Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32
  1. #1
    Ama303
    Gäst

    Dött på beg-marknaden jan/feb?

    Någon som har sin bil utanonserad nu och kan dela med sig hur köpintresset ser ut?

    har min gti ed35 ute till salu nu och det verkar heldött, förutom de sedvanliga skambuden.
    tror inte heller att jag prissatt bilen fel när man jämför med andra annonser.


    kan för övrigt säga att det är helt omöjligt att annonsera på blocket numera. annonsen blir godkänd för att sedan flera gånger tas bort pga sökord. Man får tex inte nämna att motorn delas med Golf R, S3 & Cupra R. ändrar man på anonsen en gång så får den vara uppe i 1-2dagar innan de hittar nästa ord att anmärka på osv. Man blir lätt gråhårig för mindre.
    Senast redigerad av Ama303 den 2014-02-13 klockan 09:45. Anledning: redigerad

  2. #2
    FiNCH
    Gäst
    Fin bil vill jag först och främst säga.

    Jag brukar sitta och kolla på TT RS och RS3 och Golf R för att det kan vara kul att se vad som dyker upp.
    När jag köpte min TT RS i sommras så fanns det några till på Blocket, en av dom är denna:
    http://www.blocket.se/stockholm/Audi....htm?ca=20&w=3

    Den har legat uppe enda sen mitten av sommarn det finns även en TT RS Plus som legat upp ungefär lika länge och som pris sänkts en del: http://www.blocket.se/goteborg/Audi_...=20&w=3&last=1

    Det är nog som du säger, rätt så dött under vintern, sen kanske inte TT RS är så jätte bra att jämföra med då det är mer av en sommarbil.

  3. #3
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Marknaden för en sådan bil är ju rätt pytteliten så man får ju räkna med att ha den ute bra länge. Speciellt om man ska sälja den privat, inbyte är alltid enklare. Men en sak gäller oavsett: allt går att sälja till rätt pris.
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Johnsson
    Medlemsnr
    5059
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    1 052
    There is an ass for every seat! Det gäller bara att hitta det. Citerat från en amerikansk bilhandlare... Fredrik

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Det finns massor av sidor där man kan annonsera gratis, kostar endast lite jobb:
    http://www.allaannonser.se/about.php

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lasse H
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    147
    Ja, men utan Blocketskiten blir man inte av med bilen, tyvärr. Det är nämligen där alla kollar. När jag skulle sälja en gammal risig Polo ville jag snåla in på kostnaden och annonserade på ett par gratissiter. Det suger ju att betala 130 spänn för att bli av med en rishög för 4000. Inte ett mail, inte ett tel.samtal på två dagar. Tröttnade och tryckte ut kärran på Blocket. Blev omedelbart bombad med mail, sms och samtal. Efter en timme var bilen borta, till utsatt pris. Jag har aldrig några problem med att annonser inte godkänns, men vet inte varför och kan därför inte ge råd om hur man ska och inte ska skriva sina annonser.

  7. #7
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Här får du en fingervisning av vad du kan tänka dig få för bilen: http://www.bilpriser.se/

    Brukar stämma rätt bra, sällan man blir positivt överraskad dock men tycker du att den tar upp onödig parkeringsplats så går den alltid att bli av med. Rätt pris säljer.
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  8. #8

    Reg.datum
    feb 2012
    Namn
    Ola
    Ort
    Lomma
    Inlägg
    564
    Well. Om jag skulle handla en nu så ser jag direkt en ED 35 vit hos en VW handlare vilket innebär garanti och möjlighet till finans billigare än din modell. Dessutom 1000 mil mindre. Hos handlare kostar bilarna dessutom normalt 20-30 över privatpris så jag tror helt enkelt den är prissatt för högt.

    Finns dessutom en som gått 2000 mil mindre än din privat och minst 10.000:- billigare.

    Bara på en snabb sökning på blocket.

    199 eller preciiiis över 200 strecket så får du nog mer respons ska du se.

  9. #9
    Ama303
    Gäst
    utrustning måste väl ändå vara värt något?

    enda bilen ute med samma utrustning, bla inredning, fälgar, utöver original som är den fula gti-rutiga ligger på samma pris. Den har då gått 2000mil mer. en annan med likvärdig utrustning ligger på 250k men ahr då gått mindre.
    Samtliga bilar hos handlare med likvärdig utrustning ligger på åtminstone 20k mer, så prissättningen tror jag inte att jag ligger helt fel med.

    vw's inbytespriser brukar oftast vara rena skämtet men även de ville ge 190 för den, så i värsta fall får man sälja den till vw om det krisar.
    Förhoppningsvis väcks köplusten hos folk framåt våren. Tjänstebilen dyker upp först i början på april, så man tycker att den borde bli såld till dess.

  10. #10
    Ama303
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av firefreak Visa inlägg

    Finns dessutom en som gått 2000 mil mindre än din privat och minst 10.000:- billigare.

    Bara på en snabb sökning på blocket.

    .
    var hittar du den?
    billigaste privata jag hittar ligger på 214' och är en 2011:a med mindre utrustning och mera mil

  11. #11
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Citat Ursprungligen postat av Ama303 Visa inlägg
    utrustning måste väl ändå vara värt något?...........
    Visst är utrusning värt något, det gör ju hela bilen!

    Din annons avseende ”utrustning”.

    Jag hade bara tagit med det som verkligen är extrautrustning, inte regnsensor , ABS ESP…o.s.v. Det som är extrautrustning kommer ju nästan bort i allt som du och många andra för den delen radar upp som är standard. Det bryr sig inte kännaren om. Naturligt vis en smaksak.

    Ser kanonfin ut!

    Själv sitter jag i valet om jag ska annonsera ut bilen eller skippa det just för att marknaden är ju ”kall” på vintermånaderna.

    GTI 6 2010-03 DSG 7200 mil vit som har det mesta utom Xenon. Tänkte mig 150 tkr prutat o klart. Är det lönt eller ska man bara byta in den (får givetvis lite mindre då). Har inte bestämt mig än. Ska ske till mitten av Mars i alla fall.

    Ju billigare dess då lättare att sälja !

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  12. #12
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Citat Ursprungligen postat av Ama303 Visa inlägg
    utrustning måste väl ändå vara värt något?

    enda bilen ute med samma utrustning, bla inredning, fälgar, utöver original som är den fula gti-rutiga ligger på samma pris. Den har då gått 2000mil mer. en annan med likvärdig utrustning ligger på 250k men ahr då gått mindre.
    Samtliga bilar hos handlare med likvärdig utrustning ligger på åtminstone 20k mer, så prissättningen tror jag inte att jag ligger helt fel med.

    vw's inbytespriser brukar oftast vara rena skämtet men även de ville ge 190 för den, så i värsta fall får man sälja den till vw om det krisar.
    Förhoppningsvis väcks köplusten hos folk framåt våren. Tjänstebilen dyker upp först i början på april, så man tycker att den borde bli såld till dess.
    190k är väl helt OK i inbyte för den med det miltalet, det hade jag tagit iaf. Brukar räkna med ~15% värdetapp på GTI'er per år, ED35 verkar falla lite mer än så. Bara att acceptera. Utrustning kan bara påverka marginellt, men det märker du ju på intresset. Våren är nog bättre.
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  13. #13

    Reg.datum
    apr 2013
    Namn
    Pether
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    700
    Har haft blocket bevakning på "Golf GTI 92-97" snart ett år. Där spelar de ingen roll om de är en rishög eller utställningsbil, inte heller om de 8v eller 16v. De försvinner inom loppet av nåra timmar till nån dag.

    Så vad gäller marknaden för MK3 GTI finns inga tecken på att den skulle va död, snarare tvärtom.

    Kan väll fylla på med en ny sjuk grej angående blocket. Sambon köpte nyligen en Goffe 2. Ja fixa försäkring i Länsförsäkring. Nån dag efter att ägarbytes pappret kom, kom de samtidigt ett försäkringsbrev från Trygg-Hansa. De hade tecknat en halvförsäkring. De var tydligen nåt samarbete mellan Blocket å Trygg-Hansa

  14. #14
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Citat Ursprungligen postat av Petta77 Visa inlägg
    Har haft blocket bevakning på "Golf GTI 92-97" snart ett år. Där spelar de ingen roll om de är en rishög eller utställningsbil, inte heller om de 8v eller 16v. De försvinner inom loppet av nåra timmar till nån dag.

    Så vad gäller marknaden för MK3 GTI finns inga tecken på att den skulle va död, snarare tvärtom......
    Jo, men det har säkert med priset att göra. En bil som kostar typ 10% av ett annat objekts pris hamnar inte på samma "marknad". Helt olika kriterier för dessa objekt. Kunden har helt andra värderingar. Med det menar jag att de viktar inte risken för haveri/reparation utan viktar kapitaldelen mer. En 92:a medför ju ju stor rep. risk, därför kostar den inte så mycket .

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2010
    Namn
    Samuel
    Medlemsnr
    5368
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    211
    Med tanke på att att nya GTI MK7 kommit ut på marknaden bör objektet jämföras prismässigt mot en sådan.

    Billigaste nya GTI MK7 -14 finns ute för 269' oprutat. En 2,5 år gammal MK6 blir du nog inte av med över 200'.

    Jag har själv en GTI ED35 och räknar med att jag haft en värdeminskning på 80' hittils på 2,5 år. En kostnad exklusive kapitalkostnad på 2700 kr/månad eller 12 kr/mil. Inte farligt alls tycker jag. Inte jämfört med bränslekostnaden på 14-20 kr/milen. Samtidigt ytterst små underhållskostnader.

    Lycka till med försäljningen.

  16. #16
    Ama303
    Gäst
    samtidigt får man tänka på att edition bilar alltid hållit värdet bättre än motsvarande gti. jämför bara priserna på ed30 och en mk5 gti, eller en ed25 och en mk4 gti.

    prissättningen av övriga ed35 på blocket verkar följa samma trend om man jämför med prisbilden på mk6 gti.

    milkostnaden är nog den värsta kostnaden hur man än vrider och vänder på det

  17. #17
    Samarbetspartner
    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Jimmy Särås
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    621
    Har försökt att sälja min bästa vän Tony´s Golf Edition 30 i snart 6 månader, marknaden har vart minst sagt död!

    Då är den Edition 30;n billigast på Blocket och dessutom utan att överdriva en av dom finaste Edition 30 jag sett i skick!
    Då har jag ändå sett ca 25 stycken Edition 30 (svensk reggade), Mattias säger samma sak! Den bilen är sjukt fin!
    Dessutom med i stort sett allt gjort i service väg så bara köpa och åka i typ 3000mil till nästa service om man nu vill det...

    Men trots det så INGET napp, några skambud som är helt ointressanta, bilen har rullat en bit! Men är fortfarande i bättre kondition på alla sätt än många/nästan alla 4-10,000milare!

    Så marknaden är helt död, det kan jag intyga!

  18. #18
    Ama303
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Särås Visa inlägg

    Så marknaden är helt död, det kan jag intyga!
    Då är det inte bara jag som upplever marknaden som trög.

    var förbi en vw handlare i helgen och tittade på 2st ed35 de har till försäljning i beghallen och jag måste säga, handen på hjärtat, att min är i bra mycket bättre skick. e båda bilarna hade, trots rekond, en hel del tvättrepor, dörruppslag och andra repor på inredningen. Den ena hade en fläck på förarstolens sittdyna som antyder att någon inte kunnat hålla helt tätt.

    Då måste jag nog säga att min är i bra mycket finare skick. Aldrig maskintvättad, fri från repor och dörruppslag. Bara det är anmärkningsvärt på en bil som körts i Stockholm.

    Man får helt enkelt acceptera att vinterhalvåret inte är rätt tidpunkt att sälja en gti-bil. Om man inte säljer för under pris dvs.

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Med vårsolen och torr asfalt kommer GTI-känslorna...

  20. #20
    Hedersmedlem
    Revisor
    Andersson Racings avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Per Andersson
    Medlemsnr
    3672
    Ort
    Nohamma
    Inlägg
    1 196
    Även min golf gti -08 dsg med under 5 000 mil på mätaren var omöjlig att få såld även till bra pris (enligt mig) från aug-dec om jag exkluderar skambuden. Nej, bra skick samt låga mil är inte intressant för den gemene köparen, priset är allt, sorgligt men sant........

    Lycka till med försäljningen av en fin bil.

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-11-23, 09:54
  2. Träff i Malmö Lör 4:e Jan kl 12...
    Av firefreak i forum Träffar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-12-27, 20:06
  3. Det är helt dött på bil marknaden ?
    Av krickan4 i forum VW-forum
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-09-23, 00:46
  4. Centrallås "dött" på Golf III
    Av Thornbeach i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-08-08, 18:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin