Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27
  1. #1

    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Patrik L
    Ort
    Söder om Stockholm
    Inlägg
    749

    Erfarenhet av Scirocco R?

    Ngn här inne som har erfarenhet av Scirocco R? Ngr typfel man ska ha koll på rent generellt på rocorna i övrigt?

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jan Axelsson
    Medlemsnr
    2588
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 520
    Här finner du en detaljerad genomgång...
    Dock på engelska.
    http://www.sciroccocentral.co.uk/for...p?f=10&t=13001

  3. #3

    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Patrik L
    Ort
    Söder om Stockholm
    Inlägg
    749
    Tack! Nu har man lite att läsa igenom

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Johnsson
    Medlemsnr
    5059
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    1 052
    Citat Ursprungligen postat av Amazonas Visa inlägg
    Ngn här inne som har erfarenhet av Scirocco R? Ngr typfel man ska ha koll på rent generellt på rocorna i övrigt?
    Hej!

    Helt rätt med Scirocco! Lätt den snyggaste VWn på mycket länge!

    Motorn är ju i stort sett densamma som Golf R mk6 och den har det väl vad jag vet inte varit några större bekymmer med. Scirocco i sig har väl inga direkta problem som jag vet om. Har inte haft några problem alls med min. En del har klagat på skrammel från bakluckan, men det är tydligen en justeringssak. I övrigt så är ju bilen en hybrid mellan Golf 5 och Golf 6, en del säger att den är baserad på mk6 men jag vet inte säkert. Elsystem, värmepanel, ratt och instrument byttes någon gång 2010 till mk6 grejor. Tror att alla R är med nya grejorna.

    En sak att fundera på kanske är att GT 2.0 211hk är betydligt snålare på bränsle än R och lite snålare än 200 hk varianten.

    Fredrik

  5. #5

    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Patrik L
    Ort
    Söder om Stockholm
    Inlägg
    749
    Soppaförbrukning skiter jag i Ett eventuellt köp kommer få agera andrabil med max 1000 mil om året. Dessutom lättare att hitta en fin R än en 2.0 känns det som. 80% är 1.4 tsi verkar det som när man kollar runt.
    Jo alla R ska ha samma elektronik som mk6 enligt tidigare post som länka till det engelska forat.
    Jag vill ifs inte ens ha en Scirocco men frugan har kärat ner sig i dem och då är mitt krav att det ska va en R i så fall. Men blir jäkligt mkt mindre praktiskt än Jettan... undrar hur man ska få med sig två ungar med bilstol om det skulle behövas

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2011
    Namn
    Tobias Eriksson
    Ort
    Järna
    Inlägg
    148
    Ha barnen som köpargument för golf R och gå 4M på köpet?

  7. #7
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 113
    2009 tittade jag på Scirocco men det blev affär på en GTI 6 som ju är lite mer praktisk (vi hade ju Audi-cabben också som inte är så jätterymlig). Hade då en Passat som skulle ersätts.

    I min värld var det inte aktuellt med en 1,4 TSI i en sådan bil med så sportigt utseende, känns lite fel…..

    Måste säga att den är ganska rymlig inuti, större än man kan tro, det gäller både baksäte och bagage. Jag satt bra i baksätet. Har bara gått att säga om min fd GTI 6 vilket borde gälla för en Rocca med. Tror att det är en kanonvagn, köp !

    /Peter

    PS Barnen kommer att gilla den.
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Johnsson
    Medlemsnr
    5059
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    1 052
    Sciroccon har 292 liter bagageutrymme och Golf 6R 275.. Det kan man inte tro.. Men Sciroccon är större än man tror, även baksätet som är helt ok även för vuxna...

    Fredrik

  9. #9

    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Patrik L
    Ort
    Söder om Stockholm
    Inlägg
    749
    Citat Ursprungligen postat av tobbetdi Visa inlägg
    Ha barnen som köpargument för golf R och gå 4M på köpet?
    Frugan å 3-åringen har redan gått ihop mot mig så har inte så mkt att komma med tror jag Lite skum ägarhistorik på det tilltänkta objektet bara. Ska se om man får tag på dem imorgon.

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Johnsson
    Medlemsnr
    5059
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    1 052
    Slå till när du hittar en med bra historik och när det känns "rätt" det finns gott om bilar där ute...
    Fredrik

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2011
    Namn
    Tobias Eriksson
    Ort
    Järna
    Inlägg
    148
    Citat Ursprungligen postat av Amazonas Visa inlägg
    Frugan å 3-åringen har redan gått ihop mot mig så har inte så mkt att komma med tror jag Lite skum ägarhistorik på det tilltänkta objektet bara. Ska se om man får tag på dem imorgon.
    Vet hur det är. Barnen vill att jag ska jobba på vw samt skaffa 7-stadig touran istället för att jobba på Audi och köra octavia.

  12. #12

    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Patrik L
    Ort
    Söder om Stockholm
    Inlägg
    749
    49 årig tant som hade bilen i 2 månader och sen bytte in bilen... bör man va orolig? Får ju inte tag på henne heller så man kan kolla upp lite. Innan dess rullat som tjänstebil på ngn firma i Småland.

  13. #13
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 113
    Citat Ursprungligen postat av Amazonas Visa inlägg
    49 årig tant som hade bilen i 2 månader och sen bytte in bilen... bör man va orolig? Får ju inte tag på henne heller så man kan kolla upp lite. Innan dess rullat som tjänstebil på ngn firma i Småland.
    Hade nog kollat om det var möjligt. Konstigt att man bara har den i 2 mån... men kanske hon konstaterade att den drog för mycket bensin jmfr förväntningarna eller att den var för liten i bagaget. Bägge argumenten är helt ok i min värld. Då hade man ju köpt.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  14. #14
    Ghost RS
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Amazonas Visa inlägg
    49 årig tant som hade bilen i 2 månader och sen bytte in bilen... bör man va orolig? Får ju inte tag på henne heller så man kan kolla upp lite. Innan dess rullat som tjänstebil på ngn firma i Småland.
    Jag hade samma när jag köpte min RS..
    Killen som hade haft den innan hade den i 250 mil.. Sen bytte han in den.. Det visade sig att han tyckte den var för "sportig" samt att den drog för mkt soppa. Så behöver inte vara nått negativt alls

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Johnsson
    Medlemsnr
    5059
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    1 052
    Citat Ursprungligen postat av Amazonas Visa inlägg
    49 årig tant som hade bilen i 2 månader och sen bytte in bilen... bör man va orolig? Får ju inte tag på henne heller så man kan kolla upp lite. Innan dess rullat som tjänstebil på ngn firma i Småland.
    Kan ju va så att hon köpte ut den från jobbet och sedan sålde och gjorde sig en slant..

    Fredrik

  16. #16

    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Patrik L
    Ort
    Söder om Stockholm
    Inlägg
    749
    Nä hon köpte den från en Volvo handlare i Värnamo så det verkar inte troligt. Dessutom bor hon i Stockholm. Hur som haver ska provköra bilen imorgon. Ser jävligt fin ut och ingen konstig historik. Kollad i Goliat och där var allt grönt i alla fall. Inget skumt hos Carfax heller.

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Johnsson
    Medlemsnr
    5059
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    1 052
    Lycka till!

    F

  18. #18

    Reg.datum
    nov 2011
    Namn
    Micke Elfstedt
    Ort
    Björneborg
    Inlägg
    313
    Utseendemässigt är ju R ljusår från dom andra scirocco... Standard ser dom inte alls bra ut men R är fin.

  19. #19

    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Patrik L
    Ort
    Söder om Stockholm
    Inlägg
    749
    Blir nog att jag överger VW istället efter 10 år, kollat på 4 st nu och alla lider tyvärr av galvsläpp/blåsor. Eller en av dem hittade jag inget på ifs, men den hade redan varit inne för omlack av dörr samt baklucka just pga av galvblåsor. Detta på bilar som rullat mellan 2000 - 4000 mil. Varför ska VAG ha så jävla svårt att komma tillräta med dessa problem? Jäkligt tråkigt måste jag säga. Nu gäller det bara hitta ngt annat roligt för ungefär samma pengar... som även frugan gillar.

  20. #20
    Ghost RS
    Gäst
    Måste få fråga. Gäller detta Scirocco eller flertalet VW överlag?
    Jag kommer själv att byta bil i veckan då jag säljer min RS och kommer inhandla en Passat R-line.

    Har vart på 6 olika ställen och kollat in passat och jag har inte sett EN ENDA med lacksläpp/galvblåsor etc etc och då har jag vart riktigt noggrann och kollat efter att ha läst denna tråd.

    Bilarna jag har kollat på har gått mellan 3-9000 mil. Så man blir ju lite orolig att man har gjort någonting dumt nu genom att köpa en Passat?

Liknande ämnen

  1. Erfarenhet av Golf GTD MK6?
    Av Amazonas i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-12-22, 00:54
  2. Erfarenhet av Golf 5 R32 ?
    Av AeroPlus i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-09-06, 17:21
  3. Erfarenhet av sveland bilförsäkring
    Av magnusT i forum VW-forum
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-08-22, 17:10
  4. Erfarenhet av att beställa ebay?
    Av passaten98 i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-08-04, 22:38
  5. Erfarenhet av FK Automotive på GTI 4
    Av fjojnt i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-07-27, 23:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin