men de var på "de berömda håret" att den slank igenom med hembyggd turbo maskin osv. Men detta är 11 år sedan den blev reggad med den första hembyggda 1.8l turbo maskinen vi byggde då..
    Med nöd o näppe gick det efter lite påtryckningar på svenska volkswagen och besiktningen Vilket jag är glad för idag!

    Men idag måste du gå via SFRO om du går ngt utanför ramarna med effekt osv.
    Du kan regga din mk1a med en gti maskin för den har suttit i en mk1 kaross förut.
    Men ska du regga med 16v eller 1.8t eller nå liknande så gäller det att gå via SFRO, och då samtidigt byta ut chassie, bromsar m.m. så den kan klassas som ombyggt fordon!

    Hela grejen med att kunna regga som ombyggt fordon när du bytt motor osv är ju för att du får en mer miljövänlig maskin mot din gamla förgasare utan katalysator från ex. -77..

    Motorn du "stoppar ner" måste vara i original utförande som den satt i den donator bil du tog den ifrån vid besiktnings tillfället.
    Så långt de går, du kanske inte kan ha original avgassystem osv utan du får anpassa det efter mk1an.
    Och intercoolern med tryckrör kanske du får göra om och sådär.
    Men allt ska vara standard i den mån det går.

    De blev lättast och bäst för brorsan att gå via sfro då han byggt om allt i princip.
    Och även reggade med en 180hk AUQ motor (osäker på motorkod?) men iaf en maskin ifrån en Seat Cupra!

    Köp hem SFRO boken och gå igenom den, maila SFRO och berätta om dina planer så berättar dom vad du behöver göra och vilka kostnader osv!

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Alltså jag förutsatte att Gustav hade SFRO-boken.
    Om inte , då ska man inte ens börja fundera.

  18. #18

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Gustav
    Medlemsnr
    4805
    Ort
    Skåne Kristanstad
    Inlägg
    605
    Citat Ursprungligen postat av golf666 Visa inlägg
    DU kommer inte att kunna regga din mk1a med din hembyggda turbo maskin även om den är e85 konverterad osv.
    Det gick med en bil före -75, som min mk1a men de var på "de berömda håret" att den slank igenom med hembyggd turbo maskin osv. Men detta är 11 år sedan den blev reggad med den första hembyggda 1.8l turbo maskinen vi byggde då..
    Med nöd o näppe gick det efter lite påtryckningar på svenska volkswagen och besiktningen Vilket jag är glad för idag!



    Men idag måste du gå via SFRO om du går ngt utanför ramarna med effekt osv.
    Du kan regga din mk1a med en gti maskin för den har suttit i en mk1 kaross förut.
    Men ska du regga med 16v eller 1.8t eller nå liknande så gäller det att gå via SFRO, och då samtidigt byta ut chassie, bromsar m.m. så den kan klassas som ombyggt fordon!

    Hela grejen med att kunna regga som ombyggt fordon när du bytt motor osv är ju för att du får en mer miljövänlig maskin mot din gamla förgasare utan katalysator från ex. -77..

    Motorn du "stoppar ner" måste vara i original utförande som den satt i den donator bil du tog den ifrån vid besiktnings tillfället.
    Så långt de går, du kanske inte kan ha original avgassystem osv utan du får anpassa det efter mk1an.
    Och intercoolern med tryckrör kanske du får göra om och sådär.
    Men allt ska vara standard i den mån det går.

    De blev lättast och bäst för brorsan att gå via sfro då han byggt om allt i princip.
    Och även reggade med en 180hk AUQ motor (osäker på motorkod?) men iaf en maskin ifrån en Seat Cupra!

    Köp hem SFRO boken och gå igenom den, maila SFRO och berätta om dina planer så berättar dom vad du behöver göra och vilka kostnader osv!
    Varför skulle det inte gå att regga med turbo ? Har prata med sfro man om just det på min mk2 o det skulle gå om man kör på e85 o sprut o broms papper.. Men just till detta nu med för är ju många som kör med tex 16v maskin som bara regad som motor byte .. Jag kan förstå det som nu att inte Vw godkänner mer effekt än gti hade .. Så som jag kolla som en Akl motor från en golf 4 har samma effekt så sån motor ska ju gå att regga som vanligt motor . Ja jag är med på hur själv byte går till .. Jo jag har sfro bokenn .. Men det jag tycker är där är inte någon som jag får tag i som är intressad av just vw bilar tyvärr så fick inte så mycket hjälp sist

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 165
    Nu är jag inte sjuk påläst i ämnet, men om du skall byta till en annan motor så måste den inte vara original först? med tanke på avgasintyg, effekt etc och reggas så och vill man sen hinka på en turbo byta sprut och E85 konvertera så får man ta det i steg två, men det känns ju som att man borde kunna fixa allt samtidigt.

    kolla med folket på www.savarturbo.se och www.rejsa.nu, Gustav med nick "therealpinto" hänger på bägge forumen och är SFRO besiktningsman. På de forumet bygger de ju knappt något annat än E85 konverterade SFRO byggen så där får du nog ett bättre svar.

  20. #20

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Jag iaf blir en aning förvånad.
    Alltså ta reda på fakta själv FÖRST istället för att ifrågasätta svaren du får.
    Det är ju liksom lite bakvänt att tycka det är fel svar när vi försöker förklara.
    Har du SFRO-boken så LÄS , står klart och tydligt där.

    Du HAR ju en ombyggt Golf Mk II , känns som du redan HAR facit.
    Och sedan så är det ju bara att följa avgaskraven och effektkraven som står skrivna.

    Sävarturbo är ju BARA Volvo.
    Så att få svar där suger fetpurjo.
    Men SFRO Gustav är superbra.

    Sedan är ju min fråga varför E85???
    Det är ju bara om man vill kryphåla sig genom miljöbilsturbohålet.


    Citat Ursprungligen postat av vr6_mannen Visa inlägg
    Varför skulle det inte gå att regga med turbo ? Har prata med sfro man om just det på min mk2 o det skulle gå om man kör på e85 o sprut o broms papper.. Men just till detta nu med för är ju många som kör med tex 16v maskin som bara regad som motor byte .. Jag kan förstå det som nu att inte Vw godkänner mer effekt än gti hade .. Så som jag kolla som en Akl motor från en golf 4 har samma effekt så sån motor ska ju gå att regga som vanligt motor . Ja jag är med på hur själv byte går till .. Jo jag har sfro bokenn .. Men det jag tycker är där är inte någon som jag får tag i som är intressad av just vw bilar tyvärr så fick inte så mycket hjälp sist
    HUR ska du regga den då?????
    Förklara gärna det för oss?

    Ska du byta chassie , bromsar , drivlina , styrinrättning eller annat?
    För att du ska kunna få igenom den med bara motorkonverteringen tror jag inte.
    Så du får nog skriva ut all info om hur du ska gå till väga innan så man kan diskutera.
    Annars blir det som vanligt ingen info och kassa svar.

Liknande ämnen

  1. Regga -97a?
    Av R.Grönberg i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-04-01, 19:05
  2. Regga vr6 motor i jetta mk2??
    Av vw-power i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-01-20, 17:06
  3. Golf Mk1 1.8T
    Av Raz i forum Projektforum
    Svar: 232
    Senaste inlägg: 2012-12-02, 16:54
  4. regga golf 2 -84
    Av R.Grönberg i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-10-17, 18:12
  5. Lb-regga
    Av Klusterkungen i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-05-14, 20:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin