Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22
  1. #1

    Reg.datum
    nov 2008
    Namn
    Olof Hallgren
    Ort
    ARVIKA
    Inlägg
    5

    Emissionsgaranti, vad gäller?

    Hej

    Jag har en Golf tdi 105 från 2010.
    Nu blinkar glödlampan vid start och motor/avgasreningslampan lyser konstant, så något är fel.
    Det blir att lämna in bilen till veckan.
    Jag har försökt läsa på och då hänvisas det lite överallt till emissionsgaranti, miljögaranti och avgasgaranti. Detta verkar vara olika namn på samma sak vilket går ut på att VW är skyldiga att stå för avgasrelaterade fel upp till 5år/8000mil.
    Vad exakt är det som gäller och vart hittar jag detta? Det verkar bottna i nåt EU direktiv men jag skulle vilja ha något mer att gå på då verstaden verkade vara oförstående över telefon och då skulle det va bra att ha något handfast att påvisa. Särskilt om det är partikelfiltret som är kasst eller nåt annat dyrt.

    Olof

  2. #2

    Reg.datum
    nov 2008
    Namn
    Olof Hallgren
    Ort
    ARVIKA
    Inlägg
    5
    Tog reda på själv vad som gäller.
    Allt bottnar i ett EU direktiv att tillverkaren har ansvar för att avgasreningen skall fungera på bilarna man tillverkar även över tid. Detta ledde till att det skrevs in i den svenska lagen. Tillverkaren är därför skyldig att ersätta för allt avgasreningsrelaterat 5år/8000mil enligt lag(EGR partikelfilter spjällhus, lamdasonder mm). Är felet bara "tillförlitligt konstaterat" så ska VW stå för reparation med undantag av privatimport. På min bil var det en lambdasond som skulle kosta 4300 (inkl felsök). Det finns pengar att spara om man är medveten om detta.
    http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20110318.htm
    10 §, 21 § och 22 § är särskilt intressanta


    http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20110318.htm

  3. #3

    Reg.datum
    nov 2008
    Namn
    Olof Hallgren
    Ort
    ARVIKA
    Inlägg
    5
    Tog reda på själv vad som gäller.
    Allt bottnar i ett EU direktiv att tillverkaren har ansvar för att avgasreningen skall fungera på bilarna man tillverkar även över tid. Detta ledde till att det skrevs in i den svenska lagen. Tillverkaren är därför skyldig att ersätta för allt avgasreningsrelaterat 5år/8000mil enligt lag(EGR partikelfilter spjällhus, lamdasonder mm). Är felet bara "tillförlitligt konstaterat" så ska VW stå för reparation med undantag av privatimport. På min bil var det en lambdasond som skulle kosta 4300 (inkl felsök). Det finns pengar att spara om man är medveten om detta.
    http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20110318.htm
    10 §, 21 § och 22 § är särskilt intressanta


    http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20110318.htm

  4. #4
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Bra detektivarbete!
    De flesta hade nog bara lyssnat på verkstaden, bitit i det sura och betalat.
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  5. #5
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    VR6_Linuss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Linus Henriksson
    Medlemsnr
    2727
    Ort
    Trelleborg
    Inlägg
    258
    Mycket intressant!!!!

    Återkoppla gärna när du varit på verkstaden.
    Golf 1 L 75, Golf 3 1.8T 92, Bora V6 01

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    För att emissionsgarantin skall gälla förutsätts även att bilen varit servad enligt tillverkarens föreskrifter på en auktoriserad bilverkstad.

    När det gäller trådskaparens Golf TDI -10 så är det följande: Intervallservice innan bilen gått 3000 mil eller var två år. Därefter Inspektionsservice, friskluftsfilter och bromsvätskebyte inom 3000 mil eller två år från föregående service.

    Observera att om en allverkstad gjort service så är det mer regel än undantag att de inte gjort det tillverkaren föreskriver, ofta bara byte av olja och oljefilter. I detta fallet kan tillverkaren friskriva sig garanti...

    Boka tid hos Olof Ericson i Arvika och se till att den korrekt ifyllda serviceboken finns med så löser det sig säkert...
    Senast redigerad av Crille82 den 2014-03-15 klockan 14:13.

  7. #7
    kunniganonym
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Crille82 Visa inlägg
    För att emissionsgarantin skall gälla förutsätts även att bilen varit servad enligt tillverkarens föreskrifter på en auktoriserad bilverkstad.

    När det gäller trådskaparens Golf TDI -10 så är det följande: Intervallservice innan bilen gått 3000 mil eller var två år. Därefter Inspektionsservice, friskluftsfilter och bromsvätskebyte inom 3000 mil eller två år från föregående service.

    Observera att om en allverkstad gjort service så är det mer regel än undantag att de inte gjort det tillverkaren föreskriver, ofta bara byte av olja och oljefilter. I detta fallet kan tillverkaren friskriva sig garanti...

    Boka tid hos Olof Ericson i Arvika och se till att den korrekt ifyllda serviceboken finns med så löser det sig säkert...
    Hej Olof!

    Läs om läs rätt, öppna garantihandboken och redigera ditt inlägg.
    Krävs inget för att få hjälp fram till 5år/80000km det är ett krav.

  8. #8

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Citat Ursprungligen postat av kunniganonym Visa inlägg
    Hej Olof! Läs om läs rätt
    Dagens största sten i glashuset! Läs om hans namn till att börja med eller citera rätt person.
    Läs även Paragraf 23 punkt 1 i lagen , vare sig man gillar den eller inte så är kontentan att bilen bör vara servad efter biltillverkarens angivelser.
    Tolkningsfråga , javisst.

    Skrivet på forumspringaren.
    Senast redigerad av Henrik.M den 2014-03-24 klockan 23:20.

  9. #9
    kunniganonym
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Henrik.M Visa inlägg
    Dagens största sten i glashuset! Läs om hans namn till att börja med eller citera rätt person.
    Läs även Paragraf 23 punkt 1 i lagen , vare sig man gillar den eller inte så är kontentan att bilen bör vara servad efter biltillverkarens angivelser.
    Tolkningsfråga , javisst.

    Skrivet på forumspringaren.
    Ojdå blev lite fel där med citering.
    Jobbar nämligen med detta dagligen för just VW och skulle gärna vilja se den infon på en länk om det hade gått?
    Det är nämligen så att sålänge du inte har ändrat något på befintligt på bil gällande avgas och utsläppsanordningar så är det villkorslöst kostnadsfritt arbete och faller på importör.

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Citat Ursprungligen postat av kunniganonym Visa inlägg
    Ojdå blev lite fel där med citering.
    Jobbar nämligen med detta dagligen för just VW och skulle gärna vilja se den infon på en länk om det hade gått?
    Det är nämligen så att sålänge du inte har ändrat något på befintligt på bil gällande avgas och utsläppsanordningar så är det villkorslöst kostnadsfritt arbete och faller på importör.
    Citerar från Lag (2001:1080) om motorfordons avgasrening och motorbränslen: "6 § Den som äger ett motorfordon är skyldig att underhålla och sköta fordonet på ett sådant sätt att de för fordonet gällande gränsvärdena för utsläpp inte överskrids under brukandet av fordonet." Läs vidare vad tillverkare respektive bilägare har för skyldigheter.

    Vidare är det i utgångsläget upp till varje enskild auktoriserad Volkswagenverkstad att fastställa om bilen är underhållen på "fackmannamässigt vis" och om garantiåtagande eller reklamationsåtaganden skall åberopas.


    Nu förutsätter jag att trådskaparens skött sin bil och att det löser sig med den lokala verkstaden. Vi vet ju inte vad som är problemet med bilen. Behöver ju per automatik inte vara något som är trasigt, kan ex. vara en regenerering av partikelfiltret som blivit avbruten tre gånger varpå man måste "tvinga" en med datorn. Mer info om regenerering finns att läsa i instruktionsboken.

  11. #11

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Citat Ursprungligen postat av kunniganonym Visa inlägg
    Ojdå blev lite fel där med citering.
    Jobbar nämligen med detta dagligen för just VW och skulle gärna vilja se den infon på en länk om det hade gått?
    Det är nämligen så att sålänge du inte har ändrat något på befintligt på bil gällande avgas och utsläppsanordningar så är det villkorslöst kostnadsfritt arbete och faller på importör.

    23 § Bestämmelserna i 22 § gäller inte om det görs sannolikt att felet beror på

    1. att bilägaren inte underhållit bilen på det sätt som behövs för att de utsläppsbegränsande anordningarna ska fungera,
    2. att bilägaren har använt bränsle av en kvalitet som väsentligt avviker från det som tillverkaren rekommenderat för att de utsläppsbegränsande anordningarna ska fungera,
    3. att bilägaren har bytt ut en utsläppsbegränsande anordning mot en anordning som från miljösynpunkt är sämre än den som bilen var utrustad med när bilen var ny,
    4. en olycka eller annan liknande händelse, eller
    5. onormal användning eller något annat liknande förhållande på bilägarens sida.

    http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20110318.htm

    Så har du det stycket jag syftade på.

  12. #12
    kunniganonym
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Henrik.M Visa inlägg
    23 § Bestämmelserna i 22 § gäller inte om det görs sannolikt att felet beror på

    1. att bilägaren inte underhållit bilen på det sätt som behövs för att de utsläppsbegränsande anordningarna ska fungera,
    2. att bilägaren har använt bränsle av en kvalitet som väsentligt avviker från det som tillverkaren rekommenderat för att de utsläppsbegränsande anordningarna ska fungera,
    3. att bilägaren har bytt ut en utsläppsbegränsande anordning mot en anordning som från miljösynpunkt är sämre än den som bilen var utrustad med när bilen var ny,
    4. en olycka eller annan liknande händelse, eller
    5. onormal användning eller något annat liknande förhållande på bilägarens sida.

    http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20110318.htm

    Så har du det stycket jag syftade på.
    Jo men nu är det inte underhåll om inte bilen är totalt misshandlad vill säga, service etc. är inte med som en punkt i garantihandboken åtminstone.

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Citat Ursprungligen postat av kunniganonym Visa inlägg
    Jo men nu är det inte underhåll om inte bilen är totalt misshandlad vill säga, service etc. är inte med som en punkt i garantihandboken åtminstone.
    Sunt förnuft och att bilen är skött enligt rekommendation är naturligtvis underförstått och inget som står omnämnt specifikt i garantihandboken. Eftersom du utger dig för att vara "kunnig" så trodde jag du jobbade som garantihandläggare centralt på VGS, men misstänker nu att du inte gör det..?

    Jag säger för övrigt inte att trådskaparens bil är misskött, det vet jag inget om, bara förklarar vad som gäller. Vad menar du förresten med misshandlad? Var och varannan bil har rullat över maxintervallen för service, det är egentligen tillräckligt för att tillverkaren skall kunna friskriva sig från det mesta av reklamationsåtagande.

    Nu låter vi trådskaparen meddela hur det gick...

  14. #14
    kunniganonym
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Crille82 Visa inlägg
    Sunt förnuft och att bilen är skött enligt rekommendation är naturligtvis underförstått och inget som står omnämnt specifikt i garantihandboken. Eftersom du utger dig för att vara "kunnig" så trodde jag du jobbade som garantihandläggare centralt på VGS, men misstänker nu att du inte gör det..?

    Jag säger för övrigt inte att trådskaparens bil är misskött, det vet jag inget om, bara förklarar vad som gäller. Vad menar du förresten med misshandlad? Var och varannan bil har rullat över maxintervallen för service, det är egentligen tillräckligt för att tillverkaren skall kunna friskriva sig från det mesta av reklamationsåtagande.

    Nu låter vi trådskaparen meddela hur det gick...
    My bad, läste länken nu och har fått rätt för mig.
    Du har helt rätt med andra ord och nej jag jobbar inte för VGS!

  15. #15
    Andersskvist
    Gäst

    Ursäkta hänger ej med helt!

    Citat Ursprungligen postat av kunniganonym Visa inlägg
    My bad, läste länken nu och har fått rätt för mig.
    Du har helt rätt med andra ord och nej jag jobbar inte för VGS!
    Jag har en Sharan 2011 2.0tdi med 6700 mil på mätaren första service gjordes på en icke autoriserad verkstad
    eftersom jag har 6 mil till närmsta VW.

    andra service hos VW och då hade motorlampan + 2 andra lampor börjat lysa.

    Först gjordes en generering men problemet kom tillbaka, sen byttes luftmassemätaren och bilen gick bra i 4 mil

    sen gick bilen i nödläge igen!
    VW säger att partikelfilter byte behövs för 30 000 !!!
    Hade jag gjort första service hos dom så hade avgaslagen tagit det???
    Det är stor skillnad på 0 och 30000

    Vad gäller?

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2011
    Namn
    Tobias Eriksson
    Ort
    Järna
    Inlägg
    148

    Emissionsgaranti, vad gäller?

    Avgaslagen gäller i 5 år/8000 mil. Om den måste vara servad hos en vw verkstad för att den aka gälla låter jag vara osagt. Däremot borde de dömt ut avgastempgivare 1/ differenstryckgivare/g450 (kärt barn har många namn) innan partikelfiltret dömts ut.


    Skickas från min iPhone via Tapatalk

    Edit:
    kolla här: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20110318.htm

  17. #17
    Andersskvist
    Gäst
    Vem vet om jag verkligen ska åka på 30 000 för att jag en gång servat icke auktoriserat!

  18. #18

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Okunnigannonym kanske borde fylla i sitt namn i forumet.......
    Så slipper man känna att det är ett troll.

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Citat Ursprungligen postat av Andersskvist Visa inlägg
    Vem vet om jag verkligen ska åka på 30 000 för att jag en gång servat icke auktoriserat!
    Återigen, är bilen servad med max 30000 km eller 2 års intervall? Är den inte det så kan du alltid kontakta ditt försäkringsbolag ang. maskinskadeförsäkring. Bolaget kan naturligtvis även de friskriva sig om inte bilen är underhållen enl. tillverkarens rekommendationer.

    Det är för övrigt inte så långt till Bilkompani Kalmar om du bor på Öland, är det verkligen sex mil? Jag hade personligen vänt mig till en auktoriserad verkstad om jag skulle lämna i en bil för 300-400´ på första servicen.
    Senast redigerad av Crille82 den 2014-09-23 klockan 22:26.

  20. #20

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Finns det något på en dieselmotor som behöver servas så avgasreningen inte ger felfunktion ?

    möljigen kanske luftfilter och bränslefilter

Liknande ämnen

  1. Gäller Lackgaranti på importerad bil?
    Av Cullberg i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-06-30, 22:10
  2. Vad gäller vid reg. besiktning av mk1
    Av jollykent i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-07-29, 17:41
  3. Hur länge gäller VAG-com rabatten?
    Av mtm i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-07-28, 21:23
  4. Svar: 20
    Senaste inlägg: 2009-06-24, 02:02
  5. Svar: 22
    Senaste inlägg: 2008-03-05, 19:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin