Resultat 1 till 9 av 9
  1. #1
    Bolse86
    Gäst

    Parkeringsbroms (EPB) passat 2007

    Har som flera andra fått problem med min elektriska handbroms. Den ligger inte på men det är ett evigt tjutande och blinkande. Köpte en återställare från Biltemas i hopp om att iallafall få tyst på den utan framgång. Läste ut felkoderna och den gav:

    02433 "supply voltage for right parking brake motor..."
    02431 "right parking motor resistance to movement"

    Det verkar som i flera andra fall att sttällmotorn har gett upp. Så det får bli ett byte. Nu till min fråga. Som jag har förstått är det en enkel operation att skruva bort och byta ut? Däremot behövs det göra någon form av återställning när själva bytet är gjort. Kan jag göra det med återställaren från Biltema?

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Fel del av forumet, lägg in tråden i VW-delen.

  3. #3
    Medlem 2strokes avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    BobCat
    Medlemsnr
    5306
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    1 399

    VW borde tänka om !!

    *Grrrrrrrrr*

    Denna jävla elektriska handbroms är bara SKIT !!

    Jag fattar inte vad VW tänkte på då de satte in denna styggelse
    i sina Europeiska modeller ( Golf & Passat ).
    ...Det skumma är att samma modeller säljs borta i USA/Canada med Manuell handbroms !!


    Tänkvärt:
    1. Nya Golf-R
    Varför ska man ha en elektrisk handbroms på en prestanda modell ??

    2. Nya MQB-plattan med kusinbilarna: VW Golf-VII / Skoda Octavia-III / Seat Leon-II
    bara Golf'en har Elektrisk handbroms på samtliga modeller, dess kusiner har Manuell handbroms.

    3. På tex vintern så är det en form av säkerhets detalj med manuell handbroms
    som man kan använda sig av i kritiska situationer.


    Nej VW, plocka snarast bort detta skräp !

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Audi A3 (den MQB-baserade), A4 m.fl har också elektrisk parkeringsbroms. Det är en detalj från lyxbilarna (A8, 7-serien, S-klass) som säkert tilltalar många då det är extremt bekvämt tillsammans med automatisk växellåda. Därmed inte sagt att det enbart är positivt. Dock kan jag tycka att min A3 (8P) känns gammal och fattig på grund av avsaknaden av elektrisk parkeringsbroms...

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Tobias Granqvist
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 205
    Ja de är i princip bara att skifta, men den ska återställas och sen brukar man grundinställa bromssystemet.
    Finns troligen även uppdatering till ditt handbromsstyrdon, så rekomenderar att lämna in för byte.
    Eller åtminstone kontaktar din VAG verkstad och konsulterar hur du ska göra!

    Själva bytet tar inte lång tid att göra..
    Sen kan ju även kontakt samt ledning ut till oket blivit ergat och dåligt. Så kolla upp det först innan du byter!

  6. #6

    Reg.datum
    jul 2014
    Namn
    Johnnie Andersson
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    5
    Du har ett ok som går tungt, byt ok eller ställmotor, grundinställ o kolla kontaktstycket på oket

  7. #7
    Hedersmedlem
    Moderator
    Junforss avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Per Junfors
    Medlemsnr
    1460
    Ort
    Sollebrunn
    Inlägg
    1 469
    Citat Ursprungligen postat av Bolse86 Visa inlägg
    Det verkar som i flera andra fall att sttällmotorn har gett upp. Så det får bli ett byte. Nu till min fråga. Som jag har förstått är det en enkel operation att skruva bort och byta ut? Däremot behövs det göra någon form av återställning när själva bytet är gjort. Kan jag göra det med återställaren från Biltema?
    Ja det funkar fint med den!
    Per J
    VW Golf Mk1 -75 Blå | VW Jetta Mk1 -84 Röd|Tiguan TDi 4motion -13 Grönmetallic | Passat Variant TDi R-Line -17 Gråmetallic |

  8. #8

    Reg.datum
    aug 2014
    Namn
    Thomas Gehlhaus
    Medlemsnr
    5215
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    49
    Den elektriska och automatiska p-bromsen är en av de detaljer på min nya Tiguan som jag gillar mest. Jäklar vad smidigt det är! Trist om den inte håller bra kvalitet däremot...

  9. #9
    Hedersmedlem
    Revisor
    Andersson Racings avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Per Andersson
    Medlemsnr
    3672
    Ort
    Nohamma
    Inlägg
    1 196
    Min passat tdi-08 har rullat över 24 000 mil. Bytte nu i förra veckan skivor runt om för första gången! De skivorna hade kunnat rulla ett par tusen till om det varit så men ville nu inför vintern ha nytt. Kvalitet det, tänk om man hade kunnat säga samma sak om lacken på bilen......

    Ok, till saken. Peppar ,peppar har ej haft några som helst problem under dessa mil med den elektriska handbromsen. Trodde det skulle strula men icke. Enligt min mekaniker så såg bakoken fortfarande helt ok ut ex. inga sprickor eller dylikt.

Liknande ämnen

  1. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2014-03-26, 20:07
  2. Lossa strålkastarna på Passat 2007
    Av VWGolIV i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-11-24, 00:46
  3. Trasig instrumentbelysning Passat 2007
    Av Hankster i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-11-11, 19:30
  4. Fel på parkeringsbroms passat 3C
    Av Mk1 i forum VW-forum
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2012-12-10, 10:25
  5. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-12-21, 11:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin