Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21
  1. #1

    Reg.datum
    aug 2009
    Namn
    Mattias
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    76

    Lite dyrt att åka Passat diesel

    En liten reflektion såhär efter ett par månaders dieselåkande.

    Känns ju som det finns en del dyrt skit som kan gå (och verkar gå) sönder på dieslarna som man slipper med bensin. Partikelfilter, tillsatsvärmare, koppling(kanske bara var sbs före mig iofs å fan å hans moster.. Jag gillar dieselkaraktären men har ca 2000kr mer i försäkring och 1400 mer i skatt än på min Audi A4 1,8t -06 vilket förvånade mig (försäkringen).

    Nu har jag kollat förbrukningen på ett par tankar och verkar ligga precis över 0,7. Tycker datorn så gott som alltid visat under 0,6 i snitt vid körning.. Är väl ändå ok för en stor bil som går en del korta svängar, gasdojan har väl varit halvtung delvis och så är det ju någorlunda kallt. Tycker dock inte att datorn borde indikera drygt en dl mindre per mil i snitt. Ska försöka hålla fötterna i styr och undvika några kortkörningar samt hålla noggrann koll på datorn så får vi se..

    Kanske inte är så mkt mer än det jag nämnt ovan man behöver oroa sig för vad gäller motorn, 1,8t t ex är ju ett kapitel för sig, jag vet. Var ändå lite inställd på en bil som var billigare i drift än detta känner jag.. Måste väl köpa nyare I guess men då jämnar ju värdeminskningen ut det. Opel Astra here we come? ;P

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Vet inte vilken typ av Passat TDI du kör men tråkigt med kopplingen. Det är mycket vridmoment i TDI-motorerna och kopplingarna är kanske lite känsliga för bästa komfort... Har även partikelfiltret och tillsatsvärmaren gått sönder? Vad gäller försäkringen så är det ju svårt att jämföra två olika bilar - det finns väl någon anledning till att försäkringsbolagen eller försäkringsbolaget anser att din Passat ska vara dyrare att försäkra än din tidigare Audi. Varför det är så är nog lämpligast att fråga försäkringsbolaget för bästa svar. Kanske rullar Passat-modellen längre eller så är modellen inblandad i fler olyckor? Spekulationer!

    Angående förbrukning så är min upplevelse att vid korta sträckor så har man inte så mycket att hämta med en diesel jämfört med bensinmotor. Skillnaden blir dock stor vid längre körning i hög fart eller om man ständigt kör med mycket tung högerfot. Min upplevelse är att moderna bensinturbomotorer är mer känsliga för kraftig acceleration, hög fart, dvs mycket tung högerfot.

  3. #3
    Styrelsen
    Medlemsansvarig
    Hedersmedlem
    Lilla_Vargens avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mårten Svensson
    Medlemsnr
    3745
    Ort
    Örkelljunga
    Inlägg
    1 837
    Oavsett ny ny dieselbil så är det svårt att komma ner på drömförbrukning under typ 0,55l/mil Se bara alla tester med alla miljödieslar. De säger 0,43 i pappret o slurpar i sig i verkligheten 0,6. Visst märker man skillnad på långkörning då en lagom dieselbil tar sig 100+ mil på en tank.

    Tråkigt saker går sönder men jag vet ju inte vilken motor du har o vilken årsmodell men visst kostar en 5-7 år dieselbil massor med skatt. E ju bara efter -09 som skatten blev lägre

    Från mobila sektionen...
    Lupo GT-Bahn Edition, Polo 16V for FUN, Touran familjepråm samt T5 i jobbet :-)
    VW Club Sweden. för dig som vill ha ett roligare ägande av VOLKSWAGEN

  4. #4

    Reg.datum
    aug 2009
    Namn
    Mattias
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    76
    Inser att jag var minst sagt luddig i min beskrivning hehe.. Mig har inget hänt än peppar peppar.. Kopplingen byttes av förra ägaren vid ca 13400 mil precis innan jag köpte bilen. De kunde ta det på maskinskadeförsäkringen som de hade tecknat så blev väl inte spec dyrt för dom heller.

    Angående defekta tillsatsvärmare och partikelfilter tog jag upp det eftersom jag uppfattat det som ganska vanligt förekommande och dyrt att åtgärda. Får lite sån tickande bomb känsla till slut när man hör om sånt till höger och vänster hehe..

    Nej under mina första snart 500 mil har jag mest njutit och enbart gett bilen lite kärlek i form av ett extra oljebyte, lackskydd (den är vit och smutsen fastnade bra hårt), samt en iphone/aux-ingång. Sitter (satt) fräscha 17" dubbdäck på den som jag sett fram emot att testa ordentligt vid första längre resan till fjällen senare i vinter men fan vet om det finns några dubb kvar då... :-/ Är rätt sugen på chip å dipp också, med ny koppling å allt. Men kanske vettigare att buffra dom slantarna, eller lägga på en motorvärmare, har ju stolpe med "gratis" el.

    Så.. Mej är det alltså inte synd om.. Än..

  5. #5

    Reg.datum
    aug 2009
    Namn
    Mattias
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    76
    En -07 manuell 140hk motorkod BMP är det förresten..

    Angående chippning, en bekant som ska vara kunnig på området sa att det är "exakt samma motor" i denna som 170hk. Tittar man hos exempelvis KCR på effekt och vrid före samt efter chippning verkar detta dock inte stämma tycker jag?

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Syrran har en IKKE Blue Motion.
    Det är en vanlig 140hk Passat Variant 4motion.
    Den kör de jäkla billigt men , 0,43 som bäst mellan umeå - gällivare på vinterföre.
    Men runt 0,5-0,55l/milen på landsvägen brikar den ligga.

    Så de är sjukt nöjda med den.

    Sedan har ju Erik en Alltrack Blue Motion tro jag de var.
    Den går snorbilligt den med.

  7. #7

    Reg.datum
    aug 2009
    Namn
    Mattias
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    76
    Har faktiskt sett det stå 0,43 i snittförbrukning som bäst jag med, på landsväg i laglig fart. Poängen är att man verkar få plussa på nån dl minst på vad datorn säger. Be dom kontrollräkna några tankar..

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Citat Ursprungligen postat av farbror Visa inlägg
    Har faktiskt sett det stå 0,43 i snittförbrukning som bäst jag med, på landsväg i laglig fart. Poängen är att man verkar få plussa på nån dl minst på vad datorn säger. Be dom kontrollräkna några tankar..
    Tro mig de kontrollräknar nog mer än de flesta.
    Killen ÄR minst sagt ganska ekonomisk!
    Välservad bil , lätt gasfot och håll hastigheten.

    Som sagt beror 50% på apan bakom ratten och 50% på bilen.
    Felar det nånstans så fungerar det inte.

    Nya bilar är inte så snåla alla gånger.
    Startstoppfunktionen är ju nästan som att luras.
    Vad hjälper den om man pendlar och kör landsväg.

    Jag kör ofta ekonomiskt för att se vad som går att nå.
    Och oftast försöker jag exprimentera med "ecomoddar" på mina bilar.
    Bara för att se om det ger något på förbrukningen.

    OM man gör det så VET man ju och slipper gissa!

  9. #9
    Styrelsen
    Medlemsansvarig
    Hedersmedlem
    Lilla_Vargens avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mårten Svensson
    Medlemsnr
    3745
    Ort
    Örkelljunga
    Inlägg
    1 837
    Gaffatejp

    Man kommer långt med tejpade karosskarvar :-P

    Från mobila sektionen...
    Lupo GT-Bahn Edition, Polo 16V for FUN, Touran familjepråm samt T5 i jobbet :-)
    VW Club Sweden. för dig som vill ha ett roligare ägande av VOLKSWAGEN

  10. #10

    Reg.datum
    aug 2009
    Namn
    Mattias
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    76
    Hehe ja man sneglar ju en del på den där mätaren och det är ju tillfredsställande när den håller sig lågt men det finns gränser..

    Hoppar mellan ämnena, vad gäller elektrisk motorvärmare lutar det nog åt en Calix slangvärmare. Som jag begripit det ska en slangvärmare i princip värma upp kylarvätskan till arbetstemp, dvs 90 grader om den får vara igång tillräckligt länge?
    Senast redigerad av farbror den 2014-01-29 klockan 08:32. Anledning: Blev knas

  11. #11

    Reg.datum
    mar 2013
    Namn
    Tommy Forslund
    Ort
    Näsåker
    Inlägg
    183
    Jag har en 09 passat variant 4-motion, motorn en CBAB, common rail. Den drog i snitt 0,42 när jag körde hem den, körde lagligt och försiktigt, frugan låg bakom med en 00 passat, ATJ motorn, den drog 0,52. Har egen farm och räkneverket stämmer någorlunda. Men vinter och 10-30km/h fortare än skyltarna så vill nog 09an smaska i sig 0,59 och 00an 0,70, vägen är relativt mycket kuperad. Syrran hade en 08 4-motion, den var något törstigare än 09an.
    Vi har parkeringsvärmare i båda bilar.

    Skickat från min HTC One X+ via Tapatalk

  12. #12
    Larsevert
    Gäst
    Om man vill oroa sig för kostnader googla på tdi , balancershaft , oilpump.

  13. #13

    Reg.datum
    aug 2009
    Namn
    Mattias
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    76
    Så kan man ju passa på att skrapa den nybehandlade bilen i parkeringsgarage. Det som jag klarat mig från i 20 år. Farligt att känna sig lite tillfreds med allt.

  14. #14

    Reg.datum
    aug 2009
    Namn
    Mattias
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    76
    Citat Ursprungligen postat av Larsevert Visa inlägg
    Om man vill oroa sig för kostnader googla på tdi , balancershaft , oilpump.
    Ok? Är lite upprörd just nu och behöver eg inte salt i såren men.. Finns det inga svenska erfarenheter av detta?

  15. #15
    Larsevert
    Gäst
    Jodå, det är känt bland folk som skruvar, men bäst info får man på engelska forum. Det handlar om en sexkanti axel mellan oljepump och balansaxelmodul som blir sliten/rund. Tråkigt med repor:|

  16. #16

    Reg.datum
    aug 2009
    Namn
    Mattias
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    76
    Citat Ursprungligen postat av Foppson Visa inlägg
    Vi har parkeringsvärmare i båda bilar.
    Parkeringsvärmare gör nog sitt till. Dieselvärmare då eller?

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Larsevert Visa inlägg
    Jodå, det är känt bland folk som skruvar, men bäst info får man på engelska forum. Det handlar om en sexkanti axel mellan oljepump och balansaxelmodul som blir sliten/rund. Tråkigt med repor:|
    Orkar du dra lite mer info? (ska googla sen) Symptom? Förebyggande åtgärder? Kostnad?
    Tack..

  17. #17
    Larsevert
    Gäst
    Vag 2.0 pd tdi -04-08 hade i premiummodellerna en balansaxelmodul för att få en fin gång i motorn. Volym modeller som golf saknar finessen. Hursomhelst så kan drivningen av oljepumpen fallera på dessa. Det som händer är att oljelampan tänds och är man snabb kan man klara motorn med ett turbobyte. Har sett att det finns firmor som gör en förebyggande rep, vag balansaxelmodul kostar väl en 12000kr. Reservation för fel eftersom detta är sådant jag läst mig till.

    Skickat från min ST21i via Tapatalk
    Senast redigerad av Larsevert den 2014-01-29 klockan 13:09.

  18. #18

    Reg.datum
    aug 2009
    Namn
    Mattias
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    76
    Ok tack.. Låter nästan som att det borde vara en aktion på detta eller åtminstone kunna tas på Goodwill om det inträffar tycker jag??

    Vad innebär premiummodellerna? (har min comfortline med motorkod "BMP" en?)

  19. #19
    Larsevert
    Gäst
    Tror alla passat räknas dit. Undantagen är golf , touran, a3 och vissa skoda modeller.

    Skickat från min ST21i via Tapatalk

  20. #20

    Reg.datum
    mar 2013
    Namn
    Tommy Forslund
    Ort
    Näsåker
    Inlägg
    183
    Jo Dieselvärmare i båda bilar, den där sexkantiga axeln... Finns den på CBAB med (CR)? Eller finns den bara på PD?

    Skickat från min HTC One X+ via Tapatalk

Liknande ämnen

  1. Går det att åka bana med en ny VW med XDS?
    Av ThomasT i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-08-15, 03:11
  2. Alltid skönt att skratta lite..
    Av Holmgren i forum Off Topic
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2009-09-09, 23:26
  3. Dyrt med motorolja i dagens läge?
    Av Axelsson i forum VW-forum
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2009-03-26, 18:53
  4. Mk3 diesel, mkt att välja på
    Av onk i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-02-01, 23:07
  5. Träffpunkt 80, vilka hade tänkt att åka?
    Av Barbapappa i forum Träffar
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2008-09-20, 21:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin