Sidan 4 av 8 FörstaFörsta 1234567 ... SistaSista
Resultat 61 till 80 av 160
  1. #61

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av henca Visa inlägg
    Så brukar man väl alltid göra på disel-bilar, avgasrören är riktade nedåt och ibland kan man sätta dit någon attrapp som ser ut att vara riktad bakåt.

    m v h Henrik
    Det är länge sedan man gjorde så.

  2. #62

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Peter Elvingson
    Ort
    Herrljunga
    Inlägg
    211
    Då har man varit och provkört nya Passaten.
    240hästarsdieseln blev det.
    Bra drag i motorn(verkligen) men kombinationen 0-gradigt och 18 tums sommardäck var inte helt lyckad...
    Tyckte även att DSG-lådan var lite brysk i sina växlingar.
    Audi.s motsvarighet på A4 växlar mjukare.

    Sammanfattning: Bra putt i motorn, resten som man kan förvänta sig. Inget 8.e underverk om man säger så.

  3. #63

    Reg.datum
    apr 2011
    Namn
    Erik persson
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    498
    Jag har beställt en gts för "länge sedan" blev att köpa osett & otestat men fick provköra för någon vecka sedan och jag ser fram emot leverans ca V3.
    Typiskt impulsköp blev det faktiskt då min VW dealer gav mig ett nästan oanständigt erbjudande på en gts med rejält med utrustningspkt.

  4. #64

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    .....
    Senast redigerad av Marcus den 2018-01-02 klockan 16:15.

  5. #65

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Auto motor & sport testar just nu nya VW Passat mot bland annat Ford Mondeo. Kollade upp deras testbil mot Transportstyrelsen. Där anges bilens fabrikat så här: VOLKSWAGEN, VW 3C. Märkligt? 3C är ju namnet på den utgående generationen...
    Namn:  YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjEwMDc3MTc7czoxOiJ3IjtpOjk4MDtzOjE6ImgiO2k6MTYwMDtzOjE6ImMiO2k6MDtzOjE6InMi.jpg
Visningar: 1383
Storlek:  129.0 KB

  6. #66

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Någon mer som har provkört nya Passat? Vilka är era intryck?

  7. #67

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Att du får känslan av "Golf chassie" i bilen är inte så konstigt med tanke på att båda bilarna bygger på MQB plattform.

    Skrivet på forumspringaren.

  8. #68

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av Henrik.M Visa inlägg
    Att du får känslan av "Golf chassie" i bilen är inte så konstigt med tanke på att båda bilarna bygger på MQB plattform.

    Skrivet på forumspringaren.
    Jag är naturligtvis medveten om att det förhåller sig så, men trodde att de tekniska likheterna skulle märkas mindre. Även min Passat bygger på "Golf-teknik" men där tycker jag att det är stor skillnad i upplevelse mellan Golf generation 5/6 och Passat generation 6.

    Något som jag är imponerad av när det gäller Passat är mängden intressanta och bra tillval. Praktiska och välvalda (dock saknas svart takhimmel som tillval, ännu) - Passat talar verkligen till hjärnan där.

  9. #69

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Jag är naturligtvis medveten om att det förhåller sig så, men trodde att de tekniska likheterna skulle märkas mindre. Även min Passat bygger på "Golf-teknik" men där tycker jag att det är stor skillnad i upplevelse mellan Golf generation 5/6 och Passat generation 6.
    Dom delar ej heller plattform med varandra.
    Golf 5/6 bygger på PQ35 plattformen (A5) medan "gamla" Passaten byggde på PQ46 (A6) plattformen.

  10. #70

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Nja, vet inte om jag helt håller med. I grunden är det nog ganska samma/lika teknik. Ser det mer som att PQ35 är mindre och något enklare än PQ46 - sådant som man idag löser inom en och samma plattform - MQB. Vad skiljer i framvagnen i teknik, mellan Passat 6 och Golf 5?

  11. #71

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Nja, vet inte om jag helt håller med. I grunden är det nog ganska samma/lika teknik. Ser det mer som att PQ35 är mindre och något enklare än PQ46 - sådant som man idag löser inom en och samma plattform - MQB. Vad skiljer i framvagnen i teknik, mellan Passat 6 och Golf 5?
    I grund och botten är det precis samma teknik mellan Passat 3C och Golf 5/6.
    Men som du själv skriver.

    PQ35 : Lite mindre och sportigare bilar.
    PQ46 : Stora familjebilar.
    MQB : "Allt i ett" dvs en adaptiv plattform.

    Med MQB kommer vi nog att få se mycket mer "samma lika" komponenter mellan bilarna.
    Det medför automatisk att bilarna känns i mångt och mycket likadana gällande egenskaper och känsla , det som skiljer är storleken.
    MEN förmodligen löser ingenjörerna känslan mellan bilarna också , bara dom vill.

  12. #72

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Staffan S
    Ort
    Falun
    Inlägg
    100
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Någon mer som har provkört nya Passat? Vilka är era intryck?
    Jag provkörde nya Passaten förra söndagen, under premiärhelgen. Tyvärr fanns bara en 150-hästars TSI med manuell låda tillgänglig för provkörning då. Hade jag inte vetat bättre, så hade mitt intresse för Passat svalnat efter den turen.

    Men veckan efter fick jag möjlighet att provköra en GTS Sportscombi. Och vilken skillnad på temperament! Rena racern i jämförelse med TSI:n!

    Ser verkligen fram emot leveransen av min nya GTS...

  13. #73
    Hamburger SV
    Gäst
    Samma här, provkörde 240 hästars, grymt skön känsla och inredningen börjar likna premium. Ser fram emot att få "min", men det verkar dröja till mars :-(

  14. #74

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Kan man få en lägre sittposition med de sportstolar som är standard till GTS (tillval till övriga) än med de sportstolar som ingår i GT-specifikationen? När jag testade Passat upplevde jag att sittpostionen var för hög även i lägsta läget, precis som i gamla Passat.

    Autobild TV: Erster Vergleich der Allrad-Kombis: Passat vs. A4 vs. 330d (2014)

  15. #75

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    ......
    Senast redigerad av Marcus den 2018-01-02 klockan 16:16.

  16. #76
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Du skriver högre förbrukning. Har du jämfört med gamla bilens förbrukning som ny, eller som den drog nu innan bytet? Dieslarna brukar ta rätt många mil innan förbrukningen går ner från initiala siffror. Hade förra bilen också 4-motion? Kan ju annars påverka en del...

    Trevlig rapport!

  17. #77

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredric Andersson
    Medlemsnr
    5407
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    952
    Volkswagen ligger i kampanjrace nu.
    Passat GTS och Passat alltrack GTS, 50.000:- i rabatt.
    Senast redigerad av Fredrix den 2016-01-26 klockan 21:50.

  18. #78

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Patrik Hagel
    Medlemsnr
    391
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 408
    Intressant läsning,min nya kommer till veckan

  19. #79
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    @Marcus

    Skoj att få ta del av din utvärdering efter 1 månads nyttjande.

    DSG egenskaperna känner jag igen från sentida versioner oavsett modell (tänker bla på vår Golf 7 SC). Det ligger i tiden. Ibland önskar man sig ett läge mellan ”D” och ”S”.

    Bred är den, mycket tilltalande .

    Rattreglagen för farthållare vänjer man sig vid.
    Radarversionerna är bra. I min Golf R brukar jag ställa just farthållaren i ”Eco mode” i manuell körprofil (ej Eco i övrigt). Den går mjukare både i acc och retardation vilket är extra märkbart på R:n. På SC:n är den i normal mode då denna av naturliga skäl är betydligt lugnare.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  20. #80

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av vfr Visa inlägg
    Du skriver högre förbrukning. Har du jämfört med gamla bilens förbrukning som ny, eller som den drog nu innan bytet? Dieslarna brukar ta rätt många mil innan förbrukningen går ner från initiala siffror. Hade förra bilen också 4-motion? Kan ju annars påverka en del...Trevlig rapport!
    Hmm... Svårt att minnas förbrukningen som ny på min förra. Jag drog iväg på 500 mils Europaresa direkt när den var ny så den fick smaka på toppfart direkt. Länge sedan nu. Den var framhjulsdriven. Men inte ens med 18" hjul och högt Autobahn-tempo drog den som denna nya gör nu. Men jag har hört andra som gått från framhjulsdriven till fyrhjulsdriven Passat vittna om kraftigt ökad förbrukning. Just nu är fyrhjulsdrift och parkeringsvärmare huvudmisstänkta som förbrukningstjuvar - samt lite inkörningsförbrukning då.
    - - - Uppdaterad - - -
    Senast redigerad av Marcus den 2018-01-02 klockan 16:17.

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-06-12, 12:12
  2. Golf GTI generation 7 - modellvideo
    Av Marcus i forum Bilder och Videos
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-07-20, 09:23
  3. Nästa generation VW Passat?
    Av Marcus i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-05-08, 19:08
  4. En tragisk generation!
    Av Henrik.M i forum Off Topic
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-12-30, 22:30
  5. VW Golf generation 6 avslöjad!
    Av Marcus i forum VW-forum
    Svar: 64
    Senaste inlägg: 2008-10-12, 02:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin