Resultat 1 till 8 av 8
  1. #1

    Reg.datum
    jun 2012
    Namn
    Henke
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    288

    Bromskivor rostar snabbt?

    Hej

    Har lagt märke till att om det regnar på kvällen så är mina bromskivor "rostiga" på morgonen. Det är ju förstås bara ytligt och försvinner vid första inbromsning, men blir förvånad att det blir så mycket så fort. Speciellt när jag kollar övriga bilar på parkeringarna och kan inte se att någon annan drabbats i samma utsträckning.

    Så man undrar om det är att däckhotellet smetat på något på bultarna som "läckt" ut, eller något annat "klassiskt" fel som ger detta symptom. Kör xp8 och har bytt bromsolja till rbf 600. Bromsarna fungerar dock, men har även börjat dra snett vid inbromsning. Mest höger. Men skall dubbelkolla det symptomet med sommardäck på fredag.

    Något att oroa sig för?

    Lite halvviktigt att bromsarna fungerar inför säsongen

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2010
    Namn
    Axelsson
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    315
    Skivorna brukar ju vara rostbruna redan efter en timme i tvätthallen, men det försvinner å andra sidan vid minsta lilla inbromsning.

  3. #3

    Reg.datum
    okt 2011
    Namn
    Ronnie W
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    194
    Mina rostar också fort. Jag har en egen teori iochmed att våra bromsskivor innehåller högre kolhalt än normalt att dom rostar fortare? Ingen aning om det är sant eller inte.

    Sedan undrar jag också varför det skiljer sig i diameter på bromsskivorna? Min R är tillverkad 2010 och jag ska enligt VW ha dom största på 345mm ⊙ men jag har även sett 312mm men att dessa sitter på bilar tillverkade efter 2010. Varför minska diametern på skivorna på nyare bilar?

  4. #4
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Big Visa inlägg
    Mina rostar också fort. Jag har en egen teori iochmed att våra bromsskivor innehåller högre kolhalt än normalt att dom rostar fortare? Ingen aning om det är sant eller inte.

    Sedan undrar jag också varför det skiljer sig i diameter på bromsskivorna? Min R är tillverkad 2010 och jag ska enligt VW ha dom största på 345mm ⊙ men jag har även sett 312mm men att dessa sitter på bilar tillverkade efter 2010. Varför minska diametern på skivorna på nyare bilar?
    Rosten uppkommer på de flesta bromsskivor, helt normalt. Det går självklart att tillverka skivor i material som är mindre rostbenägna men det blir då en fråga om pris och funktion. Rent estetiskt tilltalar det kanske inte pedanten men de flesta kunder bryr sig nog föga om bromsskivans färgbeskaffenheter efter längre perioder av inaktivitet. Kanske finns någon metallurg här som kan belysa stålblandningar .

    Kan inte säga att bromsdiametrar minskar generellt på nya bilar. Minskas bromsskivans diameter mellan två årsmodeller så är det troligaste att man hittat en besparingspotential på något sätt (mindre material, samköra komponenter med andra modeller osv). Så länge funktion bibehålls och kunden är nöjd med detta så är det isåfall en vettig besparing. Kan inte kommentera specifikt om R-modellen (om det ens är den det gäller då det är tämligen självklart att en "vanlig" Golf och en R har olika utförande på bromsar).

    Att bromsskivora dimensioner ändrad mellan modellgenerationer drivs nog mest av bromskrav på den nya modellen mer än av kostnadsbesparingsskäl och slutligen teknikutveckling (man kanske kan bibehålla bromsfunktion med mindre/billigare system).
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  5. #5
    Medlem 2strokes avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    BobCat
    Medlemsnr
    5306
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    1 399
    Citat Ursprungligen postat av golfhenke Visa inlägg
    Har lagt märke till att om det regnar på kvällen så är mina bromskivor "rostiga" på morgonen.
    Det är ju förstås bara ytligt och försvinner vid första inbromsning,
    men blir förvånad att det blir så mycket så fort.
    Speciellt när jag kollar övriga bilar på parkeringarna och kan inte se att någon annan drabbats i samma utsträckning.
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Big Visa inlägg
    Jag har en egen teori iochmed att våra bromsskivor innehåller högre kolhalt än normalt att dom rostar fortare?
    Ingen aning om det är sant eller inte.
    Citat Ursprungligen postat av Premis Visa inlägg
    Rosten uppkommer på de flesta bromsskivor, helt normalt.
    Det går självklart att tillverka skivor i material som är mindre rostbenägna men det blir då en fråga om pris och funktion.
    Rent estetiskt tilltalar det kanske inte pedanten men de flesta kunder bryr sig nog föga om bromsskivans färgbeskaffenheter efter längre perioder av inaktivitet.
    ( Kanske finns någon metallurg här som kan belysa stålblandningar )
    Utan att djupdyka alltför mycket i stålets underbara värld...
    så är Mr_Big inne på helt rätt spår !
    Stål med högre kolhalt rostar snabbare, men har å andra sidan bättre egenskaper för just bromsskivor = bromsprestanda/bromsegenskaper.
    Så att de rostar för minsta lilla jämfört med andra bilar är snarare något bra än något dåligt.
    Finns tillverkare av bromsskivor som öppet uppger speccen på kolhalt i deras skivor.
    Senast redigerad av 2stroke den 2014-04-01 klockan 22:23.

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Ju mer rost desto bättre bromsar alltså

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    beror också till viss del på beläggen.. sportbelägg använder sig rent generellt inte bara utav ren friktionskoefficient, utan skapar också ett ytskikt som integreras i skivan.. detta skikt rostar också lite snabbare än skivans råämne har jag själv lagt märke till, iaf med vissa belägg.

  8. #8

    Reg.datum
    jun 2012
    Namn
    Henke
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    288
    Det är ju när man läser sådana här fina svar som man vill att det skall föras in i en sticky eller Faq . Precis som jag föreslog i förslagstråden :-)
    Så fick jag hällt vatten på den kvarnen också :-D

    Sent from my giant iPhone killer.

Liknande ämnen

  1. golf 3 äter bromskivor
    Av Exelon i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-11-05, 23:32
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-09-06, 22:06
  3. Tändproblem, behöver tips snabbt!
    Av golfabris i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-01-07, 19:32
  4. Slitsade bromskivor Golf V Gti
    Av Daniel.E i forum VW-forum
    Svar: 42
    Senaste inlägg: 2007-12-23, 13:09
  5. ljusrelä mk3, snabbt svar
    Av J.L i forum VW-forum
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-08-30, 19:30

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin