Resultat 1 till 14 av 14
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Johnsson
    Medlemsnr
    5059
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    1 052

    Snyggare slangklämmor

    Hej
    Undrar om nån har nån koll på slangklämmor. Håller på och byter motor på G60n och skulle vilja ha några som ser original ut fast snyggare. Bra förklaring va? Inget bling! Hatar dom vanliga klämmorna och vill ha EN sorts klämmor i hela motorutrymmet. Dom fjäderbelastade originalklämmorna tycker jag är helt ok men kanske lite poppigare färg? Finns det?

    Fredrik

  2. #2

    Reg.datum
    nov 2011
    Namn
    Micke Elfstedt
    Ort
    Björneborg
    Inlägg
    313
    Dom har väldigt bra klämmor på do88.se men sen om dom är så snygga är ju en annan sak...

  3. #3

    Reg.datum
    jul 2008
    Namn
    T.Englund
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    110
    Jag tänker mig för din del typ rostfria?


    Sent from my iPad using Tapatalk

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Johnsson
    Medlemsnr
    5059
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    1 052
    Citat Ursprungligen postat av badtab Visa inlägg
    Jag tänker mig för din del typ rostfria? Sent from my iPad using Tapatalk
    Jag tror att jag skulle vilja ha original fjäderklämmor fast ytbehandlade silver, inte crome, det blir för bling. Har hittat en del på ebay, men det är i china och man vet inte riktigt vad man får och det tar en halv evighet att få dom därifrån. Funderar på att åka till vag och köpa dom som finns och lämna dom till nått ställe som kan förnickla dom.

    Fredrik

  5. #5
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    jag är lite svag för dessa typer av slangklämmor. dyrare men grymt snygga

    Namn:  262.jpg
Visningar: 676
Storlek:  4.4 KB

    Namn:  93.jpg
Visningar: 629
Storlek:  4.3 KB

    Är väl dessa mickeelfstedt menar kanske? dessa är i alla fall från do88.se

    Citat Ursprungligen postat av Mickeelfstedt Visa inlägg
    Dom har väldigt bra klämmor på do88.se men sen om dom är så snygga är ju en annan sak...
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  6. #6

    Reg.datum
    nov 2011
    Namn
    Micke Elfstedt
    Ort
    Björneborg
    Inlägg
    313
    Citat Ursprungligen postat av Haugeman Visa inlägg
    jag är lite svag för dessa typer av slangklämmor. dyrare men grymt snygga

    Namn:  262.jpg
Visningar: 676
Storlek:  4.4 KB

    Namn:  93.jpg
Visningar: 629
Storlek:  4.3 KB


    Är väl dessa mickeelfstedt menar kanske? dessa är i alla fall från do88.se
    Jag har köpt några av den nedre modellen och dom är jag väldigt nöjd med...

  7. #7
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    VR6_Linuss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Linus Henriksson
    Medlemsnr
    2727
    Ort
    Trelleborg
    Inlägg
    258
    Om ni hade tänkt använda dessa slangklämmor till tryckslangar, håll koll på att det blir tätt.
    Nackdelen kontra org typ är att de är för breda och inte spänner åt slang mot rör och då får man ett läckage.
    Golf 1 L 75, Golf 3 1.8T 92, Bora V6 01

  8. #8

    Reg.datum
    nov 2011
    Namn
    Micke Elfstedt
    Ort
    Björneborg
    Inlägg
    313
    Citat Ursprungligen postat av VR6_Linus Visa inlägg
    Om ni hade tänkt använda dessa slangklämmor till tryckslangar, håll koll på att det blir tätt.
    Nackdelen kontra org typ är att de är för breda och inte spänner åt slang mot rör och då får man ett läckage.
    Åh fan... Jag har den nedre modellen mellan turbo och ic... Tycker dom vanliga klämmorna går sönder så fort man försöker dra åt dom... Har du nått bra tips på var man får bra "vanliga" klämmor från Linus?

  9. #9
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    Har inte haft problem med dessa. Går ju att dra åt betydligt hårdare än standard och man tycker ju att eftersom dom är bredare borde det täta då man trycker ihop öber större yta av slangen...
    Följde med denna typ till slangarna på min eurojet ic.

    Skickat från min C6903 via Tapatalk
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    original är ju i fjäderstål.. så ta en sväng på skroten.. jaga rätt på en hel driva sådana som inte är gravrostade..
    finns specialtång att köpa på tex biltema för dessa så att dom blir väldigt medgörliga.. skicka sedan in dom på blästring och kromatering eller annan valfri ytbehandling.. tex pulverlack i valfri kulör.. (läs: SNORGRÖNA
    dom flesta pulverlacker tål nämligen att lackas på fjädrar, spricker inte i första taget, och påverkar inte funktionen.
    förnickling kan också vara snyggt, eller personliga favoriten förkoppring.. synd bara att dom lätt ergar om man kör vintertid.. kanske går att lägga ett lager klarlack utanpå.. grymt snyggt med koppar dock.
    (tror det går att köra med mässing också.. "förmässing")

    bildexempel på förkoppring:
    Senast redigerad av Sn00k den 2014-03-14 klockan 14:27.

  11. #11
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    Erik Milberg
    Ort
    Falun
    Inlägg
    74
    Citat Ursprungligen postat av VR6_Linus Visa inlägg
    Om ni hade tänkt använda dessa slangklämmor till tryckslangar, håll koll på att det blir tätt.
    Nackdelen kontra org typ är att de är för breda och inte spänner åt slang mot rör och då får man ett läckage.
    Linus har helt rätt! Pröva sätt en sådan där bred klamma över tex en spjällhusanslutning så kommer den inte klämma på rätt sida hullingen utan mitt på och de blir ingen anliggnings yta som tätar och skiten släpper. Ska väl tilläggas att de kräver lite laddtryck också. Men är man bara uppmärksam och använder dessa klammor på rätt ställen så funkar dessa bredare klammor mycket fint.

    Abas syrafasta är ett alternativ också: http://verktygsboden.se/slangklaemmor/slangklaemma

  12. #12

    Reg.datum
    nov 2011
    Namn
    Micke Elfstedt
    Ort
    Björneborg
    Inlägg
    313
    Citat Ursprungligen postat av Erik_vr6 Visa inlägg
    Linus har helt rätt! Pröva sätt en sådan där bred klamma över tex en spjällhusanslutning så kommer den inte klämma på rätt sida hullingen utan mitt på och de blir ingen anliggnings yta som tätar och skiten släpper. Ska väl tilläggas att de kräver lite laddtryck också. Men är man bara uppmärksam och använder dessa klammor på rätt ställen så funkar dessa bredare klammor mycket fint.

    Abas syrafasta är ett alternativ också: http://verktygsboden.se/slangklaemmor/slangklaemma
    Är det det som är problemet, att dom kommer på hullingen, då är det inget problem för anslutningarna har jag gjort själv och dom är långa nog till såna klämmor...

    Jag har till min s3 ic...

  13. #13
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    VR6_Linuss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Linus Henriksson
    Medlemsnr
    2727
    Ort
    Trelleborg
    Inlägg
    258
    Ja som sagt kör man orginal ladd brukar de hålla tätt, men har varit med på ett flertal bilar att när man börjar närma sig 1 bar håller de inte tätt varken på raka alurör med kona eller på spjäll. Flertalet av dessa slangklämmor är gjorda för tex sugslangar inom industrin eller dylikt.
    Och man kan inte spänna dessa hårdare än en vanlig slangklämma av hög kvalité iheller för då blir det en "bula" precis där skruvförbandet är.
    Har provat sj 5st olika tillverkare av denna typ på som sagt flertalet bilar Vr6 Turbo, F**D Cossie, V***O Turbo osv.
    I flertalet av dessa bilar fick vi slänga dessa klämmor och köpa nya std slangklämmor.
    MEN det finns säkert denna typ som är byggda för detta ändamål som kan fungera, som tex i Haugeman fall.
    Enklaste testet är att köpa och sen trycktesta till vad man laddar och lite till, stå dock inte nära fall en slang hoppar av!!!
    Golf 1 L 75, Golf 3 1.8T 92, Bora V6 01

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Johnsson
    Medlemsnr
    5059
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    1 052
    Beställde klämmor från http://www.advancedfluidsolutions.co.uk vet inte om det blev så mycket billigare men typ 54 klämmor av olika diameter, blanka, fjädrande av upp till 20 mm och supra (typ den nedre som fanns på bild lite längre upp i tråden) på dom större dimensionerna.
    Blev 1350 kronor med frakt..

    Fredrik

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin