Resultat 1 till 19 av 19
  1. #1
    Philip S
    Gäst

    Verkstad som kan VAG Tdi

    Hej jag letar efter en verkstad som verkligen kan tdi.

    Har lite problem med limp mode på en 1996 110hk Tdi. Överladd. Felkod: 00575 intake manifold pressure 17-00 control difference

    Har testat kollat och pillat en del själv, men behöver helt enkelt någon som kan.

    Har inte mer tid att lägga på att lära mig mer om detta just nu, utan köper mig gärna fri fån problemet då jag behöver använda bilen ASAP.


    Jag behöver helt enkelt en verkstad som kan tdi på sina fem fingrar. Verkstad privatperson spelar ingen roll.

    Jag finns i Halmstad men kan tänka mig att åka en bit för en felsökning av en kunnig person. Malmö Växjö Göteborg är inga problem.

    Så rekomendera gärna, eller om du själv känner dig manad.
    Senast redigerad av Philip S den 2014-09-04 klockan 19:33.

  2. #2
    Philip S
    Gäst
    Vill ni inte hänga ut någons uppgifter, skicka gärna ett privat meddelande.

    /Philip

  3. #3

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    Vad kan du själv om bilar?

    Många TDier så har wastegaten armen hängt sig.
    Dvs armen som skall kunna röra sig. ( om den heter så är jag osäker dock)

    Prova motionera den för man skall ju kunna flytta den manuellt.

  4. #4
    Philip S
    Gäst
    Tackar för tipset, jag är väl inte helt handfallen själv.
    Har bara inte tid att felsöka mer och tolka och lära mig VAGCOM själv just nu. Är säket enkel slutledning för någon som ser mätvärden tittar på bilen.

    Jag har gjort följande
    Grundinställt pumpen
    Bytt MAP till nyare extern variant
    Bytt N75 testat vakum mellan N75 och VNT klocka vid köring.
    Bytt nästan alla vakumslangar och vakumsugit och testat resterande, försökt kolla alla slangar.
    Testat byta MAF också
    Vukum testat EGR och VNT båda rör sig fint / inget lekage.

    Konstaterat med VAGCOM att bilen faktiskt laddar en halv bar mer, konstaterat att MAF verkar ge vettiga värden.
    Det jag inte förstår är varför N75 inte justerar ner trycket via VNT om datorn nu vet om att den överladdar.

    Jag har inte testat N75 VNT dudy cycle och plottat den.
    Jag har inte kollat närmare på kallstartsventilens funktion.
    Jag har inte testat att korta VNT armen något några varv
    Jag har inte gjort en 1000% koll av vakum systemet eller tryck sidan

    Kan tyvärr inte leka mer med VAGCOM då jag själv inte har det hemma.

    Så jag skulle helt enkelt behöva någon som jobbat en del med dessa bilarna.
    Limp mode och min felkod är ju inte helt ovanlig vad jag förstått.

  5. #5
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    jeho64s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jerker Höggren
    Medlemsnr
    4593
    Ort
    Misterhult
    Inlägg
    107
    Hej. En kompis har ungefär samma problem och jag googlade lite på det åt honom. Jag hittade att VNT kärvar i turbon under körning ibland och att Garret rekommenderar att inte renovera turbon utan det är bytes som gäller. Detta fel går inte att läsa ut med VCDS tror jag eftersom det är ett mekaniskt fel. Det går att rengöra och få igång den, men den börjar kärva igen snart. Finns kinakopior att köpa på Ebay för runt 2000 kr.

    Mvh Jerker

  6. #6
    Philip S
    Gäst
    Tack Jerker

    VNT armen rör sig riktigt fint lätt och mjukt. Rör sig perekt inom angivna värden för vakum. 5-15 eller något sådant.
    Visst kan ju fastna när den är varm eller något.
    Men min N75 ger inte heller något vakum till den när den överladdar.

    Vad jag förstått har vi inte alls lika mycket sot och insugsklegg problem som borta i USA. Deras diesel verkar vara av annan kvalite än våran.

    Kan även vara att insuget är helt igentäppt av sot. = ökar mottrycket = laddtryck verkar öka.

    Men som sagt lämnar gärna bilen till någon som kan, så jag slipper riva /byta halva bilen i onödan.

  7. #7
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Om du nu har så bråttom är det väl bara att köra iväg den till en verkstad?
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    355
    Funkar vakuumpumpen i bilen som den ska?

  9. #9
    Philip S
    Gäst
    >Premis
    Ja det är ju det är ju precis det jag vill. Problemet är att våran auktoriserade VAG verkstad i Halmstad vill jag inte ha att göra med. Vill inte gå in på detta närmare.
    Övriga mindre verkstäder (har varit hos flera och bilen har redan varit inlämnad) har gått bet. De har i regel mindre kunskap och erfarenhet av bil /motortypen än jag. Så tyvärr är det inte så bara.... hade önskat att det var så.

    Därför söker jag någon som KAN bilen som kanske jobbat på VAG i 25 år och startat en egen verkstad pillat med gamla tdi dag ut och dag in. Kanske en allmän bil/traktor diesel verkstad. Hade en bra strax utanför Halmstad men vad jag vet så har han som drev den gått bort för några år sedan.

    >Danne.
    Ja det verkar den göra, har bra vakum före och efter N75 kall som varm bil. Det jag tycker är konstigt är ju att den inte ens försöker reglera ner trycket genom att ge vakum till VNT. Systemet kanske inte funkar så. Den kanske inte borde ladda för mycket oavsett... Hade en nyare tdi AFN motor som jag hadde moddat, den fick ju ibland galet mycket bränsle och borde laddat på för fullt. Aldrig att den gick ner i limp mode.

    Så jag letar helt enkelt efter någon som har erfarenheten som underlättar en felsökning. Är ingen ide att jag lämnar in den hos någon som inte är insatt i bilmodellen igen eller har rätt felsökningsdator för att ens kunna få ut live data.
    EKO-bilar i Uppsala (Stig) har jag bara hört gott om och haft goda erfarenheter av, men .... det ligger ju i Uppsala och sist vi bokade in en bil hade han en månads väntetid.

    Tycker ju att någon på detta forum borde känna till någon som har en icke aukt VAG verkstad, eller diesel verkstad.

  10. #10

    Reg.datum
    sep 2011
    Namn
    Magnus kalin
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    391
    Min -04 3bg jag hade förut gick i limp så fort den belastades, det var kärvande vnt som var problemet, hade inga felkoder.
    Försökte rengöra å så men de höll inte många mil, hann byta bil innan turbo

  11. #11
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    jeho64s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jerker Höggren
    Medlemsnr
    4593
    Ort
    Misterhult
    Inlägg
    107
    Kom just på denna kille. Verkar ha stor erfarenhet av diesel. http://www.dieselmeken.se/
    Har trimmat pumpar osv.
    Mvh Jerker

  12. #12
    Philip S
    Gäst
    Hej Mange
    Kände du något på ditt stag från klockan till VNT? Kändes den helt ok och rörde sig fritt, gick den lätt fint med vakum också?
    Min känns ju som att den fungerar hur lätt och fint som helts, kan den "vara lurig" ?

    Var din ganska trött innan den gick ned i limp mode? Eller gick den bra som fan och överladdade?

    Vad jag förstått så är funktionen omvänd på lite senare bilar. (rätta mig om jag har fel)
    Min bil inget vakum = fullt laddtryck höga varv.
    Nyare bilar vakum = fullt ladd höga varv.

    Min logik är väl att äldre bilar kanske har lättare att fastna på högvarvsläget, medan nyare laddar dåligt och inte vill varva när det kärvar i VNT. Min verkar ju gå ner i lågvarvs läget utan problem med vakum. Kan höra och se VNT och klockan jobba.

    Sen så verkar det ju vara så att bilen inte ens försöker reglera ner trycket heller. Den ger alltså inget vakum för att röra VNT klockan så den ställer ner venerna.
    Jag hade ju köpt att de kärvar i fulltrycks läge om bilen gett vakum (för att ställa ner turbon) men den fortsätter överladda och lätt varva 5000 trots det. Men så är ju inte fallet.

    Jag misstänker ju kanske trots att jag ser att de reglerar vakum fint och gradvis att de två N75 (och EGR vakum ventlien) jag testat kanske är dåliga på något vis.

    Behöver som sagt någon med erfarenhet som kan dra vettiga slutsatser. Jag kan bara göra mer eller mindre kvalificerade gissningar med gund i vad jag försöker läsa mig till på nätet och mina tidigare begränsade erfarenheter av diesel problem.

    Jag funderar ju på att bara köpa en annan bil och låta någon annan ta vid. Lite surt bara när man köpt en ny dragkrok och monterat den, lagt massa tid. Inte många bilar som besegrat mig.... hittils

    Behöver en billig diesel med rätt släpvagnsvikt för att dra trailer. Kändes som denna var rätt.

    Har redan en nyare bensinare som jag kan ta om det kniper, men den får inte dra lika mycket (har bara B och C kort) och den suger väl i sig 1,2 eller mer med släp. Vilket inte är så kul när man kör rundor på några hundra mil åt gången.

    Tänkte väl ge bilen ett verkstadsbesök till, och det hos någon som kan.
    Om de inte lyckas lokalisera felet överlåter jag problemet till någon annan glad amatör. Går vidare och köper en annan dragbil.

    Googlat lite
    DS bilservice i Göteborg verkar bra, vet inte hur duktiga de är på diesel.
    Åsikter? (skicka gärna privat meddelande om ni inte vill skriva i allmänt forum)

  13. #13
    Philip S
    Gäst
    Ja dieselmeken, kollade nu.
    Trodde han höll till en bit längre upp i landet. Var faktiskt bara 23mil dit.
    Undrar om han skulle orka/vilja ta sig an en gammal passat.
    Sysslar han ens med felsökning på samma vis som en vanlig verkstad? Eller är han enbart inriktad på pump/spridare och renovering/ modifiering av dessa?

    Jag har ju bekanta jag kan övernatta hos i Göteborg och nära Malmö så det vore ju att föredra utifall att det drog ut på tiden någon dag eller två.

    Helt klart ett alternativ om han gör felsökningar på bilar och kan/vill.

  14. #14
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    jeho64s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jerker Höggren
    Medlemsnr
    4593
    Ort
    Misterhult
    Inlägg
    107
    Jag har fått uppfattningen att dieselmeken är en gammal hederlig el o dieselverkstad, så jag tror säkert han vill ta sig an din bil.

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    355
    Har du en slang från insuget till styrdonet för tryckregleringen? eller sitter det en sensor på tryckröret? Har som nått i bakhuvudet att det var väldans viktigt att den var rätt längd och att den var tät för att den ska fungera som det är tänkt. Men det kanske bara var dom gamla 1Z som hade slangen. För det är väll en AFN motor?

  16. #16
    Philip S
    Gäst
    >Danne
    Jag hade MAP i datorboxen men fick en felkod på att den kotslöt... var säkert inget mer än att man fått kärringstopp eller något. Bytte den till den nyare extärna varianten som sitter på de nyare bilarna. Kände att jag lika gärna kunde göra det då det verkar råda konsensus kring att den interna är dålig. Nu har jag möjlighet att byta till 3bar MAP om jag skulle vilja trimma i framtiden.
    Jag har också AFN motor i denna gamlingen.

    >Jerker
    Gott han blir helt klart ett alternativ om jag inte hittar någon lite närmare eller smidigare till. Känns ju som att det kan bli lite jobbigt om det drar ut på tiden av någon anledning. Måste åka upp med två bilar osv...
    Kan ju dra upp en bil på trailer med passaten 70hk ;-) krångla ordentligt.

    Tipsa gärna om vettiga verkstäder Malmö Göteborg Halmstad.
    DS- Bilverkstad någon som har en åsikt (skicka gärna privat meddelande)

  17. #17
    Philip S
    Gäst
    Verkar vara löst nu.
    Rumänsk diesel mek la sin hand på den. Pilladde sönder allt och återmonterade. Hittade inte direkt något fel, byte lite slangar ställde in pumpen manuellt igen.
    Kanske tur kanske skicklighet. Hade gärna velat veta var felet låg.

  18. #18
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Men skönt att det är löst.
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  19. #19
    Philip S
    Gäst
    Han var rätt häftig, hörde att motorn inte riktigt lät 1000.
    I en av de hydraliska tryckarna på den lilla ventilen så var det ett gjutskägg från fabrik som hade gnagt runt på insidan av tryckaren. Filades till och allt lät nu ok.... (lät inte något speciellt innan heller)
    Felet berodde ju inte på detta men vär väldigt imponerande att han märkte det. Förklarade lite om spelet i pumparna efter slitage.

Liknande ämnen

  1. Någon som jobbar på VAG som kan kolla en TPI
    Av Cullberg i forum Old - VAG-Forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-06-04, 21:19
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-05-22, 15:36
  3. Verkstad i Stockholm som kan VCDS ?
    Av sspc i forum VCDS/OBDeleven/Carista/VCP analysverktyg
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-12-21, 11:37
  4. Garanti på vag verkstad
    Av magnusT i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-01-01, 22:23
  5. Nån som kan etka? Problem med xenon/vag
    Av robban81 i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-03-06, 18:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin