Resultat 1 till 3 av 3
  1. #1
    jesseboy73
    Gäst

    Är jag dum om jag chiptrimmar? 2.0 tdi

    Som rubriken lyder så undrar jag om man bara biter sig i baken om man chippar sin gammdiesel.
    Jag vet att det finns trådar om detta, men jag har inte hittat så mycket av utlåtanden.
    Fråga 1: Kan man tro att det är som de säger, att du får 30-40 hk, ca 90NM på en 2.0 tdi och samtidigt sänker förbrukningen med upp till 15%? Huruvida det påverkar garantin känns oviktigt på en såpass gammal bil.
    Fråga 2: DSG-lådan har ju sitt väl förvärvade illa rykte. Ska man tro att den klarar en sådan effektökning? Har ju stillsamt svårt att tro att det skiljer något mellan lådorna i 140 och 170-bilarna...
    Om jag återupptar ett ämne som redan känns uttjatat ber jag om ursäkt.
    Mvh/j

  2. #2
    Hammarby Sjöstad
    Gäst
    Ja du kommer få betydligt mer pulver i bilen om du trimmar den. Att du sänker förbrukningen är dock mer tveksamt. Finns ju risk för mer buskörning och då ökar förbrukningen. När jag trimmat bensinbilar skulle jag iaf säga att förbrukningen är oförändrad vid normal körning.
    Vad gäller dsgn så har en seriös trimfirma anpassat trimmet speciellt för dsgn så att lådan ska klara ökningen.

  3. #3
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    jeho64s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jerker Höggren
    Medlemsnr
    4593
    Ort
    Misterhult
    Inlägg
    107
    Jag har en Audi A4 2,0 tdi 143 hk som jag trimmat med BSR. Det blir en betydlig skillnad där jag matar i trimprogrammet. Det ska ge 191 hk och 430 nm det stämmer säkert. Vad gäller bränsleförbrukningen så kör jag nog ganska snålt och ligger på runt 0,5-0,55 i snitt med BSR och aningen lägre utan. Däremot om jag står på lite extra så ökar förbrukningen mer med trim än utan.
    Kan ju tillägga att jag har fått justera färddatorn med VCDS för den stämmer inte med verklig förbrukning när jag har trimmet i. Vill minnas att det var samma sak med min gamla Passat med 1,9 tdi 110 hk. Så går man bara efter färddatorn utan att justera istället för verklig förbrukning så minskar förbrukningen...
    Åtminstone för mig.

    Lådan har jag ingen egen erfarenhet av.

    Mvh Jerker

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-07-25, 13:37
  2. Hur vet jag om bromsvätskan är bytt?
    Av Cullberg i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-03-30, 10:05
  3. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-09-19, 13:24
  4. Hur vet jag om jag har larm?
    Av Cullberg i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-12-20, 22:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin