Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 36
  1. #1
    lundqvistarn
    Gäst

    2 bubblor på tröskeln på passagerar sidan, vad göra?

    Har en Golf 5 uttagen sent 2008, har sett hur det kommit två bubblor på tröskeln på passagerar sidan.
    Hur åtgärdar jag detta på bästa sätt?

    Slipa ner plåtrent med en dremel slipmaskin sen på med rostskydd, grundfärg, lack & klarklack över eller?

    Kan bubblorna kan vara zinksläpp / galvsläpp?
    Eller så är det kärringen som varit där med klackskorna å skadat =/

    De enda rost problem man läst golf 5an har är väl annars vid framdörrarnas kant. Isen som bildas där när man kör
    kupevärmarn på vintern så det blir lacksläpp / skador då man öppnar dörren. Vet de finns ett åtgärdningskit för detta men vet faktiskt inte om det löste problemet?

    Bifogar en bild på tröskel skadorna

    Tacksam för hjälp =)
    Namn:  20140807_203334.jpg
Visningar: 1691
Storlek:  204.2 KB

  2. #2
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Din lackgaranti är ju passerad. Du måste skrapa bort lacksläppet innan man kan yttra sig om omfattningen. Kolla om det är genomrost.

    Om det är galvsläpp. Då är det ju bra att slipa rent och bättra, antingen hos en lackerare eller göra det själv. Är det ingen gravrost så behöver du inte ta fram ”Dremmeln”. Annars är det proceduren som du beskriver.

    Worst case – Genomrost. Det innebär att du har rostskyddsgaranti som fortfarande gäller. Då lämnar du in bilen till VAG så får de byta tröskel på bilen. Ingen kostnad uppstår.

    (Har jobbat med billackering för väldigt länge sedan…)

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2008
    Namn
    Niclas Olsson
    Ort
    Ockelbo
    Inlägg
    198
    Hett tips: Kontakta din närmaste VW åf och be om att få göra en rostbesiktning! Är den uttagen/levererad sent 2008 så finns det hjälp att få :-)

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Citat Ursprungligen postat av NOlsson Visa inlägg
    Hett tips: Kontakta din närmaste VW åf och be om att få göra en rostbesiktning! Är den uttagen/levererad sent 2008 så finns det hjälp att få :-)
    Berätta gärna mer, jag har ungefär samma problem!

  5. #5
    lundqvistarn
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av NOlsson Visa inlägg

    Hett tips: Kontakta din närmaste VW åf och be om att få göra en rostbesiktning! Är den uttagen/levererad sent 2008 så finns det hjälp att få :-)


    Problemet är väl då att bilen är uttagen ny i Leksand, använt där 3 år sen såld på auktion via kvarndammen där jag köpte bilen.
    Bilen är servad på vag i Leksand & stämlad osv.
    Jag har servat den 2 ggr för tillfället sen jag köpte den.
    En gång på Mekonomen & då stämpel i boken, sen har jag bytt olja mellan dessa longlife service för jag tycker 2500-3000 mil är på tok för länge för ett oljebyte...

    Ac:n gick sönder tidigare i vår / sommar för mig, läst de är ett känt problem på dessa golf 5or, vissa fått på goodwill osv...fråga på VAG i Skellefteå dom neka direkt när inte bilen var köpt ny hos dom, samt att jag inte ens servat den där.

    Tror knappast jag kan få nått på rostbesiktningen då??

    Verkar så att ska man köpa en beggad bil ska man köpa den i samma stad som den är nyköpt & själv bo i den staden för flyttas bilen runt i Sverige gäller inte vad som egentligen ska gälla.

    Klart VAG vill ju man servar bilen där och betalar dyrt fastän exakt samma service kostar 1 tredjedel hos andra firmor. Och gör man inte så så är väl inte VAG Skellefteå så sugna på ta på sig smällen för rostproblem, Skador på framdörrarna pga av isbildning när man kör kupevärmaren... ac bekymmer osv fastän de är mycket kända Golf 5 problem.

  6. #6

    Reg.datum
    apr 2013
    Namn
    Pether
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    700
    Nu kanske inte jag är rätt person då jag aldrig ägt en nyare bil än årsmodell -96, men de där ser ju inte så farligt ut. Skrapa rent, på med lite epoxy primer sen lack. Vill man dölja lagningen kan väl ett par instegslister fixa de efteråt?

  7. #7
    lundqvistarn
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Petta77 Visa inlägg
    Nu kanske inte jag är rätt person då jag aldrig ägt en nyare bil än årsmodell -96, men de där ser ju inte så farligt ut. Skrapa rent, på med lite epoxy primer sen lack. Vill man dölja lagningen kan väl ett par instegslister fixa de efteråt?
    Nä farligt ser de inte ut, men bättre åtgärda nu än låta de ligga å bli ännu mer =)
    Jo instegslister hade nog varit bra, finns få personer som åker med som orkar lyfta fötterna över tröskeln.

    Förstår mig verkligen inte på folk som sparkar/skakar av sig snön från skorna mot bilen, hur tänker man då? Som att be om skador=)

  8. #8

    Reg.datum
    sep 2010
    Namn
    Lars Ödlund
    Ort
    Visby
    Inlägg
    561
    Godwill kontra Garanti är ju helt olika saker, finns det gällande Rostgaranti så har det ingen betydelse var bilen är köpt och vart du bor, det är ju en garanti som sköts centralt och inget ÅF drabbas av.

  9. #9
    lundqvistarn
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Lasse62 Visa inlägg
    Godwill kontra Garanti är ju helt olika saker, finns det gällande Rostgaranti så har det ingen betydelse var bilen är köpt och vart du bor, det är ju en garanti som sköts centralt och inget ÅF drabbas av.
    Jo nog vet jag det men det känns ändå lite som om de kommer skylla på att bilen inte är servad & fullstämplad på en VAG verkstad, men alltid värt ett försök. Skall åka dit imorgon och se vad de säger.

  10. #10

    Reg.datum
    feb 2013
    Namn
    Tobbe Hansson
    Medlemsnr
    5063
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    120
    Vet inte hur VAG Skellefteå servar trösklarna, och om Mekonomen gjort något annorlunda. Men annars borde garantin gälla oavsett serviceställe.

  11. #11
    lundqvistarn
    Gäst
    Upptäckte nu vid senaste tvätt även lite brun rost under listen som går på sparklådan den långa svarta listen som går hela vägen under dörrarna. Vet inte om den listen är nå extra på vissa modeller av golfar eller?
    Iaf så är det en början till rost där lite brunt om man granskar noga.

    Åkte förbi VAG här på orten förra veckan, visade upp bubblorna på tröskeln, de lilla rost som är på under sparklåde listen.
    Han jag snackar med menar på att de är 3 års lackgaranti och den är ju passerad då bilen är en sent uttagen 2008.
    Däremot har jag ju rostskyddsgaranti fast den gäller bara om det är genomrost, ungefär att han ska kunna trycka fingret genom rosten på plåten.

    Så de kunde inget göra, han tyckte jag skulle skrapa bort / slipa bort sen lacka över bara...


    Vad är egentligen en rostbesiktning?
    Inget de hade hört talas om, man blir ju mörkrädd när man tittar på vissa golf 5or som går här i Skellefteå, bakluckan brun av rost, rostiga skärmar & rost kring framdörrarna...

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Till mig så sa dom att de var medvetna om problemet och hade därför gett många Goodwill lagning fram till sex år.

  13. #13
    lundqvistarn
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Cullberg Visa inlägg
    Till mig så sa dom att de var medvetna om problemet och hade därför gett många Goodwill lagning fram till sex år.
    Ang vad?

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Citat Ursprungligen postat av lundqvistarn Visa inlägg
    Ang vad?
    Rost, vid tröskel, dörr, framskärm etc.

  15. #15
    lundqvistarn
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Cullberg Visa inlägg
    Rost, vid tröskel, dörr, framskärm etc.

    Blir att åka dit igen då...är väl som med allting annat det har stor betydelse vem man pratar med.

  16. #16

    Reg.datum
    jun 2008
    Namn
    Niclas Olsson
    Ort
    Ockelbo
    Inlägg
    198
    Zinkblåsor/galvsläpp som det är på bilden, tar VW i 6 år. Din bil borde ha runt 70% GW :-)

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    För att klargöra vad goodwill innebär: Goodwill är ett frivilligt åtagande som varje enskild återförsäljare avgör om man skall lämna. Vanligtvis gör man det till en trogen kund, d.v.s. till en som lämnar in bilen på service etc. på berörd verkstad. Har man köpt bilen senaste tiden så skall man reklamera skadan till den man köpte bilen av. Säljaren och köparen var ju i detta fall medvetna om skadan.

    I detta aktuella fallet kan ju trådskaparen vända sig till Mekonomen och fråga om de vill vara med och hjälpa till...


    I övrigt brukar auktoriserade verkstäder vara frikostiga med goodwill på glavblåsor etc. Förutsatt att bilen är servad och underhållen på auktoriserad verkstad.

  18. #18

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Citat Ursprungligen postat av Crille82 Visa inlägg
    För att klargöra vad goodwill innebär: Goodwill är ett frivilligt åtagande som varje enskild återförsäljare avgör om man skall lämna. Vanligtvis gör man det till en trogen kund, d.v.s. till en som lämnar in bilen på service etc. på berörd verkstad. Har man köpt bilen senaste tiden så skall man reklamera skadan till den man köpte bilen av. Säljaren och köparen var ju i detta fall medvetna om skadan.

    I detta aktuella fallet kan ju trådskaparen vända sig till Mekonomen och fråga om de vill vara med och hjälpa till...


    I övrigt brukar auktoriserade verkstäder vara frikostiga med goodwill på glavblåsor etc. Förutsatt att bilen är servad och underhållen på auktoriserad verkstad.
    Så har jag också uppfattat att det går till, Men om det finns en TPI på det aktuella problemet fick jag uppfattning om att generalagenten var med och tog en del av kostnaden?

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Nej, TPI (Technical Product Information) är en intern vägledning och har inget med goodwill eller garanti att göra...

  20. #20
    lundqvistarn
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Crille82 Visa inlägg
    Nej, TPI (Technical Product Information) är en intern vägledninlg och har inget med goodwill eller garanti att göra...
    bilen är åtgärdad tidigare av VAG i mora för taxöron osv
    Blev omlackat på höger sida då. Kanske blev gjort något galet när detta åtgärdades?

    Bara inse dagens bilar rostar upp fortare än de körs slut på. Helt sjukt att en 5-6 år gammal bil börjar rosta såhär.

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-04-03, 22:12
  2. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-02-10, 21:51
  3. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-02-26, 20:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin