Sidan 9 av 16 FörstaFörsta ... 6789101112 ... SistaSista
Resultat 161 till 180 av 311
  1. #161

    Reg.datum
    feb 2014
    Namn
    Bobby Green
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    288
    Monterade ny ventilkåpspackning idag. Har även lackat om kamremsskyddet och ventilkåpan så de åkte på tillsammans med mitt blingiga nya oljepåfyllningslock.





    Om vädret håller i sig slänger jag nog på ratten och ser om bilen startar på söndag =)

    Mvh Bobby

  2. #162

    Reg.datum
    feb 2014
    Namn
    Bobby Green
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    288
    Solen stod på himlen idag så jag tänkte försöka se om bilen gick igång efter vinterns skruvande. Och till slut, efter lite förgasarstrul osv, blev det en premiärtur i solen. Som tack för att hon inte bråkade allt för mycket passade jag även på att ge henne en tvätt. I veckan eller nästa helg ska jag byta olja, filter och trågpackning samt kika lite på mina växellänkage.



    Mvh Bobby

  3. #163
    DirektorIsaksson
    Gäst
    Jag köpte repsats till växelspaken på VW custom speed parts i Hyllinge Vettiga att ha och göra med ifall du inte redan handlat

  4. #164

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Gillar att till och med stuket med hängröv sitter som orginal.
    Alla golfar hade ju för mjuka bakfjädrar från start.

  5. #165

    Reg.datum
    feb 2014
    Namn
    Bobby Green
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    288
    Citat Ursprungligen postat av DirektorIsaksson Visa inlägg
    Jag köpte repsats till växelspaken på VW custom speed parts i Hyllinge Vettiga att ha och göra med ifall du inte redan handlat
    Har redan handlat men tack för tipset! =)

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Lillen Visa inlägg
    Gillar att till och med stuket med hängröv sitter som orginal.
    Alla golfar hade ju för mjuka bakfjädrar från start.
    Hehe. Hela bagagen är full med verktyg och där ligger även ett batteri så kan skylla lite på det kanske =)

  6. #166
    DirektorIsaksson
    Gäst
    Handlade du den satsen från skruvat.se som du länade tidigare i tråden ?

  7. #167

    Reg.datum
    feb 2014
    Namn
    Bobby Green
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    288
    Japp jag köpte repsats till växellänkagen från Skruvat. Beställde de vita som ska vara till fyrpetad låda men en av dem var svart, dock hävdade kundtjänst att den bara bytt färg. Får se om det stämmer när jag börjar greja med det.

    - - - Uppdaterad - - -

    Innan snöovädret kommer tänkte jag få gjort några saker i alla fall så i dag blev det lite meckande i form av byte av olja, filter och oljetrågspackning. Innan jag började hällde jag på en flaska med rengöringsmedel som jag köpte på Mekonomen. Bilen fick stå på tomgång i tio minuter för att vispa runt lite och sedan hissade jag upp den, tömde ut oljan och plockade ner tråget.





    Den gamla packningen var riktigt torr och trött och satt tyvärr kvar på ett antal ställen så det blev ett jäkla pill för att skrapa bort alla rester, både på bilen och på det lösa tråget.



    Färska fina grejer.



    Hela manövern tog lite längre tid än jag hade räknat med men mest på grund av all rengöring och för att två av trågets bultar sitter lite dumt till och bråkade lite. När vädret är stabilt igen blir det byte av växellänkage och lite annat småpill.

    Mvh Bobby

  8. #168

    Reg.datum
    feb 2014
    Namn
    Bobby Green
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    288
    Inget regn i dag så bestämde mig för att åka och byta lite växellänkage som jag haft liggandes länge nu. Busenkelt att ta loss och montera, om det inte vore för att det ena länkaget givetvis var fel. Jag visste att det skulle vara de två vita till fyrpetad låda så när jag fick leverans av skruvat.se och såg att den ena var svart kontaktade jag dem och sa att jag fått fel. De hävdade då att man bytt färg på de vita till svarta och att det jag hade fått skulle vara rätt, det var det som ni kan se inte då det svarta är något längre. Tänk på detta om ni ska beställa länkagearmar. Vita = fyrpetad låda, svarta = fempetad låda.



    Den långa armen hade de dock skickat rätt.



    Monterade isär resten av armarna och rengjorde dessa. Här fanns inga bussningar sen tidigare så allt satt i princip helt löst och hade bra med spel när man rörde på det.



    Plockade även ner hållaren för växelspakspinnen för att inspektera denna och fann att den var helt slut och glappade, så jag beställde ett nytt fäste med bussning i från typ-17. Beställde även en damask som var trasig, en korrekt länkarm och lite annat krafs när jag ändå höll på.

    Dessa bussningar blev över och jag undrar vad jag har gjort för fel? Ska den svarta in i gummibussningen också? Vet heller inte vart jag ska sätta den sista vita?



    Packade ihop alla verktyg, lyfte ner bilen och skulle åka iväg. Då gick inte backen i. Trean ligger ungefär där ettan brukar vara och för att få i ettan måste jag göra på samma sätt som när jag lägger i backen i vanliga fall, trycka ner växelspaken och dra den långt till vänster. Samma visa för att få i tvåan. Har jag lyckats rotera staget från växelspaken några kuggar i splinesen fel eller? Hade tyvärr inte mer tid att kika på det i dag men får riva ner allt igen och göra om antar jag.

    Avslutade dagen med att knäppa två snabba bilder för att inte bara bjuda på tråkiga saker =)





    Mvh Bobby

  9. #169

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    545
    Citat Ursprungligen postat av frisyren Visa inlägg
    Då gick inte backen i. Trean ligger ungefär där ettan brukar vara och för att få i ettan måste jag göra på samma sätt som när jag lägger i backen i vanliga fall, trycka ner växelspaken och dra den långt till vänster. Samma visa för att få i tvåan. Har jag lyckats rotera staget från växelspaken några kuggar i splinesen fel eller?
    Det verkar som att back-spärren på din bil sitter vid växelspaken snarare än i växel-lådan. Exakt vad du fått fel i länkaget törs jag inte svara på, men något med länkaget verkar det ju vara.

    Själv har jag en Golf från -75 där orginal-växellådan hade backspärren i själva växellådan. Man fick ta i lite extra åt vänster för att komma förbi någon slags fjäderbelastning i växellådan. Efter ett kamremshaveri bytte jag till motor och växellåda från en Golf från 81. Den har ingen back-spärr inbyggd i växellådan utan spärren satt i växelspaken. Jag har kvar min orginalväxelspak och har nu ingen backspärr alls. Man får vara lite försiktig när man lägger i ettan så att man inte råkar få i backen i stället, om man går via tvåans växel brukar man komma rätt.

    m v h Henrik

  10. #170

    Reg.datum
    feb 2014
    Namn
    Bobby Green
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    288
    Ja så är det, från september 1975 bytte man från att ta i lite extra åt vänster till att trycka ner hela växelspaken istället. BMW har fortfarande det förstnämnda. Jag har ju helt klart ställt till med något i länkaget, även om jag tyckte att jag återmonterade allt precis som det satt innan jag plockade loss det. Återkommer när jag har rett ut det =)

  11. #171

    Reg.datum
    feb 2014
    Namn
    Bobby Green
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    288
    Fick hem lite skrot idag från typ-17 i form av luftfilter, bränslefilter, damask till växellänkage, fäste till växellänkage, knapp till handbromslampan och rätt växelstag till växellådan (hoppas jag eftersom detta också var svart).



    Mvh Bobby

  12. #172

    Reg.datum
    feb 2014
    Namn
    Bobby Green
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    288
    Fick löst mitt lilla växelspaksbekymmer i dag. Plockade ner allt igen och monterade ett par bussningar på själva spaken som jag missat tidigare. Sen monterade jag det nya fästet med bussning i och när detta var på plats gick det knappt att rubba spaken. Plockade ner allt igen och försökte ta reda på vad som var fel. När jag hade testat alla möjliga olika varianter fick jag för mig att testa det där svarta växelstaget som jag fått fel både från skruvat och typ-17, och då funkade det!? Det svarta staget är lite längre än det vita och ska ju vara till fempetad låda? Jag har ju bara plockat bort allt och monterat nya bussningar lite här och där (saknades på några ställen) så hur kan det helt plötsligt behövas ett längre stag? Mitt gamla vita som jag återmonterade var boven i dramat och gjorde att jag inte ens kunde rubba spaken, men nu går alla växlar i ungefär som de gör i en Porsche 911 =)





    Mvh Bobby

  13. #173

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    545
    Med både en Golf och en 911 från 70-talet i mitt garage så blir jag lite osäker på om den där 911-jämförelsen är ett gott omdöme eller ett negativt omdöme av din nuvarande status.

    Det som jag kan säga om Golfens växellåda är att den brukar tendera att bli sladdrig med tiden, då får man byta bussningar för att få lite ordning på den. 911ans växellåda kanske kan upplevas som lite trög. Med ålderns rätt kan den också drabbas av slitna synkringar och liknande som ger upphov till skrap när man växlar. Lyckligtvis finns det kunnigt folk i Sverige som kan renorvera sådana lådor, fast en sådan renorvering kan kosta nästan lika mycket som en 944 .

    Fint att du fick ordning på lådan iallafall och jag hoppas att jag skall tolka din 911-jämförelse som att du är nöjd med den!

    m v h Henrik

  14. #174

    Reg.datum
    feb 2014
    Namn
    Bobby Green
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    288
    Trevligt garage du verkar ha =) Det var menat som ett gott omdöme, dock syftade jag på 997 och 991 då jag tyvärr inte kört någon äldre 911 =)

    Sen jag köpte min Golf för ett år sedan har den varit lite sladdrig i lägena så jag har alltid dubbelkopplat. Och nu när jag väl tog tag i detta upptäckte jag att flera bussningar saknades och att allt mest hängde och slängde när man ruckade på stagen för hand. Med nya växelarmar och bussningar överallt är det numera en dröm att växla, även om ettan fortfarande strular lite för mig.

    Mvh Bobby

  15. #175

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Måste skriva något då jag följer tråden.
    Små förfiningar , men välvalda.

  16. #176

    Reg.datum
    feb 2014
    Namn
    Bobby Green
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    288
    Tack, kul att höra =)

  17. #177

    Reg.datum
    feb 2014
    Namn
    Bobby Green
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    288
    Här kommer en fråga till er som kan. Har renoverat förgasaren i vinter, städat och bytt packningar. Efter detta är bilen något svårstartad när den är kall och jag får köra en stund på starten för att den ska hoppa igång, självklart med full choke. Sen är tomgången något förhöjd också och kan vid rödljus och liknande lägga sig på runt 1100-1200 varv från 900 som den låg på förut. Dock hoppar den ner till 900 och lägger sig där om man gasar till lite grann. Jag har kollat så att gasvajern inte ligger och drar. Vad kan detta bero på? Sen spottar hon lite tråkigt ur skorstenen där bak också vid kallstarter, och det undrar jag också vad det innebär?





    Mvh Bobby

  18. #178

    Reg.datum
    feb 2014
    Namn
    Bobby Green
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    288
    Var även som enda Golf 1:a på VWårträffen på Olofssons bil i Haninge i dag. Många fina bilar på plats och tro det eller ej men min bil råkade få en buckla, som tur var inte i plåten. Både överraskad och nöjd! =)











    Mvh Bobby
    Senast redigerad av frisyren den 2015-05-20 klockan 23:52.

  19. #179

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Haha går väl fett nu när det är flöde i gasaren igen.
    Annars ska man inte laga sånt som inte är trasigt i förgasare.
    Känns ju som att den chokar redan eftersom den går så fett.
    Har du kollat tjuvlufteller vaccumslangar?
    Har du manuell choke?

  20. #180

    Reg.datum
    feb 2014
    Namn
    Bobby Green
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    288
    Hehe jag har haft isär många saker i motorrummet och rengjort, bytt kablar och slangar och annat som varit trasigt men bilen går exakt likadant som den gjorde när jag köpte den så det är väl som du säger - rör inget som redan fungerar =)

    Den borde inte dra tjuvluft någonstans eftersom jag har gått över och bytt alla slangar som sagt, men ska givetvis kolla närmare på det. Ja, jag har manuell choke. Får kolla upp den lite närmare kanske, kan väl vara den som spökar med min tomgång också? Dock förstår jag inte att varvtalet går ner och lägger sig på 900 när jag gasar till?

Liknande ämnen

  1. R32an med sommardäck... Äntligen!
    Av firefreak i forum Bilder och Videos
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2013-04-14, 16:54
  2. 02A i golf etta?
    Av kim_gulle i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-09-27, 23:41
  3. Golf Etta med automat..?
    Av Råbbert i forum VW-forum
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-12-28, 09:06
  4. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-09-28, 22:12
  5. Skön golf etta med 700 hk
    Av Sebbe i forum Off Topic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-06-14, 13:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin