Resultat 1 till 18 av 18
  1. #1
    quackpack
    Gäst

    Montera öglor för barnstol Passat B7

    Hej!
    Har ingen GTI längre men kollar läget här lite med er hoppas någon kan hjälpa mig.

    Vi har en Passat 2013 där vi nu behöver fästa en större barnstol och saknar idag öglor för att haka i bälten som ska gå ner mot golvet.
    (se bild: http://mim.se/produkter/00292.jpg )
    VW ville ha 900 att sätta in det och delarna kostade någon hundring så jag bara undrar om det går att göra själv?
    Eller är det riskabelt att göra, sitter några sensorer och annat i skenan till golvet?

    Tacksam för svar annars lämnar jag in det men känns som ett enkelt ingrepp att lossa skruv sätta i ögla och montera ihop igen?

    //mvh Peter

  2. #2
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Det där ser inte ut att vara några problem att sätta dit själv.

    Vi heter numera Volkswagen Club Sweden och är som tidigare till för alla VW ;-)
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  3. #3
    quackpack
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av J.L Visa inlägg
    Det där ser inte ut att vara några problem att sätta dit själv.

    Vi heter numera Volkswagen Club Sweden och är som tidigare till för alla VW ;-)
    Det var ju positivt för mig Då får jag börja hänga lite här igen då :-)
    Ja det verkade rätt enkelt så kändes som man kan lösa det själv. Tack för svar!

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Ursäkta möjligen dum fråga, men varför behöver du "öglor" för att montera bilbarnstol fram? Har själv en BeSafe iZi Kid Plus där fram och inga "öglor".

  5. #5

    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Patrik L
    Ort
    Söder om Stockholm
    Inlägg
    749
    900 kr??? Tar max 5 min att montera. Monterade i helgen på min Superb. Samma infästningar.

    Marcus
    Har man en stol bakom förarstolen som vi har måste man ha öglor om man vill kunna skjuta fram och tillbaka stolen. På passagerarstolen har jag dock slagit öglor runt ryggstödets infästningar.

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Ok då fattar jag, tack.

  7. #7

    Reg.datum
    apr 2013
    Namn
    Pether
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    700
    Citat Ursprungligen postat av Amazonas Visa inlägg
    Har man en stol bakom förarstolen som vi har måste man ha öglor om man vill kunna skjuta fram och tillbaka stolen. På passagerarstolen har jag dock slagit öglor runt ryggstödets infästningar.

    Ja fatta inte Har oxå en ögla på passagerarsätet fram (Dock en Mk3 med Recaro). Aldrig förstått varför den sitter där. Babyskyddet har ju ett stöd ben som ska stå i golvet. Eller kommer öglan in senare när man byter till bilbarnstol ?

  8. #8

    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Patrik L
    Ort
    Söder om Stockholm
    Inlägg
    749
    Citat Ursprungligen postat av Petta77 Visa inlägg
    Ja fatta inte Har oxå en ögla på passagerarsätet fram (Dock en Mk3 med Recaro). Aldrig förstått varför den sitter där. Babyskyddet har ju ett stöd ben som ska stå i golvet. Eller kommer öglan in senare när man byter till bilbarnstol ?
    Kolla bilden här, istället för runt ryggstödet så sätter man i öglan istället.


  9. #9

    Reg.datum
    apr 2013
    Namn
    Pether
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    700
    Aha Så öglan gäller bara baksätets montering (?) Har ju en 2 dörrars så barnstolen kommer monteras fram. Men vill minnas att syrran skicka med remmar till stol nummer 2. Så istället för att dra dem runt ryggstödet som bilden visar drar man dem i öglan?

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Använd ISOFIX istället!

  11. #11

    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Patrik L
    Ort
    Söder om Stockholm
    Inlägg
    749
    Du kan ha öglor framåt så att säga också. Kommer montera så själv i min Golf R så kan ta ett kort när stolen åker in. Blir spännande att se hur fan jag ska lyckas klämma in två bakätvända stolar i den :P Tur man har Superben också...

  12. #12

    Reg.datum
    apr 2013
    Namn
    Pether
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    700
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Använd ISOFIX istället!
    Japp så är de tänkt

    Citat Ursprungligen postat av Amazonas Visa inlägg
    Du kan ha öglor framåt så att säga också. Kommer montera så själv i min Golf R så kan ta ett kort när stolen åker in. Blir spännande att se hur fan jag ska lyckas klämma in två bakätvända stolar i den :P Tur man har Superben också...
    De vore klockrent Vi är i "ca" 25 veckan (eventuellt, eller mer. Sambon/jag fick reda på att hon var gravid i femte månaden, Ska få de mer exakt nästa fredag)

  13. #13

    Reg.datum
    aug 2010
    Namn
    Johan Lundmark
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    26
    Citat Ursprungligen postat av Petta77 Visa inlägg
    Japp så är de tänkt
    För "babyskydd" funkar ISOFIX jättebra, likaså framåtvänt (jag har kört det på båda) men på den bakåtvända stolen man har från ca 9-11 månader -> ca 4-5 år (alltså merparten av tid med barnstol) så gäller om jag minns rätt 18kg maxbelastning på ISOFIX fästena, vilket innebär att man riskerar att få byta till framåtvänd tidigare pga stol+barnets vikt når maxgränsen vad öglorna klarar. Alternativt får man köra "sista året" med en vanlig stol, dvs köpa 2st bakåtvända, en med och en utan ISOFIX. Dessutom är det faktiskt väldigt få bakåtvända som har stöd för ISOFIX, iallafall när jag köpte stol för 5 år sen, den enda prismässigt rimliga modell jag hittade hade andra "brister", tror det fanns en svindyr som såg OK ut men ändå sämre än de "vanliga" bakåtvända.

    Bakåtvända med förankringsband går att få att sitta stenhårt, så jag upplever inte att ISOFIX är lika viktigt på denna stolstyp som med babyskyddsbas eller framåtvänd stol...

    Tyvärr verkar VW inte ha stöd för ISOFIX i framsäte eller mittplatser. Som jag har förstått så har en del andra tillverkare stöd för detta...

  14. #14
    hrbrun
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av quackpack Visa inlägg
    Hej!
    Har ingen GTI längre men kollar läget här lite med er hoppas någon kan hjälpa mig.

    Vi har en Passat 2013 där vi nu behöver fästa en större barnstol och saknar idag öglor för att haka i bälten som ska gå ner mot golvet.
    (se bild: http://mim.se/produkter/00292.jpg )
    VW ville ha 900 att sätta in det och delarna kostade någon hundring så jag bara undrar om det går att göra själv?
    Eller är det riskabelt att göra, sitter några sensorer och annat i skenan till golvet?

    Tacksam för svar annars lämnar jag in det men känns som ett enkelt ingrepp att lossa skruv sätta i ögla och montera ihop igen?

    //mvh Peter
    Har precis köpt en bättre begagnad Passat Variant (årsmodell 2014). Jag fick två öglor av grannen (som hade över) för att montera fast barnbilstolen lättare. Toppenbra!

    Men, hur tusan får jag loss stolen, vad är det för skruvar och var hittar jag rätt verktyg? Det är ju inte torx, men funkar torx-nyckel i den typen av huvud ändå?

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2011
    Namn
    Tobias Eriksson
    Ort
    Järna
    Inlägg
    148
    Det är ett 5 min jobb om man har en xzn eller inbus sats
    Öglor på bilden ovan har artnr T 106292 hos vw för ca 200kr


    Skickas från min iPhone via Tapatalk

  16. #16
    hrbrun
    Gäst
    Då ringer jag VW imorrn och hör.

    Hittade xzn på Biltema.

    Tack för snabbt svar!

  17. #17

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Ulrik
    Ort
    Västerbotten
    Inlägg
    46
    Jag köpte Julas öglor för 49 kr och satte i fästbulten för listen som stolen sitter i. Hela öglan sitter under listen, hamnar lite längre fram men funkar bra.

  18. #18
    Sotarn
    Gäst
    Jag har köpt samma öglor från VW nu, en sats med totalt fyra öglor...två korta och två långa.
    Men när man monterar dom korta öglorna i fram så går det inte att skjuta fram stolen ända längst fram och vice versa bakåt.

    Hur löser man det? Öglan verkar ju inte kunna sitta i skenorna till stolen. I min bil (Passat Alltrack -15) kunde den korta öglan bara sitta under skenan på ena sidan i fram.

    Nån som har tips? Det sitter ju några plast grejer bredvid själva bulten man ska fästa öglan i. Det är den som tar stopp.

    Tacksam för hjälp

    Glad påsk!

Liknande ämnen

  1. Passat b7 Dragkrok
    Av mrpipen i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2016-02-05, 00:48
  2. Bluetooth passat B7
    Av mrpipen i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2015-06-27, 18:12
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-03-10, 09:35
  4. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-02-08, 07:29
  5. Barnstol bak i Passat 01????
    Av GTI G60 i forum VW-forum
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-11-09, 23:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin