Resultat 1 till 12 av 12
  1. #1
    chrillev8
    Gäst

    köpa ny bil. cross caddy. dsg eller inte ?

    Tjenare !
    Jag ska köpa en ny firmabil. Jag har snöat in på cross caddyn. Men det jag verkligen inte kan få någon klarhet i är ju om man skall undvika dsg lådan eller ej.??? Jag har hört många säga aldrig dsg och många säga ja till dsg. Jag tänkte nu kolla med er som är kunniga i detta om er hjälp. Jag kommer att dra släp med bilen då och då. Och även ha ca 2-350kg last i bilen mestadels. Mvh chrille

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Är det DSG6 eller DSG7 ? Helt olika konstruktioner...

  3. #3
    chrillev8
    Gäst
    Ehh ? 6 tror jag. Det är våt koppling iallafall.. Det är 140 hk motorn om jag väljer dsg och 110 hk om jag kör manuell låda.

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Jag hade utan tvekan valt en bil med DSG6. Folk drar ju husvagn med den lådan utan problem. Underbar i kombination med 2 liters TDI. Ska du dessutom använda bilen i tjänsten och Stockholmstrafiken så borde det vara obligatoriskt med automatisk växellåda.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Magnus Gulldén
    Ort
    Rydaholm
    Inlägg
    689
    Är det bra med dag vid kökörning?
    Man ligger ju och slirar mycket vilket kan fresta svänghjul.
    Jag hade nog tagit manuell om det gäller arbetsbil som du ska dra släp med.

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Det blir väl slir även med manuell växellåda...?

  7. #7
    chrillev8
    Gäst
    Ja det är mest långkörning. Ingen stadstrafik. Jag tror jag skiter i dsg och tar andra tillval istället för dom 35000kr den kostar. Jag vågar inte chansa på att så mitt ute i skogen med en växellåda som har gett upp. Tack för all hjälp.

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Enligt broschyren har Cross Caddy 4-motion DSG en "8-växlad automatlåda", vad nu det är för låda. Jobbar på VW personbilar och har lite dålig koll på transportbilar men tycker jag hört talas om en ny 8-växlad DSG, skall försöka undersöka fakta till veckan. Typiskt VW att marknadsföra DSG som en "automatlåda" när det rent tekniskt är felaktigt...

    För merkostanden på DSG-modellen får man ju även väga in att man får 140 istället för 110 hk.

    Man skall även tänka på att det finns 7-växlade DSG-lådor med våtlamell. Torrlamell-DSG finns inte i Caddy om jag minns rätt.
    Senast redigerad av Crille82 den 2014-03-01 klockan 18:01.

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Låter märkligt med en VW med tvärställd motor och 8 växlad automatlåda. Kanske den nya japanska momentomvandlaren? DSG7 torrkoppling finns/fanns i Caddy med 1,6 TDI 102-105 eller vad dom heter.

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Låter märkligt med en VW med tvärställd motor och 8 växlad automatlåda. Kanske den nya japanska momentomvandlaren? DSG7 torrkoppling finns/fanns i Caddy med 1,6 TDI 102-105 eller vad dom heter.
    Ja 1,6 TDI finns säkert med torrkopplingslådan, men den motorn finns inte i Cross Caddy som trådskaparen efterfrågar. Var lite otydligt...

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Har kollat upp. Cross Caddy har den 6-växlade DSG-lådan med våtlamellpaket som sitter i alla andra VW-modeller med 2-liters diesel. Den lådan vållar sällan problem...

    Troligtvis har klantarna som skrivit/översatt broschyren blandat ihop informationen med att det finns en konventionell 8-växlad automatlåda i Amarok. VGS har förstås inte korrekturläst, inte första gången det händer...
    Senast redigerad av Crille82 den 2014-03-08 klockan 17:48.

  12. #12
    chrillev8
    Gäst
    Jag tackar alla som lagt tid och svarat. Bilen är beställd nu och jag hoppade över dsg. Men tog lite annat smått och gott istället. Mvh

Liknande ämnen

  1. DSG eller inte?
    Av Fredda79 i forum VW-forum
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2016-01-20, 23:17
  2. Köpa ny bil, hjälp?
    Av NOlsson i forum VW-forum
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2013-12-27, 12:41
  3. Vilket motoralternativ? Köpa ny bil.
    Av oskee i forum VW-forum
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2013-12-18, 21:53
  4. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-10-25, 23:38
  5. Köpa ny bil. Golf v6
    Av Micke_GTi i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-12-20, 02:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin