Resultat 1 till 7 av 7
  1. #1
    superjames12
    Gäst

    Dynamic Light Assist.....är det nåt att ha?

    Hej alla, funderar på om jag ska klicka i Dynamic Light Assist när jag beställer min nya Tiguan eller inte. Kostar en del pengar men om det fungerar bra kanske det är värt det. Nån som kan dela med sig av sina erfarenheter?

    /Janne

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredric Andersson
    Medlemsnr
    5407
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    952
    Hej

    Jag har det på min -12 (första året av aktuell modell). Ska du ha xenonstrålkastarna är det väl det enda val du har.
    "Dynamic light assist" skulle jag inte betala extra för om xenonstrålkastarna såldes utan det.
    Vet inte om xenon ger så pass mycket bättre ljus heller, men tycker att det är värt det då det höjer bilens utseende.

    Har du planer på läder eller panorama är premiumpaketet prisvärt, 25300:-.
    Bi-xenonstrålkastare med LED-varselljus fram samt dynamiskt och statiskt kurvljus (12200:-)
    Läderklädsel Vienna med elmanövrerat förarsäte (17400:-)
    Panoramasoltak i glas (11500:-)
    Senast redigerad av Fredrix den 2014-08-07 klockan 10:38.

  3. #3
    superjames12
    Gäst
    Hej, tack för info! Såvitt jag förstår så finns det 3 st alternativ beträffande belysning.

    1. Halogen med manuellt hel/halvljus.
    2. Bixenon med manuellt hel/halvljus.
    3. Bixenon med "Dynamic Light Assist" som då egentligen inte är automatiskt hel/halvljus utan konstant helljus (inom vissa parametrar) där det skapas ett "svart hål" där mötande trafik etc befinner sig för att förhindra bländning.

    Jag har testat variant 3 och tycker nog det funkar rätt ok dock har jag inte testat under alla förhållanden (dimma, snöfall etc). Håller dock med om att det kanske inte är värt pengarna. Dessutom en massa extra teknik som kan krångla. Vi får se!

    /Janne

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredric Andersson
    Medlemsnr
    5407
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    952
    Fel av mig, blandade ihop "dynamiskt kurvljus" och "dynamic light assist".
    Visste inte att dynamic light assist fanns till tiguan, alltid lär man sig något nytt.

    /Fredric

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Gti
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    93
    Citat Ursprungligen postat av superjames12 Visa inlägg
    Hej alla, funderar på om jag ska klicka i Dynamic Light Assist när jag beställer min nya Tiguan eller inte. Kostar en del pengar men om det fungerar bra kanske det är värt det. Nån som kan dela med sig av sina erfarenheter?

    /Janne
    Jag har tillvalet på min Golf och hade möjlighet att testa det nyligen och måste säga att jag är imponerad av hur bra det fungerar.

    Hade alltid fullt helljus ut mot väggrenen där det är viktigast, ingen bil som flashade för att de blev bländade. Relativt snabb på att forma ljuskäglan. Jag hade situationer med möte samtidigt som jag hade bilar framför och det blir verkligen ljust och mörkt på rätt ställen, helt klart värt de få tusingar det kostar tycker jag
    Senast redigerad av Gti den 2014-08-07 klockan 21:36.

  6. #6

    Reg.datum
    okt 2016
    Namn
    Björn Genborg
    Ort
    Xxx
    Inlägg
    9
    Hej,
    Slänger in en länk till en fråga jag har i ämnet:
    http://www.gtiklubben.nu/forum/showt...915#post232915

  7. #7

    Reg.datum
    aug 2016
    Namn
    awwd
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    82
    Har LED High/DLA på min Passat Alltrack -16 och det är/funkar fantastiskt bra! Alltid full belysning i diket oavsett om du har någon framför dig i egen fil eller möter någon. Alltid fullt fokus på körningen utan att behöva oroa sig för att glömma blända av. Rekommenderas!

    Och LED High (vilket borde finnas även till Tiguan) ger mycket bra ljusutbyte, vilket dessvärre inte den enklare LED-varianten ger.

    /awwd

Liknande ämnen

  1. Är detta nåt att ha?
    Av Mini_me i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-06-17, 15:20
  2. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-09-30, 03:15
  3. Polo gti -01? är det något att ha?
    Av R.Grönberg i forum VW-forum
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-10-22, 22:13
  4. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-10-01, 18:43
  5. Lupo GTI, nåt att ha?
    Av Johan99 i forum VW-forum
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2008-06-24, 22:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin