Resultat 1 till 8 av 8
  1. #1
    -WR-
    Gäst

    Golf 1.6 TDI - vad bör en potentiell Golfägare veta?

    Hej

    Vi är på g att äntligen byta upp oss från vår Peggy 307 -03. Jag har researchat i några veckor och till slut landat på Golf, A3 SB eller rätt och slätt en nyare 308 för en billigare peng. Dessa fyller de allra flesta kriterier vi har. Än återstår att testköra bilarna med frugan.

    Jag vill dock ha Golfen, så jag behöver er hjälp. Jag behöver argument på vad som gör golfen bättre jämfört med de två andra. Jag skulle occkså behöva veta alla kända fel, så jag inte får det slängt i ansiktet av frugan.

    Hoppas det här blir en intressant diskussion som fler kan hitta till om de har samma funderingar som jag.

    //WR


    Skickat från min LG-V500 via Tapatalk

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Läs tester, auto motor och sport, Vi Bilägare, Auto Bild. Golf har vunnit alla tester/jämförelser av betydelse som jag sett hittills. Golf har en helhet och jämn hög nivå som 308 absolut inte når. Dessutom är 308 fransk, bara det är väl skäl nog för att vara ointressant? Riktiga bilar är tyska. Om ni ändå provkör 308 så kommer ni se klassens mest förvirrade instrumentering.

  3. #3
    =BC=
    Gäst
    Köpte själv en Touran med DSG. Skulle inte göra om det. Däremot gärna Touran med manuell.
    http://teknikensvarld.se/volkswagens...r-alla-119321/

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Står inte att han ska köpa en Golf med DSG. Tittar han samtidigt på Peugeot så kan knappast dubbelkopplingslåda vara aktuellt.

  5. #5
    -WR-
    Gäst
    Får tacka för svaren. Jag vill mycket riktigt undvika DSG då det är lite för dyrt. Jag har landat på Golf 7 med 1.2 TSI eller Golf Sportsvan. Men jag är osäker på en del saker som dessutom, i första taget, är svåra att hitta info om. Dels är det djupare recensioner kring motorn på 105hk, dels hur sportchassist påverkar komfort, ljudnivå och förbrukning. Råder mycket delade meningar på det sistnämnda.

    Skickat från min HTC One_M8 via Tapatalk

  6. #6
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Många av dina frågor löser du ut genom att åka iväg och ta en rejäl provtur .
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  7. #7
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    1,2 TSI är ju instegsmotorn vilket innebär att man inte bör ha allt för höga förväntningar på den. Sportfjädring på denna modellen innebär ingen komfortpåverkan enligt min mening. Har en 1,4 TSI 122 Sportscombi med sportfjädring, tycker den är mycket behaglig att åka i. GTI och R innebär något helt annat, men det är ju inte det du frågar om. Som redan påpekats åk och prova !

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2011
    Namn
    Tobias Eriksson
    Ort
    Järna
    Inlägg
    148
    Kör man mycket motorväg, undvik 1,2 tsi. När det gäller 1,6 tdi på 105 hk då bör man veta om att den är slö. Egr- kylare är vanligt fenomen. Går den sönder inom 8000 mil/5 år då blir det gratis pga avgasgarantin, annars dyrt.


    Skickas från min iPhone via Tapatalk

Liknande ämnen

  1. Svar: 11
    Senaste inlägg: 2013-10-31, 20:06
  2. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-06-21, 11:53
  3. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-03-28, 21:45
  4. golf tdi 140 manuell vs dsg vad bör man välja?
    Av christian19 i forum VW-forum
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2009-05-09, 15:21
  5. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-02-07, 13:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin