Resultat 1 till 6 av 6
  1. #1
    Bootstrap
    Gäst

    Aktiv airbag-lampa MK5 -04

    Gäller en Golf (FSI)

    För ett tag sen tändes airbag-lampan i bilen. Det tjuter numera sådär otrevligt varje gång man drar igång motorn.

    Har provat att läsa ut felkoder med en ELM327 blåtands-utläsare men den hittar inget ang. airbag. Däremot kunde den släcka en annan ang. avgasvärden.

    Är det bara auktoriserade verkstäder eller dyra instrument som får fippla med airbag? Detta är säkert ett vanligt bekymmer, har sökt men kammade noll. All form av hjälp tas tacksamt emot.

    //Bootstrap

    PS: spaken till dom elektriska sidospeglarna, ser ut att ha ett läge för att värma speglarna, i mitten, men, hur sätter man på det? Man parkerar ju spaken i mittenläget!?

  2. #2

    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Mikael Zoll
    Ort
    Borås
    Inlägg
    50
    För att läsa felkoden så kan man ju alltid åka till en verkstad, men det kostar ju en slant varje gång. Vill man kunna göra det mesta och läsa alla moduler så kan man ju köpa VCDS från Ross-tech och köra med sin laptop, det kostar iofs ca 3500:- så det kanske är lite dyrt för de flesta. Alternativ 3 är att köpa en felkodsläsare som kan kommunicera med alla moduler och då kommer man undan lite billigare. Köpte en Autel VAG505 för några veckor sedan och den fungerar mkt bra och den kostade 1900:-, går säkert hitta billigare alternativ.

    De billiga kablarna som säljs överallt och där man kan köra en testversion av VCDS fungerar det inte att kommunicera med airbag styrdonet.

  3. #3

    Reg.datum
    feb 2013
    Namn
    Tobbe Hansson
    Medlemsnr
    5063
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    120
    Köpte mig en felkodsläsare för ett år sen, har nollat airbaglampan flera gånger med den, så den har tjänat in sig!

    Vanligt under vintermånaderna att sladden under stolen åker ur för mig, med tänd lampa som följd.

    Bor du i närheten av Gbg eller norr om så kanske jag kunde hjälpa dig kolla?

    Mvh, Tobbe

  4. #4
    Bootstrap
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Valkyr Visa inlägg
    Köpte mig en felkodsläsare för ett år sen, har nollat airbaglampan flera gånger med den, så den har tjänat in sig!

    Vanligt under vintermånaderna att sladden under stolen åker ur för mig, med tänd lampa som följd.

    Bor du i närheten av Gbg eller norr om så kanske jag kunde hjälpa dig kolla?

    Mvh, Tobbe
    Hej,
    Ja, jag testar väldigt gärna för att se om det hjälper. Isf köper jag mig en egen om det händer en gång till.

    Jag bor i Västra Frölunda och jobbar i Lundby (Volvo). Är du i Gbg nåt?

    Jag kanske ska leta efter en sladd under stolen med!?

    Mvh,
    Mark
    Mob: 0730-362885

  5. #5

    Reg.datum
    feb 2013
    Namn
    Tobbe Hansson
    Medlemsnr
    5063
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    120
    Bor i stenungsund, kan tänka mig att ta en sväng till kungälv om det är så att du inte vill köra hela vägen hit. Kan ju kolla vilken airbag som tänder lampan, har dock själv bara problem med förarstolens.

  6. #6
    Bootstrap
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Valkyr Visa inlägg
    Bor i stenungsund, kan tänka mig att ta en sväng till kungälv om det är så att du inte vill köra hela vägen hit. Kan ju kolla vilken airbag som tänder lampan, har dock själv bara problem med förarstolens.
    Ja, jag kommer gärna till Kungälv.

    Jag har stängt av passagerarsidan (barnstol). Felet kom några veckor senare, så jag antar att det är förarsidan.

    Kan du imorgon onsdag? PM?

    //Mark

Liknande ämnen

  1. Airbag lampa golf 3
    Av mulle meck i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-09-08, 14:34
  2. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-08-21, 21:51
  3. Airbag lampa golf 3 -95
    Av mulle meck i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-07-20, 10:14
  4. Caddy 04 TDI Vad menas med denna lampa?
    Av hutte i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-08-26, 18:38
  5. Service lampa Caddy -04
    Av hutte i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-01-30, 21:33

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin