Resultat 1 till 11 av 11
  1. #1

    Reg.datum
    sep 2012
    Namn
    Lars johansson
    Ort
    Insjön
    Inlägg
    473

    googlat mig blind nu hjälp vag 2.0 tdi årsmodell 2009

    Tjenare googlat mig blind men det gäller en Audi a5 2.0 tdi 2009 (vet att det är fel forum men blir tokig) vart sitter egr ventilen på dessa motorer? Måste vara samma som i passat?

  2. #2
    Hedersmedlem
    Moderator
    Junforss avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Per Junfors
    Medlemsnr
    1460
    Ort
    Sollebrunn
    Inlägg
    1 469
    Har du läckage i den eller?

    Sitter bakom motorn på grenröret.

    Lägg dig under bilen och titta snett upp bakifrån subframens bakre del och lys med en lampa så borde du se den, sitter lite värmestrumpor osv på den, är av rostfritt stål och sitter ihop med lite vattenrör..

    http://www.google.se/url?sa=i&rct=j&...05018851661841
    Per J
    VW Golf Mk1 -75 Blå | VW Jetta Mk1 -84 Röd|Tiguan TDi 4motion -13 Grönmetallic | Passat Variant TDi R-Line -17 Gråmetallic |

  3. #3

    Reg.datum
    sep 2012
    Namn
    Lars johansson
    Ort
    Insjön
    Inlägg
    473
    Nej får upp felkod på att det är fel på egr så byte själva egr ventilen men går fortfarande i limp mode så tänkte plocka bort det du länka nu imorgon och göra rent.. tror du det löser problemet? Eller är det bara å skrota de gamla å köpa nytt?

  4. #4
    Hedersmedlem
    Moderator
    Junforss avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Per Junfors
    Medlemsnr
    1460
    Ort
    Sollebrunn
    Inlägg
    1 469
    Aldrig hört om det problemet tyvärr, bara läckande egr-kylare men på min var det mer egr-en som läckte.
    Per J
    VW Golf Mk1 -75 Blå | VW Jetta Mk1 -84 Röd|Tiguan TDi 4motion -13 Grönmetallic | Passat Variant TDi R-Line -17 Gråmetallic |

  5. #5

    Reg.datum
    sep 2012
    Namn
    Lars johansson
    Ort
    Insjön
    Inlägg
    473
    Joo fick ju felkod på egren byte den men går fortfarande i limp mode? Fast jag tog bort fel koden den gamla egrens ventil glappa ca 4 mm den nya inget men märker ingen skillnad och kylaren är tät... något förslag på hur man får den ur limp mode?

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2010
    Namn
    Oskar
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    126
    OM det är själva egr-ventilen det är fel på så byter du den. Sen måste du radera felkoderna. Det kan ju annars vara för lågt flöde, då måste kylaren bytas. Eller nåt helt annat problem, t.ex kabelbrott. Vad får du för felkod?

  7. #7

    Reg.datum
    sep 2012
    Namn
    Lars johansson
    Ort
    Insjön
    Inlägg
    473
    Får felkod p0403 byte egr och radera felkod samma fel kvar står inte monterat bort kylaren ska man tabort den och göra rent?

  8. #8
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    jeho64s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jerker Höggren
    Medlemsnr
    4593
    Ort
    Misterhult
    Inlägg
    107
    Hej. På min Audi A4 2,0 143 hk sitter den på insuget. Kommer inte ihåg om detta ger en felkod när den är så här skitig. Min såg ut ungefär så, men jag hade bara lite ryckningar.
    http://www.audi-sport.net/vb/audi-s4...fter-pics.html

  9. #9

    Reg.datum
    sep 2012
    Namn
    Lars johansson
    Ort
    Insjön
    Inlägg
    473
    Jo hitta och byte den ventilen i glappa ca 4 mm den funkar som den ska nu men går bara och varva 2500rpm på tomgång men när man kör märker man inte av det

  10. #10

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Jo hitta och byte den ventilen i glappa ca 4 mm den funkar som den ska nu men går bara och varva 2500rpm på tomgång men när man kör märker man inte av det
    Att den bara går att varva 2500 rpm utan växel i stållastående är som det ska vara.
    Dagens VAG bilar har ett stopp och går inte att varva mer stillastående.
    Håller du stumt på gasen utan växel i , så varvar den 2500rpm ett tag sen går den ner på tomgångsvarv fast du har plattan i mattan.


    Testa gärna i en annan bil av samma årsm eller nyare så ska du få se.

  11. #11

    Reg.datum
    sep 2012
    Namn
    Lars johansson
    Ort
    Insjön
    Inlägg
    473
    Va som jag misstänkte då precis utan växel visste inte om det först så trodde bilen fortfarande va i limpmode men en prov körning på det visade att den gick som den skulle☺ Tack för hjälpen alla

Liknande ämnen

  1. Hjälp angående fälgar till Polo årsmodell 2013
    Av Coletrickle255 i forum VW-forum
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2014-04-24, 20:10
  2. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-12-16, 08:55
  3. Någon med vag-com nära mig?
    Av Skier i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-10-31, 09:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin