Resultat 1 till 15 av 15
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Bengt Erlandsson
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    264

    Saftigt kamremsbyte, Golf TDI Mk-V 2004

    Börjar bli dags för kamremsbyte på särbons gamla Golf TDI från 2004.

    Verkstaden (auktoriserad VAG-verkstad) skulle ha 11.000:- för att fixa det.
    Tyckte det lät lite väl saftigt. Snubben menade på att 50% av kosten var arbetet, 50% material.

    Vad säger ni, låter det rimligt? Nån som har tips på alternativa verkstäder man kan lita på gör ett bra jobb med sådant här?

    /Berlands

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    kolla gärna med vad mister-auto och bildelaronline24.se vill har för rem, spännrulle, alla evt. löprullar, kylvätskepump och köp prylarna där , även ebay.de ebay.co.uk är en guldgruva där även dom behövliga specialvertygen finnes

    ca 1600-1700:- för delar

    begär in offerter från flera verkstäder

    vad är det för kod på spisen ?

  3. #3

    Reg.datum
    sep 2013
    Namn
    pierre
    Ort
    linköping
    Inlägg
    62
    Jo jag kolla runt på massa olika verkstäder då jag skulle byta vattenpump & kamremsbyte på min seat leon...

    och fick pris från 5000 -12600:-
    de roligaste vara att engstörms i östergötland
    hade olika priser på dom 4 olika ställen jag kollade hahaha

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Martin Rasmusson
    Ort
    SKÅNE
    Inlägg
    284
    Jag betalade drygt 4 kkr för byte av kamrem + vattenpump på min GTI. Det var en mindre verkstad och delarna från Mekonomen ingick!

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Citat Ursprungligen postat av Mawe Visa inlägg
    Jag betalade drygt 4 kkr för byte av kamrem + vattenpump på min GTI. Det var en mindre verkstad och delarna från Mekonomen ingick!
    Shit pommes.
    De tjänar inte mycket på ett sånt jobb.

  6. #6

    Reg.datum
    feb 2014
    Namn
    Jonsson
    Ort
    lund
    Inlägg
    33
    Citat Ursprungligen postat av berlands Visa inlägg
    Börjar bli dags för kamremsbyte på särbons gamla Golf TDI från 2004.

    Verkstaden (auktoriserad VAG-verkstad) skulle ha 11.000:- för att fixa det.
    Tyckte det lät lite väl saftigt. Snubben menade på att 50% av kosten var arbetet, 50% material.

    Vad säger ni, låter det rimligt? Nån som har tips på alternativa verkstäder man kan lita på gör ett bra jobb med sådant här?

    /Berlands
    Om han vidhåller att det är 50/50 på jobb och material måste priset bli mindre än 3600kr. SKF-Satsen kostar 1883 kr på mr auto, det är med moms och vinst, det betalar inte en verkstad. VAG verkstad bytte på en golf3 till mig för 3700 och då ingick även ny packbox till vevaxeln och ny generatorrem. När jag senare skulle få bytt på en golf4 ville de ha strax under 15000, utan packbox. Det var två olika gubbar som satte priset. Visserligen var det lite mer jobb med 4:an då de måste plocka motorfästet men för övrigt var jobbet detsamma. Jag har bytt på båda, dock inte på en 5:a. Tar verkstan 700kr/tim skulle det innebära att de behöver två dagar för jobbet för att motivera 11000, då bör de nog byta personal. 3-5 timmar tar det för mig som är hemmapulare.

  7. #7

    Reg.datum
    feb 2014
    Namn
    Jonsson
    Ort
    lund
    Inlägg
    33
    Citat Ursprungligen postat av Lillen Visa inlägg
    Shit pommes.
    De tjänar inte mycket på ett sånt jobb.
    Tror de tjänar på det i längden, de lär inte stå utan jobb. Anta att materialet kostar 1000 då tjänar de ju 3000 fixar de det på tre timmar så är det ganska bra betalt ändå.
    Den stora skilnaden är att de får fördriva tiden med arbete istället för, vad det nu kan vara.

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Citat Ursprungligen postat av OttoM Visa inlägg
    Tror de tjänar på det i längden, de lär inte stå utan jobb. Anta att materialet kostar 1000 då tjänar de ju 3000 fixar de det på tre timmar så är det ganska bra betalt ändå.
    Den stora skilnaden är att de får fördriva tiden med arbete istället för, vad det nu kan vara.
    Materialet kostar INTE 1000:- i Sverige.
    Säg 4000:- totalt , då blir vinsten kanske 1000:- som skall betala lön och omkostnader.
    Då är det helt plödslig snart en förlustaffär , bilr inget långvarigt företag.....bara mina fem öre!

    De har förmodligen högre INKÖPSPRIS än ni alla har normalt utpris på Ebukten..
    På inköpspriset skall det läggas moms och annat samt göras vinst på.
    Man måste ju ta i beaktande att seriösa firmor inte tar sina grejer från t.ex mister auto mfl.
    Hela jämförelsen faller eftersom ett företag som är t.ex knuten till en kedja köper sina produkter med svenska inköpspriser.

    Men jaja , jag förstår trådens andemening.
    Dock går det inte att jämföra så rakt av.
    Det är som att säga att bilen är fullservad men man har inte fullservat på märkesverkstad och ändå ska man ha garantier , goodwill och gällande motorförsäkring. Det fungerar inte riktigt så även om man kan tro det.

  9. #9

    Reg.datum
    feb 2014
    Namn
    Jonsson
    Ort
    lund
    Inlägg
    33
    Man får tro vad man vill. Kolla den här länken. http://www.teknikensvarld.se/2011/01...kamremskampen/
    Det är ingen VAG verkstad det handlar om men jag tror man kan dra en parallell.
    Tror eftermarknad/verksta får bära kostnader för fina utställningshallar.
    Jag menar inte att verkstadsfolk på märkesverkstäder skulle sitta och rulla tummarna, jag har bara svårt att se hur man kan hålla ställningen med såna priser, det borde bli tid över då de får göra något annat. Att det kanske tar längre tid hos märkesverkstaden kan kanske bero på instruktioner från tillverkaren som måste följas. Men jag har säkert fel beträffande dötid, väntetiden för en diagnos var 2 veckor på VAG och 1 vecka på mekonomen, trots att det bara kostade hälften där. Med facit i hand skulle jag kanske betalat 2000 hos VAG istället, de hade kanske hittat felet.
    Senast redigerad av OttoM den 2014-05-21 klockan 11:02.

  10. #10

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    solna bilteknik verkar inte vara den mest seriösa firma om man gör en sökning med google

  11. #11

    Reg.datum
    sep 2010
    Namn
    Lars Ödlund
    Ort
    Visby
    Inlägg
    561
    Citat Ursprungligen postat av OttoM Visa inlägg
    Om han vidhåller att det är 50/50 på jobb och material måste priset bli mindre än 3600kr. SKF-Satsen kostar 1883 kr på mr auto, det är med moms och vinst, det betalar inte en verkstad. VAG verkstad bytte på en golf3 till mig för 3700 och då ingick även ny packbox till vevaxeln och ny generatorrem. När jag senare skulle få bytt på en golf4 ville de ha strax under 15000, utan packbox. Det var två olika gubbar som satte priset. Visserligen var det lite mer jobb med 4:an då de måste plocka motorfästet men för övrigt var jobbet detsamma. Jag har bytt på båda, dock inte på en 5:a. Tar verkstan 700kr/tim skulle det innebära att de behöver två dagar för jobbet för att motivera 11000, då bör de nog byta personal. 3-5 timmar tar det för mig som är hemmapulare.
    Nu är det väl få verkstäder annat än i riktig glesbygd som tar 700:-/tim, 1000-1200:-+ moms känns som ett mer normalt pris
    Sedan så går man på många jobb efter fasta tider oavsett hur lång eller kort tid det tar i verkligheten.
    Två exempel, ett från Volvo, byte av två styrleder V70 4 timmar, från VAG, byte av cellpaket -värme Golf 3, 11 timmar.

    Det första jobbet tar knappast mer än en timme totalt, det andra tog oss knappt 4 timmar x 2 personer = 8 timmar och då hade ingen av oss bytt på denna modell tidigare.

    Sedan finns det ju fördelar också, som kund ska du inte betala mer om det är en lärling som gör jobbet eller en erfaren mek

  12. #12

    Reg.datum
    feb 2014
    Namn
    Jonsson
    Ort
    lund
    Inlägg
    33
    Jag sökte på en golf5 1,6 motor, det närmaste TS bil jag kunde komma. http://www.bilservicepriser.se/#
    Värsta priset 2420kr + material, i Skåne län. Ingen ska slå i mig att Vag betalar 8580kr för en kamremsats. Eller rättare sagt skulle begära det priset över disk.
    Senast redigerad av OttoM den 2014-05-21 klockan 14:16.

  13. #13

    Reg.datum
    feb 2014
    Namn
    Jonsson
    Ort
    lund
    Inlägg
    33
    Citat Ursprungligen postat av a128 Visa inlägg
    solna bilteknik verkar inte vara den mest seriösa firma om man gör en sökning med google
    Ja det ser ju förskräckligt ut. Men dessa klagomål har inkommit mellan 12-08-07 till 14-03-16 så det är nog inte så illa ändå, som sades, inte många nöjda gör sig besvär med att skriva till Rejta.
    Det hade för övrigt varit intressant att läsa klagomål daterade till innan Solna Bilteknik trampade Bilia på tårna. Skulle inte förvåna om det fanns en hel del troll bland de klagande.
    Så efter rådande omständigheter anser jag att omdömmena på Rejta gällande SB är helt ointressant.

    Och kom ihåg, det var ett rejält tåtramp, publicerat i en av våra stora tekniktidningar och i egen tv-tid också vill jag minnas.
    Senast redigerad av OttoM den 2014-05-21 klockan 21:51.

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Johnsson
    Medlemsnr
    5059
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    1 052
    Hejs, lite urspårat kanske men.. Solna bilteknik... Min bror som jobbat som meck på Bilia lämnade sin A3 för kamremsbyte och service på SB. Var impad av dom. Alla gamla delar fick han med sig i en plastlåda och dom låg i de nya delarnas kartonger. Har även kompisar som lämnat andra bilar bland dessa en golf 4 1.6 för nån service, var helnöjd. Bra dokumenterat och halva priset mot VAG. Men jag har en fd jobbarkompis som lämnade en citroen till dom och han var långt ifrån impad. Fredrik

  15. #15

    Reg.datum
    nov 2011
    Namn
    Micke Elfstedt
    Ort
    Björneborg
    Inlägg
    313
    Citat Ursprungligen postat av Sciroccogtx16v Visa inlägg
    Hejs, lite urspårat kanske men.. Solna bilteknik... Min bror som jobbat som meck på Bilia lämnade sin A3 för kamremsbyte och service på SB. Var impad av dom. Alla gamla delar fick han med sig i en plastlåda och dom låg i de nya delarnas kartonger. Har även kompisar som lämnat andra bilar bland dessa en golf 4 1.6 för nån service, var helnöjd. Bra dokumenterat och halva priset mot VAG. Men jag har en fd jobbarkompis som lämnade en citroen till dom och han var långt ifrån impad. Fredrik
    Svårt att va nöjd med en Citroën kan ju jag tycka... ;-)

Liknande ämnen

  1. Kamremsbyte Caddy TDI -97 AHU
    Av BNZ i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-10-08, 01:43
  2. Kamremsbyte 2,0 TDI
    Av Mk1 i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-05-17, 22:53
  3. Golf Mk IV TDI 130
    Av Falcor i forum Projektforum
    Svar: 54
    Senaste inlägg: 2009-04-06, 00:43
  4. Ca pris kamremsbyte Golf IV TDI?
    Av Falcor i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-07-06, 11:22
  5. Lite av varje ang Golf V TDI 2004...
    Av mr_mike i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-07-11, 20:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin