Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 36 av 36
  1. #21
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Citat Ursprungligen postat av GTI G60 Visa inlägg
    DSG funkar ju bra om man har den som tjänstebil och slipper all skit med dom..
    Men roligare med Manuell.
    Bensinvärmare är ett nödvändigt tillval..
    Vadå för 'skit'?
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  2. #22

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 319
    Citat Ursprungligen postat av GTI G60 Visa inlägg
    DSG funkar ju bra om man har den som tjänstebil och slipper all skit med dom..
    Men roligare med Manuell.
    Bensinvärmare är ett nödvändigt tillval..
    Låter som en grov generalisering. DSG är inte en - utan flera olika konstruktioner. DSG är ett varumärke för växellådor med en viss typ av princip från VW, Seat, Skoda.
    Senast redigerad av Marcus den 2014-03-06 klockan 09:24.

  3. #23

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Magnus Gulldén
    Ort
    Rydaholm
    Inlägg
    689
    Jo vissa dsg lådor verkar hålla sämre än andra.
    Läste precis detta: http://www.automotorsport.se/bloggar/alriks-bilar
    Ska man ha dsg så ska man nog ha en nyare bil och när garanti för motor/växellåda går ut är det dags att sälja.

  4. #24

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 319
    Skrämmande läsning, men Passat 1,4 TSI Ecofuel har den sjuväxlade DSG med torrkoppling, som varit särskilt utsatt för problem. GTI, GTD, R med flera använder den sexväxlade DSG med våtkoppling.

  5. #25
    Boom
    Gäst
    Gör en sökning på bmw s 2.0 diesel motorer, mycket problem med kamkedja

  6. #26

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Johnsson
    Medlemsnr
    5059
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    1 052
    Citat Ursprungligen postat av magnusT Visa inlägg
    Jo vissa dsg lådor verkar hålla sämre än andra. Läste precis detta: http://www.automotorsport.se/bloggar/alriks-bilar Ska man ha dsg så ska man nog ha en nyare bil och när garanti för motor/växellåda går ut är det dags att sälja.
    Jag åker en del taxi i stockholm och brukar också fråga hur deras passater håller. Har inte träffat någon som haft problem med DSGn trots mellan 25-45 tmil Däremot är dom sura för att dom inte får köpa Passat längre utan är hänvisade till Touran.
    Dom brukar veta om många som bytt lådor, men bara på bilar som körs av olika förare. Dessa vet ju aldrig när man frågar om det varit nått strul med bilen.

    Fredrik

  7. #27

    Reg.datum
    jun 2008
    Namn
    Niclas Olsson
    Ort
    Ockelbo
    Inlägg
    198
    Precis som Marcus skriver så generaliseras det grovt ang. DSG. Ofta har man "hört" att DSG är en dålig låda o.s.v, så drar man alla över samma kam.
    DSG:n till GTI/R är det inga fel på.

    Som ovan nämnt så har även jag hört av många att dom inte haft problem, en del har kört 40.000+mil och inte haft några problem. Så lite lustigt är det allt :-)

  8. #28
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    Är som vanligt att man hör bara om dom som går sönder. Inte alla som funkar klockrent i x antal tusen mil och även i trimmade bilar. Dsg 6 med våtlamell är stabilare än Dsg 7 med torrkoppling.

    Skickat från min C6903 via Tapatalk
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  9. #29

    Reg.datum
    jun 2011
    Namn
    Lasse
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    198
    Köp en manuell, ångrar att jag köpte min Tiguan med DSG. Kan ju iofs vara så att den lirar bättre i en Golf? Känns som man inte har full koll med en DSG vs manuell låda.

  10. #30

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 319
    Jag säger tvärtom, köp en DSG, köp inte en manuell. Upplever att DSG-växellådan i min Passat TDI har bättre koll och kontroll än vad jag har, särskilt i stressade situationer, forcerad körning. En helt klockren kombination mellan motor och växellåda där växellådan alltid gör ett perfekt växelval. Så kanske är det så att växellådan har olika konfiguration beroende på modell och motor.

  11. #31

    Reg.datum
    jun 2012
    Namn
    Henke
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    288
    Kan bara hålla med. GTI + DSG känns säkert.
    Det är den sjustegade DSG med modellnummer DQ200 som har torrlameller som inte har samma tolerans. Skall klara 250 nm officiellt. Fungerar säkert helt ok till vardags med svagare motor och normal körning.
    Den sexstegade DSG med modellnummer DQ250 är den med våtlameller som är extremt driftsäker. Sitter i GTI/R m.fl. Skall klara 350 nm officiellt
    Sen har ju Audi en annan sjustegad DSG med modellnummer DL501 som de kallar för s Tronic. Men den har ännu mer tolerans. Skall klara 600 nm officiellt

    Dock äldre uppgifter från Wikipedia. Vet inte hur det ser ut för 2014. Sen finns det säkert inofficiella marginaler också.

    Mvh

  12. #32

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 319
    Sjuväxlad DSG med våtkoppling finns även i vissa VW-modeller, både personbilar och Nutzfahrzeuge. S tronic är Audis varumärke för växellådor med dubbelkopplingsteknik, gäller samtliga varianter, DQ200, DQ250 osv från A1 och uppåt.

  13. #33
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Citat Ursprungligen postat av lasholm Visa inlägg
    Köp en manuell, ångrar att jag köpte min Tiguan med DSG. Kan ju iofs vara så att den lirar bättre i en Golf? Känns som man inte har full koll med en DSG vs manuell låda.
    Tror du får definiera vad full kontroll är i så fall. I mångt och mycket är det i så fall en smakfråga. Jämfört med en manuell så kan du i flera fall säkert har Mer kontroll över bilen med DSG (perfekta växlingar, mindre distraherande osv.). Gäller det växellåda som tillval så hade jag rekommenderat köparen att testa både en manuell och en DSG och skapa sig en egen uppfattning. DSGn är fantastisk, men den passar inte alla.
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  14. #34

    Reg.datum
    jun 2011
    Namn
    Lasse
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    198
    Som jag upplever det:
    *Den strävar hela tiden på att ligga på högsta växeln (i mitt fall 7:an) och bromsar man ner och ska svänga av ligger den i 8 fall av 10 kvar på 7:an när man har svängt sen får den problem att bestämma sig för rätt växel - väldigt irriterande.
    *När sportläget är i drar den en bra bit in i rödmarkeringen trots att motorn är "stendöd" efter 5000varv. Hjälper man till och växlar manuellt lite tidigare blir det bra mycket bättre skjuts.
    *Om man ska "busa" lite när det är halt vägrar den lägga i 2:an innan antisladden har rätat upp bilen igen så den ligger och hoppar på varvstoppet på 1:an ett bra tag.
    Men som sagt det kanske är annorlunda på Golfarna

  15. #35

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Jag har alltid gillat manuell låda i rolig bil. Hade manuell låda både i min Gti V och R VI och var mycket nöjd med känslan och körkänslan, kallar det som någon annan att en känsla av kontroll infinner sig vid aktiv körning. Men, skulle jag köpa en ny Gti eller R idag så hade jag valt Dsg. Lådorna har blivit riktigt bra och gör enligt min mening "rätt" i de flesta fallen. Visst kan någon växling gå fel ibland men överlag är beteendet bra, komfortabelt eller riktigt skarpt i de vassare lägena. Notera att jag bildar min uppfattning på de Gti VI jag provat. De sjuväxlade lådorna kanske inte är lika lyckade.

  16. #36
    Barrett
    Gäst
    Jag har själv en nyköpt GTI, och kan ge mina synpunkter.

    Som jämförelse bland BMW's så har jag bara kört en 2011 eller 2012 M3. V8 med 420 hk om jag minns rätt. Körupplevelsen är ganska ointressant att jämföra. Men vad gäller inredningen så tycker jag inte alls att GTI'n känns varken "plastig" eller "billig" i jämförelse. Ganska snarlik i kvalitets känsla skulle jag säga.
    Om jag nu stör mig på något med GTI'n så är det att den har en ganska plastik och tråkig nyckel av traditionell typ. Känns inte så 2014...

    Ang. utr. så hade jag tagit hel eller delläder.
    Xenon ljusen tycker jag håller bra kvalité även genom mörka smålandsskogar och kurvljuset är riktigt trevligt.
    Led bak är lull-lull, men snyggt.
    DSG är självklart i min värld. Är inte bästa kompis med automatik-lägena, men kör ändå helst med paddlarna och då är den grymt fin. "D" är användbart och ok i många lägen, men "S" är bara genom rakt dåligt i mina ögon.
    DCC hade jag som tillval från början, men det blev inte det på bilen jag köpte och i ärlighetens namn saknar jag det inte heller.
    Personligen tycker jag 19":ana är fula. Så för mig var 18" självklart.

    Överlag är bilen trevlig, dock inte värst rå eller jätte sportig. Tror det blir "chippning" för min del vilket jag hoppas kan göra den kanske lite råare, vilket jag ibland saknar.
    Överlag så kliver anitspinn in för tidigt, men odramatiskt så man lätt upplever bilen som "trött" ist. För lite mer aktiv körning så finns det ett "sports-mode" för ESP'n jag kan rekommendera.

Liknande ämnen

  1. Ingen takanten på GTI mk5. Tillval?
    Av Rs mannen i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-04-16, 22:20
  2. Köpt ny golf, lägga till tillval - hjälp
    Av da_eddah i forum VW-forum
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2011-03-13, 17:10
  3. BMW ägare som vill köpa ny GTI
    Av samuel2 i forum VW-forum
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-06-05, 09:42
  4. Köpa ny nyckel?
    Av NOlsson i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-09-25, 12:43
  5. Köpa ny Passat?
    Av vilse i forum VW-forum
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2007-09-27, 07:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin