Resultat 1 till 10 av 10
  1. #1
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796

    Sommardäck 2014?

    Tjena,

    Dags att byta ut 2 däck på ena axeln (punka på ett och mönstret börjar bli lågt generellt på axeln).

    Vad kör folk med i år? Behöver beställas a.s.a.p. då jag kommer får slita på ett vinterdäck för mycket annars.

    Skall fixa vardagskörning 99%, några varv på bana, vara hyffsat slitstarkt, ej bullra och ha utmärkta torr och våtegenskaper. Nu sitter det orginal conti sport contact 2 på och dom är trevliga även om dom äts upp fortare än pannkakor på en pannkaksbuffé. Dimension 225/40/18.

    Kört Michelin Pilot Sport 2 tidigare och var ytterst nöjd med dom och funderar på ett par nya PS3 på bakaxel och fylla upp med ett par nya på framaxeln till nästa säsong .. men är intresserad av era erfarenheter. Goodyear / Eagle F1 Asymmetric 2 är också lite intressant ..

    Tacksam för svar i denna religionskategori som däck hamnar i
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  2. #2
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Citat Ursprungligen postat av Premis Visa inlägg
    ...dom är trevliga även om dom äts upp fortare än...
    Dessa faktorer går generellt hand i hand, desto bättre grepp desto snabbare äts de upp.

    Ps3 låter som ett bra val, även om jag inte testat dem själv.
    Du har pm.
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  3. #3
    FiNCH
    Gäst
    Jag körde med Michelin Pilot Sport 3 (Dom släpptes precis när jag behövde nya) på min Golf R förut, jag han dock bara köra några hundra mil, men dom var otroligt bra i regn, jag prövade på en bred väg att bränna genom en enorm vattenpöl i 130 knyck, känslan genom pölen var faktiskt betryggande, ljudnivån är lagom bra alltså inte optimal men heller inte för bullrig.

  4. #4

    Reg.datum
    dec 2013
    Namn
    Persson
    Ort
    U-Port
    Inlägg
    14
    Kör med Dunlop SP Sportmaxx på våran WRC Polo o tycker dem funkar riktigt bra.

    http://www.bythjul.com/dack/dunlop/d...xx/#item=42779

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2012
    Namn
    Henke
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    288
    Har ett helt nytt finåka vardagskit med ultraleggera och hakka black. Dock satte jag på mina federal 595 först, och det skulle jag inte gjort. Frågan är om finåka kittet någonsin kommer på

    Klara "fuktig" asfalt, men kanske inte så lämpliga när det uppstår pölar.

  6. #6
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    På fd GTI 6:an monterades Hakka Black i somras (18”). Mycket nöjd avseende ljud – regn – grepp. Har högfartstestat dem i DE, går stabilt mätaren ut mil efter mil…

    Nu kör jag på 235/35 19” Bridgestone Potenza RE050A (Asymmetriskt) på R:en (OEM). Funkar bra även i regn. Skulle absolut överväga att köpa dem igen om de finns på öppna marknaden när det blir dax.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Har snart kört slut på en uppsättning Michelin Pilot Sport 3 i dimension 235/40/ZR18. Jag är nöjd med grepp i både vått och torrt. Har rullat många hundra Autobahn-mil i farter kring 200-220 km/h och de har alltid känts trygga, även i väta. Ljudnivå och slitstyrka upplever jag som mina tidigare Continental SportContact 3 RFT. Dvs mycket buller och ganska få mil. Kanske har med dimensionen att göra helt enkelt. Jag upplever dom som likvärdiga med Continental SportContact 3 totalt sett. De har varit runda och fina hela tiden, ingen obalans. Hyfsat bra pris på dom också numera. Jag köper nog dessa igen.

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    I Gute Fahrt # 3 2014 rekommenderas följande däck till VW Passat Variant när det gäller dimension 235/40/18 95Y (utan inbördes ordning):
    Michelin Pilot Sport 3
    Conti SportContact 5 Seal
    Dunlop SP Sport Maxx RT
    Pirelli Cinturto P7
    Bridgestone Potenza S001

    Med andra ord, kända varumärken levererar.

  9. #9
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    I Gute Fahrt # 3 2014 rekommenderas följande däck till VW Passat Variant när det gäller dimension 235/40/18 95Y (utan inbördes ordning):
    Michelin Pilot Sport 3
    Conti SportContact 5 Seal
    Dunlop SP Sport Maxx RT
    Pirelli Cinturto P7
    Bridgestone Potenza S001

    Med andra ord, kända varumärken levererar.
    Bridgestone Potenza S001 - det är nog det senaste "sportdäcket" från Bridgestone.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  10. #10

    Reg.datum
    jun 2012
    Namn
    Henke
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    288
    Har nu testat Hakka Black i 19" 235/35 till och från kinnekulle, samt på kinnekulle . Måste säga att till vardags är de väldigt komfortabla, men ändå pålitliga. Jag tycker inte att de är så värst tysta i "god" motorvägsfart. Kanske beror på asfalten i västra Götaland dock.

    Går att köra fort och inspirerat. Jag lade märke till att de sväljer små ojämnheter bra trots låg profil, till skillnad från originaldäcken som reagarer på minsta ojämnhet i samma profil. Såvida det inte är en effekt av 2-3kg lättare fälgar vs original förstås.

    Hade PS 2 på förra bilen A3 TFSi Q, och de var också väldigt bra. Dock lite högljudda med, eller om det var bilen

    Är som sagt lite känslig för vägljud till vardags

Liknande ämnen

  1. Förslag på Sommardäck.
    Av hoganb i forum VW-forum
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-03-04, 14:47
  2. Sommardäck till en Golf R
    Av kotten i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-01-31, 22:47
  3. Kelly sommardäck
    Av hoganb i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-09-22, 17:23
  4. Sommardäck
    Av canterbury i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-05-04, 23:01
  5. Sommardäck... Falken eller Yokohama?
    Av Wolfen i forum VW-forum
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-02-26, 16:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin