Sidan 1 av 12 123411 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 224
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mikael Wallin
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    398

    Golf MK2 VR6 Turbo 4motion

    Hej!

    Tänkte flytta tillbaka projektet hit till gtiklubben där det startade för 10år sedan.
    Det är min förstabil och den utvecklas varje år till någonting nytt. Kanske inte på utsidan
    men alltid på insidan.

    Så här såg den ut för 10år sedan när jag köpte den.


    Jag fick en ide om att stoppa ner en 1.8t motor i den men det blev aldrig klart. I brist på kunskap och
    motivation så hamnade den på en gräsplätt i nästan 3år



    Jag fick dåligt samvete över att bara se den stå eftersom den var så fin i karossen. Tog ett beslut om att
    väcka liv i den igen så jag köpte en vr6 donatorbil med aviskt för att regga den som ombyggt fordon.
    Efter lite strul så blev det klart och bilen rullade lagligt igen!



    I nästa steg blev jag sugen på turbo! Gick igenom motorn med nya lager, ringar och kedjor
    för att fräscha upp den, Sen spårade det ur! Köpte en egentligen för stor holset hx52 turbo
    och massa annat som jag egentligen inte tänkte handla. Planen var egentligen att bara köra med
    ett chip och väldigt lite laddtryck. Det blev ett megasquirt och audi s4 spridare till denna setup
    med ca 0,6bar ladd.



    I slutet på säsongen så hade jag blivit otroligt ovän med megasquirtet och spridarna så jag köpte på mig
    ett Link g4 storm och 1700cc spridare istället. Efter den uppgraderingen så började det gå sönder saker
    på löpande band. 1st växellåda 1st lamell 1st koppling och en icakasse med knutar.




    Nu till i år så byggde jag iordning 2st växellådor med fastsvetsad diffpinne, byggde en helt ny shavad
    motorhärva och härva till lysen, blinkers osv. Flyttade batteriet bak, flyttade spolarburken bak, byggde ett nytt insug med rätt volym och dubbelplenum, byggde nytt expansionkärl, byggde ny servobehållade och dolde den, byggde om ett pedalställ för intern huvudcylinder, byggde nya tryckrör som går så osynligt som möjligt, flyttade ner generatorn och byggde nytt fäste till den. Flyttade även coilpacken så den numera sitter monterad under insuget. Kastade bort original vr6 kylaren och monterade en stor Audi S4 kylare istället samt en ny stor 600x300x76mm Intercooler.



    Allt som allt så har bilen varit väldigt pålitlig den här sommaren. Det enda allvarliga som har hänt var
    ett rensat 3ans drev.
    Nu i helgen körde vi dragrace i Östersund på ett flygfält och den presterade fint!
    12,45sek och 208km/h slutfart med gatdäck, hjulspinn in på halva 4an och varvstopp på 4an
    20m innan mål. Film på en repa när den gick 12,80 och 205km/h nedan. Synd att v8an förstör ljudet
    Kan det vara snabbaste vr6an i sverige med original botten/topp?



    Nu härnäst så står 4motion konvertering på tur. Jag har kapat ur skuffgolv och kardantunnel från
    en mk2 syncro och jag har redan byggt klart bakre balken för 4motiondiff. Det enda som saknas är
    vr6 bärarmar bak. Så om någon sitter på ett par såna så får ni gärna höra av er.


    Senast redigerad av Plura den 2015-04-22 klockan 06:35.

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Härligt med en comeback.

    Du börjar ju kunna de där med växellådor numer

  3. #3
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    vw-powers avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jimmie Trywall
    Medlemsnr
    4358
    Ort
    Tenhult
    Inlägg
    982
    Grymt ska bli kul att se 4motion
    Gubb-Golf, plötsligt känns allt annat puckat

  4. #4
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 174
    Härlig bil, roligt att du och bilen hittat tillbaka.
    Skall bli kul att följa fortsättningen!
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 165
    Den där har man dreglat över ett par gånger =)

    Räcker finanserna efter ev. husköp etc så är det mot samma mål jag ska med min Golf mk2 syncro, ska bara ta omvägen via en Mk3 vr6 syncro först om man hittar lämplig donator.

    Ska du köra stand-alone Haldex styrenhet? med tanke på att du redan har eftermarknadssprut.

    Vad blir det för kardan? R32 eller mk2 syncro? stödlager?

  6. #6

    Reg.datum
    feb 2014
    Namn
    Bobby Green
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    288
    Grymt projekt!

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mikael Wallin
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    398
    Kul att ni gillar den Ja dom här jävla 02a lådorna! Jag är ändå väldigt imponerad över att den lådan som sitter på nu höll en dag med dragrace. Laddar trots allt 1.8bar och med tanke på slutfarten på 208 blås så borde det vara rätt bra med effekt i den!

    Japp det blir någon typ av standalone haldexcontroller. Vet dock inte vilken ännu men det ligger några månader in i framtiden

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mikael Wallin
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    398
    I helgen blev det en trasig toppackning
    Har alltid haft problem med att det har försvunnit vatten pga vissa läckage. Nu iår så har jag för en gångs skulle lagt lite energi på att fixa alla läckage men det har fortfarande försvunnit vatten. Nu vet jag varför.. Jag har bara haft vatten i systemet och ingen glykol så packningen har sakta men säkert ätits upp och i helgen så försvann det 2liter på 10mil plus att den var 5cylindrig om jag lät den stå avstängd en stund.

    Men men ny packning är beställd och håller just nu på att plocka ur ventilerna så jag kan lämna toppen på tvätt och planing.
    Det positiva med det hela är att jag fick en chans att kolla kolvarna, cylindrarna och toppen lite närmare och det finns inte
    något att klaga på. Inte ett märke i kolvar eller cylindrar och den är tajt och fin i toppen annars.



  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mikael Wallin
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    398
    Då var toppen ihopmonterad och rengjord igen. Bara att invänta nya toppackningen som kommer på måndag.



  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Very nice!

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Tobias Granqvist
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 205
    Kul o läsa lite ordentlig projekttråd

    Bra mos på 402m, bara jaga lite fäste framöver så åker du säkert en 10-sek repa

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Citat Ursprungligen postat av golf666 Visa inlägg
    Kul o läsa lite ordentlig projekttråd

    Bra mos på 402m, bara jaga lite fäste framöver så åker du säkert en 10-sek repa
    Lugn tobbe fästet kommer till våren när bakhjulen börjar driva

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mikael Wallin
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    398
    En bild på en ny leksak som jag till större delen kommer jobba med framöver!


  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Söööweeet =)
    Så snart behöver vi inte gissa effekten i din motor längre.
    Vi som ska bygga kopia av ditt recept alltså =)

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mikael Wallin
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    398
    Jag vet effekten

    Idag har jag dragit fast toppen och börjat fundera på nytt grenrör.





    Jag har byggt ett liknande grenrör till en polares bil tidigare så jag har en plan
    på hur det kommer se ut. Skillnaden blir väl att min turbo kommer hamna längre ner och bli mer
    dold av grenröret.


    Sjuka grenrör är min grej
    Senast redigerad av Plura den 2014-10-01 klockan 23:40.

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mikael Wallin
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    398
    Äntligen har jag fått hem min låda! det! första jag gjorde var att plocka isär den. Måste förstärka växelgafflarna och fixa lite så jag slipper ner med lådan för små skitfel sen!


  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 165
    Schnyggt! Hur förstärker du växelgafflarna?

  18. #18

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mikael Wallin
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    398

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mikael Wallin
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    398
    Idag blev det mer pyssel. Lådan är i princip klar. Saknar bara packbox till ingående
    axeln nu för att montera ihop den igen! Det blev en favorit i repris när jag såg att diffen i dom
    här lådorna ser typ lika ut som på 02a, mao svets! Tänker inte få en diffpinne genom huset på lådan.
    Den lösningen fungerade trots allt väldigt bra den här sommaren.




  20. #20

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mikael Wallin
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    398
    Besiktat och klart! Nu börjar projektet med golvbytet.


Liknande ämnen

  1. Norsk Golf VR6 Turbo
    Av Norsk-VR6 i forum Projektforum
    Svar: 50
    Senaste inlägg: 2016-04-15, 16:57
  2. J.J´s Golf 3 VR6 Turbo + Styling Tråd :)
    Av VanDamage i forum Projektforum
    Svar: 49
    Senaste inlägg: 2012-05-02, 10:18
  3. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-10-29, 11:50
  4. jetta 2+VR6+Turbo??
    Av eliason i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-10-04, 00:40
  5. VR6 Turbo
    Av ultimus i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-08-21, 19:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin