Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 58

Ämne: Golf R steg 3

  1. #1
    wajid
    Gäst

    Golf R steg 3

    Hej alla,

    En liten fråga vad behöver jag byta på min golf R om jag vill chipa steg 3? Jag har steg 1 nu!

    Tack för svar o hjälp


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  2. #2

    Reg.datum
    okt 2011
    Namn
    Ronnie W
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    194
    Steg 3 brukar vara insug, avgassystem med racekat och bränslepump.

    Kostnaden varierar men köper du från USA, England eller Tyskland från cirka 15-17.000kr (på en höft) och uppåt. Beroende på om du vill ha helsats avgas och en bränslepump som är klar för installation. Sedan tillkommer såklart mjukvaran och ev installationskostnad men du kan göra det mesta själv. Finns idiotsäkra DIY-guider på nätet. Kostnaden för mjukvaran är alltifrån ett par hundra om du har redan steg 1 till flera tusen.

  3. #3
    wajid
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Big Visa inlägg
    Steg 3 brukar vara insug, avgassystem med racekat och bränslepump.

    Kostnaden varierar men köper du från USA, England eller Tyskland från cirka 15-17.000kr (på en höft) och uppåt. Beroende på om du vill ha helsats avgas och en bränslepump som är klar för installation. Sedan tillkommer såklart mjukvaran och ev installationskostnad men du kan göra det mesta själv. Finns idiotsäkra DIY-guider på nätet. Kostnaden för mjukvaran är alltifrån ett par hundra om du har redan steg 1 till flera tusen.
    Okej men har du någon aning om vad grejerna typ heter och vilket som är bäst o så?


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  4. #4

    Reg.datum
    nov 2011
    Namn
    Micke Elfstedt
    Ort
    Björneborg
    Inlägg
    313
    http://www.stertman.com/tuning.aspx?page=9

    Bara ett exempel... Men som du ser bör du byta turbo, spridare, turbo-back, soppapumpar, intercooler mm... Så för steg3 räcker det alltså inte med bara filter och system...

  5. #5
    wajid
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Mickeelfstedt Visa inlägg
    http://www.stertman.com/tuning.aspx?page=9

    Bara ett exempel... Men som du ser bör du byta turbo, spridare, turbo-back, soppapumpar, intercooler mm... Så för steg3 räcker det alltså inte med bara filter och system...
    Ska kolla över detta och ta kontakt med stertman och fråga lite,


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  6. #6

    Reg.datum
    okt 2011
    Namn
    Ronnie W
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    194
    Citat Ursprungligen postat av wajid Visa inlägg
    Okej men har du någon aning om vad grejerna typ heter och vilket som är bäst o så?


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Det är som att fråga vilken bil som är bäst. Alla har sina egna preferenser.

    Men själv valde jag EVOMS insug efter att ha läst spaltmeter med sidor på VWVortex. Dessutom tycks EVOMS skona ägarna från div fueltrim problem.

    När det gäller bränslepumpen kan man köpa en redan modifierad från t.ex Autotech eller APR. Dom sistnämda stoltserar med att dom har den enda VW godkända testbänken utanför Tyskland och modifierar och testar sina pumpar i en kontrollerad miljö. Jag har ingen statistik på att deras pumpar skulle hålla bättre eller vara bättre än Autotech så man får själv bestämma. Du kan även såklart modifiera din nuvarande bränslepump genom att beställa och byta ut vissa delar. Detta är billigare såklart.

    När det gäller avgassystemet så är det en smaksak. Tror dom flesta med 200 cells kat ger likvärdiga prestanda. Det som skiljer mest är väl ljudet dom levererar. Avgassystem är billigt i USA och du kan göra en bra deal genom att kontakta en åf där. Du åker på skatt när du importerar från USA men du kan oftast be dom skriva ner värdet. Kolla på vwvortex forum så finns det flera recensioner och omdömen om dom flesta märkena.

    Vem har gjort din steg 1 mjukvara?

  7. #7

    Reg.datum
    okt 2011
    Namn
    Ronnie W
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    194
    Citat Ursprungligen postat av Mickeelfstedt Visa inlägg
    http://www.stertman.com/tuning.aspx?page=9

    Bara ett exempel... Men som du ser bör du byta turbo, spridare, turbo-back, soppapumpar, intercooler mm... Så för steg3 räcker det alltså inte med bara filter och system...
    Ja just det ja! Turbo och intercooler behövs också. Jag satt och tänkte på något helt annat.

    Spridare behövs det verkligen? Har för mig att bl.a APR tagit bort det ur sitt steg 3 paket till Golf R. Hade inte APR ett steg 3 kitt för 25.000kr? Har för mig att någon länkade till det för ett halvår sedan? Kom på det nu.

    Här finns listan på dom snabbaste i USA och England (några övriga européer finns också med) http://forums.vwvortex.com/showthrea...1-4-mile-chart

    Vore kul om du kom in på listan!

  8. #8
    wajid
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Big Visa inlägg
    Ja just det ja! Turbo och intercooler behövs också. Jag satt och tänkte på något helt annat.

    Spridare behövs det verkligen? Har för mig att bl.a APR tagit bort det ur sitt steg 3 paket till Golf R. Hade inte APR ett steg 3 kitt för 25.000kr? Har för mig att någon länkade till det för ett halvår sedan? Kom på det nu.

    Här finns listan på dom snabbaste i USA och England (några övriga européer finns också med) http://forums.vwvortex.com/showthrea...1-4-mile-chart

    Vore kul om du kom in på listan!
    Men kan jag inte bara ringa till stertman och fråga vilka saker man behöver ha och vart man kan köpa dom och hur mycket det skulle kosta för steg 3!!! Jag e rätt sugen


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  9. #9

    Reg.datum
    okt 2011
    Namn
    Ronnie W
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    194
    Citat Ursprungligen postat av wajid Visa inlägg
    Men kan jag inte bara ringa till stertman och fråga vilka saker man behöver ha och vart man kan köpa dom och hur mycket det skulle kosta för steg 3!!! Jag e rätt sugen


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Jo gör det. Enklast så

  10. #10
    wajid
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Big Visa inlägg
    Jo gör det. Enklast så
    Då ringer jag imorgon så han man kanske 400hk+ i golfen haha


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    anri52
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    837
    Om man vill byta turbo väljer man inte loba 380 denna turbo presterar inte så mycket bättre än original k04
    då är det bättre med steg 2+ dvs Avgas, IC, Högtryckspump,eventuellt Insug typ (EVOMS Apr Carbone)
    Ett tips är att prata med någon från http://www.biljouren.se/ som säljer Aprs produkter deras steg 2+
    till Golf Ren är sjukt bra,om man ändå vill ha steg 3 (turbobyte) så väljer man självklart Apr steg 3
    med GTX turbo då snackar vi 440-470 hk beroende på vilket bränsle man har, förmodligen är
    priset billigare också.

  12. #12
    wajid
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av anri52 Visa inlägg
    Om man vill byta turbo väljer man inte loba 380 denna turbo presterar inte så mycket bättre än original k04
    då är det bättre med steg 2+ dvs Avgas, IC, Högtryckspump,eventuellt Insug typ (EVOMS Apr Carbone)
    Ett tips är att prata med någon från http://www.biljouren.se/ som säljer Aprs produkter deras steg 2+
    till Golf Ren är sjukt bra,om man ändå vill ha steg 3 (turbobyte) så väljer man självklart Apr steg 3
    med GTX turbo då snackar vi 440-470 hk beroende på vilket bränsle man har, förmodligen är
    priset billigare också.
    Ska ringa upp o kolla va de kan rekommendera mig


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  13. #13
    Ghost RS
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av wajid Visa inlägg
    Ska ringa upp o kolla va de kan rekommendera mig


    Sent from my iPhone using Tapatalk


    Det här ser ut att kunna bli nå riktigt skojigt Följer med spänning..
    Ring Jimmy på Stertman och fråga lite.. han hjälper dig.

  14. #14
    wajid
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Ghost RS Visa inlägg
    Det här ser ut att kunna bli nå riktigt skojigt Följer med spänning..
    Ring Jimmy på Stertman och fråga lite.. han hjälper dig.
    Tänkte göra det nu faktiskt! För jag såg stertmans värsting golf r! Den va brutal! Dom hade tydligen över 400hk i den,


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  15. #15
    Ghost RS
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av wajid Visa inlägg
    Tänkte göra det nu faktiskt! För jag såg stertmans värsting golf r! Den va brutal! Dom hade tydligen över 400hk i den,


    Sent from my iPhone using Tapatalk

    Ja dom är ruskigt vassa på dels golf (är det den röda Golfen du tänker på)..
    Det är dom som gjort det mesta på min RS också..

    Dom är inblandade i mycket skoj. Och riktigt bra att ha och göra med.

  16. #16
    wajid
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Ghost RS Visa inlägg
    Ja dom är ruskigt vassa på dels golf (är det den röda Golfen du tänker på)..
    Det är dom som gjort det mesta på min RS också..

    Dom är inblandade i mycket skoj. Och riktigt bra att ha och göra med.
    Nej de va en vit golf r! Jo dom är med mycket skoj, men de e dyrt som satan


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  17. #17
    Ghost RS
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av wajid Visa inlägg
    Nej de va en vit golf r! Jo dom är med mycket skoj, men de e dyrt som satan


    Sent from my iPhone using Tapatalk

    jaha okok. ja den är inte dålig den heller

    Jo det kostar ju tyvärr en del. Men smakar det så kostar det

  18. #18
    wajid
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Ghost RS Visa inlägg
    jaha okok. ja den är inte dålig den heller

    Jo det kostar ju tyvärr en del. Men smakar det så kostar det
    Jo absolut , jag pratade med Jimmy för en stund sen och de skulle kosta 55tusen för steg 2,75 och 90 tusen för steg 3 då blir det turbo och intercooler byte, sen in på dsg:n o uppgradera den med! Så de kostar lite pengar, men som sagt vill man ha roligt så kostar det!


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  19. #19

    Reg.datum
    nov 2011
    Namn
    Micke Elfstedt
    Ort
    Björneborg
    Inlägg
    313
    Citat Ursprungligen postat av wajid Visa inlägg
    Jo absolut , jag pratade med Jimmy för en stund sen och de skulle kosta 55tusen för steg 2,75 och 90 tusen för steg 3 då blir det turbo och intercooler byte, sen in på dsg:n o uppgradera den med! Så de kostar lite pengar, men som sagt vill man ha roligt så kostar det!


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Ska du ha en loba turbo så är det nog att rekomendera lo4xx som det går att få ur mer effekt från...

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av wajid Visa inlägg
    Jo absolut , jag pratade med Jimmy för en stund sen och de skulle kosta 55tusen för steg 2,75 och 90 tusen för steg 3 då blir det turbo och intercooler byte, sen in på dsg:n o uppgradera den med! Så de kostar lite pengar, men som sagt vill man ha roligt så kostar det!


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Ska du ha en loba turbo så är det nog att rekomendera lo4xx som det går att få ur mer effekt från...

  20. #20
    wajid
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Mickeelfstedt Visa inlägg
    Ska du ha en loba turbo så är det nog att rekomendera lo4xx som det går att få ur mer effekt från...

    - - - Uppdaterad - - -


    Ska du ha en loba turbo så är det nog att rekomendera lo4xx som det går att få ur mer effekt från...
    Jag har faktiskt inte tänkt byta turbo men de verkar som att jag måste göra det! ska kolla med biljouren va de kan erbjuda mig!


    Sent from my iPhone using Tapatalk

Liknande ämnen

  1. Svar: 45
    Senaste inlägg: 2014-08-26, 14:21
  2. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-09-03, 21:49
  3. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-11-25, 21:35
  4. Svar: 107
    Senaste inlägg: 2012-07-01, 21:01
  5. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-08-18, 22:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin