Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26
  1. #1
    Hammarby Sjöstad
    Gäst

    Gti edition 35/ Golf R motor

    Är det någon här som vet om det i ovan bilmodeller hos Golf 6an är någon skillnad på något annat än mjukvaran? Är det i övrigt exakt samma komponenter?

    Undrar egentligen om min Edition 35 är lika stryktålig som en R.

  2. #2
    Hedersmedlem
    Revisor
    Andersson Racings avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Per Andersson
    Medlemsnr
    3672
    Ort
    Nohamma
    Inlägg
    1 196
    Citat Ursprungligen postat av Hammarby Sjöstad Visa inlägg
    Är det någon här som vet om det i ovan bilmodeller hos Golf 6an är någon skillnad på något annat än mjukvaran? Är det i övrigt exakt samma komponenter?

    Undrar egentligen om min Edition 35 är lika stryktålig som en R.
    Ska vara samma men har för mig att ic:n kan skilja mellan s3, r samt 35:an.

  3. #3
    Hammarby Sjöstad
    Gäst
    Ok. Tack

  4. #4
    Raven
    Gäst
    Hade inte du en Golf Wolfsburg 1.8tsi som du chippade hos BSR innan? Hur upplever du skillnaden mellan chippad 1.8tsi och std Ed35 respective chippad ed35? Lite små sugen på att göra samma byte själv.

  5. #5
    Hammarby Sjöstad
    Gäst
    Du kommer ihåg rätt Raven.

    Jag har inte hunnit köra så mycket med Ed 35 efter chip än, men jag tror nog att jag upplevde skillnaden större i 1,8t. Kan iof bero på att Ed 35 är så sjuk bra redan innan. Accet efter chippningen är riktigt grym nu dock

    Skillnad mellan chippad 1,8t och std ed 35 är rätt stor. Det är ju så mycket mer än motorn som spelar roll. Stad edition 35 känns något rappare, men det är andra faktorer som chassi och växellåda som gör att det blir väldigt mycket roligare.

    Tror inte du kommer ångra ett byte, även om jag tycker att bilen du har idag är grym.
    Senast redigerad av Hammarby Sjöstad den 2014-07-08 klockan 13:03.

  6. #6
    Raven
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Hammarby Sjöstad Visa inlägg
    Du kommer ihåg rätt Raven.

    Jag har inte hunnit köra så mycket med Ed 35 efter chip än, men jag tror nog att jag upplevde skillnaden större i 1,8t. Kan iof bero på att Ed 35 är så sjuk bra redan innan. Accet efter chippningen är riktigt grym nu dock

    Skillnad mellan chippad 1,8t och std ed 35 är rätt stor. Det är ju så mycket mer än motorn som spelar roll. Stad edition 35 känns något rappare, men det är andra faktorer som chassi och växellåda som gör att det blir väldigt mycket roligare.

    Tror inte du kommer ångra ett byte, även om jag tycker att bilen du har idag är grym.
    Jag provkörde en GTI ED 35 när dem var nya, dock en DSG. Det blev den traditionella testrundan från Hammarby Sjöstad - Fisksätra och tillbaka. Klippet över 120 - 130 var riktigt grymt samt hur den drog över 5500 varv.

    Upplevde den som piggare än Golf R som var aktuell då. Har samtidigt fått en offert på en manuell Leon Cupra 280 för drygt 270.000kr. Ca 50.000kr mer än en ED35 men samtidigt helt ny. Cupran kan man få upp I 350hk med chip. Klart lockande. Valen äro många.

  7. #7
    Hammarby Sjöstad
    Gäst
    Låter som du har lite att välja på. Jag kan dock bara säga att jag är väldigt nöjd med Ed 35. Det är en väldigt komfortabel/praktisk men ändå toksnabb bil.

  8. #8
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Citat Ursprungligen postat av Raven Visa inlägg
    Jag provkörde en GTI ED 35 när dem var nya, dock en DSG. Det blev den traditionella testrundan från Hammarby Sjöstad - Fisksätra och tillbaka. Klippet över 120 - 130 var riktigt grymt samt hur den drog över 5500 varv.

    Upplevde den som piggare än Golf R som var aktuell då. Har samtidigt fått en offert på en manuell Leon Cupra 280 för drygt 270.000kr. Ca 50.000kr mer än en ED35 men samtidigt helt ny. Cupran kan man få upp I 350hk med chip. Klart lockande. Valen äro många.
    ED 35 är en kanonvagn det verkar många vara eniga om (håller med). Den nya Cupran har ju diskuterats i annan tråd. Den är mycket prisvärd i förhållande till vad man får! Ett vederhäftigt alternativ.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    anri52
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    837
    Kan tänka mig att nya cupran org är snabbare på alla sätt och vis mot 35 edition med ny mjukvara.

  10. #10
    Hammarby Sjöstad
    Gäst
    Säkerligen är den det, sen beror det ju på vad man värderar

  11. #11
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Citat Ursprungligen postat av Hammarby Sjöstad Visa inlägg
    Säkerligen är den det, sen beror det ju på vad man värderar
    Jo visst är det så. Cupran ser ju ut som den gör, GTI:n utseende är mycket mer i min smak.... Sen har vi ju en inredning som inte går att matcha med Golfens enligt mitt tycke, tillika detaljfinishen. Seaten är ju billigare än en motsvarande VW Golf 7. Jag har mest performance siffrorna i huvudet när jag påstår att den är prisvärd.

    Bra att valet är fritt .


    /Peter (Inte helt ojävig i frågan)
    Senast redigerad av Peter-C den 2014-07-08 klockan 21:30. Anledning: justering
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  12. #12
    Hedersmedlem
    Revisor
    Andersson Racings avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Per Andersson
    Medlemsnr
    3672
    Ort
    Nohamma
    Inlägg
    1 196
    Rent prestandamässigt kan inte 35:an konkurrera original med nya Seat:en. På övriga punkter är Seat:en inte ens nära....... Personlig åsikt.

  13. #13
    Raven
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Andersson Racing Visa inlägg
    Rent prestandamässigt kan inte 35:an konkurrera original med nya Seat:en. På övriga punkter är Seat:en inte ens nära....... Personlig åsikt.
    Har någon av er kört nya Cupran? Jag provkörde den en lägre sträcka I maj. Stolarna är riktigt sköna, klart jämförbara med motsvarande GTI. Inredningen är lite plastigare än I en golf mk7, som dock är plastigare än en mk6 enligt min åsikt. Däremot är reglagen "Carry-over" och lite "kasta sten I glashus" om man ska klaga på dessa.

    Chassi och bromsar är vassare än en GTI då ställbart chassi är standard på cupran.
    Motorn är "samma" som I nya golf r / audi s3, likaså transmissionen så där kan man inte klaga.
    Ljudsystemet (premium) I de nya MQB chassierna är klart vassare än dynaudio.
    Utseenden är klart subjektivt, jag tycker cupran är riktigt snygg framifrån men en Golf MK6 och MK7 har dock en klart bättre helhet och vinner stil poängen.

    Prismässigt får du knappt en naken mk7 GTI för priset av en Cupra. Däremot kommer du ha ett värdefall på Cupran som är mindre roligt. Besparingen du gör på inköpspriset kommer du mest troligt förlora I det långa loppet pga värdeminskningen.

    Nackdelen som jag uppfattade det var ett trisst motorljud. Misstänker att Cupran saknar "sound generator" som GTI har? LED strålkastarna har inte fått de bästa betygen vad gäller räckvid, bredd och ljusstyrka jämfört med xenon som GTI kan få.
    Begränsade tillval, bland annat saknas eluppvärmd vindruta samt att city-broms är tillval.

  14. #14
    Hammarby Sjöstad
    Gäst
    Det låter som du är väl påläst Raven, bara att prioritera vad som väger tyngst för dig.

    Har själv inte provkört. Inte aktuellt med ny bil på ett bra tag.
    Senast redigerad av Hammarby Sjöstad den 2014-07-09 klockan 18:06.

  15. #15

    Reg.datum
    nov 2011
    Namn
    Micke Elfstedt
    Ort
    Björneborg
    Inlägg
    313
    Samma motor i cupra r, ed30, pirelli ed, farenheit ed, ed35, golf r, scirocco r och s3 men i s3 är det alu ic istället för plast som det är i iaf vw nu mer...

  16. #16

    Reg.datum
    sep 2011
    Namn
    Magnus kalin
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    391
    S3 ic'n ska tydligen vara riktigt fin

  17. #17
    Raven
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Mange.k Visa inlägg
    S3 ic'n ska tydligen vara riktigt fin
    Hittade en sådan på lagabasen I våras, de ville ha 1500kr för den, kändes som en bra deal. Det kan vara värt att kika där om någon behöver en.

  18. #18

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    anri52
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    837
    Citat Ursprungligen postat av Mickeelfstedt Visa inlägg
    Samma motor i cupra r, ed30, pirelli ed, farenheit ed, ed35, golf r, scirocco r och s3 men i s3 är det alu ic istället för plast som det är i iaf vw nu mer...
    Även cupra r har s3an ic org!

    Revo beta testar nya Ren/cupra maskinen resultatet än så länge med steg ett (Golf r) 0-100 på ca 3, 7 sec.

  19. #19
    Hammarby Sjöstad
    Gäst
    Anri52

    Grymma siffror. Får bli nya Ren som nästa bil då. Om 2 år kanske.

  20. #20

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    anri52
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    837
    Citat Ursprungligen postat av Hammarby Sjöstad Visa inlägg
    Anri52

    Grymma siffror. Får bli nya Ren som nästa bil då. Om 2 år kanske.
    Hehe samma här verkar gå väldigt bra denna R ska bli intressant och se vad
    Apr får ut av nya Ren de säger att det är en större bättre turbo än k04
    så effekt kan man nog plocka ur denna maskin.

Liknande ämnen

  1. Golf GTI Edition 35
    Av frazer i forum VW-forum
    Svar: 373
    Senaste inlägg: 2016-03-10, 09:18
  2. Golf GTI Edition 35 - Oryxweiss
    Av Hamburger SV i forum Projektforum
    Svar: 48
    Senaste inlägg: 2014-03-28, 17:52
  3. Golf gti 35 edition 2012
    Av sejton i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-09-25, 14:27
  4. Försäkring Golf GTI 35 edition
    Av Hamburger SV i forum VW-forum
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2013-03-05, 16:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin