Resultat 1 till 13 av 13
  1. #1
    Iceman
    Gäst

    Gasresponsen med DSG-låda

    Hej,

    Jag har en fråga till er som kör med DSG-låda. Upplever ni det som att det inte händer någonting under någon sekund när ni gasar hårt? Är det att jag inte är van vid automatlåda (min första på 16 bilar) och att det tar någon sekund för bilen att växla ner innan den kan sätta fart?
    Om jag ligger på exempelvis 6:ans växel och gör en fullgasacceleation så låter gaspådraget i bilen men den tar inte fart förrän efter ca 1-2 sekunder. Det blir som mest påtagligt då jag ligger i högerfil och ska ut mellan bilar som kommer i högre fart bakifrån. Jag svänger ut i vänsterbil och trycker till på gasen för att snabbt flyta in i deras fart. Då växar bilen ner och ingenting händer så man nästan blir påkörd bakifrån innan bilen tar fart. Det känns inte alls bra. Nu har jag istälet börjat med att växla ner med paddeln innan jag gasar till.

    Det är likadant om jag står stilla med bilen och lägger i D och ska iväg. Den sticker inte iväg i exakt samma stund som jag trycker ner gasen utan strax däfter. Ska det vara så här eller är det något fel på bilen? Vad kan det vara för fel i såna fall? Den uppträder på exakt samma sätt både med och utan trim.

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Bilmodell? Motor? Årsmodell? Typ av DSG?

    Jag upplever inte det du upplever - vid färd, nedväxling. Tvärtom, upplever DSG6 med 2,0 TDI 170 som blixtsnabb och på den lilla korta stund den tar på sig att växla ned hade jag ju i en manuellt växlad bil behövt föra högerhanden från ratten till växelväljaren och koppla - dvs förmodligen samma eller längre tidsrymd. Min manuellt växlade A3 2,0 TDI är inte mer effektiv än min Passat - tvärtom. Vid forcerade körning blir skillnaden än större.

    Vid stillastående upplever jag det som du beskriver sist.

  3. #3
    softishman
    Gäst
    Håller med Marcus!
    Min DSG6 i min Edition 30 är supersnabb (är iof omprogramerad hos VTech)...!

  4. #4
    Iceman
    Gäst
    Det är en Golf GTI DSG -10.

    OK, då kanske det är läge att lämna in bilen och kolla upp den. Den ska in på service om ett tag och jag kanske kan be dem kolla i samband med det.

    Jag har BSR steg 1 i den men det är likadant utan trimmet som sagt. Annars går den dock bra, dock så känns den faktiskt inte lika rapp som min förra Octavia RS -07 med V-tech steg 1. Den kändes faktiskt snabbare måste jag tyvärr tillstå, men jag vet inte riktigt om man lurar sig lite på att det är automat. Själva känslan när man själv kastar i växlarna tror jag kan påverka att man tycker att det går lite snabbare. Alla som byter till automat brukar säga att det inte går att gå tillbaka till manuell igen, men jag saknar det lite måste jag säga. Dock inte i morgonköerna...

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2012
    Namn
    Henke
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    288
    Hej

    Beror på hur du kör. Om du cruisar i D och gasar lagom mycket men inte kickdown, så är det klart att beroende på läge så tar det ibland lite längre tid. T.ex. så ligger 3an i samtidigt som 6an i typ 70kmh. Om du då kör på 6an i 70 och väljer att manuellt peta i 5an så tar det längre tid än 3an som kommer direkt då den redan ligger i på andra axeln exempelvis vid en "kickdown". Det kan du testa själv.

    Så det beror verkligen på. Sen har du turbolagg på detta säkert. Man får lite granna lära sig hur den fungerar.
    Jag brukar också växla ned manuellt för riktiga omkörningar. Precis som om man hade manuell.

    Sen blir man lätt kräsen dom gånger den gissar fel.

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Höstner
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    2 359
    Rättelse:

    Axel 1: 1-3-5(-7)
    Axel 2: 2-4-6

    R är jag osäker på.

    Dvs har du växel 6 i så ligger växel 5 redo på axel 1 (Dvs den byter bara koppling när växling sker)

    Så om du ligger på 6an och vill ha i 3an så tar det lite tid.

  7. #7
    Iceman
    Gäst
    Ok, jag får prova mig fram lite. Det kanske därför det tar lite längre tid om man kör på 6:an i ca 110-120 km/h på motorväg och trycker gasen i botten eftersom lådan då förmodligen tycker att 3:an är en för låg växel. Då borde alltså en nedväxling vid ca 70 km/h gå snabbare eftersom den då kan gå rätt ner på 3:an. Jag visste inte att det låg till på det sättet.

    Sedan tycker jag som "nybörjare" vad det gäller automatkörning att jag skulle vilja ha ett läge precis mittemellan S och D. Jag tycker att S växlar alldeles för sent och D alldeles för tidigt vid normal till något aktiv körning.

    Sen undrar jag lite över paddelväxlingen vid körning i D. Om jag ligger och kör på D och växlar ner manuellt med paddeln hoppar D-läget ur för en stund för att sedan hoppa in igen. Om jag bara växlar ner 1 gång så känns det som om D hoppar i ganska snabbt igen (ca 10 sek?) men om man gör ett par stycken växlingar känns det som att det tar betydligt längre tid innan den hoppar in igen.

    Visst är det väl så att bilen blir manuell för en stund om man växlar ner med paddlarna, d.v.s. att man kan gå på varvstoppet om man skulle glömma att även växla upp med paddlarna?

    - - - Uppdaterad - - -

    Aha, hann tyvärr inte se det sista inlägget innan jag postade mitt.

  8. #8

    Reg.datum
    jun 2012
    Namn
    Henke
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    288
    Låter som du kanske skulle kika på en dsg mjukvaruuppgradering

    Har själv ingen dock, men många på forumet tycker det är bra. Om du är "ny" på dsg så tar det ett tag att vänja sig. Min erfarenhet är också att det tar olika lång tid att återgå till D om man temporärt växlar med paddlarna. Bug eller feature vet jag inte. Om du inte visste så kan du hålla inne uppväxel(höger paddel) för att snabbt gå tillbaka till D.

    Mvh

    Uppdaterad
    Vad gäller att starta i D så tar det lite längre stund. S eller manuell går lite snabbare. Vet inte exakt varför men min teori är att i D är nästan frikopplad vid stopp och foten på bromsen, medans S och manuell inte är lika frikopplad. Det kan du nästan känna i bilen. Speciellt om du står still med broms på och gasar lite utan att släppa bromsen. Det blir olika resultat D och S/manuell. Men någon kanske har mer info.

    Mvh
    Senast redigerad av golfhenke den 2014-05-27 klockan 21:24.

  9. #9
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    Citat Ursprungligen postat av golfhenke Visa inlägg
    Låter som du kanske skulle kika på en dsg mjukvaruuppgradering

    Har själv ingen dock, men många på forumet tycker det är bra. Om du är "ny" på dsg så tar det ett tag att vänja sig. Min erfarenhet är också att det tar olika lång tid att återgå till D om man temporärt växlar med paddlarna. Bug eller feature vet jag inte. Om du inte visste så kan du hålla inne uppväxel(höger paddel) för att snabbt gå tillbaka till D.Mvh
    Den skall ta lite tid att gå tillbaka. om du använder paddlarna medans du är i D mode ändrar du temporärt till manuellt läge, som om du skulle flytta spaken till manuell. om du inte växlar med paddlarna inom en viss tid så återgår den till D, eller som du säger håll inne + paddeln i några sekunder.
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  10. #10
    Iceman
    Gäst
    Tack för info och tips!
    Problemet med en uppdatering av mjukvaran är väl att den försvinner så fort man stoppar i trimmet? Det är väl det enda som är negativt när man kör trimmat, att uppdateringarna man får av VAG på service försvinner.

  11. #11

    Reg.datum
    jun 2012
    Namn
    Henke
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    288
    Tja. Jag har inte fått någon mjukvara uppdaterad utan att specifikt begära det hittills fram tom 6000 mil i alla fall. Så om någon har ett konkret exempel där en servicetekniker har sagt 'jo förresten vi uppgraderade alla mjukvaror i bilen också eftersom det ingår. .' så får ni gärna tala om .

    Sent from my giant iPhone killer.

  12. #12

    Reg.datum
    okt 2012
    Namn
    Nicholas Sävenlid
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    229
    Citat Ursprungligen postat av golfhenke Visa inlägg
    Tja. Jag har inte fått någon mjukvara uppdaterad utan att specifikt begära det hittills fram tom 6000 mil i alla fall. Så om någon har ett konkret exempel där en servicetekniker har sagt 'jo förresten vi uppgraderade alla mjukvaror i bilen också eftersom det ingår. .' så får ni gärna tala om .

    Sent from my giant iPhone killer.
    Är omöjligt att få nåt grepp om mjukvaru versionerna.

    Någon som vet nån verkstad som tar det där på allvar?

    Helst i närheten av Stockholm.

  13. #13
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    GTI 6 TSI 2010 (fd bil).

    I S läget varvar GTI för mycket tycker jag, blir särskilt tydligt om man ”chippat” då ökat vridmoment, jämte momentkurvan, flyttas nedåt i varvtalsregistret. Visst är där liten fördröjning. Körde nästan alltid i D för att vid snabb omkörning växla ner med paddlarna lagom mycket "för tidigt" för att lådan skulle hinna med. Att använda "kickdown" i D tar ju lite ställtid. Det är ju bara att anpassa sig. Upplevde det inte som ett problem.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

Liknande ämnen

  1. DSG Låda
    Av birka76 i forum VW-forum
    Svar: 49
    Senaste inlägg: 2014-12-03, 14:02
  2. Missljud DSG låda GTI -09
    Av pasamuel i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-08-07, 14:58
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-07-03, 17:49
  4. Liten marginal med DSG låda i Passat
    Av Dez_76 i forum VW-forum
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-06-18, 13:38
  5. eftermontera dsg-låda?
    Av FreddanJ i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-05-27, 17:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin