Sidan 20 av 37 FörstaFörsta ... 101718192021222330 ... SistaSista
Resultat 381 till 400 av 726
  1. #381
    Raven
    Gäst
    Golfen kliver iväg betydligt bättre från stillastående pga fyrhjulsdriften. Annars är mycket likt mellan modellerna. För 100.000 kr kan man göra mycket roligt. Tar du det på kredit är väl skillnaden ca 1600kr/mån med 50% restvärde. Fördelen med R är lite mer vrid i botten, inte för att Cupran upplevs som svag.
    Köp senaste teknikensvärld, de testar Golf R, Leon Cupra, Octavia RS visserligen hatchback varianterna.

    Sent using my fingers

  2. #382
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 126
    Citat Ursprungligen postat av Alle47 Visa inlägg
    Vad roligt! Dsg på den? Har du kört både dsg och manuell?

    Har du eller nån annan kört både Cupra ST och Golf R SC? Är ju i regionen 100 papp som skiljer dom åt i pris.
    Vad har ni för åsikter där? 2wd vs 4wd etc

    // Jonas
    Oavsett om det är en hatchback eller ST/SC av Leon/Golf så är det svårt att sätta fingret på varför man ska betala så mycket extra för VW. För mig är det värt mer bara för självändamålet att det är en VW Golf.

    Jag kan inte rationellt motivera en så stor merkostnad för design och förhöjd kvalitet på inredningsdetaljer osv. Har inte kört nya Seaten (bara min sons 2009 Leon Linea R), utan utgår från att egenskaperna är likartade. Har dock provsuttit senaste Leonen och konstaterat att jag satt i en något enklare bil än Golf 7:an.

    Leon har inte det tidlösa klassiska Golf stuket, där tar Golfen ledningen. 4wd har ju ett mervärde om man är ute efter det. Jag tycker det är roligt att ha på vintern men absolut inget måste. Dock har 4wd ett krontalsrelaterat mervärde.

    Själv hade jag köpt Golf även idag men medger att Leon är ett mer prisvärt alternativ. Man får tillbaka en del av prisskillnaden när man säljer bilen men långt ifrån allt . Dessutom är jag nog Golfnörd...

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  3. #383

    Reg.datum
    okt 2010
    Namn
    Jonas Ahlinder
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    244
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    Oavsett om det är en hatchback eller ST/SC av Leon/Golf så är det svårt att sätta fingret på varför man ska betala så mycket extra för VW. För mig är det värt mer bara för självändamålet att det är en VW Golf.

    Jag kan inte rationellt motivera en så stor merkostnad för design och förhöjd kvalitet på inredningsdetaljer osv. Har inte kört nya Seaten (bara min sons 2009 Leon Linea R), utan utgår från att egenskaperna är likartade. Har dock provsuttit senaste Leonen och konstaterat att jag satt i en något enklare bil än Golf 7:an.

    Leon har inte det tidlösa klassiska Golf stuket, där tar Golfen ledningen. 4wd har ju ett mervärde om man är ute efter det. Jag tycker det är roligt att ha på vintern men absolut inget måste. Dock har 4wd ett krontalsrelaterat mervärde.

    Själv hade jag köpt Golf även idag men medger att Leon är ett mer prisvärt alternativ. Man får tillbaka en del av prisskillnaden när man säljer bilen men långt ifrån allt . Dessutom är jag nog Golfnörd...

    /Peter
    Många bra punkter där, kan nog hålla med om dom alla uppradade i text såhär, sen kanske provkörningar etc kan stärka vissa av dom.
    Men har köpt en Leon Cupra ny när den kom 07 och körde den runt 3år och var otroligt nöjd med den. Upplevde väl inga direkta brister i inredning etc då. Sen är man ju duktig på att "förstöra" komfort med motorfästen och sänkningar etc
    Körde därefter Mk5 R32 (turbo) dsg och sen Mk6 R dsg.
    Mk6an hade en sjukt knarrande inredning lite beroende på årstid, det var en klar brist.
    Så står rätt öppen inför tanken på SEAT eller VW

    // Jonas

  4. #384
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 126
    Är absolut positivt inställd till Seat. Har för skoj skull kört lite med sonens -09:a, ville ju testa BSR steg 1:et + JR bomulls filter. Så långt är den väldigt pigg för att vara en EA888 1.8 TSI , ungefär samma performance som min fd Golf 6 GTI innan tuning. Valet av en "Linea R 1.8" hade mest med försäkringspremien att göra, c:a halva kostnaden jmfr motsvarande Cupra eller GTI.
    Själv var jag väldigt nöjd med GTI 6, en kanonvagn! Tror du skulle bli det med nya Cupran med.

    En liten nackdel med Golf R SC gentemot hatchbacken:
    R SC har 4 utblås liksom hatchbacken men de 2 inre är ren ”kuliss” då de aldrig är inkopplade. Hatchbackens är ju öppna typ 10 - 20% av tiden du använder bilen utom på min där de alltid är öppna (VCDS tweak). Låter lite mera men det är bara fint .

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  5. #385
    Raven
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    Är absolut positivt inställd till Seat. Har för skoj skull kört lite med sonens -09:a, ville ju testa BSR steg 1:et + JR bomulls filter. Så långt är den väldigt pigg för att vara en EA888 1.8 TSI , ungefär samma performance som min fd Golf 6 GTI innan tuning. Valet av en "Linea R 1.8" hade mest med försäkringspremien att göra, c:a halva kostnaden jmfr motsvarande Cupra eller GTI.
    Själv var jag väldigt nöjd med GTI 6, en kanonvagn! Tror du skulle bli det med nya Cupran med.

    En liten nackdel med Golf R SC gentemot hatchbacken:
    R SC har 4 utblås liksom hatchbacken men de 2 inre är ren ”kuliss” då de aldrig är inkopplade. Hatchbackens är ju öppna typ 10 - 20% av tiden du använder bilen utom på min där de alltid är öppna (VCDS tweak). Låter lite mera men det är bara fint .

    /Peter
    Går inte att jämföra gamla modellen av Leon med den nya. Upplever Golf 5/6 närmare 7an. Gamla Leon har verkligen inget gemensamt

    Sent using my fingers

  6. #386
    Hammarby Sjöstad
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Alle47 Visa inlägg
    Vad roligt! Dsg på den? Har du kört både dsg och manuell?

    Har du eller nån annan kört både Cupra ST och Golf R SC? Är ju i regionen 100 papp som skiljer dom åt i pris.
    Vad har ni för åsikter där? 2wd vs 4wd etc

    // Jonas
    Ja det blir dsg, ej provat den manuella. Kör mkt i Stockholm, så den manuella är ej att tänka på

    Ej provat Golf R SC. För dyr.

    Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

  7. #387

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Citat Ursprungligen postat av Raven Visa inlägg
    Går inte att jämföra gamla modellen av Leon med den nya. Upplever Golf 5/6 närmare 7an. Gamla Leon har verkligen inget gemensamt Sent using my fingers
    Vad gäller inredning så har förra generationen Seat Leon väldigt lite gemensamt med motsvarande Golf. I allt annat du inte ser är den i stort sett identisk med motsvarande Golf.

  8. #388
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 126
    Citat Ursprungligen postat av Raven Visa inlägg
    Går inte att jämföra gamla modellen av Leon med den nya.......
    Visst, det har du helt rätt i - Tyvärr har jag inte kört den nya och således ej heller jämfört dem men vill ändå säga att Leon 1P är en trevlig bil. Det är ju en Golf 5 under skalet som har primitivare inredning och även betydligt mindre vikt.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  9. #389

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    anri52
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    837
    Cupran är nu i dagarna ett år gammal och jag är hur nöjd som helst absolut den bästa bil jag ägt
    Bättre körmaskin som dessutom är så allround är svårt att hitta för pengarna just nu.
    Senast redigerad av anri52 den 2015-11-14 klockan 17:45.

  10. #390

    Reg.datum
    okt 2010
    Namn
    Jonas Ahlinder
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    244
    Citat Ursprungligen postat av anri52 Visa inlägg
    Cupran är nu i dagarna ett år gammal och jag är hur nöjd som helst absolut den bästa bil jag ägt
    Bättre körmaskin som dessutom är så allround är svårt att hitta för pengarna just nu.
    Det är en ST då kanske vad gäller allround
    Men du verkar ju njuta fullt ut med din!

    // Jonas

  11. #391

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    anri52
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    837
    Citat Ursprungligen postat av Alle47 Visa inlägg
    Det är en ST då kanske vad gäller allround
    Men du verkar ju njuta fullt ut med din!

    // Jonas
    Kombin skulle passa mig utmärkt tyvärr visste jag inte att en sådan var på g när jag beställde min
    Men som sagt jag njuter varje gång jag sätter mig i Cupran tycker inte den gör bort sig vare sig
    man är på Ringen, Björkvik, eller toppar den på Autobahn.

  12. #392

    Reg.datum
    okt 2010
    Namn
    Jonas Ahlinder
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    244
    Kan man spekulera i andrahandsvärde på respektive, eller tar det ut varanndra lite kontra nypris kanske

    // Jonas

  13. #393

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    anri52
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    837
    Kombi är alltid kombi STn bör ha bättre andrahandsvärde.

  14. #394

    Reg.datum
    okt 2010
    Namn
    Jonas Ahlinder
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    244
    Citat Ursprungligen postat av anri52 Visa inlägg
    Kombi är alltid kombi STn bör ha bättre andrahandsvärde.
    Jo, jag tänkte mer SC vs ST. Men är ju ingen som kan svara på det egentligen.
    Det jag noterat senaste året är att både Leon Cupra och Golf R 10-12 har stått starka i pris. Finns väldigt få Cupra 07-10 ute mot hur det sett ut tidigare.

    // Jonas

  15. #395

    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Patrik L
    Ort
    Söder om Stockholm
    Inlägg
    749
    SC R verkar svårsåld. Ligger ett gäng ute och några är rätt ordentligt prissänkta. En firma i Kalmar har två stycken nya med hyffsad utrustning för ca 380'. Så kan man tänka sig en lagerbil går det nog göra en hyffsad affär.

  16. #396

    Reg.datum
    okt 2010
    Namn
    Jonas Ahlinder
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    244
    Citat Ursprungligen postat av Amazonas Visa inlägg
    SC R verkar svårsåld. Ligger ett gäng ute och några är rätt ordentligt prissänkta. En firma i Kalmar har två stycken nya med hyffsad utrustning för ca 380'. Så kan man tänka sig en lagerbil går det nog göra en hyffsad affär.
    Jo har sett dom. Hyfsat pris på dom

    // Jonas

  17. #397

    Reg.datum
    maj 2015
    Namn
    r1chardp
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    33
    Räknas Cupra280/7R/S3-motorn till TSI/TFSI? Läste den här nu:

    http://www.automotorsport.se/artikla...e-slutar-salja

    Bör man köra sk*ten ur den medan man har garanti kvar?

  18. #398
    Raven
    Gäst
    Tror den artikeln syftar på ea118 (den du har i din ed35) med tanke på oljeförbrukningen samt 1.4tsi (kamkedja). 2.0tsi ea888 är väl inte direkt känd för varken kamkedjeras eller hög oljeförbrukningen även om det förekommer.

    Sedan gäller sunt förnuft. Försök att byta oljan mellan ordinarie service. Det kostar cirka 600kr att göra på en gds vilket är betydligt billigare än självrisken vid motorskada och den tid man får lägga ned på att få det åtgärdat.

    Min har rullat 1800mil nu, första oljebyte (själv) vid ca 1000mil andra vid ca 1700 enligt bilens egen plan (stämpel). Kommer troligen att byta till våren igen.

    Sent using my fingers

  19. #399

    Reg.datum
    maj 2015
    Namn
    r1chardp
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    33
    H*lvete va det slår i karossen när man laddar fullt och det släpper, t.ex över en broskarv eller så! Har nån av er monterat t.ex nån sån där polyuretan-distans runt motorfästet eller nåt annat? Passar Golf 7R's grejer?

  20. #400
    Raven
    Gäst
    034motorsport aluminium sedan en knapp vecka. Som en helt annan bil. Vibrerar eller slits inte ut som polybussningarna.

    Sent using my fingers

Liknande ämnen

  1. Nya Seat Leon Cupra – starkare än Golf GTI
    Av Marcus i forum Old - VAG-Forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-01-11, 16:05
  2. Seat Leon Mk2
    Av birka76 i forum Old - VAG-Forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-01-01, 19:35
  3. Seat Leon Mk2
    Av birka76 i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-12-15, 10:20
  4. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-10-31, 18:15
  5. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-09-19, 00:11

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin