Sidan 4 av 37 FörstaFörsta 123456714 ... SistaSista
Resultat 61 till 80 av 726
  1. #61

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    anri52
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    837
    Citat Ursprungligen postat av Alle47 Visa inlägg
    På våran brukis, hyundai i40 så avaktiveras funktionen under en viss utetemp.
    Borde väl vara så på VAG bilar med?
    Persoligen vet jag inte men det låter logiskt att det bör funka på detta vis även på
    Vag bilar, tycker även bilen bör komma upp i rätt arbetstempratur innan s/s funktionen
    aktiveras.

  2. #62

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Motortemperatur är absolut en parameter i VW Groups stopp/startsystem. Seat utvecklar ingen egen teknik så det är samma funktionalitet som hos VW.

  3. #63
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Citat Ursprungligen postat av anri52 Visa inlägg
    Persoligen vet jag inte men det låter logiskt att det bör funka på detta vis även på
    Vag bilar, tycker även bilen bör komma upp i rätt arbetstempratur innan s/s funktionen
    aktiveras.
    Motortemp..

    TSI 122 Golfen aktiverar S/S efter ganska kort körsträcka (några hundra meter) i tätort. Denna bil är väldigt bensinsnål vilket innebär att det blir lite spillenergi som värmer motorn. Mao lång tid går med ”fisljummen” motor om den stänger av sig då och då vilket orsakar dålig värme samt låg motortemp. under längre tid. Det är ju en logisk följd.

    ”Rätt arbetstemperatur” behöver ju inte vara så hög med en 5w-30 olja. För mig är ”rätt temp” mer än 70 C men det blir den inte innan S/S går in (kanske gammalmodigt ).

    På vår Golf R har jag inte haft S/S aktiverat mer än några timmar. Denna bil värmer upp sig snabbare men i övrigt är det säkert samma villkor som gäller. På denna bil är det mer angeläget att ha rätt motortemp. kan man tycka...

    /Peter
    Senast redigerad av Peter-C den 2014-10-12 klockan 01:19.
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  4. #64

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    anri52
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    837
    Får helt enkelt testa och se vad som blir bäst för mig och frugan möjligheten att ta bort det helt finns ju som allternativ och verkar inte allt för svårt att fixa. Peter får du någon felkod när du avaktiverat s/s via vagcom?

  5. #65
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Nej jag har inte fått någon felkod. Scannade bägge bilarna senast i somras. Det är ju bara att justera tillbaka igen om man så önskar.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  6. #66
    Raven
    Gäst
    Anri, vart hittade du en manuell Cupra att provköra?

    Jag har specat upp två olika manuella cupror (gillade inte heller riktigt DSG, inte samma "tryck" vid gaspådrag).
    Första var en 280hk Pinieros Grey, backvarnare och Seat sound = 275.000kr
    Den andra likadan men med komfortpaket = 283.000kr..
    Vilken rabatt fick du på bilen? Det skiljer som du säkert också märkt mycket mellan olika handlare, där Sätra var betydligt dyrare än Täby. Nu gjorde jag min "undersökning" i våras och en del kan mycket väl ha hänt sedan dess.

  7. #67

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    anri52
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    837
    Tjena!

    Det finns en vit manuell Leon Cupra hos Mto bilcenter i Jakobsberg som jag för övrigt var nära å köpa men frugan sa stopp i sista sekund hon ville så klart kolla runt lite ställen vi va på var Sätra, Täby Bjurkell Bromma samt Mto. Eftersom jag hade inbyte så gick Sätra och Täby bort direkt pga för dåligt
    betalt för Golfen (gti mk6) däremot var Bjurkell beredd att betala det minsta ja ville ha för Golfen
    samt att vi lyckades pruta till lite över 300 tusen men då utan taklucka annars var det all utr,
    I detta läge var jag nöjd men inte frugan hon ville även ha takluckan till samma pris, det hela
    slutade med att vi tog offerten från säljaren och begav oss till Mto, när vi kom till Mto gav vi offerten de vi sa var enkelt matchar du detta pris plus taklucka köper vi en ny bil av dig nu,,, de han gjorde var att höja priset på våran bil så pass att mellanskillnaden var desamma som det skulle bli hos Bjurkell plus att vi fick en taklucka=ALL UTR
    Golfen står för övrigt hos Mto värt att kolla upp om det finns intresse för en fin Gti med all utr.
    Senast redigerad av anri52 den 2014-11-01 klockan 13:26.

  8. #68

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    anri52
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    837
    Riktigt bra presterat med endast steg ett 100-200 på höga10 sec tider,
    en jämförelse mot mina tidigare bilar som hade uppgraderad hårdvara (avgas hela vägen
    Hpfp, IC,Intake)Pirelli k04 Apr steg2+ (10,8) samt Edition 30 k04 Giac steg 2+ (11,4)

    https://www.youtube.com/watch?v=QYaUk7dPgJ4

  9. #69
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Citat Ursprungligen postat av anri52 Visa inlägg
    Riktigt bra presterat med endast steg ett 100-200 på höga10 sec tider,
    en jämförelse mot mina tidigare bilar som hade uppgraderad hårdvara (avgas hela vägen
    Hpfp, IC,Intake)Pirelli k04 Apr steg2+ (10,8) samt Edition 30 k04 Giac steg 2+ (11,4)

    https://www.youtube.com/watch?v=QYaUk7dPgJ4
    Kollade på varvräknaren. Vid 6800 rpm inträder varstopp på R. Uppenbarligen har deras softvara justerat denna gräns. De växlar ju inte förrän vid 7000 rpm.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  10. #70

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318

  11. #71

    Reg.datum
    jun 2009
    Namn
    Peter Holmqvist
    Medlemsnr
    5362
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    282
    Den här veckan har Teknikens Värld ett test av GTI-bilar och där finns bl.a. Seat Leon Cupra 280 hk med. Bilen vann testet p.g.a sin mångsidighet. Den går som tusan, har fin väghållning och fungerar både som vardagsbil och för bankörning om andan faller på. Även Skoda Octavia RS Kombi 220 Tsi var med i testet och ansågs som en bra familjebil för de som vill ha lite krut under huven och har behov av goda utrymmen.

  12. #72
    mattias77
    Gäst
    Hejsan hoppas det är ok med länk till annat forum men tyckte det var intressant med lite bänk uppgifter på original leon cupra bilar, samt ägares reflektioner.
    En slutsats man kan dra är att det snarare är runt 300hk original mot uppgivna 280.

    http://www.seatcupra.net/forums/show...=409876&page=3
    Senast redigerad av mattias77 den 2014-11-12 klockan 20:32.

  13. #73
    Samarbetspartner
    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Jimmy Särås
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    621
    Citat Ursprungligen postat av mattias77 Visa inlägg
    Hejsan hoppas det är ok med länk till annat forum men tyckte det var intressant med lite bänk uppgifter på original leon cupra bilar, samt ägares reflektioner.
    En slutsats man kan dra är att det snarare är runt 300hk original mot uppgivna 280.

    http://www.seatcupra.net/forums/show...=409876&page=3
    Eller att vissa bromsbänkar visar lite för mycket, det är klara skillnader i filerna mellan Seat Leon Cupra och Golf R / Audi S3.
    Dock är väldigt mycket "samma"/"lika" men skiljer både på moment begränsningar och en del annat.

    En Seat Leon Cupra är 0,1 sekund långsammare 100-200km/h än en S3, båda bilarna original.
    Efter trim är det dock stor skillnad med fördel till Seaten!

  14. #74

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av mattias77 Visa inlägg
    Hejsan hoppas det är ok med länk till annat forum...[/URL]
    Denna del av forumet är tillägnad övriga (ej VW) varumärken från koncernen Volkswagen AG/Volkswagen Group.

  15. #75

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    anri52
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    837
    Euro 6 klassad 3" downpipe från HJS https://www.turboperformance-shop.de...ssung-90951115

    Här kan man läsa lite om WR intake som jag personligen gillar http://www.rforum.co.uk/viewtopic.ph...=6020&start=15

    Fick beskedet att bilen är byggd och klar (3 Nov) vet inte hur lång tid det tar med frakt osv
    kanske ett par veckor till hur som helst så är det bra mycket tidigare än Feb-Mars.

  16. #76
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Citat Ursprungligen postat av anri52 Visa inlägg
    Euro 6 klassad 3" downpipe från HJS https://www.turboperformance-shop.de...ssung-90951115

    Här kan man läsa lite om WR intake som jag personligen gillar http://www.rforum.co.uk/viewtopic.ph...=6020&start=15

    Fick beskedet att bilen är byggd och klar (3 Nov) vet inte hur lång tid det tar med frakt osv
    kanske ett par veckor till hur som helst så är det bra mycket tidigare än Feb-Mars.
    Då anländer den lagom till att bli en Hjulklapp.......

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  17. #77

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    anri52
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    837
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    Då anländer den lagom till att bli en Hjulklapp.......

    /Peter
    Hehe det blir en rolig Hjul i år

  18. #78
    mattias77
    Gäst
    För min del tog det ca 14 dagar tills den kom efter byggdag. Några mod i framtiden anri?. Själv väntar jag på att cts turbo insug ska landa hos Särås.

  19. #79
    mattias77
    Gäst
    Har en del andra saker med jag klurar på.
    Hängde på vinterdäcken i fredags och s...n vad tunga orginal 19 tums är. Vägde dom till strax över 24.2kg per hjul. Sänksats till våren samt överväga lättare 18 tummare för min del. Jo jag vet 19 är snyggt!:-)

  20. #80

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    anri52
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    837
    Planer finns absolut men nybilsgarantin på 3 år vill man ju inte äventyra i första hand, men om man bortser från garantin
    så skulle jag gärna vilja ha ca 400 hk i Cupran d.v.s Mjukvara 3" Hjs Downpipe, Intercooler eventuellt ett Insug längre än så kommer
    jag inte gå när det gäller motorn, en sänkning med H&R eller VWR kan tänkas om det funkar med DCCn det ser i allafall
    riktigt bra ut https://www.seat-leon.de/vboard/show...k-Cupra/page17
    När det gäller fälgar kommer även jag köra med 18" som endast väger 8,6 kg http://www.wheelwright.co.uk/alloywh.../xlr-ice-black
    Senast redigerad av anri52 den 2014-11-17 klockan 18:19.

Liknande ämnen

  1. Nya Seat Leon Cupra – starkare än Golf GTI
    Av Marcus i forum Old - VAG-Forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-01-11, 17:05
  2. Seat Leon Mk2
    Av birka76 i forum Old - VAG-Forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-01-01, 20:35
  3. Seat Leon Mk2
    Av birka76 i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-12-15, 11:20
  4. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-10-31, 19:15
  5. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-09-19, 01:11

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin