Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25
  1. #1
    Ezcobar
    Gäst

    Varför inte två körningar på sturup?

    Om man tittar på klubbens träffar så är det en körning på sturup men två på kinnekulla och dessutom ganska tätt in på varandra. Är intresset för litet i södra sverige eller??? Kan man inte bjuda in fler klubbar och försöka få upp intresset lite om det är det som saknas...

  2. #2
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    P-plats.ses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Patrik Jonasson
    Medlemsnr
    1523
    Ort
    Lilla Edet
    Inlägg
    2 309
    Finns många orskaker...
    - Sturup är en mycket dyr bana.
    - Intresset har tidigare varit ganska svalt men dom två senaste åren har vi haft många besökare.
    - Vår samarbetsklubb, Opel-pojkarna, har inte så stort underlag för denna träff och vi försöker lägga kalendern tillsammans.
    - KinneKulle är en bana där vi har bra kontakter sedan tidigare och många aktiva som jobbar på träffarna/ anordnar dom håller till i trkterna runt Kullen...

    Det är dock bra att vi får in synpunkter på var och hur träffarna ska anordnas.
    Vi behöver även mer aktivt folk och jag vet att det finns önskemål om att köra på fler banor. Till detta skulle vi behöva fler aktiva som kan skapa kontaker med folket på andra banor.


    VW GTi klubben genom,
    mv. Patrik Jonasson

    Caddylac

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Borbos
    Ort
    Löddeköpinge
    Inlägg
    1 197
    Det stora problemet är priset , hamnar på ca 55000 (minus intäkter) för en dag.

    Aktiva är det inga próblem med här nere , till o med flaggvakter löstes smidigt i söndags

  4. #4
    pekka kiiskilä
    Gäst
    Jag skulle tänka mig att köra på Anderstorp men den banan är väl dyr o hyra kan jag tro för det var mkt dyrt med kursen som jag var på för några år sedan= Rajamäki racing F1 kursen.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Citat Ursprungligen postat av Ezcobar Visa inlägg
    Om man tittar på klubbens träffar så är det en körning på sturup men två på kinnekulla och dessutom ganska tätt in på varandra. Är intresset för litet i södra sverige eller??? Kan man inte bjuda in fler klubbar och försöka få upp intresset lite om det är det som saknas...
    Det brukar dessutom vara olika från år till år.
    Men Kinnekulle brukar alltid vara med.
    Börjar gilla banan numer.

    Någon jag skulle vilja prov i framtiden är nog Knutan.
    MEN då blir det ju i så fall på bekostnad av Sturup.
    Långt att åka och bara en träff där nere går.

    Annars tycker jag det har vart bra blandning senaste åren?

  6. #6
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    razers avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Johan Wing
    Medlemsnr
    3178
    Ort
    Rimforsa
    Inlägg
    924
    Själv saknar jag körning på sviestad, det är en bana som jag tycker är rolig. Dessutom har dom byggt om den nu.
    /Johan - Tidigare Jetta GT 16v
    VW GTI Klubben - för dig med vattenkyld VW

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Citat Ursprungligen postat av razer Visa inlägg
    Själv saknar jag körning på sviestad, det är en bana som jag tycker är rolig. Dessutom har dom byggt om den nu.
    Kommer man få köra nya S-delen/chikanen med bil då??
    Förstod det som om den bara var för MC.

  8. #8
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    razers avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Johan Wing
    Medlemsnr
    3178
    Ort
    Rimforsa
    Inlägg
    924
    Citat Ursprungligen postat av Lillen Visa inlägg
    Kommer man få köra nya S-delen/chikanen med bil då??
    Förstod det som om den bara var för MC.
    Det vet jag inte, men jag trodde det var så.
    Senast redigerad av razer den 2007-05-09 klockan 11:56.
    /Johan - Tidigare Jetta GT 16v
    VW GTI Klubben - för dig med vattenkyld VW

  9. #9
    Barbapappa
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av razer Visa inlägg
    Det vet jag inte, men jag trodde det var så.
    Det jag hörde när jag var där och körde på påskafton var att den var tänkt till mc för att få ner olyckorna som uppkom när folk bromsade på sig in mot karusellen...Sviestad finns det ju rätt många körtillfällen på då dom arrangerar själva, speciellt om man bor i närheten och kan tänka sig att köra kvällstid. ;-)
    Senast redigerad av razer den 2007-05-09 klockan 11:56.

  10. #10
    Barbapappa
    Gäst
    När det gäller träffar och till viss del ekonomi.

    Personligen är jag ju väldigt mycket för så kallades 'blandträffar' alltså träffar med inte bara ett bilmärke samlas på en bana och kör en hel dag. Brukar vara väldigt kul, har ni inte provat så gör gärna det, det är både lärorikt och jag kan nog utlova att ni kommer att gilla det.

    Med tanke på hur stort intresset är i landet numera för bankörning med gatbilar (som är lika de vi har här i vår klubb) och det finns flera klubbar där antalet är på tok för få för att få till någon som helst bankörning med klubben så tycker jag att det är synd att inte fler kan få vara med och betala för sig på en bandag som den vi hade i söndags. Visst nu var både Miataklubben och Skoda RS klubben inbjudna och det var ju jätteroligt att det kom så många Miator som det gjorde, kanske mindre kul när det inte kom en enda Skoda då nån annan kunde fått chansen istället. Hur som helst var det väldigt kul med Miatorna för det är ju ändå bilar som håller någorlunda takt med många av våra medlemmars bilar!

    Men vad jag ville komma till är att, kunde inte det vara bra att ta in några platser varje gång till 'utomstående' inte nödvändigtvis en hel klubb nu då alltså? Många arrangörer gör ju så här t.ex. på rejsa att dom släpper 10-20 extra platser till intresserade personer. Är det så att man känner sig sugen på att åka på träffen så skriver man upp sig på listan, visar det sig att man får förhinder så avbokae man sig fort som attan så att nån ny får chansen innan det är för sent, enkelt och väl fungerande. På det viset skulle man ju även kunna styra lite vilken typ av bilar som släpps in...

    Och ekonomiskt så borde man väl kunna öka på startavgiften något för dessa träffbesökare? Kostar det en 300-350:- nu för en medlem på en banträff så dra till med 500-550:- per träff för en medlem med SBF-licens då eller nåt? Det är väl inte orimligt, med tanke på körtiden som brukar finnas och hur proffsigt träffarna brukar flyta på så är det väl närmast som hittat?

    Jag vet folk som gärna vill vara med och köra med klubben, folk som har bra rutin på denna typen av verksamhet och dessutom är kunniga och trevliga och kör liknande typer av bilar, oj, nog med ledtrådar. ;-)

    Banträffar är ju självkart svårt att sia i hur många som dyker upp och hur det kommer gå ekonomiskt efter varje träff, men att släppa in lite fler deltagare borde väl göra chansen större att det går bra, och det är väl att det ska gå bra så man kan göra om det igen som är hela grejen, kan man dessutom göra det med likasinnade som i sin tur är nöjda är det väl ett plus?

    När det gäller banor så borde väl det gå att fixa till slalom och sånt till mindre pengar än banhyror, här i västsverige körs det ju knappt slalom alls bortsett från Porsche som har hyrt Vårgårda flygfält några gånger, men upp mot Stockholm verkar det ju vara mer poppis och slalomtillfällena verkar ju något större där.

    Parkbanan i Göteborg är ju säkert en grej som kunde vara något att luska i om man kunde få hyra en dag eller en helg? För de ovetande så är det en liten bana som det körs på ibland med olika klubbar (mestadels Sportvagnsklubben Göteborg) som hyr den, det är Volvos Museum som har anlagt en liten bana i miniatyr, den gjordes för att bilarna skulle kunna fotas i vacker miljö och att bilarna skulle kunna få rulla lite ibland utan att behöva tas i trafik. Tänk er en cykelbana (eller smal bilväg) som går i en slinga som är nån km lång (kommer inte ihåg exakt längd) mitt ute på en udde ute på Hisingen med havet väldigt nära, där kör man ett varv helt själv på tid sen får man se hur man placerar sig... Lite som en konbana, fast ändå inte. Det går säkert att låna den till små pengar tror jag. ;-)

    Nu har jag skrivit lite vad jag tycker i.a.f. och hoppas man inte gör alldeles för många personer upprörda här nu. ;-)

  11. #11
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Mattiass avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias Henriksson
    Medlemsnr
    4270
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    720
    Kan bara hålla med om att det hade varit trevligt att bjuda in folk utifrån, för plats finns det (efter kl 14:00 var det inte många bilar kvar på sturup)
    På så sätt hade klubben fått in mer pengar och vi som kör utbyta erfarenheter med andra märken.
    Mattias Henriksson
    Passat Alltrack -20, Golf R -14 ,T4 Karmann Colorado -98

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Blandträffar gynnar alla.
    Roligt att se andra bilar och köra samtidigt med.
    Samt att träffarna drar mer folk och får bättre ekonomi!

    Jag är för denna idé.

  13. #13
    Ezcobar
    Gäst
    Jag håller med Barbapappa att försöka engagera fler klubbar för att lyckas med fler bankörningar i södra sverige. Det är inte alla som har möjlighet att åka genom hela landet för en dags bankörning. Är det någon som har mer erfarenhet än jag som känner sig intresserad att försöka få ihop antigen en bankörning, superstage eller liknande i södra sverige!!!???

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Citat Ursprungligen postat av Ezcobar Visa inlägg
    Jag håller med Barbapappa att försöka engagera fler klubbar för att lyckas med fler bankörningar i södra sverige. Det är inte alla som har möjlighet att åka genom hela landet för en dags bankörning. Är det någon som har mer erfarenhet än jag som känner sig intresserad att försöka få ihop antigen en bankörning, superstage eller liknande i södra sverige!!!???
    Öhhh??
    HUR MENAR DU NU???????
    Det är ju knappast ni nere i södern som har det problemet!!!

    Jag hade 135mil enkel till Sturup.
    Och ett ca-snitt på 85mil enkel på träffarna!
    Nere i Skeååne körs det ju kvällspass varje vecka under sommaren.
    Bara att gå med i lämplig klubb och joina in!

    Men att klaga på att åka en bit skulle inte jag göra om ja var där nerifrån =)

  15. #15
    Youngblood
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Lillen Visa inlägg
    Öhhh??
    HUR MENAR DU NU???????
    Det är ju knappast ni nere i södern som har det problemet!!!

    Jag hade 135mil enkel till Sturup.
    Och ett ca-snitt på 85mil enkel på träffarna!
    Nere i Skeååne körs det ju kvällspass varje vecka under sommaren.
    Bara att gå med i lämplig klubb och joina in!

    Men att klaga på att åka en bit skulle inte jag göra om ja var där nerifrån =)
    Det ligger någonting i det. Jag har ca 70 mil ner till Sturup... enkel resa. Samtidigt så är jag väl medveten om att merparten av GTI klubbens medlemmar kommer från södra Sverige och därav att dem flesta GTI klubbens bankörningar blir i södra Sverige.

  16. #16
    Barbapappa
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Ezcobar Visa inlägg
    Jag håller med Barbapappa att försöka engagera fler klubbar för att lyckas med fler bankörningar i södra sverige. Det är inte alla som har möjlighet att åka genom hela landet för en dags bankörning. Är det någon som har mer erfarenhet än jag som känner sig intresserad att försöka få ihop antigen en bankörning, superstage eller liknande i södra sverige!!!???
    Oj, om du trodde att jag propagerade för fler träffar i södra sverige så är du helt fel ute. Inte för att jag har något emot södra sverige eller så på något vis alltså, men där är ni inte speciellt svältfödda på banträffar som Lillen säger, Svedala mk har ju kvällsträningar på just sturup ungefär en gång i veckan bara för att ta ett exempel.

    Vad jag ville få ut är som du säger att lyckas med fler banträffar med annat folk, och detta INTE enbart i södra Sverige utan det kan vara lite vartans där det finns en bana. ;-) Och att man inte kan lägga en dag på att åka en bit för att köra lite bana, ja så var det väl inte så intressant ändå tänker jag? 30mil brukar jag själv lägga ribban på när det gäller avståndet till banträffen, det är ju en sträcka som inte tar väldigt många timmar att köra. Men visst, 15mil är trevligare, det kan jag hålla med om. ;-)

    En annan grej nu då, som ändå kanske hör lite till ämnet. ;-)

    Det var flera än jag som undrade lite i depån 'vart alla bilarna kom från', fanns ju massa bilar man inte hade sett på klubbträffarna förr. Jättekul tycker jag att det är bra uppslutning på träffarna, men man blir ju lite fundersam om folk är rädda för att åka till t.ex. Kinnekulle på träff från Skåne. Jag menar så många som bor på ungefär samma ställe borde väl kunna slå sig ihop och dra iväg på en liten karavankörning, det är ju mycket trevligare än att åka själv dessutom. ;-)

    Citat Ursprungligen postat av Mattias Visa inlägg
    Kan bara hålla med om att det hade varit trevligt att bjuda in folk utifrån, för plats finns det (efter kl 14:00 var det inte många bilar kvar på sturup)
    På så sätt hade klubben fått in mer pengar och vi som kör utbyta erfarenheter med andra märken.
    Citat Ursprungligen postat av Lillen Visa inlägg
    Blandträffar gynnar alla.
    Roligt att se andra bilar och köra samtidigt med.
    Samt att träffarna drar mer folk och får bättre ekonomi!

    Jag är för denna idé.
    Kul att det finns folk som håller med. ;-)

  17. #17
    Barbapappa
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Youngblood Visa inlägg
    Samtidigt så är jag väl medveten om att merparten av GTI klubbens medlemmar kommer från södra Sverige och därav att dem flesta GTI klubbens bankörningar blir i södra Sverige.
    Banorna är svåra att flytta på också. ;-) Gelleråsen är närmast för dig va eller tänker jag fel nu?

  18. #18
    Ezcobar
    Gäst
    Barbapappa... Jag menade inte att du propagerade för fler träffar nere i södra sverige utan för ditt resonomang angående andra klubbar som man kan bjuda in för att få ihop mer folk...

    Vart drar ni egentligen gränsen för "södra sverige"???

    Ingen som känner sig sugen på att försöka dra ihop någon körning eller???

  19. #19
    GTIPower
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Barbapappa Visa inlägg
    Och ekonomiskt så borde man väl kunna öka på startavgiften något för dessa träffbesökare? Kostar det en 300-350:- nu för en medlem på en banträff så dra till med 500-550:- per träff för en medlem med SBF-licens då eller nåt? Det är väl inte orimligt, med tanke på körtiden som brukar finnas och hur proffsigt träffarna brukar flyta på så är det väl närmast som hittat?
    En snabb liten uträkning:

    Om varje besökare betalat 500:- skulle det behövas 110st besökare för att uppnå 55000:- SEK! Med andra ord så är det nästan omöjligt att få en träff att gå ihop.
    Finns många andra aspekter också som tex att vi behöver ha jämnsnabba bilar om det skall fungera. Rena tävlingsbilar går inte heller.
    Om man väl har underlag för en träff så krävs sist men inte minst en "tävlingsledare", dvs en som står ansvarig för träffen.
    Tror det blir mycket svårt för en klubb som GTI klubben att ha mer träffar än det finns idag. Samarbetet med att bjuda in tex Opel klubben och bli inbjuden på deras träff är ett kanonbra sätt att samarbeta. Mervärde för allihop.
    Om man tex jämför med BMW sports club så talar man om helt andra villkor och kostnader.
    En sista sak att tänka på är också att tillgången på banor är liten, vilket gör att även om någon stod med kapitalet i handen så finns det kanske inte tider. Ofta får entusiastklubbar det som blir kvar efter att alla racing datum spikats. Ändringar kan också göras i schemat som gör att man helt enkelt förlorar en bokad tid.
    Vill inte låta negativ, men det är mycket som skall till för att arrangera en träff.
    Ett sätt att få till fler träffar är att bli mer aktiv i klubben, och det välkomnas alltid!

    ***Ni som är intresserade får väldigt gärna komma på årsmötet på Bug Run!***

  20. #20
    jooeell
    Gäst
    jag tycker kanske att en träff under sommaren på gotland ring vore trevligt jag har aldrig varit där o jag vet att det kostar lite med färja o så men då får jag iallfall en anledning att åka till gotland =P

    vet nån vad priserna ligger på o så på gotland ring?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin