Resultat 1 till 8 av 8
  1. #1
    passatHenrik
    Gäst

    Utelåst från min Passat 2010 (tacksam för snabba svar)

    Hej!
    Som rubriken lyder. Låste med nyckel för några dagar sedan och nu är batterier i bilen totalt urladdat. Finns inte en tillstymmelse till att den orkar låsa upp. Får i och med detta ej upp huven heller. Läste lite generellt om detta problem. Går tydligen att koppla via släpvagnsuttaget och på så sätt ge batteriet en boost att orka låsa upp. Men hur elschemat över det ser ut vet jag ej? Läste oxå om att alt. börja slita i grillen och på så sätt ta mig in under huven? Eller första lyfta bilen och via startmotorn ge batteriet hjälpström. Bilen står lite illa till för det sista förslaget tyvärr.
    Vore hemskt tacksam för snabba och bra ide'er just nu :P


    Mvh// Henrik

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    På vissa bilar utan synligt nyckelhål kan du ta bort ett lock över låset vid handtaget på förarsidan, kolla under handtaget om det finns en lite öppning där för att kunna ta loss kåpan! Osäker dock on det hjälper att låsa upp bilen manuellt utan batteri.

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredric Andersson
    Medlemsnr
    5407
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    952
    Lås upp med nyckeln ?

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    1 :Ta lös plastnyckeln från huvudnyckeln genom att trycka på knappen vid sidan om nyckeln.

    2: Använd plastnyckeln till att peta lös plastlocket över nyckelhålet på försrsidan , du har ett hål undertill , tryck in platsnycken där och peta plastkåpan uppåt.

    3: Använd plastnyckeln till att låsa upp bilen via nyckelhålet.

    Klart.

    Skrivet på forumspringaren.

  5. #5
    passatHenrik
    Gäst
    Tusen tack för hjälpen! Hade inte en tanke på att det ju faktiskt finns en "fysisk" nyckel inuti nyckeldosan. Och ännu mindre att det fanns en lucka vid handtagen man kunde lossa. Men är nu inne i bilen och således huven Tänkte vara lite ful och passa på att ställa ytterligare två frågor i denna i tråd :P Batteriet är precis stendött. Indikerar inget när jag kollar på klämmorna. Ställer in min digitala batteriladdare efter konstens alla regler. Börjar dock blinka Fault direkt vid start. Kan ett batteri ta precis totalt slut bara på någon dag? Sedan har jag på min bil (min modell) även ett extra batteri i vänster bakskärm. Tror att det är enbart till dieselvärmaren? Hur som helst så måste ju dessa två vara seriekopplade med varandra va. Betyder det att även det batteriet är totalt urladdat?


    Mvh// Henrik

  6. #6

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Batteriet i bagaget är mycket riktigt batteriet till diselvärmaren.
    Start batteri under huven och batteriet i bagaget är åtskilda med ett skiljerelä , så dom har inte kontakt med varandra när generatorn INTE laddar. (bilen är igång).
    Dvs 2 helt skilda strömkällor vid avstängd bil.

  7. #7
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Seriekopplade är dom säkert inte, däremot parallellkopplade i någon form. Troligtvis inte bara rått parallellkopplade utan med någon form av logik emellan. Poängen är ju säkert att du skall kunna köra slut på värmarbatteriet utan att bli stående och inte kunna starta bilen. Kommer du åt värmarbatteriet på något enkelt sätt? Isåfall kan man ju mätas på det. Annars är det nog att testa som gäller.

  8. #8
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Vad det gäller att ett batteri plötsligt helt ger upp – det har hänt mig ett antal ggr, fd Passat efter 6 år, A4 efter 5-6 år. Du har en 2010:a med typ 5 år gammalt batteri…. Kan säkert vara orsaken.

    När det inträffat så har jag inte direkt kunnat välja hur jag ska gå tillväga utan köpt nytt batteri på vinst och förlust.

    Får man igång bilen (vilket är problemet) går det ju att mäta om spänningen ökar när motorn är igång vilket indikerar på att den laddar.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

Liknande ämnen

  1. Felkoder på Golfen - Otroligt tacksam för hjälp
    Av Kingen i forum VCDS/OBDeleven/Carista/VCP analysverktyg
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-08-05, 09:59
  2. Trimma min Golf GTI/R från årsm 2010
    Av Stefan Löfgren i forum VW-forum
    Svar: 96
    Senaste inlägg: 2011-11-09, 20:07
  3. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-02-23, 20:23
  4. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-04-05, 19:11
  5. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-09-01, 19:09

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin