Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 36
  1. #1
    Persalls
    Gäst

    Köpa ny gti! Tillval???

    Hej på er!

    veckans lyxproblem, fått nytt jobb och tjänstebil skall beställas. Gti och gtd är ok och valet nu står mellan helt nya BMW 220d eller en ganska maxad gti! Svaret är väl givet här inne och jag har själv haft flera gti ' r från mk1 till rallye så lite återfall får man allt men hur skall man utrusta den och vad får man inte missa???

    jag har ingen möjlighet att få prova en med dsg men är sugen. Jag har valt det stora tillvalspaketet, alcantaraklädsel, elektriskt justerbart chassi, dynaudio uppgradering och mellan storleken på navi samt kryddat med 19", funderingar men även erfarenheter mottages tacksamt.

    jag vill ha en bil som man kan stå ut med i tre år, både på långfärd men också på någon trackday, stor bil finns redan i familjen så det är ett trevligt problem :-)

    Med vänlig hälsning, Per

  2. #2

    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Magnus Wiberg
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    127
    Ibland är livet härligt!
    Bensinmotor, d.v.s. GTI och krydda sen med DSG, sen är du hemma. Resten är fluff. Golfen är en riktig allrounder, tror inte du hittar något att reta upp dig på.

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Antar du menar 220d coupé? I så fall alla dagar i veckan framför Golf.

  4. #4
    Persalls
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Crille82 Visa inlägg
    Antar du menar 220d coupé? I så fall alla dagar i veckan framför Golf.
    Hej! Helt rätt Chrille, det är en coupe jag funderar på och den är solidare, har drivning i "rätt" ände men blir väldigt spartansk för samma pengar. Utveckla gärna varför du är så säker!

    Med vänlig hälsning, Per

  5. #5

    Reg.datum
    feb 2014
    Namn
    Marcus Ståhlgren
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3
    Är inne på min andra bil med DSG nu, kan bara rekommendera! Om du kör mycket skulle jag även rekommendera dig att fundera på den adaptiva farthållaren (ACC). Grymt smidigt när bilen anpassar avståndet, en stor bekvämlighet när det är mycket trafik.

    Mina 5-öre

    //Marcus

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av Persalls Visa inlägg
    Hej på er!

    veckans lyxproblem, fått nytt jobb och tjänstebil skall beställas. Gti och gtd är ok och valet nu står mellan helt nya BMW 220d eller en ganska maxad gti! Svaret är väl givet här inne och jag har själv haft flera gti ' r från mk1 till rallye så lite återfall får man allt men hur skall man utrusta den och vad får man inte missa???

    jag har ingen möjlighet att få prova en med dsg men är sugen. Jag har valt det stora tillvalspaketet, alcantaraklädsel, elektriskt justerbart chassi, dynaudio uppgradering och mellan storleken på navi samt kryddat med 19", funderingar men även erfarenheter mottages tacksamt.

    jag vill ha en bil som man kan stå ut med i tre år, både på långfärd men också på någon trackday, stor bil finns redan i familjen så det är ett trevligt problem :-)

    Med vänlig hälsning, Per
    Känns svårt att svara på utan att veta vad det får kosta. Men DSG ser jag som ett givet tillval. Jag kommer inte köpa fler bilar utan DSG eller motsvarande dubbelkopplingslåda. GTI eller GTD beror väl mycket på hur behovet ser ut och vad det får kosta, som sagt.

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Bara en rent spontan reflektion tills man provat 2-serien egentligen, lovordas ju av pressen. Klämde på en Golf R och GTD på jobbet idag, och även om 7:an är en mycket trevlig bil så håller jag ändå nyare BMW som en klass "solidare" rent finish- och körmässigt.

    X20d med den nya Steptronic-lådan är inte dum.

    Vore som sagt intressant att veta hur mycket du har att röra dig med ekonomiskt. 220d kostar enl. uppgift från 301500:-.

    Jag hade absolut nöjt mig med en estorilblå 220d Stepronic M-sport om den hade en övrig utrustningsnivå som en premiumbil bör ha, dvs klimatanläggning, xenon, farthållare, multiratt etc.

    220d Steptronic M-sport, metallic, 18", automatiskt avbländbar innerspegel, regnsensor, xenon, HIFI högtalarsystem. Bruttopris 376200:-
    Senast redigerad av Crille82 den 2014-02-27 klockan 18:14.

  8. #8
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Jag vill nog påstå att valet inte är så givet. Det är ju en helt annan biltyp det är frågan om. Jag tycker inte att de är utbytbara mot varandra, coupé respektive hatchback.

    VAG sportcoupé finns ju, t.ex. Audi A5 coupé och VW Scirocco (lite hatchback)…. Dessa modeller är ju äldre, det kan inte förnekas.

    Gillar man hatchback stuket så är Golfen mer given…… Det gör jag därför är en ”R” beställd..

    Jag har i forntid kört BMW (5 och 7 serie) och är absolut inte negativ till märket. 2 serie coupé har en mycket lyckad design!

    Val av utr GTI – Pluspkt har du ju redan valt. Acc ingår i standard.

    Vienna helläder, elförarstol (kombinerat m läder), Panoramatak soltak (verkar vara konflikt med 19” i konfiguratorn konstigt), Infällbara backspeglar auto, Larm, Backkamera, ev dragkrok ink backkamera. LED bakljus, ev tonat glas fr B stolpen, reservhjul platsbesparande.

    Det blev dyrt... ja det har jag inte tagit hänsyn till .

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  9. #9
    Persalls
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    Jag vill nog påstå att valet inte är så givet. Det är ju en helt annan biltyp det är frågan om. Jag tycker inte att de är utbytbara mot varandra, coupé respektive hatchback.

    VAG sportcoupé finns ju, t.ex. Audi A5 coupé och VW Scirocco (lite hatchback)…. Dessa modeller är ju äldre, det kan inte förnekas.

    Gillar man hatchback stuket så är Golfen mer given…… Det gör jag därför är en ”R” beställd..

    Jag har i forntid kört BMW (5 och 7 serie) och är absolut inte negativ till märket. 2 serie coupé har en mycket lyckad design!

    Val av utr GTI – Pluspkt har du ju redan valt. Acc ingår i standard.

    Vienna helläder, elförarstol (kombinerat m läder), Panoramatak soltak (verkar vara konflikt med 19” i konfiguratorn konstigt), Infällbara backspeglar auto, Larm, Backkamera, ev dragkrok ink backkamera. LED bakljus, ev tonat glas fr B stolpen, reservhjul platsbesparande.

    Det blev dyrt... ja det har jag inte tagit hänsyn till .

    /Peter

    Prislappen får färdigprutad hamna på 7,5basbelopp, dvs 333000:- och det köper en fantastiskt fin golf men en ganska spartansk BMW. Jag håller med om att karosstyperna inte är jämförbara och golfen vinner ur användbarhetsperspektiv men BMW-n är väldigt fin. Jag har specat BMW-n som en trackday-bil och då får man dynamiskt chassi, större bromsar, m-paketet med fina stolar osv, acc men en radio från 80-talet och fyra högtalare samt manuell låda för 333000:- exakt ! Det blir en kul bil men frågan är om den är kul varje dag och även om jag vill ha en körglad bil så är,det ju kul med lite flärd...... Sciroccon verkar bara finnas med Max 170 HK nuförtiden och Audi blir alldeles för dyrt om det skall vara kul.


    mvh Per

  10. #10
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Mattiass avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias Henriksson
    Medlemsnr
    4270
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    720
    Vissa bmw finns som fleet edition, dvs prisnedsatta modeller för företagare.
    Med dessa modeller kan man få ganska mycket utrustning för 7,5 basprisbelopp.
    Men om bilen ska användas på trackdays hade jag inte valt bmw x20d, bra motor men knappast något skoj gämfört med karaktären i en golf gti.
    Mattias Henriksson
    Passat Alltrack -20, Golf R -14 ,T4 Karmann Colorado -98

  11. #11
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Det finns ju 220i 184 hk liksom motsvarande diesel. 235i….hmmm då stiger ju priset kraftigt så det är du inte hjälpt av.

    Måste säga att den är en positiv överraskning, lika snygg (tom snyggare) jmfr coupe-föregångaren från 1 serien.

    http://www.teknikensvarld.se/2014/02...venska-priser/

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Svårt att förstå om det är bensin eller diesel som önskas eftersom jämförelsen har med båda motortyperna. Vet inte vilken rabatt du har men jag skulle försöka få med läderklädsel om möjligt. Det ger en större känsla av ombonad och lyx. Höjer intrycket av interiören. DSG eller motsvarande skulle jag se som ett krav i en bil som ska användas i tjänsten. 19" hjul skulle jag hoppa över eftersom det lär försämra en redan dålig komfort. Mitt förslag på tillval:

    Vald lack
    Limestone Grey Metallic
    5 800 kr
    Vald interiör
    Titan Black
    StolarTitan BlackInstrumentpanel, ovansidaTitan BlackGolvmattaBlack
    Ytterligare kostnader kan tillkomma.
    Läderutrustning Vienna
    17 800 kr
    Hjul
    Lättmetallfälgar 18 tum Austin
    Ingen extra kostnad
    Tillval
    Bi-xenonstrålkastare med LED-varselljus (kan ej kombineras med Förarassistanspaketet)
    Ingen extra kostnad
    Pluspaket
    21 200 kr
    Parkeringssensorer fram och bak
    Ingen extra kostnad
    Navigation "Discover Pro"
    16 400 kr
    Navigationsdata för Europa på internt minne
    Ingen extra kostnad
    Dimstrålkastare, LED, med statiskt kurvljus
    Ingen extra kostnad

    I övrigt lär väl en GTI med DSG, den fina diffen och högre effekten vara riktigt vass som trackdaybil. Och mycket allsidig i övrigt. Ett riktigt prestandaklipp är annars Seat Leon CUPRA TSI 280 DSG6 (5d) för 297 400 kr...

  13. #13
    Persalls
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Svårt att förstå om det är bensin eller diesel som önskas eftersom jämförelsen har med båda motortyperna. Vet inte vilken rabatt du har men jag skulle försöka få med läderklädsel om möjligt. Det ger en större känsla av ombonad och lyx. Höjer intrycket av interiören. DSG eller motsvarande skulle jag se som ett krav i en bil som ska användas i tjänsten. 19" hjul skulle jag hoppa över eftersom det lär försämra en redan dålig komfort. Mitt förslag på tillval:

    Vald lack
    Limestone Grey Metallic
    5 800 kr
    Vald interiör
    Titan Black
    StolarTitan BlackInstrumentpanel, ovansidaTitan BlackGolvmattaBlack
    Ytterligare kostnader kan tillkomma.
    Läderutrustning Vienna
    17 800 kr
    Hjul
    Lättmetallfälgar 18 tum Austin
    Ingen extra kostnad
    Tillval
    Bi-xenonstrålkastare med LED-varselljus (kan ej kombineras med Förarassistanspaketet)
    Ingen extra kostnad
    Pluspaket
    21 200 kr
    Parkeringssensorer fram och bak
    Ingen extra kostnad
    Navigation "Discover Pro"
    16 400 kr
    Navigationsdata för Europa på internt minne
    Ingen extra kostnad
    Dimstrålkastare, LED, med statiskt kurvljus
    Ingen extra kostnad

    I övrigt lär väl en GTI med DSG, den fina diffen och högre effekten vara riktigt vass som trackdaybil. Och mycket allsidig i övrigt. Ett riktigt prestandaklipp är annars Seat Leon CUPRA TSI 280 DSG6 (5d) för 297 400 kr...

    Enig i att jämförelsen haltar men diesel är ju populärt och 220i kommer tydligen inte hit nu. 19" är alldeles säkert korkat men ack så snyggt..... Får kanske omvärdera det. Seat finns inte med i valmöjligheterna, endast Volvo, Audi, vw och BMW.

    Med vänlig hälsning, Per
    Senast redigerad av Persalls den 2014-02-28 klockan 10:53. Anledning: Felstavat

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Fler tankar...

    BMW 220d:
    + Bakhjulsdrift
    + Solid känsla
    + Personlig och särdeles sportig/elegant kaross
    + Låg bränsleförbrukning
    + Högt vridmoment (380 Nm vid 1750-2750/min)
    - Låg effekt (184 hk)
    - Manuell växellåda
    - Fattig utrustningsnivå
    - Endast 2 dörrar

    VW Golf GTI DSG:
    + Hög effekt (230 hk)
    + Högt vridmoment över stort varvtalsområde (350 Nm vid 1500-4600/min)
    + Höga prestanda: toppfart 250 km/h, 0-100 km/h 6,4 s
    + Dubbelkopplingslåda
    + Trivsam utrustningsnivå
    + 5 dörrar / allsidig
    + Effektiv elektroniskt styrd men mekaniskt verkande diffbroms inkl XDS+
    + Stora bromsar (340/310 mm ventilerade fram/bak)
    - Framhjulsdrift
    - Vanligt förekommande kaross
    - Mindre solid inredning
    - Högre bränsleförbrukning

  15. #15

    Reg.datum
    jun 2008
    Namn
    Niclas Olsson
    Ort
    Ockelbo
    Inlägg
    198
    Vet inte om jag kan hålla med om att BMW-dieseln har "låg effekt"... :-)
    Det är ju ingen racingbil på bana, men för vardagskörning går den fullt tillräckligt!
    3-serien jag körde (320xd) gick förbannat bra för att vara så "klen", dessutom så borde ju 2-serien vara betydligt lättare?

    Men som nämnt ovan, lite svårt att jämföra... Man får antingen en relativt välutrustad Golf (som förövrigt är en kanonkul bil att köra), eller en ganska snikutrustad BMW (som garanterat känns mer solidare).
    Frågan är om det är värt det? Men återigen, ytterst svårt att jämföra, lite som pest eller kolera :-)

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av NOlsson Visa inlägg
    Vet inte om jag kan hålla med om att BMW-dieseln har "låg effekt"... :-)
    Jämförelsen är mellan VW Golf GTI (230 hk) och BMW 220d (184 hk). I den jämförelsen har 220d en låg effekt jämfört med GTI. I övrigt är 184 hk en helt respektabel effekt för en 2 liters dieselmotor, exempelvis har GTD samma effekt.

  17. #17
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Mattiass avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias Henriksson
    Medlemsnr
    4270
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    720
    Gällande extrautrustning är det såklart rent personligt hur man värderar det, för vissa är det direkt nödvändigt för att bilen ska kännas ok, medan för andra är det ok om man har det mest nödvändiga, tex ac, farthållare etc...

    Gällande de två motorerna tycker jag inte riktigt de går att gämföra, diesel vs bensin och med väldig olika effekt.
    Båda motorerna är bra, men om det är trackdays som man ska åka på hade jag valt en golf gti alla dagar i veckan.
    Bmw är kända för att ha bra chassin med även golf ligger på en bra nivå.

    Bara min högst personliga reflektion :-)
    Mattias Henriksson
    Passat Alltrack -20, Golf R -14 ,T4 Karmann Colorado -98

  18. #18

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Var och provsatt en M235i idag, kan styrka att finishen är minst en klass bättre än Golf 7. Provsatt också en 435 M-sport. Om man bortser från priset så lirar verkligen inte Volkswagen och BMW i samma liga, men det är ju i och för sig inget nytt...

    Per: Vidhåller att har du möjlighet att plocka ut en acceptabelt utrustad 2-serie så gör det. Personligen hade jag prutat på prestandan mot känslan. Bara det faktum att BMW driver i rätt ände är ju som sagt av stor vikt. 220d är ju direkt jämförbar med GTD om man inte har stora krav på att den skall vara praktisk, och så värst praktisk är inte Golf heller om man behöver ha med sig lite i bagagen.
    Senast redigerad av Crille82 den 2014-03-01 klockan 15:09.

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Blev det någon beställning?

  20. #20

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christian Carlsson
    Medlemsnr
    5389
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    875
    DSG funkar ju bra om man har den som tjänstebil och slipper all skit med dom..
    Men roligare med Manuell.
    Bensinvärmare är ett nödvändigt tillval..

Liknande ämnen

  1. Ingen takanten på GTI mk5. Tillval?
    Av Rs mannen i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-04-16, 23:20
  2. Köpt ny golf, lägga till tillval - hjälp
    Av da_eddah i forum VW-forum
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2011-03-13, 18:10
  3. BMW ägare som vill köpa ny GTI
    Av samuel2 i forum VW-forum
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-06-05, 10:42
  4. Köpa ny nyckel?
    Av NOlsson i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-09-25, 13:43
  5. Köpa ny Passat?
    Av vilse i forum VW-forum
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2007-09-27, 08:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin