Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25
  1. #1
    Zahak
    Gäst

    Busbil Golf mk1 eller 2, råd önskas

    Hejsan!

    Snabbt sammanfattat så har jag funderat på att skaffa en busbil som främst ska gå att busköra lite med, och gärna även lufta på bana en eller annan gång. Jag blev dragen till Bug run där jag fick lite funderingar på hur kul och coolt det skulle kunna vara med en mk1 alt 2.

    Så lite tanken med det här är att det ska vara ett hobby-projekt. Så dels vill/kan jag inte ligga och skruva på bilen 16h om dagen, och dels så vill jag inte att det ska kosta allt för mycket. Jag tror att man skulle kunna hitta något som går genom besiktningen (tänker att det är en bra start) för under 10 000 kr, helst långt under. Sedan kan man börja så smått med att köpa till prylar (tex stol etc), kasta ut (funderar på att lätta lite), osv. Exakt vad slutnotan blir är egentligen inte så relevant om den sprids ut lite...

    Lite kort info om mig... jag är ingen direkt mekaniker, men kan göra lite småpyssel ibland. Min farbror var mekaniker på 80-90-talet, och oftast går det att övertala honom till att hjälpa till lite på ett hörn.
    Jag tycker om att skruva lite grann, men klarar knappast att montera isär och renovera ett motorblock. Men vem vet, jag har aldrig testat...


    Lite det jag skulle vilja ha råd om är:

    1) Är det överhuvudtaget möjligt? Eller ska jag lägga ner tanken.
    2) Hur står det till med reservdelar till mk1 resp 2? Är det svårt/lätt att få tag i?
    3) Är det enbart GTI som gäller för busbil/banbil?


    Jag hade inte tänkt mig något seriösare trim än tex luftfilter och möjligen avgas (mest/enbart för ljud), men om man skulle vilja göra mer, hur dyrt/billigt kan det tänkas vara? Hur omständigt är det med besiktning etc nuförtiden?

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2013
    Namn
    Pether
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    700
    Mk2 GTI med KR motorn (139 hk)

  3. #3
    Zahak
    Gäst
    Något sånt vore riktigt roligt. Det finns ett litet annonstorg här på hemsidan, och sen finns blocket. Finns det någon annan gömma där man kan hitta golfar?

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2013
    Namn
    Pether
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    700
    http://www.volkswagengolf.se/

    Där förekommer de relativt ofta (MK2 GTI)
    Senast redigerad av Petta77 den 2014-06-09 klockan 22:20.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Numera är väl Golf generation 3 (typ 1H) tillgänglig för dessa pengar? Om det absolut måste vara generation 1 eller 2 så säger jag 2.

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Johnsson
    Medlemsnr
    5059
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    1 052
    Hej!

    En risig 16v mkt för 10 000 är väl möjlig att hitta men kräver lite mer än tuning för att bli en busbil. Typ renovering av det mesta.. och en del rost att laga får man på köpet...
    MK1 i samma prisklass är en rent vrak...

    Fredrik

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Mk II om du bara är ute efter att busa.
    Sedan är det billiga delar och massor passar från Mk III.

    Ja som sagt leta på annonssidorna.
    Jag har min ute för 6000:- med bur och en massa smått.
    Men det är ju bara 140mil bort

    Med det ville jag säga att de finns bilar , men det är HELT FEL säsong för att hitta en billig 16V.
    Dessa klipp göres på hösten eller vintern.

  8. #8
    Zahak
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Numera är väl Golf generation 3 (typ 1H) tillgänglig för dessa pengar? Om det absolut måste vara generation 1 eller 2 så säger jag 2.
    Njäe, måste måste den nog inte. Fast trodde framförallt att de var lite dyrare... samt att de börjar kludda med airbag och annat (vilket iofs väl inte är så farligt egentligen).

    Citat Ursprungligen postat av Sciroccogtx16v Visa inlägg
    Hej!

    En risig 16v mkt för 10 000 är väl möjlig att hitta men kräver lite mer än tuning för att bli en busbil. Typ renovering av det mesta.. och en del rost att laga får man på köpet...
    MK1 i samma prisklass är en rent vrak...

    Fredrik
    Om man ska hitta något skapligt, vad tror du att det landar på för prislapp?

  9. #9
    Zahak
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Lillen Visa inlägg
    Mk II om du bara är ute efter att busa.
    Sedan är det billiga delar och massor passar från Mk III.

    Ja som sagt leta på annonssidorna.
    Jag har min ute för 6000:- med bur och en massa smått.
    Men det är ju bara 140mil bort

    Med det ville jag säga att de finns bilar , men det är HELT FEL säsong för att hitta en billig 16V.
    Dessa klipp göres på hösten eller vintern.
    140 mil, mm, älskling, det blir bilsemester i sommar! 12h bilresa och ca 20 vägarbeten, enkel resa

    Ja, tyvärr är det väl så att det är helt fel säsong. Men jag har ingen direkt brådska. Så bara jag vet om att det inte är helt orimligt...

    Ps. Men skicka gärna med en länk till din bil i alla fall.

  10. #10

    Reg.datum
    apr 2013
    Namn
    Pether
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    700
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Numera är väl Golf generation 3 (typ 1H) tillgänglig för dessa pengar? Om det absolut måste vara generation 1 eller 2 så säger jag 2.
    Spontant känns ju en MK2 GTI mer rolig än en Mk3 (även om de är en 16v) pga av vikten

    http://www.volkswagengolf.se/viewtopic.php?t=44026

    Tex

  11. #11
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Sjoves avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Namn
    Daniel Sjörin
    Medlemsnr
    4640
    Ort
    Vellinge
    Inlägg
    919
    MK2 GTi 8v Special elektronisk insprutning, minst klydd av alla.
    Inga krökta ventiler om kamremen går av eller du råkar ställa den nya race kamen fel eller som jag glömmer spärrhandtaget på vevaxeln och sen startar motorn så kamremshjulet hoppar av och motor fortsätter runt.

    Enkel motor konstruktion, bra för nybörjare.

    Billigare att trimma men lägre utgångseffekt...

    Förhoppnings vis inte lika många ägare som en 16v och förhoppnings vis inte lika sönderkörd...

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av Petta77 Visa inlägg
    Spontant känns ju en MK2 GTI mer rolig än en Mk3 (även om de är en 16v) pga av vikten

    http://www.volkswagengolf.se/viewtopic.php?t=44026

    Tex
    Jag säger hellre Golf GTI 2,0 115 hk generation 3. Relativt okomplicerad bil som är hållbar och har tillgängliga och prisvärda reservdelar - även från andra modeller inom Volkswagen-gruppen. Större chans att hitta ett vettigt utgångsobjekt. Golf generation 1 är ju veteranbilar och därmed vrak eller dyra objekt - och generation 2 är idag riktig entusiastbil om det är en bil i vettigt skick.

    Som jag förstod trådskaparen så är det varken dragster eller sportbil som önskas så tempramentet i 2,0 115hk (exempelvis 2E) lär väl duga gott med sitt fina vridmoment och tålmodiga arbetsvillighet? Nya väghållningsdetaljer, ut med onödiga inredningsprylar, på med lätta hjul och sen kör och ha roligt.

  13. #13
    Zahak
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Jag säger hellre Golf GTI 2,0 115 hk generation 3. Relativt okomplicerad bil som är hållbar och har tillgängliga och prisvärda reservdelar - även från andra modeller inom Volkswagen-gruppen. Större chans att hitta ett vettigt utgångsobjekt. Golf generation 1 är ju veteranbilar och därmed vrak eller dyra objekt - och generation 2 är idag riktig entusiastbil om det är en bil i vettigt skick.

    Som jag förstod trådskaparen så är det varken dragster eller sportbil som önskas så tempramentet i 2,0 115hk (exempelvis 2E) lär väl duga gott med sitt fina vridmoment och tålmodiga arbetsvillighet? Nya väghållningsdetaljer, ut med onödiga inredningsprylar, på med lätta hjul och sen kör och ha roligt.
    Inte för att vara elak, men jag ser knappt GTI som sportbil (givetvis beroende på hur man värderar ordet), däremot sportigare bil Men det är helt korrekt att jag inte är intresserad av en dragster, att köra på en rak linje har aldrig riktigt varit min grej. Däremot så är ju ganska många banor utformade så att brist på hk per ton inte är så roligt. Bästa exemplet är väl Mantorp med sina två gigantiska rakor...

    Samtidigt så är det ju ett budget-projekt i högsta grad, och då är det nog svårt att vara för kräsen.

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Magnus Gulldén
    Ort
    Rydaholm
    Inlägg
    689
    Om det ska vara billigt så slå till på en seat istället, hittade denna: http://www.blocket.se/trelleborg/SEA...=21&w=2&last=1
    Eller denna som saknar motor: http://www.blocket.se/halland/Vw_Gol....htm?ca=21&w=2

  15. #15
    Zahak
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av magnusT Visa inlägg
    Om det ska vara billigt så slå till på en seat istället, hittade denna: http://www.blocket.se/trelleborg/SEA...=21&w=2&last=1
    Eller denna som saknar motor: http://www.blocket.se/halland/Vw_Gol....htm?ca=21&w=2
    För att vara ganska rak, no offense, jag känner ingen som helst lust att någonsin äga en Seat. Jag tycker att vi håller oss till åtminstone Volkswagen i denna tråd. Andra alternativ kan visserligen vara intressanta som bus-/banbilar, men inte för stuket som jag har i tankarna.

    Tyvärr har jag troligen inte kunskap, plats eller verktyg för att sätta i en motor och växellåda. Om man väl har något att jobba med så kanske det kan bli aktuellt i framtiden, men att starta ett projekt i en bil som inte går att köra alls har jag nog inte lust med just nu.
    Jag vill inte gå all in och sen känna halvvägs att jag inte har tid/ork/lust. Då börjar jag hellre lite försiktigt och känner att det är kul, och så kan man fortsätta med lite mer.

  16. #16

    Reg.datum
    apr 2013
    Namn
    Pether
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    700
    Citat Ursprungligen postat av magnusT Visa inlägg
    Om det ska vara billigt så slå till på en seat istället, hittade denna: http://www.blocket.se/trelleborg/SEA...=21&w=2&last=1
    ABF känns väl inte som de smartaste alternativen. Då man får leta som en tok efter "vanliga" delar :P Där mer än hälften av alla motordelar är utgångna utan ersättning.
    Senast redigerad av Petta77 den 2014-06-10 klockan 11:31.

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Jag har haft många av båda.
    Både Mk II och Mk III 16V.
    Båda modellerna har MYCKET körglädje.

    Vikten är den största fienden överhuvudtaget.
    Det gäller alla modeller även Mk II.

    Vill man ha ett bättre utgångsläge så välj Mk III 16V.
    Jo den är lite tyngre men har bättre chassie i utgångsläget.
    Sedan några hyfsat billiga coilovers och R-däck.
    Då har man det man gör på banan länge.

    Mk III har andra spindlar och länkarmar som ger bättre geometri.
    Detta ger aningen bättre egenskaper på banan och speciellt om bilen sänks.
    MEN dessa delar passar även på Mk II även om man får byta det mesta i framvagnen.

    Hur tänker ni andra???
    ALDRIG att jag skulle välja en 8V när det finns 16V!
    Varför hoppa över 25-30hk utan anledning.
    Och en 115hk i Mk III ger en tröött bil.
    JO jag har haft flera.

    Och utgågna delar????
    Finns många som tillverkar delar som inte är orginal.
    Ska man ha en busbil ska man ha råd att krascha och då ha råd att serva med.
    Då köper man inte alltid orginal , det är ju inte säkert att bilen är hel sedan ens.
    ABF-motorn är det bästa valet för banåka näst efter 1,8T.
    Håller för nästan vad som helst.

    Men vad vet jag jag kanske är lurad

  18. #18

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Här finns en: http://www.blocket.se/alvsborg/VW_Go...1.htm?ca=2&w=3

    Om den som säljer är den jag tror det är blir du inte lurad.

  19. #19

    Reg.datum
    apr 2013
    Namn
    Pether
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    700
    Citat Ursprungligen postat av Lillen Visa inlägg
    Jag har haft många av båda.
    Både Mk II och Mk III 16V.
    Båda modellerna har MYCKET körglädje.

    Vikten är den största fienden överhuvudtaget.
    Det gäller alla modeller även Mk II.

    Vill man ha ett bättre utgångsläge så välj Mk III 16V.
    Jo den är lite tyngre men har bättre chassie i utgångsläget.
    Sedan några hyfsat billiga coilovers och R-däck.
    Då har man det man gör på banan länge.

    Mk III har andra spindlar och länkarmar som ger bättre geometri.
    Detta ger aningen bättre egenskaper på banan och speciellt om bilen sänks.
    MEN dessa delar passar även på Mk II även om man får byta det mesta i framvagnen.

    Hur tänker ni andra???
    ALDRIG att jag skulle välja en 8V när det finns 16V!
    Varför hoppa över 25-30hk utan anledning.
    Och en 115hk i Mk III ger en tröött bil.
    JO jag har haft flera.

    Och utgågna delar????
    Finns många som tillverkar delar som inte är orginal.
    Ska man ha en busbil ska man ha råd att krascha och då ha råd att serva med.
    Då köper man inte alltid orginal , det är ju inte säkert att bilen är hel sedan ens.
    ABF-motorn är det bästa valet för banåka näst efter 1,8T.
    Håller för nästan vad som helst.

    Men vad vet jag jag kanske är lurad
    Du vann!

    Här är en till, dock 4000 dyrare men:

    http://www.blocket.se/kronoberg/VW_g...71110.htm?aw=1

    För 7000 till får man de ultimata sätena, i form av en svart colour concept:

    http://www.blocket.se/hassleholm/Gol...70220.htm?aw=1

  20. #20

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Citat Ursprungligen postat av Petta77 Visa inlägg
    Du vann!

    Här är en till, dock 4000 dyrare men:

    http://www.blocket.se/kronoberg/VW_g...71110.htm?aw=1

    För 7000 till får man de ultimata sätena, i form av en svart colour concept:

    http://www.blocket.se/hassleholm/Gol...70220.htm?aw=1
    Fast sätena är kraftigt Oultimata för att busköra med.
    Skinsäten suger fett för banåka , man glider som en smörklick i en het stekpanna.
    Ska man inte byta säten är tyg bättre för bus.

Liknande ämnen

  1. Svar: 11
    Senaste inlägg: 2013-10-31, 20:06
  2. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-01-22, 02:23
  3. Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-05-23, 21:59
  4. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-09-01, 19:09
  5. Tips om Golf GTI mk1 önskas
    Av Farbror Vattenmelon i forum VW-forum
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-05-21, 15:58

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin