Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 63
  1. #1
    Krillej91
    Gäst

    Polo GTI 1,4 TSI -11

    Hej!
    Har ganska nyligen köpt en Polo GTI 1,4 TSI -11. Är nöjd med den i dags läget iaf.
    Undrar lite om det är något bra och veta om dessa bilar något man ska se upp med?
    har hört att dom kan dricka en del olja och att växellådan kanske inte är den bästa?
    Ni som har lite erfarenhet om dessa bilar får gärna skriva här. Mvh Christer

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2009
    Namn
    Peter Holmqvist
    Medlemsnr
    5362
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    282
    Citat Ursprungligen postat av Krillej91 Visa inlägg
    Hej!
    Har ganska nyligen köpt en Polo GTI 1,4 TSI -11. Är nöjd med den i dags läget iaf.
    Undrar lite om det är något bra och veta om dessa bilar något man ska se upp med?
    har hört att dom kan dricka en del olja och att växellådan kanske inte är den bästa?
    Ni som har lite erfarenhet om dessa bilar får gärna skriva här. Mvh Christer
    Jag hade tidigare en Skoda Fabia RS -11 och den har ju samma motor och växellåda som i din Polo GTI. Min drack en hel del olja. Jag fick fylla på 2,5 liter de första 900 milen. Utöver detta pajade bilstereon (radiodelen) och den byttes på garantin. Stereon fanns dock inte i lager i Sverige så jag fick åka utan radio i cirka tre veckor. Angående det faktum att min bil drack mycket olja så "bråkade" jag aldrig med verkstaden om detta eftersom jag vid denna tidpunkt hade köpt en hund till och därför behövde en kombi. Jag bytte helt enkelt bort bilen mot en ny Octavia så jag vet inte hur det sen gick med oljeförbrukningen på min bil. Växellådan hade jag inga problem med. Men jag hann inte åka mer än drygt 1200 mil med bilen innan jag bytte bort den.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Krillej91 Visa inlägg
    Hej!
    Har ganska nyligen köpt en Polo GTI 1,4 TSI -11. Är nöjd med den i dags läget iaf.
    Undrar lite om det är något bra och veta om dessa bilar något man ska se upp med?
    har hört att dom kan dricka en del olja och att växellådan kanske inte är den bästa?
    Ni som har lite erfarenhet om dessa bilar får gärna skriva här. Mvh Christer
    Jag kan ju också tipsa dig om att det går att skrämma upp bilen till drygt 200 hästar och då blir den ännu roligare än innan. Framförallt med ett bättre bottendrag.

  3. #3
    Krillej91
    Gäst
    Okej tackar för svaret. den är chippade till 205 hk av BSR så den rör på sig rätt bra faktiskt

  4. #4

    Reg.datum
    sep 2012
    Namn
    Mpanios P
    Medlemsnr
    5220
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    53
    Jag hade en Fabia RS -11, som de bytte kopplingen på efter c:a 1år. Symtomen var att det kändes som man hade i 3an för åka iväg efter stopp, dvs ingen ork + massa hack innan man fick upp motorn i varv.

  5. #5
    Krillej91
    Gäst
    Okej de var ju inte kul det. :/

  6. #6
    FiNCH
    Gäst
    Min Polo GTi drog en hel del olja den också, 1 liter på 100 mil. Därför bytte jag ut den mot en Golf R. I övrigt en riktigt rolig bil.


    Skickas från min iPhone via Tapatalk

  7. #7
    Krillej91
    Gäst
    Okej ja detta låter inte lovade detta:/

  8. #8
    FiNCH
    Gäst
    Dom tog in min Polo och set visade sig att 3e kolven hade dålig kompression, det var för att den var trasig.

    Jag har sett någonstans på Internet att det finns en risk för att kolvarna failar på Polo GTi då dom inte pallar den effekt som motorn har.

    Googla på "polo GTi oil consumption" och "polo GTi piston fail"


    Skickas från min iPhone via Tapatalk

  9. #9
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Väldigt varierande, några har problem, andra inte.
    Jag tycker personligen VW's gräns är aningen för hög.

    Man hör ofta om de som krånglar, men aldrig om de som fungerar.
    Slår man ut procentuellt på antalet bilar tillverkade kan du nog sova lugnt på
    nätterna om man bara håller efter* och sköter om sin pärla.
    (*Ändra från longlife serviceintervall)
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  10. #10

    Reg.datum
    apr 2010
    Namn
    Axelsson
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    315
    Jag hade en Polo GTI -13 som fick en ny motor efter 850 mil pga för hög oljeförbrukning, handlade om drygt 6 liter olja på 800 mil. Men jag tycker att det är en mycket trevlig och rolig bil som dessutom är riktigt komfortabel att använda som vardagsbil.

    Förutom oljeförbrukningen så fungerade den klanderfritt under det år som jag ägde den. Hann köra 2000 mil innan jag bytte in den. Det är ju bara de som klagar som syns och hörs, alla nöjda ägare gör inget väsen av sig. Jag skulle dock utan tvekan kunna rekommendera folk att köpa en Polo GTI, för jag var nöjd med min. Fel kan det bli på precis allt som man köper.

  11. #11
    Krillej91
    Gäst
    Okej fyfan de finns ju ingen ekonomi i detta när det drar så mkr olja, Kollade oljan på min igår och det var precis ovanför lägsta sträcket, enligt serviceboken så har den servats vid 4150 och den har nu gått strax över 4500. tycker detta inte verkar bra :/
    köpte bilen beg hos bilfirma med 3 månaders MRF garanti, är det något man kan använda? Tacksam för svar!

  12. #12
    FiNCH
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Krillej91 Visa inlägg
    Okej fyfan de finns ju ingen ekonomi i detta när det drar så mkr olja, Kollade oljan på min igår och det var precis ovanför lägsta sträcket, enligt serviceboken så har den servats vid 4150 och den har nu gått strax över 4500. tycker detta inte verkar bra :/
    köpte bilen beg hos bilfirma med 3 månaders MRF garanti, är det något man kan använda? Tacksam för svar!
    Om jag hade vart dig så hade jag kämpat som ett djur för att få det fixat.
    Jag var snabb att bli av med min Polo för jag orkade inte kämpa, men det finns folk som fått motorn utbytt, om jag vetat det så hade jag fortsatt, bilen i sig är helt underbar och går som ett skott och drar desutom sjukt lite bensin med tanke på vilken rolig bil det är.

  13. #13
    Krillej91
    Gäst
    okej tror du man kan gå så långt med min när det är en beg bil har ju inte direkt någon nybilsgaranti :/

  14. #14
    FiNCH
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Krillej91 Visa inlägg
    okej tror du man kan gå så långt med min när det är en beg bil har ju inte direkt någon nybilsgaranti :/
    Har ärligt talat ingen aning, så som jag förstått det så har dom som fått motorerna utbytta, fått det på garantin av VW efter X antal tester. Och ofta så hävdar VW att det är inom rimliga normer, 1 liter på 100 mil är rimligt enligt dom tyvärr.

  15. #15
    Krillej91
    Gäst
    Okej får ta kontakt med bilhandlaren och se vad jag får för svar. 1 liter på mil är ganska skrämmande i mina ögon:/

  16. #16
    FiNCH
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Krillej91 Visa inlägg
    Okej får ta kontakt med bilhandlaren och se vad jag får för svar. 1 liter på mil är ganska skrämmande i mina ögon:/
    Det är ett bra val tror jag.
    Om jag var i dina skor så hade jag pressat bilhandlaren enormt på detta, med tanke på garantin, ring din konsumentvägledare i din kommun och ta detta hela vägen, så borde du ha en chans att få detta löst.

  17. #17
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 131
    Hypotes

    Säg att bilen körts c:a 400 mil efter service och att den förbrukat 1 liter. Det ger 2,5 dl/100 mil vilket förmodligen ligger inom ramen för VAG:s acceptans. Om den inte var fylld till översta markeringen så har den dragit mindre.

    Har någon mellanfyllt så har vi ingen aning om vad den dragit i sig.

    Jag kan inte säga vad skillnaden mellan översta och understa markeringen är utan gissade på 1 L.

    Enda sättet att säkerställa det är att fylla upp och mäta på samma plats nästa gång så bilen står likt avseende underlag.

    Nackdelen är ju att det tar tid, man får ju köra en 100 mil för att få någon vettig bild av det.


    Jag hade ringt till föregående ägare och frågat. Han/hon måste ju veta. Hade inte talat om för bilfirman att jag tänkt ringa föreg. ägare....

    /Peter
    Senast redigerad av Peter-C den 2014-03-19 klockan 13:15.
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  18. #18
    FiNCH
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    Hypotes

    Säg att bilen körts c:a 400 mil efter service och att den förbrukat 1 liter. Det ger 2,5 dl/100 mil vilket förmodligen ligger inom ramen för VAG:s acceptans. Om den inte var fylld till översta markeringen så har den dragit mindre.

    Har någon mellanfyllt så har i ingen aning om vad den drar.

    Jag kan inte säga vad skillnaden mellan översta och understa markeringen är utan gissade på 1 L.

    Enda sättet att säkerställa det är att fylla upp och mäta på samma plats nästa gång så bilen står likt avseende underlag.

    Nackdelen är ju att det tar tid, man får ju köra en 100 mil för att få någon vettig bild av det.


    Ring till förre ägaren och fråga. Han/hon måste ju veta.

    /Peter

    Jag har hittat flera personer med samma problem i Sverige, det var därför jag fick panik och sålde min bil.
    Men mitt tips till TS är att kräva att dom gör ett Oljetest, dvs att dom fyller upp motorn med Olja och sen kör du 100 mil (kör hårt..) sen när dom mäter igen så kommer det fattas och fattas det mycket nog så kan du ta det vidare.

    MF Garantin kanske tillåter dig att vända dig till en Auktoriserad VW handlare?

  19. #19
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 131
    Citat Ursprungligen postat av FiNCH Visa inlägg
    Jag har hittat flera personer med samma problem i Sverige, det var därför jag fick panik och sålde min bil.
    Men mitt tips till TS är att kräva att dom gör ett Oljetest, dvs att dom fyller upp motorn med Olja och sen kör du 100 mil (kör hårt..) sen när dom mäter igen så kommer det fattas och fattas det mycket nog så kan du ta det vidare.

    MF Garantin kanske tillåter dig att vända dig till en Auktoriserad VW handlare?
    Det är ju inte roligt om det skulle vara så att den förbrukar onormalt mycket.... Det är inget man fixar själv i garaget.

    EDIT Angående TS objekt. Vi vet ju inte ens en gång om det är ett problem med detta exemplar.

    /Peter
    Senast redigerad av Peter-C den 2014-03-19 klockan 14:25.
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  20. #20
    FiNCH
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    Det är ju inte roligt om det skulle vara så att den förbrukar onormalt mycket.... Det är inget man fixar själv i garaget.

    /Peter
    Min bil drog (när den drog som mest) 1liter på 100 mil, dom bytte då till slut Kolvar och Kolvringar och då drog den mindre, men med tiden drog den mer och mer.

    http://www.pistonheads.com/Gassing/t...il+Consumption
    Spana in den tråden.

Liknande ämnen

  1. Polo 6R -11 (Control Module Incorrectly 01044) & (Immobilizer - Not registered 0001)
    Av soyd i forum VCDS/OBDeleven/Carista/VCP analysverktyg
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-09-18, 17:14
  2. Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-08-03, 01:00
  3. Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-12-31, 09:59
  4. GTI uppdateringar modellår 11.5
    Av jimZon i forum VW-forum
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-11-11, 20:28
  5. Glimingeträffen #11, 5/9 kl.11.00
    Av P-plats.se i forum Träffar
    Svar: 75
    Senaste inlägg: 2009-10-19, 22:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin